*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
Re: 3 identieke CD spelers klinken alle anders
« Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2017, 11:33:01 »
De CDM9 Pro was het laatste enkelstraals-loopwerk dat Philips produceerde, daarna stapten ze over op 3-straals zoals de CDM 12.1 en de VAM 1252. In de kenwood DP 5040 zit een Sony KSS-210a mechanisme, inderdaad 3-straals.

*

richard

• 3597
« Reactie #16 Gepost op: 8 januari 2017, 11:40:26 »
De CDM9 Pro was het laatste enkelstraals-loopwerk dat Philips produceerde, daarna stapten ze over op 3-straals zoals de CDM 12.1 en de VAM 1252. In de kenwood DP 5040 zit een Sony KSS-210a mechanisme, inderdaad 3-straals.
Wil dat volgens mij niet meteen zeggen dat 3-straals beter zou zijn, dergelijke beslissingen worden ook vaak kostentechnisch genomen. Het zelfde als de invoering van de bitstream DAC ten koste van de dure multibitter.
Genoeg is beter.

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #17 Gepost op: 8 januari 2017, 11:48:37 »
Zeker! Overigens heb ik het gevoel dat verschillen tussen CD-spelers vooral bepaald worden door het analoge gedeelte en veel minder door het loopwerk/lasermechanisme.

*

paulg

• **
  • 84
« Reactie #18 Gepost op: 8 januari 2017, 11:53:06 »
In die goedkopere 3040's e 3050's uit dezelfde bouwjaren zitten ook van die Sony KSS -en als ik me goed herinner.Die dingen gaven nooit een krimp.
Ik zal  het er maar op houden dat die 5040's  zo hun eigen nostalgisch vintage-willetje hebben,bij matig lezen gewoon de CD dan maar in het goedkopere broertje afspelen.

*

richard

• 3597
« Reactie #19 Gepost op: 8 januari 2017, 12:18:02 »
Een makelaar zou het authentieke details en doorleefde patina noemen.

Bij zo'n oude speler is het best mogelijk dat de eigenschappen en waardes van de gebruikte componenten zijn verlopen. In welke mate is erg afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal en de manier hoe het is toegepast.
En dan is het ook nog zo dat de ene schakeling hier gevoeliger voor is dan de andere.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2017, 12:20:58 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #20 Gepost op: 3 februari 2017, 22:35:30 »
Heb je ze alle drie aangesloten staan op de versterker of wissel je? En zo ja, hoe heb je ze aangesloten?

*

paulg

• **
  • 84
« Reactie #21 Gepost op: 4 februari 2017, 00:07:42 »
Heb je ze alle drie aangesloten staan op de versterker of wissel je? En zo ja, hoe heb je ze aangesloten?

Alle drie aangesloten .Getest met zelfde interlinks en met verschillende (alles van Sommer) .De lichtst klinkende heb ik ik een vol klinkende interlink op aangesloten ,zo trekt het klankmatig toch wat naar elkaar toe ,en toch hoor je nog verschillen.
De lichtst klinkende blijft toch wat verfijnder .De zwaarst klinkende blijft het ''stoerst'' klinken,alles klinkt wat geboost ( een triangel in een orkest bijv valt hier opeens op de voorgrond op terwijl ik bij de andere 2 heb dat de triangel me niet echt opvalt tussen de rest van de instrumenten,wat natuurlijk ook wel zo natuurlijk is... )

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #22 Gepost op: 4 februari 2017, 07:35:24 »
Ah de vol klinkende interlink, ik haak af.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #23 Gepost op: 4 februari 2017, 09:15:35 »
Maar je komt toch nog wel eens lang hier op Audiofreaks?  :P

*

paulg

• **
  • 84
« Reactie #24 Gepost op: 4 februari 2017, 10:22:25 »
Ja hij heeft een dikke kern van bijn a 1 mm ,klinkt wat aan de zwaardere kant.Overigens geen  dure ,daar zit de gebakken lucht.

« Reactie #25 Gepost op: 4 februari 2017, 18:31:44 »

En toch zitten daar hoorbare verschillen.
Ik begrijp dat jij ze ook graag wilt kunnen meten, maar ik ben dat minder belangrijk gaan vinden.
Toen ik begon te experimenteren met de koper / goud bedrading  was het zonder meer direct duidelijk dat de 0,8 mm
t.o.v. de 0,4 mm duidelijk wat voller, dikker klonk.
Het speelt zich dus hoogstwaarschijnlijk voor het grootste deel af in het laag. ( En tussen de oren hoor ik je denken )
Het zelfde trad trouwens nog een keer op toen ik 2 x 0,8 mm, dus vier per interlink toepaste.
Buiten dat geluidstechnische aspect is er trouwens ook nog een verschil hoorbaar in de afbeelding.
Mooier kan ik het ook niet maken.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden