*

richard

• 3618
Re: Nieuw meubel maken ... afdeling elektro.
« Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2017, 20:49:23 »
Hoeveel is het ook al weer..30mA toch?
De nieuwe wel, oudere kunnen een hogere schakelstroom hebben.

In België blijkbaar ook, tot 300 mA:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar#Belgi.C3.AB
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2017, 20:52:29 door richard »
Genoeg is beter.

*

geerd

• 5143
  • scheun ja
« Reactie #31 Gepost op: 17 januari 2017, 21:20:09 »
jij praat over 115 v ac nou dat is voldoende voor de aardlek .
en als je ze thuis er niet in hebt zitten voldoe je instalatie niet is sins 2010 verplicht in woonhuizen .
en nu 2017 dus is er al 1 keuring gedaan en afgekeurd wegens ontbreken aard lek schakeling

en ik zeg niet dat je dat moet doen met de witgoed groep een versterker valt daar niet onder krijgt dus geen ce als hij niet dubbel geisoleerd is of over een trafo beschikt
y condensator mag nooit naar de aarde maar alleen tussen fase en nul lees even de nen 1010
les is more

*

Roots

• 1600
  • I am Krelled
« Reactie #32 Gepost op: 17 januari 2017, 21:25:50 »
Kweetnie..Ik lees het 3x en begrijp het nog niet:-)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #33 Gepost op: 17 januari 2017, 21:46:46 »
Het is heel droevig dat Geerd van alles adviseert maar er hier en daar de ballen van snapt... Ik zou het graag minder plastisch uitdrukken maar de ernst van de zaak maakt dat ik de 'delete' toets niet gebruik.
Het kan voor anderen zomaar een gevaarlijke situatie opleveren of er kan zomaar een gevoelige ingang opgeblazen worden van een kostbaar apparaat. 
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

richard

• 3618
« Reactie #34 Gepost op: 17 januari 2017, 22:40:35 »
Het is heel droevig dat Geerd van alles adviseert maar er hier en daar de ballen van snapt...
Ik moest lachen toen ik jouw bijschrift hierbij las.
Citaat
Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
@Geerd:
http://www.kemet.com/Lists/Filestore/EvoxRifaRFIandSMD.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Filter_capacitor#Mains_filtering

Een apparaat met dergelijke filters moet altijd aan de randaarde, anders kan er spanning op komen te staan. Als je dat niet doet blijft de stroom die bij aanraking gaat lopen hopelijk beperkt tot niet gevaarlijke waarden. Maar ook mijn ervaring is dat deze groter kan worden als de condensator niet helemaal fris meer is, gelukkig was de betreffende magnetron aangesloten zoals het hoort; op een geaard wandcontactdoos.
Een aardlekschakelaar schakelt op verschilstroom tussen fase en nul; 30 mA. Niet op spanningsverschil.

CE keur of niet, CE kan ook China Export betekenen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2017, 23:05:43 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #35 Gepost op: 18 januari 2017, 00:01:24 »
jij praat over 115 v ac nou dat is voldoende voor de aardlek .
en als je ze thuis er niet in hebt zitten voldoe je instalatie niet is sins 2010 verplicht in woonhuizen .
en nu 2017 dus is er al 1 keuring gedaan en afgekeurd wegens ontbreken aard lek schakeling

en ik zeg niet dat je dat moet doen met de witgoed groep een versterker valt daar niet onder krijgt dus geen ce als hij niet dubbel geisoleerd is of over een trafo beschikt
y condensator mag nooit naar de aarde maar alleen tussen fase en nul lees even de nen 1010

En jij werkt toch aan en met elektrische installatie's in, waar was het, een bejaardentehuis ?
En je blijft maar adviezen geven terwijl je blijkbaar al moeite het met het verschil tussen spanning en stroom.
Eerst aarden aan de verwarming en nu deze warboel weer.
Het lijkt DLS wel waar bewoners moeten worden opgeruimd..
Gelukkig nemen niet te veel leden het nog serieus, maar je geeft foute en deels gevaarlijke adviezen.
Draaitafels weet je blijkbaar wel alles van. Blijf daar dan bij.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #36 Gepost op: 19 januari 2017, 12:59:31 »
Nou... hij had het laatst over een mute-knop op een sl 1200 ?? Ik heb er nog nooit eentje ontdekt op mijn exemplaren. Onlangs vertelde hij dat hij er al tal gereviseerd had. Zou je toch eigenlijk beter moeten weten. Wellicht werkt hij in dat bejaardenhuis onder spanning aan de stroom , vandaar misschien ook zijn rare typevaardigheden  ;D  Maar goed, indien je zoiets doet posten , hou er dan rekening mee dat er mensen zijn die zo`n levensgevaarlijke adviezen over kunnen nemen met alle gevolgen van dien.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2017, 23:29:24 door Rogers Hifi »

*

BunnY

• 17918
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #37 Gepost op: 19 januari 2017, 13:33:53 »
In belgie is 30mA verplicht in natte ruimtes. Voor de rest mag 300mA ook.
We'll see about that !!

*

geerd

• 5143
  • scheun ja
« Reactie #38 Gepost op: 20 januari 2017, 11:17:36 »
ik werk volgens de regels in nl , en daar is de max aanraakstroom 2,0 ma , is de lek groter is dat afkeur .
praat je dus over 150 volt op de behuizing is de vraag hoeveel ma .
aardfoutstroom dus max piek is 20 ma de grens , dit kan door het inschakelen gedurende een korte periode gebeuren met motoren .
vandaar je aardlek schakelaar bij 30 ma uit schakelt .
meet je spanning op de behuizing is dat afkeur of herstel .
verder is het nu zo dat alle apparaten die niet voorzien zijn van dubbele isolatie geaard moeten worden , en voorzien moeten zijn van vast lichtnet snoer met aarde , en het moet nadrukelijk in de handleiding zijn vermeld .
voorzien van dubbele isolatie is het gebruik van aarde niet verplicht .
dit gaat over huishoudelijke apparaten , niet over industrie , daar zijn de regels strenger vooral de keuring elk jaar .
je huis instalatie om de 5 jaar .
leuke meter om dit door te meten , niet van mijzelf maar van het werk daar wij deze gebruiken
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2017, 16:00:33 door geerd »
les is more

« Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2017, 11:35:42 »
ik werk volgens de regels in nl en daar is de max aanraakstroom 2,0 ma is de lek groter is dat afkeur .
praat je dus over 150 volt op de behuizing is de vraag hoeveel ma
aardfoutstroom dus max piek is 20 ma de grens dit kan door het inschakelen gedurende een korte periode gebeuren met motoren .
verder is het nu zo dat alle apparaten die niet voorzien zijn van dubbele isolatie geaard moeten worden en voorzien moeten zijn van vast lichtnet snoer met aarde en het moet nadrukelijk in de handleiding zijn vermeld .
dit gaat over huishoudelijke apparaten niet over industrie daar zijn de regels strenger vooral de keuring elk jaar
leuke meter om dit door te meten niet van mijzelf maar van het werk daar wij deze gebruiken

Misschien een beetje rare opmerking maar ....
Je schrijft steeds zo lange zinnen zonder leestekens, doe je dit opzettelijk of ... ?
ik vraag het omdat het al zo'n moeilijk onderwerp is voor me, de manier van schrijven maakt het niet duidelijker voor de leek.

*

.....

• 2706
« Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2017, 12:13:31 »
ik werk volgens de regels in nl en daar is de max aanraakstroom 2,0 ma is de lek groter is dat afkeur .
praat je dus over 150 volt op de behuizing is de vraag hoeveel ma
aardfoutstroom dus max piek is 20 ma de grens dit kan door het inschakelen gedurende een korte periode gebeuren met motoren .
verder is het nu zo dat alle apparaten die niet voorzien zijn van dubbele isolatie geaard moeten worden en voorzien moeten zijn van vast lichtnet snoer met aarde en het moet nadrukelijk in de handleiding zijn vermeld .
dit gaat over huishoudelijke apparaten niet over industrie daar zijn de regels strenger vooral de keuring elk jaar
leuke meter om dit door te meten niet van mijzelf maar van het werk daar wij deze gebruiken

Misschien een beetje rare opmerking maar ....
Je schrijft steeds zo lange zinnen zonder leestekens, doe je dit opzettelijk of ... ?
ik vraag het omdat het al zo'n moeilijk onderwerp is voor me, de manier van schrijven maakt het niet duidelijker voor de leek.

Geerd heeft dislectie, met training best wel te verbeteren...maar dat moet ie wel willen.

Zo nu en dan moet ik de stukjes drie maal lezen, voordat ik begrijp wat hij bedoelt....

De bedoeling is goed, daar gaat het om.....ook al zijn sommige goedbedoelde adviezen levens gevaarlijk.... ::) ::) ::)

« Reactie #41 Gepost op: 20 januari 2017, 12:53:25 »
Ik informeerde maar .... heb er dan ook alle begrip voor.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #42 Gepost op: 20 januari 2017, 13:00:11 »
De 115 V op de behuizing is niet gevaarlijk bij aanraking. Je kunt er wel prima fet ingangetjes mee slopen bij aansluiten van aparaten op elkaar.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

geerd

• 5143
  • scheun ja
« Reactie #43 Gepost op: 20 januari 2017, 16:11:19 »
ik doe dat niet opzettelijk , ik lees anders blijkbaar elke gek zijn gebrek , spelling is al beter al zoek ik wel veel op in het woordenboek .
en opletten met oe ou ui en zo want als er eo uo en iu staat dat zie ik niet .
ik lees ook letter voor letter , terwijl de meeste mensen alleen de eerste en laatste letter lezen en daaraan het woord herkennen .
ach ik ben weer handig , en kan goed rekenen , wiskunde is een makkie , taal een ramp .

en bij keuring is gemeten stroom op de behuizing weg gooien of herstellen ,zou dat ding dus maar eens na laten zien  ;D ;D ;D
les is more

« Reactie #44 Gepost op: 20 januari 2017, 16:23:10 »
ik doe dat niet opzettelijk , ik lees anders blijkbaar elke gek zijn gebrek , spelling is al beter al zoek ik wel veel op in het woordenboek .
en opletten met oe ou ui en zo want als er eo uo en iu staat dat zie ik niet .
ik lees ook letter voor letter , terwijl de meeste mensen alleen de eerste en laatste letter lezen en daaraan het woord herkennen .
ach ik ben weer handig , en kan goed rekenen , wiskunde is een makkie , taal een ramp .

en bij keuring is gemeten stroom op de behuizing weg gooien of herstellen ,zou dat ding dus maar eens na laten zien  ;D ;D ;D

Oké Geerd, duidelijk.
En voor de duidelijkheid, mijn opmerking was zeker niet denigrerend ofzo bedoeld.
Als we allemaal ons best een beetje doen komen we er wel.