*

paulg

• **
  • 84
3 identieke CD spelers klinken alle anders
« Gepost op: 6 januari 2017, 15:46:11 »
Heb recent 3 Kenwood DP 5040's aangeschaft.
Tot mijn verbazing klinken ze alle 3 wat verschillend,waardoor ik bijna altijd naar 1 van de 3 blijf luisteren ...
1 klinkt vol en (te )stevig,maar wel lekker,de ander wat dun met weinig laag en daardoor wat kaal.De derde klinkt precies goed ertussenin.
Heb ook een aantal 3040's in huis gehad ,die klonken identiek.
Iemand iets bekend of bepaalde Kenwood CD spelers na een aantal jaar van het padje raken?Voor zover ik kan zien is er niet aan de apparaten geknutseld.

*

J.B.L

• 3332
Re: 3 identieke CD spelers klinken alle anders
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2017, 16:53:28 »
Openschroeven en de componenten vergelijken  :)
Het zijn oude machines dus er zal wat slijtage zijn en dus de klankmatige verschillen.

*

paulg

• **
  • 84
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2017, 16:55:52 »
Het zijn oude machines dus er zal wat slijtage zijn en dus de klankmatige verschillen.
Yep ,zou kunnen .maar ik had het nooit met andere modellen uit vergelijkbare series van Kenwood,zelfs bij hele uitgeleefde.

*

richard

• 3488
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2017, 12:29:53 »
Lijkt me ook, dat de doos aan de buitenkant identiek is wil niet zeggen dat er hetzelfde in zit.
Genoeg is beter.

*

J.B.L

• 3332
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2017, 13:02:02 »
Er zijn heel veel factoren die rol spelen, ik heb veel apparaten gezien die uitgeleefd eruitzagen maar eigenlijk zelden tot nooit waren gebruikt, alleen meeverhuisd etc.

*

paulg

• **
  • 84
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2017, 13:06:15 »
Lijkt me ook, dat de doos aan de buitenkant identiek is wil niet zeggen dat er hetzelfde in zit.
Maar dat schreef ik dan ook dat ik dat al gedaan had...:
Citaat
Voor zover ik kan zien is er niet aan de apparaten geknutseld.

*

J.B.L

• 3332
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2017, 14:13:52 »
Dezelfde op-amps en elco's dus, ook allemaal van dezelfde merk?
In dat geval kun je moeilijk zeggen waar het verschil vandaan komt, behalve het verschil in slijtage.

*

fusion

• 131
    • Audio Page
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2017, 20:13:16 »
Het kan doordat de ene speler beter de CD kan volgen dan de andere er minder foutcorrectie plaats vindt. De speler klinkt dan "lekkerder". En soms zijn componenten verlopen met de tijd. Met name elco's hebben daar last van. Dat kan ook het karakter van het geluid aantasten.

*

morph

• 12838
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2017, 20:23:27 »
Het kan doordat de ene speler beter de CD kan volgen dan de andere er minder foutcorrectie plaats vindt. De speler klinkt dan "lekkerder".
Welnee.

En soms zijn componenten verlopen met de tijd. Met name elco's hebben daar last van. Dat kan ook het karakter van het geluid aantasten.
Dat dan weer wel. Ná de interne-dac.

Maar ik vermoed in deze situatie andere componenten door verschillen in productiedatum of een simpel volumeverschilletje door net iets andere uitgangspanning.
Dat laatste maakt voor het luisteroordeel nogal wat uit.

« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2017, 21:11:24 »
De derde klinkt precies goed ertussenin.
Heb ook een aantal 3040's in huis gehad ,die klonken identiek.
Iemand iets bekend of bepaalde Kenwood CD spelers na een aantal jaar van het padje raken?Voor zover ik kan zien is er niet aan de apparaten geknutseld.
Gewoon de beste pakken dus, ja natuurlijk zijn er verschillen met de jaren..maakt niets uit .. je pakt de beste en klaar ben je tok?!
Probeer eens een modje met elko's...experimenteer met de andere 2 cd spelers, is er verbetering?..pas ze toe op de beste!
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2017, 21:17:06 door terug-naar-af »
Mono Open free-flying-edge Speaker  https://youtu.be/v53esJLxaSY

*

paulg

• **
  • 84
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2017, 21:50:49 »
Het kan doordat de ene speler beter de CD kan volgen dan de andere er minder foutcorrectie plaats vindt. De speler klinkt dan "lekkerder". En soms zijn componenten verlopen met de tijd. Met name elco's hebben daar last van. Dat kan ook het karakter van het geluid aantasten.
Zit wat in.
Wat me opvalt aan deze serie is idd dat sommige CD 's met een foutje gek genoeg door alle 3 moeizaam verwerkt worden ,een track van 2 naar 3 verspringen lukt dan op die CD niet ,op de simpeler versie de 3040 of de 3050 is het geen geen probleem.
Alsof die 5040 sowieso als eigenschap ''wat moeizamer aflezen'' heeft.

« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2017, 22:20:13 »
Zit wat in.
Wat me opvalt aan deze serie is idd dat sommige CD 's met een foutje gek genoeg door alle 3 moeizaam verwerkt worden ,een track van 2 naar 3 verspringen lukt dan op die CD niet ,op de simpeler versie de 3040 of de 3050 is het geen geen probleem.
Is de 5040 een driestraler?

*

paulg

• **
  • 84
« Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2017, 22:25:44 »
Zit wat in.
Is de 5040 een driestraler?
Een 1 bitter ,hoeveel straals weet ik eerlijk gezegd niet.

« Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2017, 06:52:41 »
1 straal lasers geven minder vaak problemen met lezen van cd's met fouten dan 3 straal lazers. Even googlen ...

*

richard

• 3488
« Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2017, 08:23:12 »
Een 1 bitter ,hoeveel straals weet ik eerlijk gezegd niet.
Japanners hadden toch driestraals lasers? Enkelstraals is het patent van Philips.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2017, 08:26:18 door richard »
Genoeg is beter.