*

jpio

• 4019
  • dik tevreden met dunne vliezen
Versterkerverschillen
« Gepost op: 26 december 2016, 18:00:48 »
Overgenomen van een ander forum maar daarom niet minder interessant denk ik:
http://webpages.charter.net/fryguy/Amp_Sound.pdf
Pioneer, Onkyo-D, Philips 104, Planars 1.5 QR, Rel T2

*

minplus

• 6731
  • relax, don't do it
Re: Versterkerverschillen
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2016, 20:51:00 »
Leuk om te lezen maar ik mis wat gegevens. :)

Afgezien van wat andere dingen als match tussen de versterkers en de speakers en kenden de luisteraars de speakers (en ruimte) goed, hadden ze "getrainde oren", kenden ze de muziek goed, enz.: op welk volume werd gespeeld?
Kon het niet ontdekken in het verhaal maar heb er mogelijk overheen gelezen.
Hoe zachter hoe meer alles hetzelfde klinkt tot een paar melkpakjes van Supertech of Bose met een plastic versterkertje van 30 euro (my first SonySupertech) even goed klinken als de duurste/beste/meest neutrale/dynamische/natuurgetrouwe  Kharma of JBL op Accuphase of McIntosh om een paar te noemen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Benco

• 5425
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2016, 23:33:44 »

Hoe zachter hoe meer alles hetzelfde klinkt tot een paar melkpakjes van Supertech of Bose met een plastic versterkertje van 30 euro (my first SonySupertech) even goed klinken als de duurste/beste/meest neutrale/dynamische/natuurgetrouwe  Kharma of JBL op Accuphase of McIntosh om een paar te noemen.

Niet mee eens , ik heb al vaker gehoord dat bij vele sets een hele hoop detail  en vooral laag wegvalt als je zacht gaat spelen , bij een goede set blijf je alle detail en laag horen  van zeer zacht tot zeer luid ...

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2016, 00:00:05 »
Da's niet waar want dat zou de hele theorie van het gehoor zoals de Fletcher-Munchon gehoorkromme tegenspreken.
Bij lagere volumes zakken laag- en hoogfrequente muziekdelen onder de gehoordrempel en doen niet meer mee in de muziek.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

a.b.

• 8104
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2016, 08:13:16 »
Da's niet waar want dat zou de hele theorie van het gehoor zoals de Fletcher-Munchon gehoorkromme tegenspreken.
Bij lagere volumes zakken laag- en hoogfrequente muziekdelen onder de gehoordrempel en doen niet meer mee in de muziek.

De een lijkt er gevoeliger voor te zijn, dan de ander. Ik hoor weleens laag op sets waar de eigenaar niets hoort. Kan ook inbeelding (aanvulling in mijn brein) zijn, zie een van de laatste linkjes die B. Gehakt net voor de kerstdagen op het forum plaatste. We weten niets.. :)

"Bij lage frequenties is het menselijk oor veel minder gevoelig; bij 100 Hz bedraagt de gehoordrempel ongeveer 28 dB, bij 10 Hz zelfs ongeveer 95 dB. Het geluid wordt bij zulke lage frequenties eerder gevoeld dan gehoord. De verschillen tussen individuele personen zijn bij de laagste frequenties echter zeer groot, zodat de ene persoon het geluid helemaal niet waarneemt, en de andere zeer gehinderd kan zijn." -> wiki

Adults with imaginary friends are just really old children

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2016, 08:58:40 »
Dat zou makkelijk te meten moeten zijn bij beide sets op laag niveau.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

a.b.

• 8104
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2016, 09:27:40 »
Ja, en ook nee. Ik zat ook al te denken aan een testje thuis met REW en twee versterkers. Dan weet je iig of er verschil is tussen twee versterkers en de laagweergave (Sony vs Lyngdorf). Misschien heb ik er aankomend weekend zin in.

Wat thuis niet te meten valt is wat het brein aanvult/verbetert op basis van wat het geleerd heeft.

Adults with imaginary friends are just really old children

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2016, 09:30:45 »
Mijn brein heeft zich mijn hele leven hardgrondig verzet tegen leren, maakt mij dat nog tot een interessant proefpersoon? ;)

*

groovy.

• 11125
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2016, 09:54:29 »
Ik vind in de regel dat harder beter klinkt dan zachter,dat zal dan komen doordat ik bepaalde tonen dan niet meer hoor.
Muziek luisteren vraagt een bepaald volume van de amp,sommige nummers klinken al goed bij laag volume andere niet.
Dat is persoonlijke voorkeur.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1401. Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009.

Pluk de dag als je erbij kunt :D

*

Opa Spylac

• 5928
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2016, 10:03:42 »
Volume maakt m.i. inderdaad ook een hoop uit. Waar velen(*) vinden dat een bepaalde versterker "warmer" of "buizenachtiger" klinkt dan een andere heeft dat in mijn optiek meer te maken met de ene (ietwat) luider afspelen dan de andere. Uiteraard met dezelfde input en dezelfde luidsprekers. Dat is empirisch door mij proefondervindelijk wel enigszins ervaringsgewijs geconstateerd.

(*) Ik zeg niet dat daar iemand van hier tussen zit.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Not Tubeless

• 2871
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2016, 10:40:18 »
Klopt.

Ik las hier ooit een uitspraak van iemand die, als hij bij iemand een set kwam beluisteren, op de set van de gastheer/vrouw de voor hem onbekende muziek beter klonk dan later bij hem thuis.

Raar toch? Maar ik kan het zeker wel beamen.
If it got no swing, it ain't my thing...

*

hrcc

• 555
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2016, 11:45:58 »
 Ik denk dat er dan vele (psycho-) akoestische dingen meespelen.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

richard

• 3580
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2016, 19:20:14 »
Leuk om te lezen maar ik mis wat gegevens. :)
De conclusie kan ook zijn dat de rest van de testopstelling niet in staat was eventuele verschillen voldoende te laten horen.

Aan de andere kant ondergraven ze met een dergelijk artikel behoorlijk het bestaansrecht van hifi-testen in dergelijke blaadjes.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2016, 19:22:49 door richard »
Genoeg is beter.

*

minplus

• 6731
  • relax, don't do it
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2016, 20:08:49 »
Kortom je hebt er vrijwel geen moer aan.
Maar los van het feit dat sommige spullen met sommige muziek in sommige settings en bij sommige personen ook op laag volume mooier dan andere klinken, blijft het zo dat als je maar zacht genoeg draait het verschil kleiner wordt tot bij 0 dB alles hetzelfde klinkt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

dimitri

• 1228
  • död åt vek punk!
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2017, 12:45:35 »
Nu heeft minplus aan dit topic al vakkundig de conclusie verbonden dat alle versterkers bij 0dB hetzelfde klinken, maar ik wil nog wel graag een duit in het zakje doen.
Vlak voor de jaarwisseling begaf mijn mooie mengpaneel (Pioneer MA61-a) het en bracht ik de unit naar Opa S. Het was niet binnen 5 minuten te fixen dus kreeg ik een Sansui AU-5900 mee om te gebruiken als pre.  (voor service alleen al een 10, die Opa)
Er zit een keurige pre-out op die ik kon verbinden met mijn Dynaco ST-70 (VTA).
Na alles te hebben aangesloten houdt meteen een van de eindbuizen (KT66) ermee op. Balen natuurlijk, maar wel erg gelukkig dat ik de Sansui had meegekregen die meteen werd gepromoveerd tot voor- en eindversterker.
Nu is dit alles behalve een ABX, maar ik meen toch dat ik mijn 'thuissound' als zodanig redelijk goed ken. Met de Sansui kan ik op geen enkel moment met geen enkele muziek verschillen herkennen.
Ik mis nog steeds m'n buizen alleen bedenk ik me dat dat vooral een gevoelsmatige kwestie is.

Met oud & nieuw hebben we standje oorlog ook uitvoerig kunnen testen. Wat houd ik van m'n Tannoy's was het enig juiste oordeel dat te vellen viel.
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1