*

Opa Spylac

• 6173
  • O<erveen
    • Second Life Audio
Re: DIY Tannoy 15 DMT II
« Reactie #30 Gepost op: 22 oktober 2016, 15:17:30 »
Maar niet voor die zijkanten als ik 't zo zie. Ik vroeg me ook al af hoe dat gedaan was, maar toen Thanatos zei dat het geschroefd was begreep ik 't.

Ik weet wel iets van houtbewerking, ooit was ik (mede)eigenaar van 12.000 m2 meubelfabriek... :)
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

.....

• 2706
« Reactie #31 Gepost op: 22 oktober 2016, 15:28:37 »
Maar niet voor die zijkanten als ik 't zo zie. Ik vroeg me ook al af hoe dat gedaan was, maar toen Thanatos zei dat het geschroefd was begreep ik 't.

Ik weet wel iets van houtbewerking, ooit was ik (mede)eigenaar van 12.000 m2 meubelfabriek... :)

Dan weet je ook dat je voor tijdelijke hechting lijmklemmen pakt.....en dan vastschroeft. ;)

*

Opa Spylac

• 6173
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #32 Gepost op: 22 oktober 2016, 18:11:35 »
Ja, maar ik zag nergens een heel paneel in de klemmen.

Onze tafelbladen (heel vroeger) werden in een ronddraaiende lijmmolen met klemmen verlijmd. Stond er iemand dag in dag uit bladen te lijmen. Als ie tenminste niet in het ziekenhuis lag, omdat ie zo'n klem tegen z'n snufferd had gekregen, ze wilden namelijk nog wel eens losspringen.

With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Roots

• 1619
  • I am Krelled
« Reactie #33 Gepost op: 22 oktober 2016, 19:11:02 »
*Rofl*
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

thanatos

• 1645
  • Cum non tum age
« Reactie #34 Gepost op: 28 oktober 2016, 15:19:00 »
De update voor deze week.. De kasten zijn nog in de maak. Wegens andere prioriteiten wat vertraagd. Maar komende week zou het goed moeten komen  :)

Inmiddels de pijpen voor de baspoorten zwart gespoten aan de binnenkant. Dit voor het aangezicht. Beter als PVC grijs.

Inslagmoeren en zwarte imbus bouten besteld evenals losse sonofil voor onderin de kast.

Komend weekend de bedrading maken. Het zal verzilverd OFC koper worden met teflon mantel. Dit gevlochten zodat het lijkt op Kimber kabel die er origineel inzit.

De holle ruimte in de voet ga ik gebruiken voor het filter. Die krijgt zijn eigen kamertje. Dan komt er langs alles wanden 4cm foam die ik over heb. En dan vul ik de rest op met schelpenzand. Dit koop ik hier bij de dierenspeciaalzaak voor €7,- per 20kg. Dus dat is goed te doen. Gelijk mooi droog ook.

Blue-tack is binnen ook voor het flexibel koppelen van de driver aan de bracing.

Wordt vervolgt :-)
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

*

i2Paq

• 2958
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #35 Gepost op: 28 oktober 2016, 17:53:36 »
In mijn sokkels zit vogelzand, zakken van 15kg elk.

Dus gewoon de zakken er in laten......, zakken  ;D
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

thanatos

• 1645
  • Cum non tum age
« Reactie #36 Gepost op: 28 oktober 2016, 17:56:07 »
Ja, afhankelijk van hoe het past blijft het in verpakking. Of losse zakjes om het goed te kunnen plaatsen.   ;)

« Reactie #37 Gepost op: 29 oktober 2016, 00:12:51 »
De update voor deze week.. De kasten zijn nog in de maak. Wegens andere prioriteiten wat vertraagd. Maar komende week zou het goed moeten komen  :)

Inmiddels de pijpen voor de baspoorten zwart gespoten aan de binnenkant. Dit voor het aangezicht. Beter als PVC grijs.

Inslagmoeren en zwarte imbus bouten besteld evenals losse sonofil voor onderin de kast.

Komend weekend de bedrading maken. Het zal verzilverd OFC koper worden met teflon mantel. Dit gevlochten zodat het lijkt op Kimber kabel die er origineel inzit.

De holle ruimte in de voet ga ik gebruiken voor het filter. Die krijgt zijn eigen kamertje. Dan komt er langs alles wanden 4cm foam die ik over heb. En dan vul ik de rest op met schelpenzand. Dit koop ik hier bij de dierenspeciaalzaak voor €7,- per 20kg. Dus dat is goed te doen. Gelijk mooi droog ook.

Blue-tack is binnen ook voor het flexibel koppelen van de driver aan de bracing.

Wordt vervolgt :-)

Ik heb een poosje getwijfeld of ik er op zou springen, maar mogelijk heb je er iets aan.
Ik ben namelijk ook in het bezit van een zelfbouw DMT 15.
De ruwbouw daarvan is destijds nog uitgevoerd door Silverstreak en daarna later door mij gefineerd in eiken met wengé.
Ik ben daar jarenlang mee in de weer geweest en ik kan je zeggen dat het een pracht speaker is, maar ook een kreng.
Het rendement is zo'n 100db en dat houdt in dat als er iets in fout gaat dat dat dan gelijk 100db fout gaat.
En wat er hier dus fout ging was o.a de interne ( ook de externe ) bedrading, waarbij koper, zilver, verzilverd koper en
weet ik wat verder nog allemaal is geprobeerd in allerlei diameters, massief en multistrand.
Zilver, maar nog meer verzilverd kopen bleken met afstand het minst fraai en ook de isolatie is van belang.
Het kreng laat nu eenmaal alles horen.
Nu meende ik dat je in het bezit was van een stel originele DMT15mk2 filters en dan ben je al een eind op de goede weg.
De blauwe condensatoren daarop zijn eigenlijk flodderige Engelse gele exemplaren ( merk ben ik nu even kwijt ) in een
dikke blauwe krimpkous volgespoten met vieze prut.
Er komt daar een persoonlijke voorkeur om de hoek, maar met groot voordeel heb ik die vervangen door ERO MKC.
De dikke witte draadweerstanden is ook zoiets.
Bevatten constantaandraad wat je ook vindt in bv verwarmingselementen, ook niet echt fraai.
Simulatie bij Berret gaf ook een aantal veranderingen in de totale opzet, maar daarmee kun je eerst beter nog maar
niet beginnen en het filter eerst zo maar eens aansluiten en luisteren.
Dempingsmateriaal  werd ook een zoektocht en heeft lang geduurd.
Uiteindelijk bleek er gewoon veel te veel van in te zitten. De plek waar het zit is ook nog van belang.
De originele kast is ook nog van belang, die maakt deel uit van het DMT concept en hebben we ook niet.
Met elkaar nogal wat variabelen en als je houdt van het prutsen met speakers is het een pracht uitdaging.
Als je wilt zien, weten en horen hoe ik het uiteindelijk heb gedaan ben je altijd welkom.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

thanatos

• 1645
  • Cum non tum age
« Reactie #38 Gepost op: 29 oktober 2016, 17:57:10 »
In de eerste types zit van den Hull simpele draad, de latere Kimber kabel.

Ik ga in eerste instantie uit van zo origineel mogelijk herbouwen. De kasten en bracing zijn zoals het origineel is. Enkel geen MDF maar berken multiplex. Dit gaat denk ik alleen maar positief uitpakken. Intern de demping weet ik nu is 4CM dik polyether foam. Ik heb foto's gezien van het laatste type en het foam wat ik geplaatst heb lijkt gewoon identiek qua densiteit. Onderin de originele kasten ligt een dun beetje sonofil of andersoortig demping wol om wat wervelingen te dempen.

Om te starten gebruik ik inderdaad de originele filters in originele staat. Dan ga ik luisteren of het is zoals ik het hebben wil en overeen komt met hoe de originele 15 DMT II hier gespeeld hebben. Als laatste stap wil ik de filters gaan nabouwen in hoogwaardige uitvoering, dan zal het misschien meer richting my-fi gaan. Het originele filter hou ik in ere om makkelijk terug te gaan. Origineel zitten er gele Bennick caps in. Dat grijze prut in de krimpkous is volgens mij een soort ferriet pasta. De weerstanden zijn inderdaad die simpele cement dingen. Allemaal tegen een budget samengesteld. Maar origineel klinken ze heel erg goed.

De originele kasten zijn MDF met HPL platen op de vlakken. Ik hoop met berken multiplex de goede kant op te gaan. De kneep zit hem voornamelijk in de demping en de bracing (vormgeving en hoe deze gemonteerd is).

Ik zal ook wel gaan meten zodra alles speelklaar is.

« Reactie #39 Gepost op: 29 oktober 2016, 18:55:11 »
In de eerste types zit van den Hull simpele draad, de latere Kimber kabel.

Ik ga in eerste instantie uit van zo origineel mogelijk herbouwen. De kasten en bracing zijn zoals het origineel is. Enkel geen MDF maar berken multiplex. Dit gaat denk ik alleen maar positief uitpakken. Intern de demping weet ik nu is 4CM dik polyether foam. Ik heb foto's gezien van het laatste type en het foam wat ik geplaatst heb lijkt gewoon identiek qua densiteit. Onderin de originele kasten ligt een dun beetje sonofil of andersoortig demping wol om wat wervelingen te dempen.

Om te starten gebruik ik inderdaad de originele filters in originele staat. Dan ga ik luisteren of het is zoals ik het hebben wil en overeen komt met hoe de originele 15 DMT II hier gespeeld hebben. Als laatste stap wil ik de filters gaan nabouwen in hoogwaardige uitvoering, dan zal het misschien meer richting my-fi gaan. Het originele filter hou ik in ere om makkelijk terug te gaan. Origineel zitten er gele Bennick caps in. Dat grijze prut in de krimpkous is volgens mij een soort ferriet pasta. De weerstanden zijn inderdaad die simpele cement dingen. Allemaal tegen een budget samengesteld. Maar origineel klinken ze heel erg goed.

De originele kasten zijn MDF met HPL platen op de vlakken. Ik hoop met berken multiplex de goede kant op te gaan. De kneep zit hem voornamelijk in de demping en de bracing (vormgeving en hoe deze gemonteerd is).

Ik zal ook wel gaan meten zodra alles speelklaar is.

Nou, kasten en bracing zijn net als een boel andere dingen dus niet zoals origineel.
Ook de baffle wijkt fors af van origineel en het DMT concept betreft ook de kast.
Ik lig daar zelf ook niet ( meer ) wakker van en heb het nu op een hoog niveau spelen, maar dat ging niet maar zo.
Wat de de demping in de kast betreft hadden de eerste DMT's 15 een soort witte kapok in een soort kous of netje.
Later schijnt dat vervangen te zijn door een soort goedkopere foam inderdaad.
Bennick was inderdaad het merk caps dat ze gebruikten. Niet van het beste soort, maar alles maakte deel uit
van het DMT concept en er moest ook nog verdiend worden.
En als je dat gaat aanpassen heb ik gemerkt dat dat even zoeken is om goed te krijgen.
Ook in de originele uitvoering is het geen allemans vriend.
Sluit je er een dikke zwaar controlerende versterker op aan dan speelt het al snel goed, maar ik had het probleem dat ik een keer een geluid had gehoord dat me blijvend bezig heeft gehouden en dat wilde ik dus uit die DMT 15 halen.
Toen bleek ook dat de door velen zo bejubelde supertweeter die je er ook op kunt gebruiken, dan juist tegen je gaat werken.
Maar het is een speaker met veel grotere mogelijkheden dan een boel andere en sluit je er een snel lichtvoetig versterkertje
op aan dan is die puntbron in staat tot een zeer grootse prestatie.
Ik begreep dat je ook bent benaderd door een goede kennis van mij die met een soortgelijk project bezig is.
Die komt hier geregeld even luisteren en zoals gezegd ben je
ook welkom om wat ideetjes op te komen doen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

thanatos

• 1645
  • Cum non tum age
« Reactie #40 Gepost op: 29 oktober 2016, 19:29:39 »
Ik heb aan de hand van originele foto's en maatvoeringen, hopelijk  :) identieke replica's kunnen (laten) maken.

Baffle dikte en rear panel zijn even dik als het origineel. De bracing is zoals het origineel, de wijze van montage etc etc. Enkel het materiaal verschilt en dat kan een verschil maken. Maar ik hoop en verwacht eigenlijk positief.

Hier kun je van een late versie de demping net zien :

Ik heb originele 15 DMT II aangestuurd gehad met van alles van ASR tot ARC + Bryston 4B SST combinatie. Alle aansturing geeft toch net weer wat anders. Maar de reden waarom ik oa terug wil naar deze speaker is het hoge rendement en dat je ze al met een paar Watt kan aansturen. Het geluid is 'live' en dynamisch en wat vergevingsgezind waardoor je gewoon lekker voor de muziek blijft zitten.

We gaan lekker spelen en verwacht dat de eerste opzet een heel eind in de goede richting zal zijn. Misschien wat aanpassingen aan de demping hier en daar maar daar is het ook een stuk hobby voor.

Dank voor de uitnodiging, zeker eens leuk om een vergelijk te horen tzt.

*

Rubble

• 10081
« Reactie #41 Gepost op: 29 oktober 2016, 20:58:50 »
Het rendement is zo'n 100db en dat houdt in dat als er iets in fout gaat dat dat dan gelijk 100db fout gaat.

Deze snap ik even niet. Waarom is dit erger bij een hoog rendement? Als leek denk ik, als er iets fout gaat is dat bij dezelfde geluidsdruk toch even hard hoorbaar bij zowel hoog als laag rendement speakers?
"Dis Jack Parow hier vuiler as 'n vloerlap so watch hoe Parow nog 'n track in sy moer klap!"

Jack Parow

*

thanatos

• 1645
  • Cum non tum age
« Reactie #42 Gepost op: 29 oktober 2016, 22:04:46 »
Zo vanavond wat kabeltjes in elkaar geprutst.. Vroegah gingen we op zaterdagavond de bloemmetjes buiten zetten..

Nu oppas avond omdat mijn vriendin avonddienst heeft en de kleine op bed ligt  ;D ;D

Enfin kabels :

Kabel ooit 4x 100M van gekocht bij een electronica handelaar. Engelse kabel, verzilverd OFC koper getwist in de mantel met teflon afscherming. Erg mooie kabel.

Een vriend van mij heeft ze getwist etc nu in zijn set met Kharma's Exquisite speakers. Hiervoor had hij pols dikke Kharma Grand Enigma luidspreker kabels.. deze waren minsten zo goed  ;D

Nog even vergulde kabelschoentjes bestellen zodat ik ze aan de luidspreker zijde niet hoef te solderen. Dit doe ik pas als ik definitief weet wat er in komt.

*

J.B.L

• 3401
« Reactie #43 Gepost op: 29 oktober 2016, 22:12:07 »
Leuke Scooby Doo touwtjes  ;D ;D ;D

*

thanatos

• 1645
  • Cum non tum age
« Reactie #44 Gepost op: 29 oktober 2016, 22:12:52 »
De kleuren had ik niet voor het kiezen helaas :-))