*

Henkjan

• 141
  • zelfbouwert
    • de site voor zelfbouwers
Akoestiek workshop Ben Kok @luisterdag Alphen 19 november a.s.
« Gepost op: 2 november 2016, 21:44:01 »
Met gepaste trots kan ik melden dat op de zelfbouwaudio luisterdag van 19 november a.s. te Alphen a.d. Rijn een akoestiek workshop zal zijn die gehouden wordt door Ben Kok. Ben is een van de meest vooraanstaande akoestici van ons land. Leden van dit fijne forum zijn uiteraard ook van harte welkom.

De basis van deze workshop zal zijn "Small Room Acoustics", een training die Ben al vaker gegeven heeft, maar dan op maat gemaakt voor ons. De subtitel die Ben meegaf is "Acoustics on a Budget"   8)

Dat de akoestiek van een luisterruimte een grote invloed heeft op de luisterervaring is iedereen wel duidelijk, maar welke grootheden hierin een rol spelen is voor velen vaag en ongrijpbaar en wordt door sommigen beschouwd als ‘black art’.
Deze voordracht gaat op kwalitatieve wijze in op een aantal aspecten van de subjectieve akoestische waarneming en hoe deze beïnvloed kan worden door specifieke materialen of voorzieningen. De nadruk zal hierbij liggen op luisteren naar gereproduceerd geluid in een huiskamerachtige situatie.
Er worden tips gegeven hoe de luistersituatie verbeterd kan worden door gebruik van gezond verstand en algemeen beschikbare – low cost – materialen. Daarnaast worden methoden besproken hoe akoestische problemen herkend en gelokaliseerd kunnen worden zonder de noodzaak tot gebruik van geavanceerde – dus dure - meetapparatuur.

Deze workshop is open voor iedereen, de kosten (ja, niet alles is gratis, kwaliteit kost geld) ervan wil ik op basis van vrijwillige bijdrage doen: draag bij wat je kan en/of wat het je waard is. Te voldoen in de kas van de luisterdag (voor de luisterdag zelf wordt een bijdrage van €5 gevraagd) en/of in een spaarpot bij de ingang van de zaal. 

topic op ZBA over de luisterdag:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=26&t=23994

Van te voren aanmelden is op zich niet verplicht, maar wel gewenst. Als je in dit topic meld (of een PB-tje naar mij stuurt) dat je wilt komen (en dat geldt dus ook voor anderen die graag willen komen), dan kunnen we dat bijhouden in het topic op ZBA. Dan houden we een beetje overzicht...

Over Ben:

Citaat van: George Massenburg
“….. Ben, in my mind, is one of the foremost acoustical room designers in the universe. He is extraordinarily sensitive to music and the interaction between playback and room acoustics. He is a superb materials guy and has an innate "feel" for how to work with spaces. I couldn't recommend him more highly. "

Acoustic Consultant specializing in all aspects related to high quality sound reproduction in large and small rooms, with and without the use of sound systems.

Current projects:
Acoustic specifications for "Spuikwartier" - The Hague; Renovation of Municipal theatre - Utrecht; Rock concert venue and exhibition space - Maastricht;

Completed projects:
Nieuwe Kerk - Zierikzee, Netherlands; Acoustic measurement rooms Bosch - Eindhoven, Netherlands; Timmerfabriek- Vlissingen, Netherlands; TV studios for Northwestern University – Doha, Qatar; NFTA (National Film academy) - Amsterdam, Netherlands; Soundhouse - Schiedam, Netherlands; 3FM studio – Hilversum, Netherlands; Music Academy / Conservatory – Haarlem, Netherlands; National Concert Hall - Dublin, Ireland; Main auditorium of the 'Muziekkwartier' - Enschede, Netherlands; Theater am Goetheplatz - Bremen, Germany; Studios for the Amsterdam Conservatory, Netherlands; CCTV - Beijing, China; Timberline studio - British Columbia, Canada; Polyhymnia listening suites - Baarn, Netherlands; CIRMMT listening labs - Montreal, Canada; Studio for Muziekgebouw Frits Philips – Eindhoven, Netherlands; Studio for Concertgebouw - Amsterdam, Netherlands; RTL studios - Hilversum, Netherlands; Eurosound mobiles - Herveld, Netherlands; etc.

Multiple papers have been presented on my work for the AES and other professional societies on Variable Acoustics, Speech Intelligibility, Sound System Design, Loudspeaker Design and Studio Design.

Specialities:
Concert Halls
Opera Houses
Theatres
Stage environment - Orchestra pits
Variable or adaptable acoustics
Acoustic enhancement - Electronic variable acoustics
Rehearsal rooms
Recording studios
Broadcast studios
Places of worship
Speech Intelligibility
High quality and/or critical sound systems under acoustic challenging (harsh) environments

« Laatst bewerkt op: 2 november 2016, 22:34:18 door Henkjan »
to DSP or not to DSP, that's the question

*

Henkjan

• 141
  • zelfbouwert
Re: Akoestiek workshop Ben Kok @luisterdag Alphen 19 november a.s.
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2016, 21:13:59 »
nog maar 3 nachtjes slapen....   8)

« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2016, 21:24:18 »
Lijkt mij erg leuk!

Ben alleen geen lid van de zelfbouw club, kan mij daar dus niet aanmelden.

Enig idee hoe laat die akoestiek workshop is?
Muziek, daar kikker je van op!

*

Henkjan

• 141
  • zelfbouwert
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2016, 21:28:48 »
Geen probleem, je bent net zo welkom; ik zal je op de lijst van deelnemers zetten. 

De workshop begint om 11:00.

« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2016, 21:29:53 »
Super!

ik had al een PM gestuurd. 8)

*

Henkjan

• 141
  • zelfbouwert
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2016, 18:34:32 »
tot morgen allemaal!

*

chansig

• 10153
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2016, 18:38:41 »
Yep....ik heb er zin in.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2016, 22:17:07 »
Was leuk / leerzaam en een gezellig kluppie!