*

thanatos

• 1622
  • Cum non tum age
DIY Tannoy 15 DMT II
« Gepost op: 20 oktober 2016, 23:18:54 »
Ik heb na een aantal omzwervingen besloten om lekker terug te gaan naar Tannoy. In het verleden heb ik de 15 DMT II monitoren gehad en dit waren voor mij toch wel de ultieme Tannoy weergevers. Berkeley, Cheviot, Devon, Eaton en de 12" monitor Gold zijn de woonkamer al gepasseerd geweest.

2 nadelen aan mijn plan, zelden zie je de 15 DMT II te koop en het uiterlijk is nu ook niet echt alles.

Tijd voor een DIY project. Ik heb een paar vrij recente 3833GG drivers met originele 15 DMT II filters kunnen kopen. Ritje naar Duitsland waar ze werden aangeboden door, bleek achteraf, iemand die 20 jaar Tannoy importeur in Duitsland is geweest. Speciaal besteld geweest voor in een zelfbouw project.

Via een audio vriend bij een vakkundige meubelmaker terecht gekomen die al de nodige ervaring heeft met het bouwen van zeer complexe luidsprekers. Er zitten aan een goede zelfbouw luidspreker toch de nodige details die goed overwogen moeten worden en uitgevoerd. Een goed gesprek en een goed voorbeeld later akkoord gegeven voor de bouw!

Nu zijn er over de 15 DMT II monitor bijzonder weinig bouwdetails bekend op het internet. De afkorting DMT staat voor Differential Material Technology. Dit blijkt een complexe bracing te zijn die speciaal gemonteerd moet worden.

Ik heb in het verleden al eens contact gehad met forum lid Silverstreak over de mogelijk bouw van deze monitoren. Hij heeft hier uitgebreide ervaring mee en zelf ook een origineel paar monitoren om details uit te putten. Gelukkig bleek Bert zeer bereid om al zijn ervaringen en details te delen! Dit in combinatie met foto's van origineel als zijn eigen creaties bleek een goudmijn aan details benodigd voor mijn project. Cruciaal dus voor het succes van mijn project, waarvoor dank  :)

Het worden identieke replica's van het origineel. Maar dan ipv MDF uitgevoerd in berken multiplex. De hoogte van de kast wordt met 40CM verhoogd om een voor mij ideale luisterhoogte te creëren

De bouw is begonnen en hieronder wat foto's.

Peter, GRF-2 heeft mij ook geholpen met de nodige inzichten en wilde graag mee om eens de bouw in het echt te aanschouwen. Het moment van demping plaatsen was aangebroken. Hier geen foto's van gemaakt. Maar alles is netjes pas gemeten en geplaatst. Gaat toch net ff makkelijker met de kast nog open.

Nu moeten de kasten nog afgebouwd en afgewerkt gaan worden. Dan kan ik beginnen aan het monteren van de drivers en het filter. Zin an!  ;D

DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

*

art

• 8811
Re: DIY Tannoy 15 DMT II
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2016, 08:08:45 »
Mooi werk!!!
Ga je die loze ruimte (de 40 cm) nog op eoa manier dempen?

*

thanatos

• 1622
  • Cum non tum age
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2016, 09:08:11 »
Ja, die ruimte daar komt het filter in. De onderkant wordt een schroefbaar luik.

Het idee was zand., maar een snelle rekensom leerde dat er dan 80kg zand per kant bij moet. Das wel veel.

Waarschijnlijk ga ik het proberen met een grover materiaal als kattegrit/klei korrels.

*

groovy.

• 10947
  • Looking for fun and feeling groovy.
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2016, 10:05:48 »
Mooie kasten,vakwerk.
Garrard 301 sme 3009. Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 sme 3009  Ortofon as212.  Luxman l507s. Elipson 401. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ. Akai x201d.
Satin 117g.

*

Satch

• 9805
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2016, 10:16:01 »
Mooi!

*

art

• 8811
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2016, 10:30:30 »
Ja, dat worden kilo's .....
Al eens gedacht om het niet volledig af te sluiten (stalen gaatjesplaat) en dan volstouwen met  e.o.a dempingswol?

*

thanatos

• 1622
  • Cum non tum age
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2016, 10:35:58 »
Ja aan gedacht inderdaad. Ik heb nog veel polyether schuim over. Ik zou de helft hier mee kunnen vullen en dan de rest schelpenzand.

ideaal gezien zou ik het hele compartiment willen vullen. Maar het origineel gewicht is als rond de 50KG deze kasten gaan daar dik overheen. Samen met 80KG aan zand is het niet meer verhuisbaar. Tot de 100KG zou ik acceptabel vinden.

*

thanatos

• 1622
  • Cum non tum age
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2016, 10:47:19 »
Ja, dat worden kilo's .....
Al eens gedacht om het niet volledig af te sluiten (stalen gaatjesplaat) en dan volstouwen met  e.o.a dempingswol?

Ik las je suggestie niet helemaal goed.

De voet/luik word gebruikt om de speaker een cm hoogte te geven. Zodat het wat mooier er uit ziet. Maar daar zou ik nog mee kunnen spelen.

*

J.B.L

• 3327
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2016, 11:40:17 »
Vanwaar eigenlijk dat men op elkaar gelijmde balkjes gebruikt ipv. een solide stuk materiaal?

*

thanatos

• 1622
  • Cum non tum age
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2016, 11:42:45 »
Vanwaar eigenlijk dat men op elkaar gelijmde balkjes gebruikt ipv. een solide stuk materiaal?

Optisch. Ik wilde die lijnen van het berken multiplex in het zicht. Daarnaast is het stijver zo.

*

dimitri

• 1221
  • död åt vek punk!
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2016, 12:04:42 »
Mooi project, het vakwerk straalt er vanaf!
Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

Tdo

• 10509
  • Smurf?!
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2016, 12:21:00 »
Bijzonder fraai!  :-*

*

i2Paq

• 2912
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2016, 12:32:03 »
MOOI!!

Jammer van de lelijke vent op die foto's  ;D

Ben benieuwd hoe het straks klinkt.

Er komen geen front's op zo te zien?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Benco

• 5320
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2016, 13:23:30 »

*

minplus

• 6464
  • relax, don't do it
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2016, 13:40:08 »
Bijzonder fraai!  :-*
X2
X3

Ik heb begrepen dat de stukken verlijmen i.p.v. een hele plaat de kast veel inerter maakt en het geluid strakker.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right