vinyl persingen
« Gepost op: 7 januari 2017, 13:23:16 »
Wie weet waar je iets kan vinden over goede en minder goede lp persingen?
Bijvoorbeeld welke persing van Fleetwood mac - rumours is de beste??
Heb al wat gegoogeld maar niet echt iets gevonden.
Yarland FV34CIII - sovtec el 84M - general electric jan 5670
 Cambridge audio azur 640 p
Lenco - L70 /jelco) grado black1
          - L76 /transrotor-rega 250 , AT 6
          - L75 /Ortofon as 212, Acutex 420 tr
         
Marantz - CD75

Fostex full range FE166E back loaded horn zelb

*

geerd

  • ******
  • 4452
  • scheun ja
    • E-mail
Re: vinyl persingen
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2017, 14:13:08 »
wanneer is een persing goed is dan de eerste vraag komen uit div landen maar vanuit 1 master .
het gepersten is dus als het goed is gelijk , verder is het god zegen de greep , was de pers goed , temp vinyl goed , wat voor vinyl gebruiken ze, krijgen ze de tijd af te koelen , kan dus per uur produceren verschillen .
vanwege de grote vraag worden oude lp's hergebruikt er is een te kort aan vinyl dit word vermengt met vers vinyl verhouding ? en wie weet niet altijd gelijk .
beperkte oplagen worden over het algemeen met meer zorg geperst dan de overigen net als de 180 gr lp's .
maar ook dat geeft geen garantie voor een goede persing
ik heb toevallig een rumours 2 keer 1 uit duitsland 1 uit de usa de duitser is de betere heb een jazz lp grp records ook een duitse en een usa uitvoering daar is de usa weer de beteren .
een vriend heeft daarvan ook een duitse persing en die scheelt weinig  met mijn usa uitvoering .
thorens 126 mk III
Dynavector dv 501, dv k 17 3, dv 6a,  project tube amp  Seac we 308 Sheu glider 1 project phono box
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromegs T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

Re: vinyl persingen
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2017, 14:26:51 »
dank voor de reactie ,luisteren dus ..
Yarland FV34CIII - sovtec el 84M - general electric jan 5670
 Cambridge audio azur 640 p
Lenco - L70 /jelco) grado black1
          - L76 /transrotor-rega 250 , AT 6
          - L75 /Ortofon as 212, Acutex 420 tr
         
Marantz - CD75

Fostex full range FE166E back loaded horn zelb

Re: vinyl persingen
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2017, 15:54:21 »
Wil je een goede ( het is wel een herpersing ) hebben zou je onderstaande kunnen nemen. Heb hem een tijd terug bij een kennis gehoord en klinkt echt beter dan de reguliere persingen. Het betreft een 45 toeren persing. Google op AREP517787 ,te verkrijgen o.a. bij https://www.diversevinyl.com/item.php?id=bc332be3c368d63051d40177f2e6d8b6

*

morph

  • ******
  • 12512
Re: vinyl persingen
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2017, 16:37:12 »
Een goede persing is inderdaad niet zomaar te onderscheiden. Er spelen nogal wat factoren mee.
Het staat of valt met de opname en de master die gebruikt wordt om de lacquer te snijden.
Aan de hand daarvan wordt immers de persmatrijs gemaakt.
Dat is mensenwerk en de mening en smaak van de technici die het uitvoeren bepaalt de uitkomst. Bij gerenommeerde masteringsbedrijven en perserijen wordt daar wel goed aandacht aan besteed omdat er immers een reputatie van afhangt en dus een klantenkring.
Stelregels zijn er wel: de eerste persingen van een matrijs zijn beter dan latere. Een matrijs verslijt immers en moet op den duur vervangen worden.
In de tijd van de miljoenen-oplages (zoals bijvoorbeeld bij "Rumours") kwam het voor dat men onder tijdsdruk en winstoogmerk te lang doorperste, zodat er ook mindere kwaliteit platen van populaire albums verschenen.
In die succesjaren van vinylschijven werden de mastertapes gekopieerd na de opname- en mixsessies en verspreid
over de wereld naar de lokale vestigingen van de platenmaatschappijen. Die sneden hun eigen lacquers waarmee de matrijzen voor het persen werden gemaakt. Vandaar dat de persingen van andere landen ook verschillend (kunnen) klinken.
Sommige perserijen zijn in de vorige eeuw gaan experimenteren. Soorten vinyl werden geprobeerd, andere gewichtklassen. In de jaren '70 was de olie-crisis en de platenmaatschappijen probeerden zo goedkoop mogelijk hun schijven te persen, wat tot gevolg had dat platen steeds dunner en flexibeler werden.
Er begon toen ook een andere trend op te komen. Steviger platen, voor mensen die er wat meer geld voor over hadden en andere snijtechnieken. Op halve snelheid, bijvoorbeeld. En met kleine oplages, dus kwalitatief goedblijvende matrijzen.
Voor de kwaliteit van de geperste groef maakt het gewicht van een plaat niets uit. Er zit alleen meer vinyl tussen de bodems van de groeven die zich aan weerszijden van de plaat bevinden. De specificaties van een groef (minimale en maximale hoogte en breedte enzo) zijn internationaal vastgelegd, zodat naaldfabrikanten ook de benodigde afmetingen weten voor hun producten, net als de platenspelerontwerpers.
Een steviger schijf ligt wel prettiger in de hand, maar zegt totaal niets over de klankkwaliteit.

Dat gezegd hebbende klinkt een sneller draaiende plaat beter dan een langzame. Dat komt doordat zo minder verstorende bijgeluiden door groefoneffenheden en vervuiling worden opgepikt in het signaal. Dat bleek bij de experimenten met de snijtechniek op halve snelheid. "Half speed mastering" is een goede methode gebleken voor betere geluidskwaliteit.
Ook het hergebruik van de bij het persen afgesneden vinylrestanten (regrind) leverde positief resultaat op ten opzichte van "virgin"-vinyl. Helaas wordt er zelden vermeld wat de samenstelling van het vinyl is, niet alleen van chemische samenstelling maar ook van het feit of er gebruik wordt gemaakt van restanten.
Lastig te beoordelen dus.

In de jaren 70 en 80 bleek dat men in Japan veel zorgvuldiger met het persen en alles wat daarbij komt kijken omging. Bij belangstellenden voor beter klinkende platen werden de geÔmporteerde Japanse-persingen al snel een aanduiding voor fraaier.
Rond die tijd begon MFSL het half-speedmastering idee uit te werken en zij lieten hun platen toen bij JVC in Japan persen omdat er nergens anders aan hun kwaliteitsideeŽn kon worden voldaan. Later verspreidde de techniek zich wel over de VS en Europa, maar toen werd de vraag naar platen (behalve de DJ-markt) snel minder, door het succes van de cd.

Wil je een goede versie van een album zoek dan naar een mogelijke Japanse persing of een half-speed master. Soms is er een combinatie te vinden.
"Half-speed master" zegt trouwens niets over de afspeelsnelheid!
Daarnaast heb je namelijk nog het onderscheid tussen de 331/3 en 45 - toeren varianten van een plaat.
Zo kun je wel zeggen dat een half-speedmaster van een album op 45-toeren afspeelbaar hoogstwaarschijnlijk de mooiste versie op lp-formaat is.
... maar alles hangt af van die allereerste stappen die gezet worden door masterings-engineer, de snijtechnicus en de behandeling van de lacquer en matrijzen.

Meer over Fleetwood Mac - Rumours versies lees je hier.

« Laatst bewerkt op: 7 januari 2017, 17:02:57 door morph »


Re: vinyl persingen
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2017, 09:15:37 »
Bedankt voor de uitleg ,mooi verhaal!!
Yarland FV34CIII - sovtec el 84M - general electric jan 5670
 Cambridge audio azur 640 p
Lenco - L70 /jelco) grado black1
          - L76 /transrotor-rega 250 , AT 6
          - L75 /Ortofon as 212, Acutex 420 tr
         
Marantz - CD75

Fostex full range FE166E back loaded horn zelb