Bedankt Peter!
Begrijp ik het goed dat wanneer ik een attenuator op de versterker zou hebben gehad, dat ik dan ook niet iets met het voortrapgedeelte had hoeven doen of oversimplificeer ik weer?
Ook ik heb een triode/pentode switch op de Dynaco. Voor mij is het altijd meteen duidelijk dat de pentode 'beter' klinkt. Maar wie weet heb ik het wel verkeerd om in elkaar gezet..
Ja, zo kun je het zien...dat was ook het ''kunstje'' in de Miracle ITA 45 bij deze versterker kon je de NFB regelen middels een instelpotje,
Dat het voorbuisje/trapje niet over zijn nek ging, is door het feit dat de vol pot/attenautor het(binnenkomend) signaal regelt, je kreeg toen
alleen een andere ''stand'' van de volpot/attenautor..beter is natuurlijk de ingangstrap kwa uitsturing zo in te stellen dat oversturing met het
ingangsbuisje niet meer mogelijk is, vooral omdat je de Dynaco als eindtrap gebruikt en de vol pot/attuator niet heeft geplaatst.
Pentode/triode, lijkt me sterk, is altijd Ultra Lineair/triode bij hifi buizen versterkers...Pentode word maar zelden gebruikt voor hifi..
Zou de documentatie van het bouwkitje er nog es op naslaan...
Nu wordt er vaak geschreven dat bij dergelijke versterkers als de Dynaco in triode een ''wolliger'' laag wordt neergezet, in hoeverre NFB daar een rol in speelt, daar schiet mijn kennis tekort voor..
Wat ik wel weet is dat bij mijn v/d Veen''s het laag in triode net zo stak is als in Ultra Lineair.
Had ook een beetje gehoopt dat Theo Kermis/KT 88/ Tube Jack hier wat meer input over zou geven/schrijven..deze manen zijn lichtjaren verder kwa kennis dan mijn persoontje...in dat opzicht ben ik een ''groentje'' en nog maar kort met buizen bezig....
Dus heren buizen goeroes help Dimitri, want deze ''mod'' is echt de moeite waard.....
Eded, tekst aangepast.