*

KT88

• 27949
  • "Hate me now. Thank me later."
Re: 2A3 op AC Brombrombrommertje
« Reactie #15 Gepost op: 19 december 2016, 15:14:35 »
Klopt Amp.
De 2A3 is hier in het voordeel wegens de symmetrische gloeidraad; bij de betere merken is hier extra zorg aan besteed.
Overigens wel grappig om te weten dat de 2A2 eigenlijk een dubbel triode-systeem is.
300B is hier in het nadeel, zoals Horn ook al opmerkte.
Overigens Horn: rendement van 116 dB!!!!!! Wow!
Daar is geen kruid tegen gewassen, dan MOET je wel DC gloeien. En HEEL zorgvuldig bouwen.
Bij zulke hoge rendementen ga je bijna denken aan batterij-buisjes .... ook direct verhit, gloei van 1.4V en vermogen genoeg ....

@ Geerd: rendement heeft alles te maken met gevoeligheid voor brom (en ruis), immers de speaker heeft maar heel weinig vermogen nodig om iets hoorbaar te maken.
De brom die je op je B&W met 86 dB niet hoort, is onuitstaanbaar met Lowthers, PHY, Klipsch, VOTT enz. enz. die op of boven 100 dB zitten.

*

art

• 8856
« Reactie #16 Gepost op: 19 december 2016, 15:34:10 »
Mensenlief, die buizen zijn ontworpen in een tijd dat men dankbaar was om een wat dikkere electronenwolk uit de kathode te persen.  ;)
Brom was toen nauwelijks een streng criterium. Naast het verschijnsel dat Amp beschrijft is het ook nog zo dat de trage electronenwolk rondom de kathode makkelijk be´nvloed kan worden door interactie met de stroom door gloeidraad en toevoerdraden.
Pas in de aanloop naar WW2 werd de constructie van buizen echt onder de loep genomen door de eisen vanuit het militaire kamp en toen ging het pas echt vooruit.

AC en een goed afgeregeld ontbrommertje met een geschikt aardpunt lost het meestal goed op.

Powersteering maakt nu eenmaal van een FordT ook geen luxe auto.   ;D

*

amp

• 3862
« Reactie #17 Gepost op: 19 december 2016, 15:57:55 »
Nou, zo'n DHT is nog steeds het beste ' versterkend'  element!
Alleen die gloei moet beter vast bij de 300B.
Snap niet waarom ze die 'fout' er niet uithalen.
Ding staat als een gitaarsnaar op AC te wingen en zie daar de brom.
Die brom is dan bij DC nul Hz.

*

amp

• 3862
« Reactie #18 Gepost op: 19 december 2016, 16:02:51 »
Klopt Amp.
De 2A3 is hier in het voordeel wegens de symmetrische gloeidraad; bij de betere merken is hier extra zorg aan besteed.
Overigens wel grappig om te weten dat de 2A2 eigenlijk een dubbel triode-systeem is.
300B is hier in het nadeel, zoals Horn ook al opmerkte.
Overigens Horn: rendement van 116 dB!!!!!! Wow!
Daar is geen kruid tegen gewassen, dan MOET je wel DC gloeien. En HEEL zorgvuldig bouwen.
Bij zulke hoge rendementen ga je bijna denken aan batterij-buisjes .... ook direct verhit, gloei van 1.4V en vermogen genoeg ....

@ Geerd: rendement heeft alles te maken met gevoeligheid voor brom (en ruis), immers de speaker heeft maar heel weinig vermogen nodig om iets hoorbaar te maken.
De brom die je op je B&W met 86 dB niet hoort, is onuitstaanbaar met Lowthers, PHY, Klipsch, VOTT enz. enz. die op of boven 100 dB zitten.
Amp maakt foutje:
klankmatig heeft de asymmetrie bij DC geen nadelen - er stond in mijn vorige bericht van wel......

Batterijvoeding op de gloei niet doen.
Dat klinkt niet goed.
Dan loopt er ' leksignaal'  door de batterij.
Met DC krijg je op 116 dB luidspreker echt wel stil.
En kan juist beter klinken dan AC direct van de nettrafo......

*

geerd

• 5207
  • scheun ja
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2016, 16:03:43 »
ja is zo dat hoe gevoeliger de luidspreker des te eerder valt een brom hoorbaar op dat neemt niet weg dat een luidspreker geen brom opwekt hoe gevoelig hij ook is .
brom is het resultaat van een in de versterker gevormd signaal .
mijn avance met hun 83 db zijn ook in staat dat te laten horen en hoe hart licht aan de maten van versterking .
een heel gevoelige luidspreker geeft bij lager vermogen meer db levert je versterker een bromvrij signaal geeft je luidspreker dat ook niet weer
les is more

*

KT88

• 27949
  • "Hate me now. Thank me later."
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2016, 16:12:03 »
@ Amp: bedoelde specifieke batterijbuisjes als 1D3, 1G6 en zo.

En over het klankmatige verschil tussen DC en AC gloeien van DHTs is ook nog wel een boompje op te zetten.
Ga ik (nu) niet doen, topicstarter is daat niet bij gebaat denk ik zo. ;)

*

amp

• 3862
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2016, 16:31:23 »
@ Amp: bedoelde specifieke batterijbuisjes als 1D3, 1G6 en zo.

En over het klankmatige verschil tussen DC en AC gloeien van DHTs is ook nog wel een boompje op te zetten.
Ga ik (nu) niet doen, topicstarter is daat niet bij gebaat denk ik zo. ;)

Op die fiets.

In feite is er geen verschil klankmatig tussen AC en DC.
De verschillen worden veroorzaakt door het spul waardoor het leksignaal heen fietst.
Bij DC heb je ander pul dan bij AC.
Bij AC loopt het leksignaal door het net, maar wel met een heel lager Ri en dit is op zich gunstig.
Het draait om het leksignaal over de kathode/gloeidraad allemaal.......
In de gloeistroom meet je signaalstroom nl.