Re: Nieuw meubel maken ... afdeling elektro.
« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2017, 21:55:23 »
Zo'n ding past op de plaats van een enkel wandcontactdoos:

Dit is wel met randaarde; ik ga er van uit dat jouw wandcontactdoos nu ook randaarde heeft.

Hier in BelgiŽ is het penaarde.
Ik ken de wetgeving en/of veiligheidsvoorschriften niet maar ik denk dat randaarde ook mag.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2017, 22:10:31 door KayaRahnee »

*

geerd

• 5151
  • scheun ja
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2017, 22:41:36 »
of aarde verplicht is licht aan de bouw van het aan te sluiten .
is deze voorzien van een trafo of dubbel geisoleerd is randaarde niet verplicht .
les is more

« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2017, 23:04:05 »
Ik heb alle stopcontacten nagekeken, en wat blijkt ...
Stopcontacten in wasplaats en keuken hebben penaarde.
Twee van de vier stopcontacten in de leefruimte zijn ook voorzien van penaarde, de andere twee hebben geen aarding.

*

richard

• 3630
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2017, 23:39:28 »
Ik weet niet wat de regelgeving in BelgiŽ is, maar in Nederland moeten alle nieuwe installaties worden voorzien van wandcontactdozen met randaarde. In oudere huizen hebben de woonkamers meestal geen randaarde.
Keukens en washokken en dergelijke dan weer wel.

Maar de vakman is nog steeds in beeld?
Genoeg is beter.

« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2017, 23:48:23 »
Ik weet niet wat de regelgeving in BelgiŽ is, maar in Nederland moeten alle nieuwe installaties worden voorzien van wandcontactdozen met randaarde. In oudere huizen hebben de woonkamers meestal geen randaarde.
Keukens en washokken en dergelijke dan weer wel.

Maar de vakman is nog steeds in beeld?

De vakman is drukbezet maar hij komt zeker.
Ik informeer hier maar uit pure interesse, zo leer ik weer wat.
Maar ik ga zelf zeker niet gaan spelen met elektriciteit ... verantwoord of anders niet.
Woning is trouwens niet mijn eigendom.

*

geerd

• 5151
  • scheun ja
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2017, 00:27:42 »
geld niet voor bestaande woningen versterkers en overigen hoeven niet geaard te worden maar mag wel
les is more

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2017, 07:39:50 »
En versterkers met een rand/pengeaarde steker?
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2017, 13:42:04 »
Aan de verwarming natuurlijk  8)
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2017, 13:47:07 »
 ;D ;D
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

geerd

• 5151
  • scheun ja
« Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2017, 14:14:07 »
als het gescheiden van het lichtnet is of dubbel geisoleerd is randaarde niet verplicht .
dat er een kabel aan zit die randaarde heeft zegt niets
meer hierover te vinden in de nen 1010 .
les is more

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 17 januari 2017, 17:10:56 »
En hoe weet de gemiddelde gebruiker dat?
Een netfilter in een apparaat filtert niet zelden m.b.v. aarde maar ome Geerd zegt dat het niet hoeft, hopla 115 V. wissel op je behuizing....

*

richard

• 3630
« Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2017, 19:28:10 »
hopla 115 V. wissel op je behuizing....
Spanning hť, geen stroom. Maar net genoeg om de ingangstrappen te laten sneuvelen als je een beetje onhandig bent met aansluiten. En het tintelt een beetje.

Maar volgens mij zit er aan een dubbel geÔsoleerd apparaat nooit een stekker met randaarde. Tenzij ze via de aarde gefilterd zijn zoals hierboven ook aangegeven.

« Laatst bewerkt op: 17 januari 2017, 19:39:50 door richard »
Genoeg is beter.

*

geerd

• 5151
  • scheun ja
« Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2017, 19:46:43 »
als er 115 ac op de aarde komt te staan knalt je aardlek schakelaar eruit en zit je in het donker .
op de aarde draad mag geen spanning komen te staan .
een apparaat waar het mogelijk is dat er 115 v op de behuizing komt te staan is dus niet dubbel geisoleerd en of niet gescheiden van het net en heeft daardoor geen ce stikker want dat is een reden deze niet te verstrekken .
deze mogen zijn voorzien van lichtnet kabel met en zonder aarde ,meestal met tegenwoordig omdat dat blijkbaar het handigste is kwa bouwen en net zo duur
uitzondering zijn in deze witgoed apparaten en keuken apparatuur mits geaard door vast lichtnet snoer of apparaten stekker met aarde aansluiting waar geen on geaard lichtnet snoer in past
bij de keuring van je instalatie in je huis [eens per 5 jaar] wordt de aarde los gehaald en gemeten deze moet 0 zijn .
op mijn werk zijn we er nu ook mee bezig een meter ertussen die gedurende 24 uur meet wat er over de geel groenen draad voor spanningen staan uitslag moet 0 blijven anders zoeken naar de storing
dit doen we elk jaar want dat moet bij een hotel zoals waar ik werk .

allemaal terug te lezen in de , nen 1010 , keuring eisen elec apparaten ,lichtnet laagspanning keuren en eisen

les is more

*

richard

• 3630
« Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2017, 20:17:17 »
Een ontstoorfilter heeft de Y-condensator naar de aarde; als je die niet op een geaard stopcontact aan sluit komt er 115 Volt spanning op de behuizing. Er loopt geen stroom, alleen voldoende spanning om de boel te vernielen en een raar gevoel te geven. En omdat er geen, of nauwelijks stroom loopt zal de aardlekschakelaar niet uitslaan. Niet-dubbelgeÔsoleerde apparaten zijn ook nog voor hun veiligheid afhankelijk van de randaarde.

Jij suggereert dat je een apparaat met randaarde gerust kan aansluiten op een wandcontactdoos zonder randaarde! Dat is naar mijn mening een onverantwoord advies.
als het gescheiden van het lichtnet is of dubbel geisoleerd is randaarde niet verplicht .
dat er een kabel aan zit die randaarde heeft zegt niets
meer hierover te vinden in de nen 1010 .
Y-condensatoren zijn trouwens wel vaker aanleiding voor het uitslaan van de aardlek, ze lekken dan te veel stroom. Dan is het ook maar te hopen dat je dat apparaat met een geaard netsnoer hebt aangesloten op een geaard wandcontactdoos, anders kun je een vervelende tik krijgen (en slaat de aardlek alsnog uit). In oude huizen komt het voor dat er helemaal geen aardlekschakelaar in de installatie zit, in zo'n geval loop je zelfs kans dat je bij een defect naast het apparaat komt te liggen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2017, 20:36:54 door richard »
Genoeg is beter.

*

Roots

• 1620
  • I am Krelled
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2017, 20:46:31 »
Hoeveel is het ook al weer..30mA toch?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX