welke speaker kunnen deze versterker wel aan?
« Gepost op: 20 november 2016, 22:48:19 »
Hallo mensen op die forum,

Ik ben volledig nieuw op dit forum dus hoop dat ik het zo goed doe  ;)

Ik ben bezig met een zelfbouw project maar ik heb de speakers die ik gebruikte opgeblazen. Ik gebruikte namenlijk 10W speakers met een 50W versterker.

Dit is de versterker die ik gebruik: https://nl.aliexpress.com/item/F98-2016-newest-Free-Shipping-1pc-TPA3116-Class-D-Amplifier-Board-Bluetooth-2-1-Amplifier-Board/32605428040.html
Dit waren de speakers die ik gebruikte: https://nl.aliexpress.com/item/2pcs-pack-3-inch-8-Ohm-10W-Full-range-speaker-louderspeaker-speaker-stereo-satellites-good-audio/32653992138.html
Dit is de subwoofer die ik nu gebruik: https://nl.aliexpress.com/item/Music-Hall-2-5-inch-Hi-Fi-Desktop-Full-range-Speaker-High-sensitivity-speaker-4ohm-8ohm/32456612376.html

De bovenstaande speakers heb ik opgeblazen tijdens het luisteren op vol volume. De subwoofer werkt nog prima.

Ik zoek dus nu twee nieuwe 3 inch speakers. mijn buget is rond de 60 euro voor beide speakers. Maar liever goedkoper. ben namelijk student.

Dit is wat ik in mijn hoofd heb: http://www.parts-express.com/tang-band-w3-881sjf-3-full-range-speaker--264-911
deze speakers is ook maar 15W en maximaal 30W. Gaat deze dan ook niet weer kapot wanneer je er 50W op zet?

graag hoor ik jullie mening en wat jullie mij zouden aanraden.

Groeten,
Jan

*

Hekje

• 496
Re: welke speaker kunnen deze versterker wel aan?
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2016, 19:02:16 »
Vermoed dat die Tang Band speakers ook de geest zullen geven.
Ben je aan die drie inch gebonden dan?
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.

« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2016, 09:31:27 »

Ja eigenlijk wel. De gaten in de speaker kast zijn al gemaakt op 3 inch en kunnen niet echt heel veel groter nog worden. Ik kan ook een nieuwe behuizing maken voor een 4 of 5 inch speaker. welke speakers zou u dan aanraden?

*

Be tweeter

• 9150
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2016, 12:10:39 »
Een willekeurige luidspreker in een willekeurige kast knallen is zo ongeveer een prima recept voor een slecht klinkend product.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

richard

• 3442
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2016, 20:39:54 »

Ja eigenlijk wel. De gaten in de speaker kast zijn al gemaakt op 3 inch en kunnen niet echt heel veel groter nog worden. Ik kan ook een nieuwe behuizing maken voor een 4 of 5 inch speaker. welke speakers zou u dan aanraden?
Blijkbaar gaat het je in de eerste plaats om de hoeveelheid, en in de tweede plaats om de kwaliteit van het geluid.
Veel geluid haal je niet uit zo'n klein luidsprekertje, als dat ding gaat vervormen ben je al bezig hem te vernielen. Voor veel geluid dat je niet zo snel op blaast zul je toch naar iets zwaarders moeten kijken, bijvoorbeeld zo iets:
http://www.rumoh.eu/fullrange/fullrange-8/dy-811u-fullrange-speaker of http://www.rumoh.eu/fullrange/fullrange-6/bg-17

Maar ook dat kan kapot.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2016, 20:42:04 door richard »
Genoeg is beter.

*

geerd

• 4767
  • scheun ja
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2016, 20:41:32 »
denk ook eerder dat ze stuk zijn gegaan door vervorming van de versterker die 50 wat telt alleen bij 1 kh en een vervorming van 0,5% piek piek .
de versterker beter niet meer dan driekwart open zetten en even kijken op mp kun je voor je geld wel wat beters krijgen dan dat je voorstel in een kast .
kijk naar een 2 weg monitor ben je beter af staan er een paar honderd op mp zoiets kan ook voor je geld http://link.marktplaats.nl/m1110774447
scheu premier mk II
Dynavector dv 501, dv karat 17 d3, , ASR mini basis .
 Seac we 308 Sheu glider 1 project tube amp
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromega T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

*

richard

• 3442
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2016, 21:06:05 »
Het is verder eigenlijk helemaal niet interessant hoeveel Watt een luidspreker of versterker is, zelf heb ik een 300 Watt versterker op luidsprekers van 40 Watt gespecificeerd. Gewoon oppassen met de volumeknop.

Je oren zijn een goede graadmeter of je iets aan het bent vernielen; als de boel vervormt ga je te ver. Maar als je gehoor ook al vernield is ben je te ver gegaan.
Genoeg is beter.

*

Be tweeter

• 9150
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2016, 22:48:37 »
Een luidspreker gaat niet kapot van vervorming, dat is een misvatting. Een luidspreker weet namelijk niet of het om gewoon geluid gaat of vervorming.  Tweeters sneuvelen wel wanner er sprake is van van overbelastingsvervorming (clippen) maar dat is niet door de vervorming an sich maar vanwege het feit dat de clipproducten ( oneven veelvouden van de lage frequenties)  door het filter ontbonden worden in voornamelijk hoogfrequente energie. De tweeter sneuvelt dus door thermische en/ of mechanische overbelasting. Woofers of breedbanders malen daar niet om.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

richard

• 3442
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2016, 06:36:42 »
Als je een versterker tot zijn grenzen uitstuurt gaat hij vervormen (ook woofers krijgen dan op hun donder) en als je een luidspreker te zwaar belast gaat hij ook vervormen. In beide gevallen weet je dat je op de grens zit.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2016, 06:55:14 door richard »
Genoeg is beter.

*

Be tweeter

• 9150
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2016, 07:32:33 »
De woofers krijgen alleen op hun donder wanneer ze qua vermogen overbelast worden of wanneer ze mechanisch over hun grenzen worden gedreven (LF) , vervormen an sich maakt daar, volgens mij, part noch deel van uit.

*

IMF prof mon MK III

• 1164
  • Quadjesss
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2016, 09:34:23 »
Waarom zou je uberhaupt de volume pot helemaal opendraaien? :o
QUAD 'the closest approach to the original sound'

*

chansig

• 10153
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2016, 10:29:44 »
Als het kan....waarom niet ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2016, 11:15:44 »
Omdat je niet de versterker moet laten doen wat de speaker eigenlijk moet doen.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

chansig

• 10153
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2016, 11:24:30 »
Geen idee wat je bedoelt. Een speaker moet versterken ? Niet de versterker ?

Maar goed. Ik kan mijn volume knop helemaal open zetten, zet gewoon de speakers wat zachter. Was dus een grapje van me. Zonder dat deze inzichtelijk was voor anderen.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

grf-r 2

• 2647
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2016, 13:07:15 »
Geen idee wat je bedoelt. Een speaker moet versterken ? Niet de versterker ?

Maar goed. Ik kan mijn volume knop helemaal open zetten, zet gewoon de speakers wat zachter. Was dus een grapje van me. Zonder dat deze inzichtelijk was voor anderen.

Gr. Hans

Wat kermiswerken bedoelt, is dat de luidspreker het ''werk'' moet doen i.p.v de vermogensversterker...

Zelf een tijd met Dynaudio's gestoeid...komen gewoon niet ''los'' met een 100 Watt, MOET je dus veel ampères instoppen....denk je al gouw

aan een paar honderd watt....veel makkelijker is een luidspreker met een hoog rendement.....

Hier kan ik met slechts twee x 1 watt de hele buurt van muziek voorzien.....(en nog ''shoon'' ook).

Affin, Theo Kermis kan dit nog beter toelichten dan mijn persoon. ;D