Teac PDH500C zacht geluid
« Gepost op: 12 december 2016, 12:45:47 »
Hallo,

Ik heb een Teac PDH500C cd-speler en heb sinds kort het probleem dat deze alleen als de versterker bijna vol open staat er geluid te horen is waar ook wat kraak/ruis in zit. Het proberen van een nieuwe tulp kabel hielp niet. Alle andere apparaten werken zonder problemen, ook op het cd-kanaal van de versterker. Ook Nu ben ik helemaal geen audio-expert, maar technisch redelijk handig. Na nogal wat uurtjes zoeken op verschillende fora, heb ik de speler open geschroefd en om te beginnen de printplaten en contacten gereinigd. Hoewel er hier en daar wel wat oxidatie op zat bood dit helaas niet de oplossing. Na wat verder lezen blijken dit soort problemen vaak te worden veroorzaakt door een defecte dac. Mijn speler gebruikt de PCM69AP en de SM5841AP, waarbij (als ik het goed begrepen heb) de eerste de dac is en de tweede een digitale filter.

Via Ebay heb ik de PCM69AP besteld en de huidige chip vervangen voor een nieuwe. Helaas is het probleem nog hetzelfde. De SM5841AP blijkt erg lastig te vinden, maar heb ik ondertussen ook besteld en deze is onderweg. Nu is mijn manier van werken natuurlijk nogal op goed geluk, dus ik hoop dat er iemand is die mij op weg kan helpen..

Is het mogelijk dat mijn probleem veroorzaakt wordt door een defecte digitale filter of juist helemaal niet? Gisteren kwam ik er achter dat een andere chip op de print, TA2092N, een brug is voor stroomvoorziening van verschillende onderdelen. Deze wordt binnen een minuut na ingebruikname van de cd-speler echt loei heet. Een beetje warmte zou me niet verbazen maar zo groot zijn de verschillen in voltage voor de verschillende onderdelen niet lijkt me..? Kortom, ik hoop dat er hier iemand is die er wel echt verstand van heeft en mij een beetje de goede richting op kan sturen.
Alvast dank!

Bram   

*

Rowdy

• 849
Re: Teac PDH500C zacht geluid
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2016, 19:46:50 »
Heb je de soldeerverbindingen al gecontroleerd op slechte verbindingen? Deze opnieuw solderen.

« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2016, 18:07:56 »
Heb je de soldeerverbindingen al gecontroleerd op slechte verbindingen? Deze opnieuw solderen.

Yep, ik zag eigenlijk geen rare verbindingen maar voor de zekerheid toch alle contacten waar een klein beetje oxidatie op zat opnieuw gesoldeerd. Geen verbetering helaas.. Wat denk jij van mijn idee over die heet wordende chip?

*

Rowdy

• 849
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2016, 07:38:00 »
Dat hij te veel stroom afneemt. Misschien veroorzaakt door sluiting wat erachter zit. Wat erachter zit zou je kunnen ontkoppelen en dan nog eens voelen of het heet wordt.

« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2016, 09:37:08 »
Dat hij te veel stroom afneemt. Misschien veroorzaakt door sluiting wat erachter zit. Wat erachter zit zou je kunnen ontkoppelen en dan nog eens voelen of het heet wordt.

Ok, hoe bedoel je precies ontkoppelen wat er achter zit? Het enige fysieke dat ik kan ontkoppelen is een stekkertje dat naar een kleine printplaat loopt met daarop de audio out enz. Met die los wordt de chip nog steeds even heet. Moet ik dan een kant van de chip zelf desolderen?

*

Rowdy

• 849
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2016, 10:35:23 »
Ik weet niet wat erachter zit, maar je zou b.v. een pootje van een weerstand of condensator los kunnen solderen. Het hebben van een schema is gemakkelijk om erbij te hebben.

*

KT88

• 27796
  • Audiodidact
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2016, 11:00:53 »
Controleer eens goed alle stekertjes van de verbindingen op de print.
Ook die (juist!) waar de bandkabel met de draadeinden in een steker zit, die hebben soms slecht contact of zelfs onderlinge sluiting.
Mits er zoiets inzit, kan het niet helemaal goed zien op de foto.

Mensen zijn soms al geschokt door wat ik zég.
Ze zouden eens moeten weten wat ik dénk.....

« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2016, 14:16:50 »
Controleer eens goed alle stekertjes van de verbindingen op de print.
Ook die (juist!) waar de bandkabel met de draadeinden in een steker zit, die hebben soms slecht contact of zelfs onderlinge sluiting.
Mits er zoiets inzit, kan het niet helemaal goed zien op de foto.

Ja, daar zitten er een aantal van in. Heb alle stekkertjes nagelopen en schoongemaakt, maar is niet de oplossing helaas. Voor wat betreft de opmerking van Rowdy over het ontkoppelen van iets achter die bridge weet ik niet zo goed waar te beginnen. Ik heb een servicemanual met schema's maar kom er niet helemaal uit wat dan een handige volgende stap zou zijn.. Is het mogelijk dat de sluiting in de chip zelf zit of kan dat niet?

*

J.B.L

• 3345
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2016, 14:53:28 »
Je hebt wel de service manual er bij, toch?

IC's van Ebay, vooral zeldzame DAC zou ik vermijden omdat het vaak fakes zijn.
Als je niet 100% zeker bent dat het een originele BB chip is, dan zou ik de oude er weer gewoon in doen.

Spanning op de 4558 opamps al gecontroleerd? Verder zoals KT88 al aangeeft, let op de connectoren en check voor slechte contacten.

*

Rowdy

• 849
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2016, 14:54:35 »
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/toshiba/4004.pdf
Je zou de 4 uitgangsspanningen kunnen meten.

*

KT88

• 27796
  • Audiodidact
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2016, 15:06:47 »
Dat IC is een driver voor oa. de spindle-motor en de focus/tracking spoelen.
Mag niet extreem heet worden.
Mogelijk en slechte spindlemotor ......  moeilijk te zeggen zonder metingen.

Kijk ook even of de mute-transistoren aan de uitgang niet worden aangestuurd op de basis.
Dat KAN uit het digitale filter komen, maar ik zie geen reden dat die zomaar defect zou raken.

Kijk ook eens of alle voedingsspanningen wel aanwezig zijn en de juiste waarde hebben.

« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2016, 15:12:20 »
Je hebt wel de service manual er bij, toch?

IC's van Ebay, vooral zeldzame DAC zou ik vermijden omdat het vaak fakes zijn.
Als je niet 100% zeker bent dat het een originele BB chip is, dan zou ik de oude er weer gewoon in doen.

Spanning op de 4558 opamps al gecontroleerd? Verder zoals KT88 al aangeeft, let op de connectoren en check voor slechte contacten.

Ja die heb ik, zie http://elektrotanya.com/teac_pd-h500c_sm.pdf/download.html. Zoals gezegd ben ik absoluut geen expert.. Hoe kan ik de spanning daarvan controleren? en... waar zitten die op de print?

« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2016, 15:30:48 »
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/toshiba/4004.pdf
Je zou de 4 uitgangsspanningen kunnen meten.

Voor de zekerheid alle outputs gemeten,

pin 4 = 4,04v
pin 9 = 0v
pin 16 = 2,10v
pin 21 = 4,17v
pin 23 = 3,39v
pin 14 = 3,66v
pin 9 = 3,66v
pin 2 = 0v

*

KT88

• 27796
  • Audiodidact
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2016, 15:37:57 »
Voedingsspanningen op connector BN10 power PCB bij werkend apparaat:

pin1: +9V
pin3: -9V
pin4: ca. +15V
pin5: +5V
pin6: +8V
pin9: +5V
pin10: +24V
Pin11-12: AC3V (zwevend)

Pin7: standby spanning, moet "hoog" staan (=5V).

Spanningehn gemeten t.o.v. pin 2/8: gnd.

« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2016, 09:42:17 »
Voedingsspanningen op connector BN10 power PCB bij werkend apparaat:

pin1: +9V
pin3: -9V
pin4: ca. +15V
pin5: +5V
pin6: +8V
pin9: +5V
pin10: +24V
Pin11-12: AC3V (zwevend)

Pin7: standby spanning, moet "hoog" staan (=5V).

Spanningehn gemeten t.o.v. pin 2/8: gnd.

Net bn10 gemeten, ik kom tot de volgende waardes:

Pin1: 9,08V
Pin3: -8,90V
Pin4: 9,42
Pin5: 4,98V
Pin6: 7,93
Pin7: 5V
Pin9: 5V
Pin10: 24,7V
Pin 11/12: -18V (??)

Dus pin4 en 11/12 geven vreemde waarden..