*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
Re: Herbouw filter Tannoy Berkeley
« Reactie #45 Gepost op: 6 november 2018, 16:18:22 »
Ziet er erg mooi uit! (de prijs ook...)
Ben heel erg benieuwd of je verbetering gaat horen.

X2.
Hoop dat de investering in geld en tijd het meer dan waard is.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

thanatos

• 1761
  • Cum non tum age
« Reactie #46 Gepost op: 7 november 2018, 10:41:39 »
Het ziet er in ieder geval gelikt uit en als Lockwood ze aanbeveelt zullen de ervaringen goed zijn.

De opmerkingen mbt tot de solderingen ga in mee. Zeker in een speaker die constant aan vibraties onderhevigs is. De solderingen nog even lekker nalopen en wat vetter in het tin zetten met uitloop over de printbanen

DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

« Reactie #47 Gepost op: 7 november 2018, 11:45:00 »
Als je dan verder kijkt naar de dikte van gebruikte speakerkabels die je er op aan sluit, kan het ook zinvol zijn
om gelijktijdig met het beter solderen van de aansluitingen even een stukje koperdraad over de banen te solderen.
In de baantjes zitten ook nog gaten geboord waar er nog maar weinig overblijft.
Al zou je alleen maar de laagsectie doen, daar lopen de grootste stromen.
« Laatst bewerkt op: 7 november 2018, 11:48:07 door Theo van Wermeskerken »
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

i2Paq

• 3125
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #48 Gepost op: 7 november 2018, 12:20:50 »
Het ziet er in ieder geval gelikt uit en als Lockwood ze aanbeveelt zullen de ervaringen goed zijn.

De opmerkingen mbt tot de solderingen ga in mee. Zeker in een speaker die constant aan vibraties onderhevigs is. De solderingen nog even lekker nalopen en wat vetter in het tin zetten met uitloop over de printbanen

De filters zitten extern aan de Berkeley. Verend opgehangen deur.

Ik wacht even de werkelijke prints af en zal daar een foto van plaatsen.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

i2Paq

• 3125
« Reactie #49 Gepost op: 7 november 2018, 12:22:38 »
Als je dan verder kijkt naar de dikte van gebruikte speakerkabels die je er op aan sluit, kan het ook zinvol zijn
om gelijktijdig met het beter solderen van de aansluitingen even een stukje koperdraad over de banen te solderen.
In de baantjes zitten ook nog gaten geboord waar er nog maar weinig overblijft.
Al zou je alleen maar de laagsectie doen, daar lopen de grootste stromen.

Daar heb ik het over gehad, MainlyTannoy zegt dat hij uitgebreid gemeten/geluisterd heeft maar dat nog dikkere / andere kabels in zijn optiek geen verschil brachten.

Ik ga dus eerst luisteren met de spullen die ik krijg, daarna zien we wel verder  :)
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

« Reactie #50 Gepost op: 7 november 2018, 12:39:22 »
Ik heb het ook niet over de kabels, maar de printsporen.
Op de plekken waar er ook nog gaten doorheen zijn geboord blijft niet veel koper meer over.
Maar als ze buiten de kast hangen kun je er gemakkelijk bij en kun je alsnog bekijken wat je doet.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Heintje

• 1558
« Reactie #51 Gepost op: 7 november 2018, 16:50:26 »

Dit ziet er inderdaad niet goed uit: te koud gesoldeerd?
Het verdient goed nasolderen, wat mij betreft met ouderwetsche harskernsoldeertin ...

*

richard

• 3904
« Reactie #52 Gepost op: 7 november 2018, 19:51:55 »
Het verdient goed nasolderen, wat mij betreft met ouderwetsche harskernsoldeertin ...
Als het met ouderwets tin/lood soldeer is. Is dit met zilvertin is gesoldeerd kun je beter daar mee verder gaan.
Genoeg is beter.

*

Heintje

• 1558
« Reactie #53 Gepost op: 8 november 2018, 18:12:18 »
Waarom? (uit nieuwsgierigheid, ik heb daar namelijk geen ervaring mee)  ;D

*

Nicolas

• 18470
  • The more ambitious home installation
« Reactie #54 Gepost op: 8 november 2018, 21:04:38 »
Dezelfde reden als waarom je niet verschillende materialen moet lassen: het verbindt slecht tot niet.
about 0 seconds remaining

*

i2Paq

• 3125
« Reactie #55 Gepost op: 9 november 2018, 13:46:52 »
Ik kan jullie mededelen dat het soldeerwerk van een perfecte klasse is.

De uiteinden van de Elco's en weerstanden zitten dik (ondergedompeld) in de tin.

*

Opa S.

• 7392
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #56 Gepost op: 9 november 2018, 15:35:28 »
Maf dan dat ze 't adverteren met die half afgemaakte soldeerverbindingen.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

i2Paq

• 3125
« Reactie #57 Gepost op: 9 november 2018, 17:22:52 »
Maf dan dat ze 't adverteren met die half afgemaakte soldeerverbindingen.

Daar heb ik Mark al op gewezen.

*

i2Paq

• 3125
Re: Herbouw or vervangen filter Tannoy Berkeley
« Reactie #58 Gepost op: 16 november 2018, 17:25:17 »
Gisteren de oude filters verwijderd evenals de oude bedrading van het filter naar de driver.

Deze bedrading was door Peter reeds voorzien van 4 aders, de oude had er maar 3, de nieuwe heeft er standaard 4.
Daarnaast heeft deze een vergulde connector met "springs" die een veel betere connectie maken in de oude socket.

Een nieuwe en vergulde socket heb ik ook maar dit was voor nu te veel werk, wellicht in een toekomstige tijd.

De bedrading aan nieuwe filters gesoldeerd en voorzien van vergulde connectoren zodat ik het deurtje met filter makkelijk kan verwijderen zonder de hele driver uit te bouwen om de connector los te halen.

Toen was daar het "grootte" moment van het voor het eerst luisteren naar deze nieuwe filters.

Wat direct opviel was "frisheid", het was anders. Eerst dacht ik dat het laag volledig verdwenen dan wel anders was.

Voor het eerst duurde het langer dan 10 seconden om te beseffen wat ik hoorde.

Het was al laat en er was geluid, morgen was er weer een dag en ik was iig. blij dat het niet tegenviel.

Vandaag had ik eerst andere afspraken, met mijn 2 monoblokken luisteren naar een set Bastanis Matterhorn.

Vandaag rond 13u. weer thuis en natuurlijk direct de set weer opgebouwd om er eens goed voor te gaan zitten en luisteren.

Mijn playlist met nummers die ik altijd speel als ik naar een nieuwe of andere set luidsprekers luister stond klaar.

Het was inderdaad frisser, helderder. Het laag was net zo aanwezig maar meer een geheel met de rest. Het hoog stond niet meer op zich maar was ook onderdeel van het geheel. Er was meer middengebied maar wat nog duidelijker was, er was meer "detail".

Dat laatste klinkt alsof het eerder waardeloos klonk maar dat was juist niet het geval. Eerst klonk het gewoon anders dan nu, maar nu klinkt het alsof het altijd zo bedoelt is geweest.

Met bv. Elbow had ik altijd moeite, in veel nummers zat een irritant hoog en dat maakte dat ik er alleen in de auto naar luisterde.
Dit is nu verdwenen en dat is de grootste hoorbare verbetering.

Ook ELO, het album Out Of The Blue, klinkt weer zoals ik het mij herinner van vroeger.
Niet dat het eerst slecht klonk maar er is meer samenspel, coherentie.

Al met al een zeer geslaagde uitgave die zeker aan te bevelen is.

Iedereen dweept met het originele filter en ik geloof zeker dat dit op zich geen slecht filter is, maar wat ik nu ervaar met het nieuwe filter plaatst daar voor mij een aantal vraagtekens bij.

Mijn nieuwe filter is ontwikkeld in samenspraak met Tannoy en ik geloof niet dat Tannoy dat zou doen om er vervolgens een zooitje van te maken.

Ik ben iig. heel blij!  ^-^

*

groovy.

• 11656
  • Old school audio.
Re: Herbouw or vervangen filter Tannoy Berkeley
« Reactie #59 Gepost op: 16 november 2018, 17:30:03 »
Fijn dat het allemaal bevalt :)
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.