*

ShaggyNL

• 773
  • Peter de platen-poetser
    • Flickr foto pagina
Nieuwe MM-elementen Audio-Technica herfst 2016
« Gepost op: 25 oktober 2016, 11:42:57 »
Goedemorgen forummers. Niet interessant voor iedereen maar even ter info, de lijn van MM-elementen van Audio-Technica wordt zo'n beetje in zijn geheel vervangen. Ik gok dat typen als de AT95E en AT91 gewoon blijven bestaan. De oude elementen staan nog op de Japanse website, maar op 9 december a.s. komen er 9 nieuwe modellen uit. Ze staan nog niet op de Europese website of in de Europese cartridge catalogus. Allen hebben ze een aluminium cantilever. De typen zijn nu onderverdeeld in drie categorieën. Misschien wel zo logisch, ten opzichte van de oude typen. Zo lijkt het er ook op dat een hoop oude en nieuwe typen bijna in hun geheel overeen komen.
  • 500-body, goedkopere serie vanaf gebonden sferische tot naakte MicroLine naald tipjes
  • 600-body, mono elementen
  • 700-body, duurdere serie met keuze uit MicroLine, Shibata en Special Line naald tipjes

Zo lijken de naalden grotendeels uitwisselbaar. De vervangende naald van de VM540ML is namelijk exact hetzelfde als die van de VM740ML, namelijk de VMN40ML. (en die van de VM510CB en de VM610MONO ook)

VM510CB
Gebonden sferische naaldtip (Conical Bounded)

VM520EB of VM520EB/H met headshell
Gebonden elliptische naaldtip (Elliptical Bounded)

VM530EN of VM530EN/H met headshell
Naakte elliptische naaldtip (Elliptical Nude)

VM540ML of VM540ML/H met headshell
Naakte MicroLine naaldtip (MicroLine)

VM610MONO
Gebonden sferische naaldtip voor mono LP's zoals ze de laatste halve eeuw gesneden worden.

VM670SP
Gebonden sferische naaldtip voor Schellac SP (Standard Play 78 toeren platen)

VM740ML
Naakte MicroLine naaldtip (MicroLine)

VM750SH
Naakte Shibata naaldtip (SHibata)

VM760SLC
Naakte Special Line Contact naaldtip (Special Line Contact)

Als er nog meer info in deze post gewenst is pas ik dat graag aan. Meld het even hier in het topic. Misschien wil iemand er ook MC-elementen bij hebben staan, dan kan dat ook.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2016, 14:00:33 door ShaggyNL »
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic

*

geerd

• 4383
  • scheun ja
Re: Nieuwe MM-elementen Audio-Technica herfst 2016
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2016, 14:45:56 »
leuk maar gebonden ??? dan spreken ze over een composiet naald kunsthars met diamant stof erdoor .
spreken ze over naked diamant dat is een echte natuur diamant , en word er aangegeven  diamant heeft men te maken met een industrie diamant
thorens 126 mk III
Dynavector dv 501, dv k 17 3, dv 6a,  project tube amp  Seac we 308 Sheu glider 1 project phono box
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromegs T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

*

ShaggyNL

• 773
  • Peter de platen-poetser
    • Flickr foto pagina
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2016, 15:06:54 »
Yap, maar dat is niks nieuws , Geert. ;) Dat waren de goedkope modellen altijd al. Daarom zijn het dan ook... zegmaar... de goedkope modellen.

En het is gebonden, dat betekend dat alleen het tipje van hard materiaal is, niet welk materiaal dat harde tipje is.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic

*

geerd

• 4383
  • scheun ja
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2016, 16:14:57 »
klopt is zo al heel lang zo
thorens 126 mk III
Dynavector dv 501, dv k 17 3, dv 6a,  project tube amp  Seac we 308 Sheu glider 1 project phono box
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Denmay power sub
Denmay interlinks

*

kanniks

• 3257
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2017, 14:17:58 »
Yap, maar dat is niks nieuws , Geert. ;) Dat waren de goedkope modellen altijd al. Daarom zijn het dan ook... zegmaar... de goedkope modellen.

En het is gebonden, dat betekend dat alleen het tipje van hard materiaal is, niet welk materiaal dat harde tipje is.

Het "bonded" slaat op de wijze waarop het diamantje aan de cantilever vastgemaakt is, namelijk m.b.v. een verbindingsstukje, meestal een ringetje dat op het cantilever gemonteerd is. "Nude" wil zeggen dat het diamantje direct met (door) het cantilever verbonden is zonder verbindingsstukje, wat de verbinding directer en lichter maakt.

Het slaat dus niet op het gebruikte materiaal van het diamantje of de hardheid ervan. Omdat het nude verbinden lastiger en dus duurder is, vind je in die categorie eigenlijk alleen de betere kwaliteit diamantjes, maar dat is meer een gevolg van.

*

geerd

• 4383
  • scheun ja
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2017, 16:28:13 »
sorry kanniks helaas heb je het mis er zijn 3 soorten naaldtips .
bonded is een kunsthars vermengt met diamant poeder hoe meer poeder hoe harder de tip en hoe duurder .
diamant daar spreken we van een industrie of namaak diamant harder dan bonded maar geen natuurlijke diamant .
naked diamant is een natuurlijke diamant deze is het harsten gaat dus het langste mee een nadeel is de duurste .
bevestiging wordt gedaan door een gaatje in de drager deze in de mal te plaatsen en onder hoge druk de hars te injecteren ,door dat deze door dat gaatje loopt komt hij vast te zitten meestal alu drager .
diamant wordt meestal verlijmd waarbij de tafel van de diamant aan de drager komt te zitten hier worden dan ook dragers gebruikt van div materialen .
naked diamant gelijk de vorige of zoals bv dynavector daar zijn zowel de drager als de tip uit natuur diamant en uit een stuk dus hoeft er niets te worden gelijmd .
deze zijn lazer gesneden en met de hand afgewerkt en gepolijst

hier kun je dit nog wat meer uitgesplitst terug lezen ook safier en zo worden hier besproken en de slijpingen
http://www.pickupnaald.nl/naalden/info-naalden.html
thorens 126 mk III
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Denmay power sub
Denmay interlinks

*

Rubble

• 9318
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2017, 16:32:22 »
Bergijp ik het goed als ik zeg dat de 540ML zeg maar de opvolger van de AT440Mlb is?
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

kanniks

• 3257
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2017, 17:09:49 »
sorry kanniks helaas heb je het mis er zijn 3 soorten naaldtips .
bonded is een kunsthars vermengt met diamant poeder hoe meer poeder hoe harder de tip en hoe duurder .
diamant daar spreken we van een industrie of namaak diamant harder dan bonded maar geen natuurlijke diamant .
naked diamant is een natuurlijke diamant deze is het harsten gaat dus het langste mee een nadeel is de duurste .

Dat er (grofweg) 3 soorten diamant zijn begrijp ik, het gaat me puur om de naamgeving "nude" en "bonded".

Waar heb je de info vandaan dat "nude" slaat op "natuurlijk" van de diamant en niet op het type verbinding tussen diamant en cantilever? Ik betwijfel dat nog steeds, hoewel ik het wel met je eens ben dat nude  altijd een natuurlijke diamant is maar dat wegens eerder genoemde reden.

Ik heb de info bij pickupnaald.nl vluchtig doorgelezen maar die bron is wat mij betreft ook zeker niet heilig. Op internationale fora heb ik toch ook niet de minst onderlegde leden met regelmaat zien wijzen op de montagewijze die onderscheidend is. In de "everything_you_need_to_know_about_styli_types" brochure van Ortofon staat er het volgende over:

"Fig. 1
a. Nude diamond. The stylus is a whole diamond, specially shaped and glued or fastened to the cantilever.
b. Tipped diamond. Here, a stylus tip of diamond is mounted on a metal shank.
It is usually made of diamond - the hardest material known - to give it maximum durability. However, the fact that it is of diamond is not sufficient in itself, for its construction and shape are also crucial factors in sound quality.
Many less inexpensive Hi-Fi cartridges use a so-called “tipped” diamond, where the diamond tip is mounted on a metal shank. However, such a shank may increase the stylus tip mass and thus impair the cartridge’s transient reproduction, in comparison with a cartridge that uses a nude, untipped diamond. There are several different diamond shapes to be found and the most important are described in the following paragraphs (see Fig. 2)."

Hier lees ik vooral een verwijzing in naar de manier van monteren en niet zozeer de oorsprong van het diamant materiaal. Dit is ook zoals ik het altijd geinterpreteerd heb.
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2017, 17:16:11 door kanniks »

*

kanniks

• 3257
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2017, 17:10:40 »
Maarre.. als er nog goede bronnen zijn met uitleg over de herkomst van het begrip "nude" dan laat ik me graag overtuigen. :)

*

kanniks

• 3257
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2017, 17:12:19 »
Oeps ik worstel met de browser sorry voor de hoeveelheid berichten.

Nog even bij Audio Technica gekeken, ook daar wordt in A Guide to Phono Cartridges gerefereerd aan de methode van de montage, en niet naar de herkomst van het diamantmateriaal:

"Nude Shank diamond
Nude diamond refers to a stylus when the diamond glued into the hole of the cantilever is made out of one single piece of diamond.
Nude This construction as opposed to Bonded shank (jointed) improves the mass of the
overall tip and, because the vibrating signal does not have to transfer through two
Bonded different materials, provides the best possible transient
reproduction. Nude styli, although expensive to produce, are preferred and used on the higher priced models."

Ik heb zelf een veel oudere versie van deze brochure en ook daarin staat iets soortgelijks.
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2017, 17:29:09 door kanniks »

*

geerd

• 4383
  • scheun ja
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2017, 18:00:07 »
het bracht in het verleden verwarring wat is nu waarvan omdat een gemaakte diamant en een natuur diamant dezelfde naam hebben .
om hierin duidelijkheid te krijgen is er gekozen om de natuur diamant naked te noemen natuurlijk dus op zijn engels
alleen geperste tips onder een alu drager worden door middel van een gaatje in de drager vast gezet tegenwoordig
geslepen of uit rest materiaal samengestelde worden tegenwoordig meestal verlijmd zoals in a van je stukje duidelijk wordt omschreven een hele diamant geslepen
bij b staat een tip gemaakt met diamant dus samengesteld uit diamant met ?? kunsthars meestal als ze het gaatje voor de tip bevestiging ponsen in de drager vormt het een in b getekende busje onder de drager dit geeft doordat het conisch is een beter houvast voor de tip aangezien aan de bovenkant van de drager er een beetje materiaal word afgeplat
je kunt dus meestal wel zien aan de wijze van bevestiging of het een nude of pers diamant is ook al wordt tegenwoordig de laatste ook wel verlijmd vooral met dragers die niet van aluminium zijn maar van baron robijn of diamant , het stansen van een gaatje is daarbij niet mogelijk vandaar er gelijmd wordt .

ook in je 2 de bijdragen staat duidelijk een nude diamant is geslepen uit een enkele diamant .
in een alu drager werden ze vroeger in een zetting gelijmd een gaatje zeg maar maar er zijn bijna geen naalde meer te vinden met een nude diamant en alu dragen met kiest nu eerder vaar baron of dergelijke
thorens 126 mk III
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Denmay power sub
Denmay interlinks

*

geerd

• 4383
  • scheun ja
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2017, 18:21:43 »
nog even ter verduidelijking diamant kost rond de 1400 $ per karat voor een naald is ongeveer 0,10 karat nodig is dus 140 $ onbewerkt .

kun je wel begrijpen dat een element met naald van 19,95 euro geen gram diamant als naald heeft element zal voor de producent 2 a 3  euro kosten .
diamant poeder is goedkoper ongeveer 10% van de prijs van diamant .
rest poeder industrie diamant is het goedkoopste ongeveer 1 % van diamant ook wel hart glas genoemd
dit poeder wordt ook gebruikt voor de anti kras laag in je koeken pan samen met de kunsthars waar ze ook naald tips van persen
thorens 126 mk III
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Denmay power sub
Denmay interlinks

« Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2017, 18:48:05 »
Ik kijk graag op vinyl-engine, delta667 maakt de mootste piccies (en elementen trouwens)

Komen alle soorten naalden en verbindingen voorbij: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=19&t=11431&sid=50eda1d842affe78ac61a175a2373fe7&start=4065

*

Roots

• 1109
  • I am Krelled
« Reactie #13 Gepost op: 7 januari 2017, 18:58:43 »

" Nude styli, although expensive to produce, are preferred and used on the higher priced models."

Ik heb zelf een veel oudere versie van deze brochure en ook daarin staat iets soortgelijks.
Volgens mij is het zo: Van de synthetische diamant wordt uit het midden het hardtse gedeelte gehaald en daar slijpt men "nude" naaldjes van.

Nude verlijmen zal wel weer iets anders zijn.

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX