2A3 op AC Brombrombrommertje
« Gepost op: 18 december 2016, 11:00:19 »
De 2A3 loopt op AC
De voeding is met choke - mkv- en 220 en 100 uf fantastisch geworden....wat een verbetering

Er blijft de Ac brom op de achtergrond hoorbaar... de versterker is niet stil.. dat irriteert

Daar wil ik graag vanaf.......mogelijkheden zonder op Dc over te gaan.....?

Meestal is het aarding doch de massa zit aan/in t chassis  echter niet gesoldeerd omdat t RVS is

Met schroef vast dus...zou toch solderen iets kunnen betekenen....?

Zou t helpen om de choke en eventueel ugt en voedingstrafo met massa te verbinden hoewel de schroeven al door de chassis gaan..?
of juist niet.....?

« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 11:16:22 door maxdepax »

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
Re: 2A3 op AC Brombrombrommertje
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2016, 11:17:18 »
Welk schema gebruik je?
Normaal gezien wordt de kathode/gloeidraad via 2 weerstanden gebalanceerd en daarna met de kathodeweerstand naar aarde gezet.
Mits de buis goed is geconstrueerd, zou dat redelijk bromvrij moeten zijn.
Maar er zijn nog meer methoden, dat moeten we dus eerst weten.

Goede keuze van aardpunten is inderdaad erg belangrijk, soms kan een paar cm verderop het chassis al een groot verschil maken.
Audiodidact

« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2016, 11:39:20 »
Zit alleen een pot

schema Tulip DT 2A3

« Laatst bewerkt op: 19 december 2016, 07:17:13 door maxdepax »

« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2016, 12:26:17 »

« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2016, 12:30:35 »
het massa punt zit onder de voedingstrafo .... omdat daar een opening in het rvs was.....verplaatsen..?

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2016, 19:01:25 »
Schema laat inderdaad een potmeter zien tussen de beide gloei-aansluitingen, die neemt de functie van 2 losse weerstanden over voor de balancering.
Met deze potjes moet je de brom inderdaad weg kunnen regelen.

Je kunt de bromsoort onderscheiden; de gloei geeft een duidelijke 50 Hz doffe bromtoon.
Voedingsbrom (rimpel) en inductie heeft een 100 Hz karakter: lichter van toon, scheller met mer boventonen (zaagtandvorm).

Beide bromsoorten vereisen een andere aanpak, je moet dus eerst kijken met welke soort brom je van doen hebt.

Keuze van het aardpunt is, zoals gezegd, belagrijk.
Locale stromen ook locaal houden, dus bij het audiocircuit geen voedings-stromen met op- en ontlaadstromen van elco's in de buurt hebben.
Heb je dat massapunt ergens vlakbij de voedingstrafo zitten, dan kun je met deze soort brom te maken hebben.
Dat is dan 100 Hz, waarbij ook nog een del 50 Hz kan zitten vanuit de gloei zelf.

Heb je duidelijke foto's van de opbouw van de versterker?
Dan is misschien te zien of en waar de brom vandaan komt.
Opbouw is nog een kunst apart, brombestrijding kan soms een zware klus zijn vanwege het hardnekkige karakter ervan.
Maar het moet gewoon mogelijk zijn om met AC te gloeien en toch een bromvrije versterker te maken, zelfs met DHTs.
Audiodidact

« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2016, 06:36:55 »
misschien beter op dc dan maar ..... is dat te doen met de 2.5 v vanuit de trafo..?

meer een 50hz brom doch met de variac wordt de geluidssterkte op naar 120v meer... te.... hoorbaar...

inkonsekwent : kathode spanning is niet 1,25 en 1,25  doch verschilt

vandaag gaat alles zoals Rob aangeeft......elke elco apart naar sterpunt en de rest  in groep naar steraarde.....  laatste redmiddel  voor DC.....zal van bevestiging nu -draadeind voedingstrafo- ook naar andere plek gaan .....
« Laatst bewerkt op: 19 december 2016, 07:26:23 door maxdepax »

*

horn

• 2074
  • hoorns en buizen
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2016, 08:22:21 »
dc klinkt niet zo goed als ac
een 2a3 kan met ac ook stil genoeg zijn
welke luidsprekers gebruik je ?
Ik speel met 104 dB rendement en het is stil op de luisterplek
alleen met mijn hoofd voor de 15 inch woofer hoor ik een lichte brom
op dc is het dood stil maar het klinkt zoveel minder dat de keuze makkelijk is.
bij een 300 b versterker is ac niet meer mogelijk met mijn luidsprekers dan ben ik verplicht om dc te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2016, 08:24:58 door horn »

« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2016, 08:59:11 »
ja liever ac dan dc ...klipsch gebruik ik die zijn gevoelig .....

Dank zij bovenvermeldde nu wel stil .......wat een verschil... elke    voedingselco apart naar steraarde kan wel eens de oplossing geweest zijn...
en verder...alles in groepjes en dan naar steraarde ..en alles vermijden elke elco... buis... enz enz overal omheen..

de steraarde is nog steeds  een draadeinde voedingstrafo... dus dat is geen probleem..ga  even als proef wijzigen naar een ander steraarde punt uit interesse ....zeer tevreden met dit resultaat

Ander steraarde punt hier bij deze versterker heeft geen invloed ...
« Laatst bewerkt op: 19 december 2016, 10:13:41 door maxdepax »

*

amp

• 3964
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2016, 09:18:07 »
De oorzaak dat DC slechter klinkt ligt in de impedantie van de voeding.
Bij AC - direct vanaf de nettrafo - is deze zeer, zeer laag en dat is op zich het beste
Maar, let wel, deze lage impedantie wordt door het het net bewerkstelligd.......

Er staat nl 'leksignaal' op de gloeidraad/kathode.
Is te meten.
Dit signaal kun je het beste keihard kortsluiten ivm de klank.
En dan soepele koperen draad naar de buis in dit geval.
Dat gaat niet goed met een spanningsregelaar of zo.
Gaat met DC alleen met bv een capaciteit van 75.000 uF - low esr.

Of je kiest met DC voor het andere uiterste: zeer hoge impedantie, dus een stroombron.
Dit doet Guido Tent.
Die verkoopt een printje met een spanningsgestuurde stroombron.
Maar AC keihard kortsluiten is het best op DC.
Beter dan AC direct vanaf de nettrafo, want daarmee stel je je buis open voor de 'boze buitenwereld'.
Dit speelt alleen zo sterk bij een direct verhitte kathode omdat zo' n kathode tevens de gloeidraad is.
Direct vanaf de nettrafo haal je dus rommel vanaf het net direct op je kathode.
Nu speelt dit niet zo sterk als bij een 300B omdat de gloeispanning maar 2,5 V is en daarmee zijn de stoorsignalen de helft - vergeleken met een 300B.
Dat scheelt 6 dB op je luidspreker.

*

horn

• 2074
  • hoorns en buizen
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2016, 10:58:50 »
ja liever ac dan dc ...klipsch gebruik ik die zijn gevoelig .....

Mooi dat het stil is is het doodstil?
welke klipsch gebruik je ?
als het de Klipschorn is zit je op dezelfde gevoeligheid als mijn luidsprekers
ik krijg het niet helemaal doodstil maar op de luisterplaats hoor ik niets dat is voor mij voldoende
om toch voor de veel beter klinkende ac te kiezen. 

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2016, 13:12:23 »
Mooi zo Max, dat is dus gelukt!

Vandaar dat ik vroeg om een foto; het is soms inderdaad meer "art" dan "science" om een goede bromvrije layout te maken.
Steraarde, maar zelfs dán moet je nog bepaalde regeltjes in het oog houden.
De pest is dat er geen kant-en-klaar recept voor bestaat, wat dat betreft is elk apparaat altijd weer een individu.

Nog even over DC gloeien: de ene kant van de kathode/gloeidraad staat dan iets hoger in potentiaal dan de andere kant.
Dat heeft gevolgen voor een evenredige elektronen-emissie over de lengte van de gloeidraad vanwege dit potentiaalverschil t.o.v. rooster.
Bij de 2A3 valt het nog mee met 2.5V, voor een 300B wordt het al kritischer met 5V.

Als het effe kan dus AC gloeien wat mij betreft!
Audiodidact

*

horn

• 2074
  • hoorns en buizen
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2016, 13:32:22 »

Nog even over DC gloeien: de ene kant van de kathode/gloeidraad staat dan iets hoger in potentiaal dan de andere kant.
Dat heeft gevolgen voor een evenredige elektronen-emissie over de lengte van de gloeidraad vanwege dit potentiaalverschil t.o.v. rooster.
Bij de 2A3 valt het nog mee met 2.5V, voor een 300B wordt het al kritischer met 5V.

zo had ik het nog nooit bekeken KT88
ik ben ook een voorstander van AC
maar de 300b is nu net zo'n buis die toch nog een redelijk gevoelige luidspreker nodig heeft met se triode versterkers is het zo hoe hoger het rendement hoe beter
maar dat die dan weer eerder brom laat horen.
een 2a3 kan met een rendement van 106 dB/1w nog net stil genoeg zijn op ac
maar mijn vorige hoorns waren 116 dB daar moest een 2a3 ook op dc staan.
ik denk dat een 300b op ac kan op een luidspreker van zo.n 90 dB ik denk dat 95 dB al teveel zal zijn

*

geerd

• 5398
  • scheun ja
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2016, 14:29:49 »
brom is niet afhangkelijk aan het rendement van je luidspreker , brom kan veel oorzaken hebben en buizen zijn er wat gevoeliger voor maar ieder versterker is nagenoeg stil te krijgen .
ac gloei nooit via een print laten lopen maar ge twisten bedrading gebruiken weg houden van signaal draden en zorgen dat de massa punten goed zijn
les is more

*

amp

• 3964
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2016, 15:00:20 »
Mooi zo Max, dat is dus gelukt!

Vandaar dat ik vroeg om een foto; het is soms inderdaad meer "art" dan "science" om een goede bromvrije layout te maken.
Steraarde, maar zelfs dán moet je nog bepaalde regeltjes in het oog houden.
De pest is dat er geen kant-en-klaar recept voor bestaat, wat dat betreft is elk apparaat altijd weer een individu.

Het gevolg van DC-gloeien is dat de kathode aan 1 kant harder slijt dan aan de andere kant.
Klankmatig heeft deze symmetrie geen anadelen.
Het bromprobleem met  AC zou opgelost zijn als fabrikanten hun gloeidraad beter vast zou zetten.
Dat ding staat met 2 x 50 Hz = 100 Hz te swingen namelijk.
Daardoor swingt de ruststroom ook met 100 Hz.
De 50 Hz bromcomponent ontstaat vanbuiten de buis.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2016, 15:59:03 door amp »