*

rjvdg

• *
  • 30
Re: Buisjes..... intern niet gelijk ???
« Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2016, 16:33:56 »
Bedankt voor jullie tijd....ik ga er eens tegen aan.
Met Vriendelijke Groeten.

*

KT88

• 27956
  • "Hate me now. Thank me later."
« Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2016, 16:37:51 »
Niet overbruggen, maar de aansluitingen losmaken.
Balanspot staat ahw. in parallel met beide kanalen en ground.
Even kijken hoe het signaal loopt, misschien moet je twee verbindingen leggen (L en R).
Ding doet verder geen kwaad (als die niet kraakt).
Deze potmeters zijn vrijwel hermetisch afgesloen, kom je niet echt bij om te reinigen.
Vervanging door een Alps Blue Velvet kan, maar wellicht zul je dan wat gaatjes in de print moeten bijboren omdat de pootjes op een andere afstand staan.
Volumepot logaritmisch ws 100 kohm, balans lineair en ook zoiets.

Elco's hebben niet zoveel van doen met krakende potmeters, tenzij in de signaalweg EN lekkkend.
Vervangen kan na zoveel jaar wel nuttig zijn, maar ik denk niet dat daar de oorzaak zit.
Doorsolderen van m.n. de buisvoetjes is altijd aan te bevelen, maar gebruik loodhoudend soldeer!

Verder kun je die door (omgekeerde) roosterstroom ontstane spanning over de pot wel meten, maar aangezien dat doorgaans een hoogohmige aangelegenheid is moet je meter wel een zeer hoogohmig type zijn.
De standaard digitale metertjes zijn meestal 1Mohm aan de ingang en dat kan net een te zware belasting zijn.
Mijn Fluke heeft 10 Mohm en daarmee is het meestal wel te meten.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 16:40:26 door KT88 »
Audiodidact

*

loe

• *
  • 3
« Reactie #17 Gepost op: 17 november 2016, 10:45:23 »
ik gebruik zelf jadis blokken......en me kameraad die ook de importeur is .....zet bij vervanging ook matched set erin maar ik twijfel weleens of het nou hoorbaar is .....ik heb er wel bij gezeten dat ie buizen aan het sorteren was ..die meetgegevens hoort een mens niet....maar ga toch voor matched....me cd speler is wel apart daar heb ik ooit set in gehad dat hoorde je meteen maar waren goedkoop..de california audio labs tempest staan er nogal wat in dus denk ga op cheap toer maar geen succes

« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2016, 16:40:31 »
Ik ben ook op cheap toer maar wel met succes. Mijn hele set heeft 250,- gekost en daar heb ik 6 jaar over gedaan om die set bij elkaar te sprokkelen tot een klankmatig geheel, dus het kan wel.