Re: Herbouw filter Tannoy Berkeley
« Reactie #30 Gepost op: 19 oktober 2016, 07:28:38 »
op een plankje is niet verkeerd
ik heb ze een keer zo opgebouwd
en ik vind het mooier dan een printje.

Ja, dat is ook erg mooi!

Dat gaat hem dan worden denk ik.
Wat een onderdelen allemaal he in die signaalweg go

Dus die woofers op de vloer heb je ook niet gefilterd? apart, dus je wil geen doosje...maar wel versmering van de woofers?

Weet niet welke woofers je gebruikt, maar die vervorming die je buiten het werkgebied van de woofers ontstaan daar ga je dan maar aan voorbij.. :-\ :-\

Mmmm, overtuiging wordt hier al minder....je luistert dus graag naar een brij van versmering??? :o :o apart.
natuurlijk heb ik een spoel voor het laag enzo  8) ik heb nergens gezegt dat ik zonder filter werk..maar als je het niet mooi vind klinken heb je een punt, maar nu brabbel je maar wat in de ruimte..wat ik ook vaak wel eens doe  :P
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2016, 08:20:29 door terug-naar-af »

*

art

• 8726
« Reactie #31 Gepost op: 19 oktober 2016, 11:53:32 »

Tja, dat vocht verhaal...is meer om de boel op te jutten....

Deels heb je gelijk .....   ;)

Maar de plankjes met (zelfgeboorde!  :P  ) gaatjes , en zeker in MDF) vind ik 'pruts' . Zo friemelt de fietsenmaker op de hoek ook aan de luidsprekers die hij verkoopt via Marktplaats of zo.

Plankje 2 (de witte) van Horn daarentegen is duidelijk over nagedacht, goed ge´soleerd en netjes  uitgevoerd. Ik zou zelf hooguit de draadjes wat dikker genomen hebben. :)

Ja, ik weet dat menig luidsprekerfabrikant (ook hele dure) het filter en de bedrading ziet als een lastige kostenpost: het timmerwerk, daar gaat het  kennelijk om!  ;D
Enfin, mijn piece-of-cake is het niet.

Overigens, bij DC of pakweg 50 Hz zijn de resistieve eigenschappen van hout en MDF best  goed genoeg voor een laagohmig luidsprekerfilter, maar bij 20 kHz wordt dat al droevig en nog hoger ronduit slecht. Bij een paar honderd kHz en flink wat vermogen is het dan ook niet moeilijk om een stukje hout letterlijk te laten ontploffen.
Als je toch wilt boren in een plankje, waarom dan geen Trespa gepakt of desnoods plexiglas (Lexan). Inderdaad, het  laatste materiaal maakt het solderen erg lastig.  :angel:

*

.....

• 2705
« Reactie #32 Gepost op: 19 oktober 2016, 14:34:14 »

Tja, dat vocht verhaal...is meer om de boel op te jutten....

Deels heb je gelijk .....   ;)

Maar de plankjes met (zelfgeboorde!  :P  ) gaatjes , en zeker in MDF) vind ik 'pruts' . Zo friemelt de fietsenmaker op de hoek ook aan de luidsprekers die hij verkoopt via Marktplaats of zo.

Plankje 2 (de witte) van Horn daarentegen is duidelijk over nagedacht, goed ge´soleerd en netjes  uitgevoerd. Ik zou zelf hooguit de draadjes wat dikker genomen hebben. :)

Ja, ik weet dat menig luidsprekerfabrikant (ook hele dure) het filter en de bedrading ziet als een lastige kostenpost: het timmerwerk, daar gaat het  kennelijk om!  ;D
Enfin, mijn piece-of-cake is het niet.

Overigens, bij DC of pakweg 50 Hz zijn de resistieve eigenschappen van hout en MDF best  goed genoeg voor een laagohmig luidsprekerfilter, maar bij 20 kHz wordt dat al droevig en nog hoger ronduit slecht. Bij een paar honderd kHz en flink wat vermogen is het dan ook niet moeilijk om een stukje hout letterlijk te laten ontploffen.
Als je toch wilt boren in een plankje, waarom dan geen Trespa gepakt of desnoods plexiglas (Lexan). Inderdaad, het  laatste materiaal maakt het solderen erg lastig.  :angel:

Sorry maar vind het wel erg ver gezocht, zeker gezien dat een vochtigheidsgraad van 60% normaal is in huis...is het hoger dan moet je toch

maatregelen gaan nemen om op 60% te  komen, we weten allemaal wel dat een hoge vochtigheidsgraad niet gezond is....

In dat opzicht genomen, kun je gerust mdf nemen of het mooi is? naar mijn mening niet boeiend....luister naar muziek, en zit niet te kijken

naar mijn mooie filterplankjes.....dat i2paq het ''mooi'' wil hebben is zijn keus, en daar wordt aan voldaan, klant is koning.

Technisch gezien klopt het wel, maar praktisch? zul je in een gezond huis geen enkel effect hebben op de weergave. ;)

*

.....

• 2705
« Reactie #33 Gepost op: 19 oktober 2016, 14:39:29 »

Zal voor Norman een stukkie multiplex pakken, stel je voor dat het gaat regenen in de luisterruimte van Fam i2paq.

Wel een likje lak voor 't mooie hoor  ^-^

Heb exterieur in de grondlak of berken onbehandeld.

Ehh, verklaar u nader?

Exterieur,= voor buiten, watervast verlijmd en in de grondlak(wit) houtsoort Okume.

*

.....

• 2705
« Reactie #34 Gepost op: 19 oktober 2016, 14:42:19 »

Ja, dat is ook erg mooi!

Dus die woofers op de vloer heb je ook niet gefilterd? apart, dus je wil geen doosje...maar wel versmering van de woofers?

Weet niet welke woofers je gebruikt, maar die vervorming die je buiten het werkgebied van de woofers ontstaan daar ga je dan maar aan voorbij.. :-\ :-\

Mmmm, overtuiging wordt hier al minder....je luistert dus graag naar een brij van versmering??? :o :o apart.
natuurlijk heb ik een spoel voor het laag enzo  8) ik heb nergens gezegt dat ik zonder filter werk..maar als je het niet mooi vind klinken heb je een punt, maar nu brabbel je maar wat in de ruimte..wat ik ook vaak wel eens doe  :P

Maar die indruk kreeg ik wel, dat je zonder filtering werkt. :P

« Reactie #35 Gepost op: 19 oktober 2016, 15:03:05 »

Ja, dat is ook erg mooi!

Maar die indruk kreeg ik wel, dat je zonder filtering werkt. :P
:P

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #36 Gepost op: 19 oktober 2016, 17:18:43 »

Zie net reactie: MDF is hygroscopisch, watervast board niet!

Geen punt in deze toepassing. bovendien staan je luidsprekers niet in de tuin toch?

Nee, geen probleem om mdf te gebruiken.

Toch opletten dan als je er een paar liter zeikmuziek doorheen jaagt  ;D
[/quote]

;D ;D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

i2Paq

• 3125
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #37 Gepost op: 28 oktober 2016, 17:56:43 »
Onderdelen zijn door Peter opgehaald, en de plankjes bekend.

Nu komt het op Peter zijn zaag, vijl en schuurpapier skils aan  ^-^

Vervolgd door een "stratenplan" om de onderdelen mooi op het plankje te krijgen.
"Trekbandjes" anyone?  ;D
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

i2Paq

• 3125
« Reactie #38 Gepost op: 11 augustus 2018, 16:32:06 »
Bijna 2 jaar na dato een update  :angel:

In de afgelopen 2 jaar heeft dit project stilgestaan wegens diverse redenen.

De grootste was de beperkte ruimte in het filter-kast op de achterzijde van de Tannoy's. Daarnaast veranderde inzichten over de te gebruiken onderdelen etc.

Op eBay verkopen een 2-tal verkopers kant en klare filters, beide worden "geroemd" en beide claimen de beste te zijn  ^-^
De grote vraag was en is of deze filters "het" zijn of dat het beter kan.

Via een forum in Engeland waar ik regelmatig lees en info inwin mbt. Engelse audio ben ik in contact gekomen met een alom gerespecteerde hersteller van niet alleen Tannoy maar van talrijke andere Engelse luidsprekers etc. en van meerdere mensen op dat forum heb ik nu bevestiging gekregen dat deze Paul een autoriteit is op het gebied van filters voor oa. Tannoy.
Deze mensen hebben zelf hun nieuwe Tannoy filters betrokken bij deze Paul en zijn er zeer over te spreken.

Na contact met Paul afgesproken dat hij na zijn vakantie contact met mij op neemt.

De planning is toch wel volgende maand nieuwe filters te hebben.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #39 Gepost op: 11 augustus 2018, 16:34:59 »
Leuk!
Ben benieuwd hoe ze uitpakken.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #40 Gepost op: 11 augustus 2018, 18:55:44 »
Anders ik wel.Niet dat ik mijn filters nog verander van de Ardens want die bevallen mij uitstekend zoals ze nu zijn  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2018, 14:35:34 door Niemand »
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

i2Paq

• 3125
« Reactie #41 Gepost op: 8 oktober 2018, 15:38:25 »
De prijzen die Paul hanteert zijn, in mijn ogen, niet reŰl.

Nader onderzoek leerde mij dat Lockwood UK ze ook levert, wat schetst mijn verbazing: zij verwijzen mij naar MainlyTannoy op eBay  ^-^

Nou, dat was een lange weg om uit te komen waar ik het eerste naar keek  ;D

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #42 Gepost op: 8 oktober 2018, 15:58:25 »
Anders ik wel.Niet dat ik mijn filters nog verander van de Ardens want die bevallen mij uitstekend zoals ze nu zijn  ;)
De filters bevallen nog steeds prima ;)
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

i2Paq

• 3125
« Reactie #43 Gepost op: 6 november 2018, 11:03:50 »

*

Lampje

• 7510
« Reactie #44 Gepost op: 6 november 2018, 16:10:45 »
Ziet er erg mooi uit! (de prijs ook...)
Ben heel erg benieuwd of je verbetering gaat horen.
Zelf had ik al eens de condensatoren vervangen van mijn Berkelys maar de schakelaar laten zitten die ik nooit gebruik.
Mijn bedrading zit rechtstreeks op de speaker gesoldeerd, geen connector meer dus.

Ik heb net nog even naar de foto's gekeken, zou de soldeerverbindingen op de nieuwe printen nog maar eens controleren, ziet er niet best uit!  ;)
« Laatst bewerkt op: 6 november 2018, 16:40:08 door Lampje »
"Opruimen....ja, het gaat lukken!"