*

Jeronimo

• 6320
Re: Literatuur Nobelprijs voor Bob Dylan
« Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2016, 21:51:18 »
Je felicitaties aan het adres van Dylan komen overigens niet erg gemeend op mij over
Jammer.
Jammer, wat?
Dat mijn felicitaties aan het adres van Dylan overigens niet erg gemeend op je overkomen.
Ja, zo las ik je slotopmerkingen, op grond van mijn interpretatie van het daar voorafgaande. Ik kan niet in je hart kijken en als je bedoelt aan te geven dat je felicitaties gemeend zijn, neem ik dat zonder meer van je aan. Goed dat je op dit punt even reageert. Tnx.     
AVM CD1 Plus incl. Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Jeronimo

• 6320
« Reactie #16 Gepost op: 13 oktober 2016, 21:52:33 »
Leuk, zo'n soort "vorm/vent" discussie!  :laugh:
Hé. KT, een "vorm/vent" discussie, wat is dat voor een discussie? Ken ik niet? <nieuwsgierig>
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

-.-

• 27852
« Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2016, 21:55:28 »
Klopt niet helemaal hoor, maar heeft er wel iets van weg. ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vorm_of_vent

*

Rubble

• 10065
« Reactie #18 Gepost op: 13 oktober 2016, 22:13:10 »
Volgend jaar wint Willy Vandersteen 'm, postuum.  ;D
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

Jeronimo

• 6320
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2016, 22:23:58 »
Tsjonge, hier moet ik meer dan ff over nadenken hoor. Wat de zaak bemoeilijkt is op deze manier naar de eigen bijdrage in de discussie te kijken. Maar het heeft bij mij maar weinig met poëzie te maken, vrees ik. Daar ben ik veel te vormvast - hé ! - voor;)
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

B. Gehakt

• 7301
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2016, 23:48:31 »
Als Daniël Lohues nu maar niet net zo verongelijkt wordt als onze Harry Mulisch was; dat gun ik Daniël niet.

« Reactie #21 Gepost op: 14 oktober 2016, 00:43:25 »
Ik kan z'n gerasp wel waarderen. Net als Lou Reed en Tom Waits om er zo maar een paar met een ietwat afwijkend stemgeluid en -gebruik te noemen..
Bij nadrukkelijk "mooi"zingers mis ik nogal eens emotie en zeggenschap.  ^-^

Edit:typo

Tom Waits en emotie.
Daar vinden we elkaar Tdo .
Het eerder getoonde fragment van ''Lay lady lay'' van Dylan doet me eerder denken aan een bezopen of cocaïne gebruikende Dylan.
Ook iets van : als je dat liedje al 10.000 keer gezongen hebt probeer je er wat variatie in te brengen anders gaat het wel erg vervelen
om het iedere keer hetzelfde te moeten zingen maar dat doet hij niet met succes.
Dat komt ook door het publiek. Je wordt arrogant want als je maar grijpt naar je mondharmonica beginnen ze al te juichen.
Logisch dat je gaat denken dat je alles kunt doen want ze vinden het allemaal hardstikke mooi.

Even terug naar waar we elkaar vonden in een optreden waarbij de emotie behorend bij de song wèl  op je inwerkt.
Uiteraard mijn bescheiden mening en luister naar de tekst om het te begrijpen.

https://www.youtube.com/watch?v=rLu2ybp6nj0

*

morph

• 13229
« Reactie #22 Gepost op: 14 oktober 2016, 10:13:07 »
Ik kan z'n gerasp wel waarderen. Net als Lou Reed en Tom Waits om er zo maar een paar met een ietwat afwijkend stemgeluid en -gebruik te noemen..
Bij nadrukkelijk "mooi"zingers mis ik nogal eens emotie en zeggenschap.  ^-^
Voor mij gaat het er bij zang om of de klank mij aanspreekt en of teksten, als er iets gezegd wordt met inhoud, voor mij duidelijk overkomen.
De emotie staat daar eigenlijk los van. Die heeft al te vaak te maken met een herinnering van de luisteraar aan een speciaal moment van beluisteren en is pas de volgende stap bij het kunnen waarderen. Dat kan bijvoorbeeld opgemerkt worden bij een nummer dat men eerst ronduit slecht vond maar omdat een nieuwe liefde het mooi vindt, of omdat het op een begrafenis ten gehore werd gebracht, opeens een emotionele lading krijgt.

Juist de emotie in de stem komt mij te vaak als een trucje over. Dat valt ook op bij artiesten als ze voor de zoveelste keer dat trieste liedje gaan zingen. Het heeft dan al lang voor hen zijn therapeutische zelfhulpdoel bereikt waarna het een toneelspelletje wordt. Als het werkelijk emotioneel amper te dragen zou zijn zouden ze het niet (meer) uitvoeren. Toch doen ze dat avond na avond voor een publiek. Dat geldt ook bij euforistische nummers. Het is dat het publiek er tijdens de polonaise toch geen aandacht meer aan besteedt maar er staat iemand volledig gemaakt vrolijk te doen. Onder het mom van "dusjoowmustkoowon".

Lou Reed en Tom Waits die als voorbeeld aangehaald werden kan ik echt wel waarderen als uitvoerende artiesten, ook van hun eigen werk. Maar dat beïnvloedt verder niet mijn mening over Dylan.
Als ik Holly Cole op het album "Temptation" Tom Waits songs hoor uitvoeren dan vind ik dat heel fraai, anders dan zoals Tom ze zelf brengt maar beide uitvoeringen zijn mooi op hun eigen wijze.
Toen Bettie Serveert (lang geleden) tourde met Velvet Underground nummers klonken die anders dan het origineel maar waren net zo goed heel fraai.
Elk nummer van Dylan door een ander is echter heel wat mooier dan zijn eigen versie. Zelfs de drakerige en ronduit slechte nummers.
Wat niet betekent dat zijn uitvoeringen niets bijzonders hebben, maar wel dat het mij (en het Nobelprijscomité, zoals blijkt uit die literatuurprijs toekenning) absoluut niet aanspreekt.
Misschien staat volgend jaar John Fogerty wel op de nominatie.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2016, 10:14:38 door morph »

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #23 Gepost op: 14 oktober 2016, 10:45:48 »
Na een nachtje slapen vind ik het een vreemde keuze. Wat mij betreft zijn (song)teksten en literatuur verschillende zaken, waarmee ik niet zeg dat de één meer (kunstzinnige) waarde heeft dan de andere. Het Nobel-comité denkt daar anders over. In dat geval had ik liever gezien dat de prijs naar Leonard Cohen was gegaan voor zowel zijn songteksten als zijn boeken en gedichten. Al is het maar vanwege de geweldige neschrijving die Cohen zelf geeft over zijn manier van schrijven: "like a bear stumbling into a beehive or a honey cache: I'm stumbling right into it and getting stuck, and it's delicious and it's horrible and I'm in it and it's not very graceful and it's very awkward and it's very painful and yet there's something inevitable about it."
Overigens schat ik de zangkwaliteiten van Cohen en van Dylan ongeveer gelijk in...

*

Tdo

• 10604
  • Smurf?!
« Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2016, 11:59:36 »
Het comité dat deze prijs heeft toegekend is blijkbaar de mening toegedaan dat het oeuvre, de teksten van Dylan poëtisch van een dusdanig niveau zijn dat deze de toekenning legitimeren.
Persoonlijk denk ik dat Dylan deze prijs terecht heeft gekregen - wanneer er een Nobelprijs voor singer-songwriting zou bestaan had hij die wellicht al veel eerder gekregen.. :laugh:
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2016, 12:01:20 door Tdo »

*

tito

• 9710
« Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2016, 12:48:15 »
Toen Bettie Serveert (lang geleden) tourde met Velvet Underground nummers klonken die anders dan het origineel maar waren net zo goed heel fraai.

Zal best, maar met `t coveren van iemand anders maak je alleen kans de zeer plaatselijke "talenten” jacht te winnen.
`t Juryrapport beschrijft z`n verdiensten voor de Amerikaanse liedjestraditie.
Die zijn dus niet alleen om te lezen maar ook om te beluisteren.
Dat jij z`n stem dan niet zo mooi vind is niet belangrijk.
Ik vind dat Dylan de laatste jaren steeds beter is gaan “raspen”.
Daar staat tegenover dattie de afgelopen decennia mij weinig aansprekende literatuur heeft gemaakt.
Oké, misschien z`n Band of the Hand, maar verder..

En die Nobelprijs?
Ach, Obama heeft `m `ns gekregen voor de vrede.
Eigenlijk toch ook om te lachen..  :laugh:

*

morph

• 13229
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2016, 12:56:07 »
`t Juryrapport beschrijft z`n verdiensten voor de Amerikaanse liedjestraditie.
Die zijn dus niet alleen om te lezen maar ook om te beluisteren.
Met de term liedjestraditie maak je het prijswinnen alleen maar nóg absurder.

De reden van toekenning (het juryrapport) is openbaar:
http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/2016/press.pdf

The Nobel Prize in Literature for 2016 is awarded to Bob Dylan
"for having created new poetic expressions within the great American song tradition".

Oftewel "voor het creëren van nieuwe dichterlijke uitingen binnen de Amerikaanse liederen traditie".

Het creëren dus, hè?
Niks over het uitvoeren...

*

tito

• 9710
« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2016, 13:02:55 »
Het creëren dus, hè?
Niks over het uitvoeren...

Daar kun je vrij veel kanten mee op.
Dus ook die van de typische Dylan sneer in z`n zang op z`n oudere werk.   ;)

*

morph

• 13229
« Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2016, 13:11:09 »
Het lijkt mij haast vanzelfsprekend dat de toekenners van de Nobelprijs voor de literatuur een tekst formuleren waarmee je meerdere kanten op kan.
Als zij zelf al geen diepgang aan hun teksten kunnen meegeven...

*

Jeronimo

• 6320
« Reactie #29 Gepost op: 14 oktober 2016, 13:43:08 »
Eerst in een grap gevat, nu wat uitgebreider dan:
1. Er is geen Nobelprijs voor muzikale prestaties (wel voor Natuurkunde, Scheikunde, Medicijnen, Economie en daarnaast voor verdiensten voor de Vrede en in de Liteteratuur). Daarom kan uit het enkele feit dat Dylan alleen de Literatuurprijs heeft gekregen, niet met recht worden opgemaakt of afgeleid dat de Zweedse Akademie of ook maar enig ander comité van de Nobelprijs enig waardoordeel heeft afgegeven over de muzikale kwaliteit of bijdrage van Dylan. Laat staan een negatief.

2. De prijs is verleend voor "for having created new poetic expressions within the great American song tradition", zie hiervoor het persbericht van de Zweedse Akademie van de Nobelprijs http://www.nobelprize.org. De toekenning van deze literatuurprijs verwijst niet in het geringste naar een kwalificatie van man's muzikale bijdrage. Dit zou ook wat zijn geweest zeg. De Zweedse Akademie gaat hier helemaal niet over. Geen idee of er leden zijn die persoonlijk zijn muziek niet (of wel) waarderen, maar dat blijft gelukkig een privé-aangelegenheid en heeft geen enkele rol bij de toekenning van deze LITERATUUR-prijs.

Kortom: hoe je het ook bekijkt, de toekenning van deze Nobelprijs zegt in het geheel niets over een bepaalde beoordeling door de Zweedse Akademie of de Nobelprijs over de muzikale kwaliteiten of bijdrage van Dylan.

Maar laten we even aannemen dat er wél een Nobelprijs voor muzikale verdiensten zou zijn. Zelfs dán kan je niet met recht stellen dat de Nobelprijs die een singer/songwriter alleen de voor literatuur toekent, deze daarmee meteen diskwalificeert (of minder acht) voor zijn muzikale bijdragen. We hebben het hier immers over de Nobelprijs, in het algemeen beschouwd de allerhoogste internationale eer die een persoon voor verdiensten in een bepaald veld kan worden toegekend. Niet de een of andere dorpsverkiezing.     
Heil AMT Syrinx
Audioquest