*

Frits

• 476
  • HiFi is emotie
Re: Van Home Theater "terug" naar stereo? "JA"
« Reactie #60 Gepost op: 12 maart 2019, 22:25:05 »
Stoffel, je hebt wel wat los gemaakt. Er volgde een leuke en leerzame discussie. Daar is een forum ook voor. Top!

Ik heb nu nog steeds een stereo opstelling met inmiddels als basis een Denon PMA 2000ae versterker. De Hepta Springs zijn vervangen door 2 Hepta Four Tune's en een oude(re) Rel sub. En ik ben voor muziek in stereo zeeeeer tevreden en voor films is het ook meer dan afdoende. In veel bioscopen vind ik het geluid vaak minder.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

seoman

• 1261
  • No Comment
« Reactie #61 Gepost op: 13 maart 2019, 01:18:52 »
Ik ga ook niet terug naar stereo
Zou echt niet weten waarom.

Ik heb een 5.1.4 opstelling en misschien dat die boven kanalen nog niet optimaal benut worden.
(Atmos/dts:x/auro staat nog in de kinderschoenen)
Maar als je originele quadrofonie tracks of goed gemixte surround tracks hoort dan vraag je je af waarom die 7.2.4
niet in de jaren 70 ter beschikking was.
Dark side of the moon in multichannel is gewoon hoe de track begin 70 gemaakt had moeten worden.

We kunnen wel dom nostalgisch gaan doen met vinyl of buizen en er bij zweren dat het het summum is.
Ik zeg: luister maar eens hoe pink-floyd had kunnen en moeten zijn! Het gaat niet om waar het doorheen gehaald wordt het gaat er om wat er uit komt.

Niet alle muziek heeft meer dan 1 speaker nodig maar daar waar die kanalen een meerwaarde zijn wil je ze gewoon ook hebben. En van mono naar stereo of van mono naar surround is maar een academisch verschilletje.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #62 Gepost op: 14 maart 2019, 04:02:27 »
nee, hij is al ouder dan ik dacht!

tijd gaat hard.. zie dat hij gespecificeerd word als 135watt
heb even gekeken en inderdaad in 7 channel mode blijft er nog 79 watt over... inderdaad nog een oude AV receiver.!

Citaat
Het vermogen 7 x 135 watt is natuurlijk nonsens, er zijn heel weinig merken receivers die het opgegeven vermogen daadwerkelijk kunnen leveren over alle 7 kanalen dan hebben de nieuwere receivers met klasse D eindtrappen een groot voordeel.

mede daarom, zijn de meeste nu klasse D
Tannie, wil je mijn fiets? (dames zonder spatbord voor de kleine boodschap) of vat je je eigen fiets? Maareuh die 3313 doet het zeker wel D of Z versterker in Goeiroe optiek is niks goed genoeg, heeft per kanaal een eigen versterker gedeelte?, "ho eens", op die criteria heb ik de 3313 toen aangekocht voor ik meen 1380 euro?, op een review van What Hifi?, hoop niet dat je gelijk hebt dan wordt ook ik ziek van jouw gelijk.
Peace.

*

TANNOY

• 40221
« Reactie #63 Gepost op: 14 maart 2019, 11:23:09 »
nee, hij is al ouder dan ik dacht!

tijd gaat hard.. zie dat hij gespecificeerd word als 135watt
heb even gekeken en inderdaad in 7 channel mode blijft er nog 79 watt over... inderdaad nog een oude AV receiver.!

Citaat
Het vermogen 7 x 135 watt is natuurlijk nonsens, er zijn heel weinig merken receivers die het opgegeven vermogen daadwerkelijk kunnen leveren over alle 7 kanalen dan hebben de nieuwere receivers met klasse D eindtrappen een groot voordeel.

mede daarom, zijn de meeste nu klasse D
Tannie, wil je mijn fiets? (dames zonder spatbord voor de kleine boodschap) of vat je je eigen fiets? Maareuh die 3313 doet het zeker wel D of Z versterker in Goeiroe optiek is niks goed genoeg, heeft per kanaal een eigen versterker gedeelte?, "ho eens", op die criteria heb ik de 3313 toen aangekocht voor ik meen 1380 euro?, op een review van What Hifi?, hoop niet dat je gelijk hebt dan wordt ook ik ziek van jouw gelijk.
Peace.
ik heb niet gzegd dat het niet goed genoeg is, ik heb het zelf niet zo op AV receivers, maar wil niet zeggen dat het allemaal maar prul is.

daar ga je al, kopen op een review..als je een beetj weet hoe dat in elkaar steekt, dan had je het een zak zout genomen ipv een korreltje.

ik heb gelijk,ik hoop niet dat je ziek word.. maar het is niet anders.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

*

Benco

• 5730
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #64 Gepost op: 14 maart 2019, 13:07:39 »
Er zijn ondertussen al heel wat multi-channel amps die op stereo ook prima klinken ...
Die moet je uiteraard niet in de super-budget klasse zoeken.
De opgegeven vermogens van multi-channel amps is vaak wat gepuzzel en getover.
Als je de grootte/ sterkte van de voeding in het apparaat vergelijkt van een 7x100W tegenover een stereo amp van hetzelfde merk en range van 2x100W zit daar vaak geen verschil tussen.
Ik ben geen geleerde bol , maar 7x100W effectief trekken uit een voeding die gemaakt is om 2x100W te voeden lijkt met fabelachtig.
Toch hoeven de multi channels daarom niet slecht te zijn en slecht te klinken op stereo mode.
Maar het is ook logisch , of ten minste logisch in mijn gedachten... Dat ern 2x100W stereo amp van merk X die net zoveel kost of maar enkele centen meer dan een 7x100W van hetzelfde merk uit zgz dezelfde range beter zou presteren dan de multi-channel.

Ga je in de duurdere systemen die je zelf opbouwt vanuit ern zeer goeie pre-amp met surround processor en per kanaal een eind amp erop , dan zou in principe Stereo niets te kort mogen komen en dus even goed moeten zijn voor multi-channel als voor stereo.

Ikzelf heb 2 sets in de leefruimte , een stereo ( Lyngdorf ) en een multi-channel ( Yamaha  )  de Yamaha die ik heb is met de musiccast technologie die op stereo ook al vrij goed presteerd , maar de Lyngdorf is toch andere koek... Mag ook wel gezien de prijzen.

Mocht ik ooit eens financieel bevoordeeld worden op een of andere manier , zpu ik graag een Lyngdorf M50 willen , dat maakt twee sets overbodig.

*

TANNOY

• 40221
« Reactie #65 Gepost op: 14 maart 2019, 13:19:33 »
Citaat
Ik ben geen geleerde bol , maar 7x100W effectief trekken uit een voeding die gemaakt is om 2x100W te voeden lijkt met fabelachtig.
Toch hoeven de multi channels daarom niet slecht te zijn en slecht te klinken op stereo mode.

zeker die oudere transistor Av receivers vallen terug in vermogen.

die klasse D recievers hebben wat meer sap over.. dat is hun voordeel.
die worden ook steeds beter.

maar het moet genoeg zijn voor normale luister niveaus.

ga je feestjes geven dan zou ik uitkijken, ik heb ze al vaker kapot gezien na een feestje  ;D
luidsprekers ook trouwens  :-X
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

*

Wim72

• 1912
« Reactie #66 Gepost op: 14 maart 2019, 15:51:46 »
In de VS wordt afgegeven vermogen altijd vermeld per 2 kanalen in FTC dat is verplicht!

Realistische specs mijn AV-receiver in de VS:

135 W + 135 W (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.08%, 2 channels driven, FTC)
160 W + 160 W (6 ohms, 1 kHz, 0.1%, 2 channels driven, FTC)

Idiote sterk overdreven helemaal nikszeggende specs mijn AV-receiver in Nederland/Europa:

Front L/R 180 W/Ch
 (6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 channel driven, IEC)
Center 180 W
Surround L/R 180 W/Ch

Yamaha Marantz en Denon vermelden bij receivers afgegeven vermogen 2 kanalen aangedreven, dat is al een verbetering.
Rotel geeft nog meer realistische specs: CONTINUOUS POWER OUTPUT120W/Ch (All channels driven, 8Ω) Dit zou gewoon iedere fabrikant moeten doen!

Overheden moeten fabrikanten gewoon dwingen om goede specs te overleggen.

*

TANNOY

• 40221
« Reactie #67 Gepost op: 14 maart 2019, 16:15:53 »
sound and vision doet het ook..

Denon AVR-3312CI A/V Receiver HT Labs Measures
HT Labs Measures
Two channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 122.9 watts
1% distortion at 143.3 watts

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 82.9 watts
1% distortion at 103.0 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 79.5 watts
1% distortion at 96.8 watts

https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-3312ci-av-receiver-ht-labs-measures

Citaat

ben het wel met je eens.

naar ook die watts zeggen niet het hele verhaal, heb het al vaak genoeg gehoord, maar mijn versterker heeft toch zoveel watts, dus dan moet ik toch gewoon vol open kunnen gooien op mijn luidsprekers waarop achter staat dat deze max 200watt kan leveren.

:o ::)

« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 16:25:33 door TANNOY »

*

Wim72

• 1912
« Reactie #68 Gepost op: 14 maart 2019, 17:06:02 »
Wattage zegt niet alles, bij normale volumes kom je nooit in de buurt bij al die opgegeven waardes.
Het gaat mij om een referentiekader dat gelijk is voor alle producenten uit alle windstreken zodat consumenten kunnen vergelijken en niet worden gelokt met allerlei opgaves die gewoon niet realistisch zijn!
Om te beginnen bij alle receivers en versterkers een opgave van afgegeven vermogen 2 kanalen 8 ohm 20 tot 20.000 hz met dezelfde vervormingfactor zodat je minstens in stereo alles goed met elkaar kunt vergelijken.
Dat opgeven van wattage op maar 1 kanaal is werkelijk een farce. ook PMPO en piek geneuzel zegt helemaal niks afschaffen!

*

minplus

• 8392
  • relax, don't do it
« Reactie #69 Gepost op: 14 maart 2019, 17:54:37 »
Vroegah was het de gewoonte om bij een versterker het muziekvermogen en het continuvermogen te geven bij gebruik van beide kanalen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Opa S.

• 7802
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #70 Gepost op: 14 maart 2019, 18:47:11 »
Ja, dat was zelfs middels normering verplicht opgelegd door de US overheid.

Kan je je dat voorstellen, dat de US waar vrijheid van meningsuiting "heilig" is (zolang het die overheid uitkomt natuurlijk) zoiets bedenkt?

Het zal wel een vorm van protectionisme geweest zijn, daar zijn ze tenslotte wel heel goed in.
Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

seoman

• 1261
  • No Comment
« Reactie #71 Gepost op: 14 maart 2019, 23:29:02 »
sound and vision doet het ook..

Denon AVR-3312CI A/V Receiver HT Labs Measures
HT Labs Measures
Two channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 122.9 watts
1% distortion at 143.3 watts

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 82.9 watts
1% distortion at 103.0 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 79.5 watts
1% distortion at 96.8 watts

https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-3312ci-av-receiver-ht-labs-measures

Citaat

ben het wel met je eens.

naar ook die watts zeggen niet het hele verhaal, heb het al vaak genoeg gehoord, maar mijn versterker heeft toch zoveel watts, dus dan moet ik toch gewoon vol open kunnen gooien op mijn luidsprekers waarop achter staat dat deze max 200watt kan leveren.

:o ::)

Dit zijn de waarden die fabrikanten in hun specs zouden moeten zetten ipv spotify of heos compatible.
Die laatste 2 zijn nog vluchtiger dan mijn scheten terwijl die vervorming cijfers boekdelen spreken.
Het mooiste zou zijn als de fabrikant zou aan geven bij welke vermogens hun 'beste' cijfers nog gelden.
Hoewel het al een knap onmogelijke taak is om speakers te vinden die bij 1 watt maar 0.1% vervorming geven.

Zag laats dat sennheiser 0.02% durft te garanderen voor hun HD800S bij 1Volt 1Khz
Boude statements!

PS
Dat verschil tussen 2 of 7 kanalen stelt ook geen drol voor
Misschien dat extreem inefficiente speakers het verschil laten merken maar het is nog geen 1.5dB verschil.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 23:40:42 door seoman »
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

a.b.

• 9467
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #72 Gepost op: 16 maart 2019, 14:57:47 »
Natuurlijk niks mis met klasse D voor AV receivers, ik begrijp dat meeste overstappen van D naar A/B lekker veel vermogen beschikbaar voor alle kanalen voor het filmgeweld!
voor muziek is men niet altijd happy met klasse D, al worden er wel stappen gemaakt!.

Ik denk dat je het te voorzichtig uitdrukt. De betere klasse D versterkers zijn momenteel de standaard voor de allerbeste versterkers. De rest kan leuk meedoen.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

TANNOY

• 40221
« Reactie #73 Gepost op: 16 maart 2019, 15:20:35 »
Natuurlijk niks mis met klasse D voor AV receivers, ik begrijp dat meeste overstappen van D naar A/B lekker veel vermogen beschikbaar voor alle kanalen voor het filmgeweld!
voor muziek is men niet altijd happy met klasse D, al worden er wel stappen gemaakt!.

Ik denk dat je het te voorzichtig uitdrukt. De betere klasse D versterkers zijn momenteel de standaard voor de allerbeste versterkers. De rest kan leuk meedoen.
we hadden het over AV receivers.
en daar is ook nog verschil tussen welke modules we gebruiken.

daar zittende betere Modules niet in.

dat het ook prima klinkt ga ik ook in mee.

hier staat nog geen klass D of afgeleide..

*

a.b.

• 9467
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #74 Gepost op: 16 maart 2019, 15:27:41 »
Ik had niet verwacht dat het verschil nog zo groot zou zijn. Benny noemde niet voor niets de MP50? Zijn daar niet al meer van?
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin