*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: Nieuw meubel maken ... afdeling elektro.
« Reactie #45 Gepost op: 20 januari 2017, 18:04:43 »
Je meet overigens geen stroom op een behuizing maar spanning, vervolgens kun je de lekstroom meten die deze spanning kan veroorzaken en wanneer deze beneden bepaalde waardes blijft hoef je niets weg te gooien maar het apparaat gewoon op een geaarde wandcontactdoos aan te sluiten.
Wanneer er twee condensatoren van 10nF. in het filter zouden zitten dan kun je de maximale effectieve lekwisselstroom makkelijk uitrekenen middels 115/ 1/(2*pi*50*20exp-9).
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #46 Gepost op: 20 januari 2017, 18:59:46 »
Ja, Geerd gooit met groot gemak stroom en spanning door elkaar, maar stelt wel duidelijk dat ALS er op een randaarde
aansluiting 115 volt komt te staan de aardlek er beslist uitvliegt.
Dat zou maar zo goed mogelijk kunnen zijn, maar dan heb ik toch even een vraag voor Geerd.
Want wat zou er dan gebeuren als je een goede scheidingstrafo aansluit met een 230 volts primaire en een 230 volts
secundaire met een middenaftakking, dus eigenlijk 2 x 115 volt.
Je hebt dan dus 3 secundaire aansluitingen : 0 - 115 - 230 volt.
Wat gebeurt er nu met de aardlekschakelaar als je achter elkaar eerst de 0, dan de 115 en dan de 230 aansluiting gaat verbinden met de randaarde aansluiting.
Zomaar even iets waarvan ik benieuwd ben hoe Geerd dat ziet.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #47 Gepost op: 21 januari 2017, 12:39:49 »
Als de 1-voudige wandcontactdoos inbouw is, kun je hem vervangen door een 2-voudige half inbouw.

2 voudige half inbouw wandcontactdoos besteld, 2x zodat ik links en rechts van de set voldoende mogelijkheden zal hebben.
Rest me nog een stekkerblok bij te kopen, klaar.
Bedankt voor de adviezen.