Ik wil 78 toerenplaten digitaliseren. Wie weet er een goede audio-interface die ik via usb op de computer kan aansluiten? Geschikte software voor de bewerking heb ik reeds gevonden.

*

Sterremuur

• 12504
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
Re: ik wil graag 78 toeren platen en lp's in hoge resolutie opnemen. Wie weet er een
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:47:19 »
Ik heb goede ervaring met M-Audio, maar ook met een Chinese externe geluidskaart van 6 euro.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

fusion

• 131
    • Audio Page
Re: ik wil graag 78 toeren platen en lp's in hoge resolutie opnemen. Wie weet er een
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2016, 09:39:28 »
audacity een freeware audio editor heeft een uitgebreide wiki , gewoon interessant ook als achtergrond info.
http://manual.audacityteam.org/man/how_to_connect_your_equipment.html

*

abovemidpoint

• 620
  • Hoe lang moet je ervoor werken?
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2017, 21:43:29 »
Ik wil 78 toerenplaten digitaliseren. Wie weet er een goede audio-interface die ik via usb op de computer kan aansluiten? Geschikte software voor de bewerking heb ik reeds gevonden.

Ik heb nog een terratec liggen die mag je wel eens proberen. (gaat tot 96khz) Audacity is goede freeware en ook de software van terratec is bv bruikbaar, vinylstudio is wat minder bewerkelijk kost 30 euro. (zoekt auto trackgegevens op van populaire platen) Het kan interessant zijn met een hogere frequentie op te nemen dan dat je later opslaat om bv op cd te branden.

Hoe duur wil je het maken , kritische vinylogen prefereren vaak dsd (sacd kwaliteit en codec) als je dsd wil opnemen is er een alternatief met professionele software, zoek maar op Korg DS-DAC-10R 600 euro, M audio voor minder dan de helft maar dan moet je het met die freeware als Audacity doen. Professionele software is vaak duurder dan de Korg.

Als je op Needledrop zoekt zijn er diverse fora (bv forum  stevehoffman.tv) , maar ben gewaarschuwd, de toonzetting neigt naar geloofsdiscussies.

Als je geen voorkeeur hebt voor DSD ben je met PCM tot 96kHz al spekkoper voor 100 euro, bij thomann of bax hebben ze lijsten van dat spul.  De terratec voldeed redelijk, maar Ik heb hem toen voor kinderplaten gebruikt.

Je kunt ook een teac of roland recorder overwegen, dan kun je ondertussen op je pc doorwerken, portable of 44 cm al vanaf ca 200 euro. neem je op een SD kaartje of usb stick op.

EAR vv Krell KSA 50, Avid Diva I met een Shure 97 en een Denon 301, Lumin D1, Carvers , Sony CDP-XS 3000ES, B77, + Audio Innovations 500 met Monitor Audio Silver line

« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2017, 08:54:26 »
Hoi, misschien wat laat , maar ik gebruik een Roland Quad Capture en VinylStudio om vinyl op te nemen. Neem op met 192kHz via de Roland. Na bewerking naar 96kHz.

*

Alex

• 3117
  • HiFi virus besmet sinds 1978
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2017, 10:16:10 »
Tip
als je 78T wilt gaan gebruiken, dan moet je wel het juiste element/naald voor gebruiken.
dus de juiste naald-type/naaldvorm en platenspeler niet aangesloten via een phono/RIAA correctie van de versterker

*)  Success is getting what you want. Happiness is liking what you get.

VPI Scout - Grado Platinum wood
 Kenwood L-1000c/L1000m
 KEF R105/3
 Sony DVP-9000es
 Sony CDP-920Q
 Sonos Connect & RDAC
 Apple Airport Expres
 Sony STR-DA50es + KEF KTH2005

+ MicroSeiki / JBE / VPI / Technics / D

*

art

• 8811
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2017, 11:35:54 »
De juiste naald is van eminent belang.

Je kunt RIAA-ingang gebruiken en de rest op de hand/gehoor doen mits je enige ervaring ontwikkeld.;)

Indien zónder phonoingang: het element aansluiten op een microfoon-ingang (mengpaneeltje: let op dat filters/toonregeling uit staan!)
Audacity (gratis) laden en dit gebruiken om zo dicht mogelijk bij de gewenste curve te komen.
Handcorrectie blijft doorgaans nodig al was het maar om de 'spetters' en ruis te reduceren.
16 Bits is doorgaans voldoende gezien de s/n van de gramofoonplaat, maar wil je veel  kunnen editen/manipuleren dan is een 24-bits ADC aan te raden. De samplerate is niet zo belangrijk tenzij je gelooft dat er nog leven is op de oude schijven boven de 20 kHz.