*

Opa Spylac

• 5487
  • O<erveen
    • Second Life Audio
Re: Quality audio
« Reactie #315 Gepost op: 21 januari 2017, 22:08:11 »
Dan ben ik erg benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek. Misschien een verwijzing of een linkje ernaar toe?

Jeronimo, wellicht niet 100% wetenschappelijk, maar toch zeker interessant leesvoer; https://linearaudio.net/sites/linearaudio.net/files/LA%20Vol%202%20Yaniger%281%29.pdf
Ik hachel alleen bouten. Tenzij ik diggel.

*

morph

• 12742
« Reactie #316 Gepost op: 21 januari 2017, 22:47:42 »
Zou ik nu echt na een leven muziekinstrumenten te hebben gespeeld en in muziekgroepen te hebben gezeten en live-optredens te hebben meegemaakt, echt niet een saxofoon van een fluit kunnen onderscheiden? Of een metalen fluit niet van een houten?

Je kunt het probleem van werkelijk herinneren wat je eerder gehoord hebt een beetje vergelijken met een zoek-de-zeven-verschillen plaatjes opdracht.
Als je de twee plaatjes naast elkaar ziet lukt het meestal wel. Als ze één voor één worden getoond en dan verder uit beeld blijven, wordt het aangeven van de zeven verschillen toch wel wat lastiger, zo niet onmogelijk voor de gemiddelde mens. Terwijl de omschrijving van het onderwerp van het plaatje best zal lukken.
Zo ook met een muziekstuk. Je herkent een sax ten opzichte van een fluit maar hoe die saxofoon beide keren ten gehore wordt gebracht door een geluidsinstallatie is praktisch onmogelijk te vergelijken. Maar zelfs vanuit een slechte weergever blijft de saxofoon toch een sax en de fluit een fluit.

Alleen met een ononderbroken vergelijk kun je werkelijk verschil waarnemen, zonder onbewust toegevoegde gegevens (eerder opgedane kennis, herinnering). Dus bijvoorbeeld via 1 versterker met een platenspeler en cd-speler, waarbij de volumes gelijk zijn en de bron-schakeling geen onderbreking geeft, kun je wel degelijk een geluidskwaliteitverschil tussen die twee bronnen waarnemen, als die er is.
Zodra er tijd tussen zit is er geen onbevooroordeeld en onbeïnvloed vergelijk meer mogelijk.

Het is ook heel makkelijk iemand te beïnvloeden bij een vergelijk op andere wijzes. Draai een muziekstuk met gitaar voor iemand die de bron niet weet, stop het, hang een l#lverhaal op over het aanraken van snaren, zet het opnieuw op van dezelfde bron zonder dat de luisteraar dat weet (kabeltje lostrekken en weer vastdoen werkt ook) en vraag hem naar het verschil. Het moet erg raar lopen als de luisteraar zegt géén verschil te hebben gehoord. Dat meent die persoon dan volstrekt serieus en die is heus niet plots volslagen gek geworden.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2017, 09:38:25 door morph »

*

Helmuth

• 1492
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #317 Gepost op: 22 januari 2017, 12:08:07 »
Ik heb een aantal nummers die mooi opgenomen zijn, en die ik vaak geluisterd heb om apparatuur en luidsprekers te beoordelen.

Daar in zijn punten die ik goed kan onthouden en vergelijken op andere apparatuur en horen of het geluid mooi los komt diepte of het behouden van natuurlijk stem geluid. Dus ik denk dat ik met behulp daarvan wel instaat ben te horen hoe veel detail er is dus resolutie.

« Laatst bewerkt op: 22 januari 2017, 14:05:49 door Helmuth »
Met vriendelijke groet, Helmuth                Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

morph

• 12742
« Reactie #318 Gepost op: 22 januari 2017, 12:58:11 »
Dus ik denk dat ik met behulp daarvan wel instaat ben te horen hoe veel detail er dus resolutie.

Goed geformuleerd. Dat denk je. En het is het overtuigen van jezelf dat hierin meespeelt.

Grote opvallende verschillen merkt iedereen wel op, maar dan nog.

*

Jeronimo

• 5634
« Reactie #319 Gepost op: 23 januari 2017, 21:39:10 »
Dan ben ik erg benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek. Misschien een verwijzing of een linkje ernaar toe?
Jeronimo, wellicht niet 100% wetenschappelijk, maar toch zeker interessant leesvoer; https://linearaudio.net/sites/linearaudio.net/files/LA%20Vol%202%20Yaniger%281%29.pdf
Veel interessants hier uit te halen. Tnx voor de moeite OpaS.
AVM CD1 Plus (met Guido Tent Clock), Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Dual CS-5000+Denon DL-304 MC, Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx speakers
Audioquest kabels

*

Rood

• 10121
« Reactie #320 Gepost op: 4 februari 2017, 22:25:04 »
Was een paar maanden op extrusie naar Sibehringer en heb dit topic met verbazing zitten lezen .
Ten eerste omdat Helmuth hele mooie speakers heeft gebouwd .
Ten tweede omdat alle goedbedoelde adviezen als vijandig werden gezien . Zonde .
Laat ik ook nog wat verkoop hersenspinsles typen .
Maak een Bigfoot uitvoering . Vooral iets hogere poten eronder en wat haar . Haar op een strategisch geplaatste plek .
Horny speakers met verwarmde stenen ring die verkrijgbaar is in verschillende doughnutgat diameter . Fleshlight wil vast een samenwerking aangaan .
Niet iedereen is de top dawg op de alfa rots en kan bogen op een audiopielemuisje .
Beetje goud en haar doet wonderen in bepaalde kringen .

Popcorn is op ..

*

Rubble

• 9648
« Reactie #321 Gepost op: 5 februari 2017, 14:46:46 »
Hee Rood! Waar ben je toch iedere keer (Siberië?)?. Da's toch geen plek voor mensen met jouw en mijn haardracht. Hoe wordt daar overigens tegen nichtendisco aangekeken?  ;)
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

Rood

• 10121
« Reactie #322 Gepost op: 5 februari 2017, 16:51:19 »
Raar .. tenminste zo klinken ze als ze het er over hebben .

*

Helmuth

• 1492
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #323 Gepost op: 17 februari 2017, 20:01:19 »
Was een paar maanden op extrusie naar Sibehringer en heb dit topic met verbazing zitten lezen .
Ten eerste omdat Helmuth hele mooie speakers heeft gebouwd .
Ten tweede omdat alle goedbedoelde adviezen als vijandig werden gezien . Zonde .
Laat ik ook nog wat verkoop hersenspinsles typen .
Maak een Bigfoot uitvoering . Vooral iets hogere poten eronder en wat haar . Haar op een strategisch geplaatste plek .
Horny speakers met verwarmde stenen ring die verkrijgbaar is in verschillende doughnutgat diameter . Fleshlight wil vast een samenwerking aangaan .
Niet iedereen is de top dawg op de alfa rots en kan bogen op een audiopielemuisje .
Beetje goud en haar doet wonderen in bepaalde kringen .

Popcorn is op ..

Nou ik zie adviezen niet vijandig over alles heb ik zelf ook nagedacht en op verzoek een andere kleur is natuurlijk wel mogelijk.

Maar goed vragen over het ontwerp op niveau van welke type nr speakers gebruikt zijn lijkt mij serieus. Irritant op momenten.
(En ik ben zeker geen alfa type eerder beta maar vooral handig. Ik ben echt niet opzoek om leiding te hebben en de baas spelen over anderen. Dus waar die gedachten vandaan komen is mij een raadsel.)

Met vriendelijke groet, Helmuth                Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

minplus

• 6464
  • relax, don't do it
« Reactie #324 Gepost op: 17 februari 2017, 21:39:46 »
Fijn te zien dat je over alles hebt nagedacht en wat relaxter tegen adviezen van mensen, die het fraai vinden wat je ontwikkeld hebt en je succes wensen, over bv. kleuren en gravures aankijkt.

Nog een advies, als het mag, wat die kleuren betreft. Er zijn leuke programmaatjes om de kleur van iets aan te passen op de computer. Geef jouw speakers daarmee eens de kleuren van de Kef Blade, zoals ik in mijn 1e en niet verwijderde bericht al aangaf, en plaats dat op internet. Dat levert naar mijn idee 3x of meer zoveel mogelijke klanten. Ik zou 'm in rood of zwart zelf al veel mooier vinden, maar wie ben ik...

Nogmaals, succes!
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Helmuth

• 1492
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #325 Gepost op: 17 februari 2017, 22:07:03 »
Het word er allemaal alleen complexer van. Ik moet mijn versterker eerst afmaken.

*

minplus

• 6464
  • relax, don't do it
« Reactie #326 Gepost op: 17 februari 2017, 23:01:42 »
Een uurtje werk voor een veel betere presentatie is niet zo complex, Helmuth.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Helmuth

• 1492
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #327 Gepost op: 11 maart 2017, 15:21:14 »
Even een momentje voor mooi design. :P

*

Helmuth

• 1492
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #328 Gepost op: 11 maart 2017, 15:34:40 »