*

art

• 8842
Kii Three speaker demo.
« Gepost op: 30 september 2016, 19:19:03 »
Bijna een week geleden, zaterdag 24 september, ben ik naar een demo van de KII Three speaker geweest. Deze vond plaats bij Rhapsody te Hilversum.
De luisterruimte was in het  bedrijfspand (een klassieke villa) en van afmetingen pakweg 8x4 meter.
De hoogte zal ca 3,50 m zijn, de inrichting was naast het obligatoire bankje een tiental klapstoeltjes vanwege de ‘vrije inloop’. Langs de wanden een soort side-tables met hier en daar wat (voor mij exotische) apparatuur en een verrassend aantal highend draaitafels, langs de plinten op de vloer stonden 100’en LP’s, kortom er  was (op de klapstoeltjes na) sprake van de luisterkamer van een typische audiofanaat. Ramen aan de korte einden, één groot raam opzij ter hoogte van de speaker stands. Tot zover  de akoestiek.

De beide KII speakers bevonden zich op ca. 1,5 meter van de achterwand (raam naar de tuin) en een kleine meter vanaf de linkerwand met rechts de speaker op ca. 1 meter van het  zijraam. Geen bijzondere opstelling dus, maar eigenlijk straight forward.

Wat een geweldig, ongecompliceerd  geluid! Geen overweldigende (dreun)bassen en geen spoor van schrilheid.
Dit is echt een setup voor de liefhebber van  “veel zwart tussen de instrumenten en exacte plaatsing”.   ;)
Helaas was de keuze van de muziekstukken niet ‘vrij’, maar de demonstrateur had zat te bieden vanaf zijn iPad, waarmee musicserver Aurender W20 werd bediend. Ik begreep dat  de speakers slechts kort voor de demo waren aangekomen, dus in die zin was de Aurender met z’n muziekvoorraad een (haastige) logische keuze.
Uiteraard werden een aantal typisch audiofiele stukken met  gitaren en de sonore klank van bas saxofonen aangeboden, maar ook koor, individuele (ook klassieke)  zang kwamen aan de orde. Ook was er nog een orkestraal stuk met orgelbegeleiding. Ook weer prachtig laag, maar ik had graag wat orgel gehoord met vuurwerk à la Jean Guillou.

Het geluidsbeeld is uitermate stabiel en prettig. Het is duidelijk merkbaar dat er in de lagere  regionen (electronisch) is gezorgd voor een enorme fase-reinheid. Geen spoor van vervelende resonanties of ‘meezoemen’ van de luisterruimte.
Het hoog en midden is spatzuiver, maar heeft nog niet  de ‘doorzichtige’ kwaliteit van het middengebied van een elektrostaat of magneplanars. Wellicht pakt men in de toekomst ook het fasegedrag in het middengebied aan. Dat zou een vrijwel “ideale” speaker opleveren.
Maar voor een ieder die niet gebakken zit aan het ‘vliesgeluid’ is het beloofde land al hier.  :) Weg met die ‘portapotti’s’ (aka subwoofers) in de luisterkamer! Op naar de niet te grote fullrange speaker.
En nee, het is geen typische monitor; je kunt je vrijelijk door de ruimte bewegen zonder last te hebben van ‘schuivende geluidspanelen’.

Enfin, dit is meer een ode geworden aan Bruno Putzeys en z’n crew dan een recensie. Maar als je in de gelegenheid bent, ga dan ergens hiernaar luisteren. Het zal je niet spijten.

http://kiiaudio.com/en/prod-life.html

http://www.alpha-audio.nl/2016/03/interview-bruno-putzeys-kii-audio-ncore/

http://kiiaudio.com/phocadownload/AUDIO_09_15_Kii_THREE_web_english.pdf

http://rhapsody.nl/nieuws/

http://www.computeraudiophile.com/content/573-aurender-w20-review/

Re: Kii Three speaker demo.
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2016, 19:52:22 »
Mooi verhaal !!
..

*

Rubble

• 9774
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2016, 20:04:46 »
Mooi verhaal inderdaad. Maar hoe kan je van fase reinheid spreken als er aan 4 zijden van de speaker drivers zitten? Tegen de tijd dat het geluid bij je oren komt is er van de fase niet veel meer over toch? Of bedoel je iets anders?

Erg fraaie speaker om te zien trouwens en qua concept vergelijkbaar met de Dutch & Dutch 8C en Devielat Phantom. 
« Laatst bewerkt op: 30 september 2016, 20:11:02 door Rubble »
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

art

• 8842
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2016, 20:23:00 »
Mooi verhaal inderdaad. Maar hoe kan je van fase reinheid spreken als er aan 4 zijden van de speaker drivers zitten? Tegen de tijd dat het geluid bij je oren komt is er van de fase niet veel meer over toch? Of bedoel je iets anders?

Alle speakerunits hebben hun eigen eindversterker en DSP. Met die DSP kun je fase-corrigeren over de totale range.
In  het 'lage laag'  :)  wordt dit gebruikt om een cardioïde afstraling te realiseren waardoor de speaker (via wanden en hoeken) minder koppelt met de ruimte en dus niet plaatsingskritisch is. Resultaat: schoon laag.  (op z'n  Nederlands .....).

Een correctie specifiek in het optimale gehoorgebied (500 - 2000 Hz) gaat niet lukken met de huidige setup. Wim Weijers (die daar ook was) kon niets daarover zeggen; de ideeën worden gedaan door Bruno. M.i. zou dat  een doorbraak  kunnen betekenen richting vliesspeakers.

Edit: O ja, dit heeft niks te maken met  artsy speakers zoals de Diavalet. Dat  blijven passieve dozen.
Wel is er concurrentie in het prof. monitor land. Maar daar hebben ze die greep op de karakteristiek niet waardoor je blijft zitten met fikse plaatsingsproblemen én kleine sweetspots.

« Laatst bewerkt op: 30 september 2016, 20:30:33 door art »

*

Rubble

• 9774
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2016, 20:30:00 »
Okee, interessante materie. En een fraaie speaker.

Wel jammer van de wat overdreven spierballentaal op hun site: "What may appear to be a cute pair of speakers at first sight, is really a powerful audiophile system that effortlessly outperforms all others, regardless of price." Pittig statement. 
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

art

• 8842
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2016, 20:31:24 »
Okee, interessante materie. En een fraaie speaker.

Wel jammer van de wat overdreven spierballentaal op hun site: "What may appear to be a cute pair of speakers at first sight, is really a powerful audiophile system that effortlessly outperforms all others, regardless of price." Pittig statement.

:D  Ga maar luisteren.

*

Rubble

• 9774
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2016, 20:33:01 »
Yep, als ik de kans krijg ga ik dat zeker doen.

Steven Wright

*

.....

• 2709
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2016, 20:34:18 »

Alle speakerunits hebben hun eigen eindversterker en DSP. Met die DSP kun je fase-corrigeren over de totale range.
In  het 'lage laag'  :)  wordt dit gebruikt om een cardioïde afstraling te realiseren waardoor de speaker (via wanden en hoeken) minder koppelt met de ruimte en dus niet plaatsingskritisch is. Resultaat: schoon laag.  (op z'n  Nederlands .....).

Een correctie specifiek in het optimale gehoorgebied (500 - 2000 Hz) gaat niet lukken met de huidige setup. Wim Weijers (die daar ook was) kon niets daarover zeggen; de ideeën worden gedaan door Bruno. M.i. zou dat  een doorbraak  kunnen betekenen richting vliesspeakers.

Als ze niet plaatsing kritisch zijn, waarom stonden ze dan zo'n beetje midden in de ruimte? iets wat ik van bijna alle dure luidsprekers haat....

Lekker handig ook, mijn toenmalige Dynaudio's moesten ook min 80cm uit de achterwand en 1 meter van de zijmuren.....zeg al, lekker handig

zeker als je nog jonge kinderen en een grootte hond heeft...nee vond dat een drama.......heb ook niet lang geduurd.... 

« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2016, 20:38:38 »

..

Lekker handig ook, mijn toenmalige Dynaudio's moesten ook min 80cm uit de achterwand en 1 meter van de zijmuren.....zeg al, lekker handig

Is dat voor alle speakers niet het beste vrijstaand?
..

*

.....

• 2709
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2016, 20:43:46 »

..

Is dat voor alle speakers niet het beste vrijstaand?

Voor 90% wel, maar de Tannies hebben maar een spreiding van 90 graden....maakt de plaatsing een stuk makkelijker+ dat het laag horn geladen is....en gebaat bij zo dicht als mogelijk tegen de achterwand....

Een fout naar mijn mening met de befaamde Tannoy WestMinster....voelt zich ook op de manier het beste thuis....staat zelfs in de gebruiksaanwijzing....en toch midden in de kamer opstellen....fout.

Dus waarom? midden in die ruimte? als het niet kritisch is, is alleen maar onhandig en onpraktisch in een woonkamer...

Verder is het concept niet echt nieuw, alleen beter uitvoerbaar door het wondermiddel DSP, kun je inderdaad met ''looptijden'' stoeien.

Wil niet zeggen dat ik er niet voor open staat, wil het best een keer horen.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2016, 20:48:48 door grf-r 2 »

*

art

• 8842
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2016, 22:32:23 »

Verder is het concept niet echt nieuw, alleen beter uitvoerbaar door het wondermiddel DSP, kun je inderdaad met ''looptijden'' stoeien.

Elektronisch de spreidingcurve van een conusluidspreker voor audio 'bijsturen' is nog niet eerder vertoond.
Wel natuurlijk voor single frequency speakers zoals in ultrasound apparatuur. Maar  da's een totaal andere tak van sport.

En zoals ik al aangaf wordt correctie van de  totale frequentiecurve ook met één of twee monitors in de prof. sector gedaan. Maar niet met zes eindversterkers met hun eigen DSP in één kastje.  :)
Gecombineerd met een speciale spreidingscurve voor laag, is dit uniek te noemen. Nog niet eerder vertoond.

*

Be tweeter

• 9335
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2016, 22:35:19 »
BeoLab 90 doet ook zoiets toch?
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

art

• 8842
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2016, 23:32:16 »
BeoLab 90 doet ook zoiets toch?

Ja, daar doet het inderdaad aan denken.  ;)

Maar hun design filosofie is geheel anders: zij maken juist gebruik van ruimtereflecties en  een soort van 'steerability' van het spectrum. Lijkt mij een hel om te bezitten voor een non-freak. Bovendien blijven ze neuzelen over de sweetspot. Zelfs tot het niveau van 'links-en-rechts' op de bank .....
Ik moet wel zeggen dat mij nog niet  geheel duidelijk is wat ze hebben uitgehaald om naar max muziek te komen.
En dan de prijs: 7x duurder dan een paartje Kii! Maar ongetwijfeld ook geschikt voor een zaal.

Bij de Kii zie duidelijk het 'form follows function' principe, het ding is ontworpen voor niet al te grote ruimtes, kent nauwelijks (voor de klant bedienbare) controls en claimt 'slechts' vrij zorgeloos te plaatsen te zijn. En boast 20 Hz uit een klein kastje.   ;D

Nee, ga maar 's luisteren. Voor mijn ouwe oren was het een openbaring . Misschien valt er nog iemand over te halen in een ouwe studio in De Beemster en natuurlijk Putzeys en z'n kornuiten om met die dingen langs te komen. E.o.a goede bron kunnen we zelf wel regelen.   8)

*

Be tweeter

• 9335
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #13 Gepost op: 1 oktober 2016, 10:47:52 »
Lijkt me gezellig.. :)
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

.....

• 2709
« Reactie #14 Gepost op: 1 oktober 2016, 11:21:07 »

Elektronisch de spreidingcurve van een conusluidspreker voor audio 'bijsturen' is nog niet eerder vertoond.
Wel natuurlijk voor single frequency speakers zoals in ultrasound apparatuur. Maar  da's een totaal andere tak van sport.

En zoals ik al aangaf wordt correctie van de  totale frequentiecurve ook met één of twee monitors in de prof. sector gedaan. Maar niet met zes eindversterkers met hun eigen DSP in één kastje.  :)
Gecombineerd met een speciale spreidingscurve voor laag, is dit uniek te noemen. Nog niet eerder vertoond.

Nee, nog niet eerder vertoond dat klopt, maar zijn akoestische lenzen niet hetzelfde idee (wat in de praktijk heel anders afliep).

Door de komst van DSP worden wel meer oude ideeën van stal gehaald.

Maar zeg al, mocht er een demo hier in de buurt van rotjeknor zijn....ben ik van de partij.....ben er erg benieuwd naar.