*

dimitri

• 1271
  • dd t vek punk!
Feedbackloze Dynaco (VTA) ST70
« Gepost op: 9 januari 2017, 11:51:55 »
Nu ik geen verschillen van dag en nacht hoorde tussen mijn Dynaco en een geleende Sansui blijft in mijn beleving alleen nog het elimineren van NFB uit mijn buizenamp.
Volgens de mensen met verstand van de materie is dit n van de belangrijkere aspecten van een buizenamp waardoor diezelfde buizenamp qua sound het verschil zou kunnen maken.
Nu heb ik eindelijk gevonden hoe dit in z'n werk zou kunnen gaan met bovengenoemde versterker.
Voor de luiaards onder ons is dit hetgeen waarover ik wat vragen heb:

The amp uses a 7500 ohm feedback resistor which gives about 13 dB of negative feeback. This is just enough to keep the amp stable under any speaker load situation. You can, however, change the amount of feedback on any VTA driver board amp by altering the value of R7 (left channel) and R8 (right channel).
You can also TRY removing the feeback line which goes to the two "NFB" eyelets on the front of the driver board. I have done this before and my ST-70 amp was stable with all the speakers that I had here. This may not be the case with the speakers that you have. Without any feedback SOME push/pull amplifiers can become unstable and go into osscillation or behave strangely IF the speaker presents a load that the amp can't deal with.

Hier is ook het plaatje van de PCB waarop dit allemaal bewerkstelligd kan worden:

Gecentreerd onderaan staan de R7 & R8 waar het om draait en ook de NFB eyelets.
Zover ik het begrijp kun je dus simpelweg de NFB connectie lossolderen en dan "proberen" of alles goed gaat. Dat lijkt me nu niet de beste methode. Met proberen heb ik al menig aparaat kapot weten te maken.
Wat is wijsheid in deze?  Kan ik proberen om eerst de weesrtanden te verhogen voor R7 & R8 zodat de NFB wordt verminderd en dan checken of ik al positieve verschillen waarneem? Of rigoreus de NFB helemaal uitschakelen?
Is dit dan ook een goeie 'test' om te kijken of het spelen zonder NFB mij dichter tot de typische Tannoy sound zal brengen?
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2017, 13:03:09 door dimitri »
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

.....

• 2705
Re: Feedbackloze Dynaco (VTA) ST70
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2017, 12:54:12 »
1 van de punten die ik heb begrepen is dat de ingangs-trap(buisje) ook aangepast moet worden, zonder NFB heb je (veel) minder versterking nodig,

M.a als je zomaar de NFB verwijderd, gaat de boel over zijn nek in het voor-trapje, daar moet dus een buisje komen met een lagere versterkings-factor, en dat gaat ook niet zomaar...zou doen wat ik je al eerder adviseerde, neem contact op met Theo Kermis (Jan), voor niets
gaat de zon op, maar weet zeker dat deze investering je een boel luisterplezier zal opleveren, temeer daar de Tannoy Arden's er zeer goed op
zullen reageren, hebben een onwijs hoog rendement en het impedantie verloop is ook heel gunstig..komen niet lager dan 5 OHM.
Tevens zou ik ook permanent naar de triode instelling gaan....hou je ongeveer 15 watt over...meeeeer dan zat met de Arden's....
Probleem van osscillation heeft hier ook gespeeld....later bleek echter dat op de side van M v/d Veen dat ik twee weerstanden een ander waarde moest geven, waarmee de bandbreedte van de v/d Veen's wordt ''beperkt''. weet niet zeker maar dacht dat dit de ''schermrooster''
weerstandjes zijn. 
En 13 d/b aan NFB is fors....transistorsound dat is dan wat je overhoud van je mooie buizen.....is een commercieel verhaal...je moet immers
alle luidsprekers kunnen aansturen...
suk 6 !!!!.   

*

.....

• 2705
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2017, 13:13:05 »
P.S het motor boten van de v/d Veen's gebeurde alleen in Ultra Lineair, in Triode komt het niet voor.

In dat kader zou ik de originele waarden van de weerstanden kunnen terug zetten voor de volledige bandbreedte (25hz--217Khz).   

*

dimitri

• 1271
  • dd t vek punk!
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2017, 13:36:28 »
Bedankt Peter!
Begrijp ik het goed dat wanneer ik een attenuator op de versterker zou hebben gehad, dat ik dan ook niet iets met het voortrapgedeelte had hoeven doen of oversimplificeer ik weer?;)

Ook ik heb een triode/pentode switch op de Dynaco. Voor mij is het altijd meteen duidelijk dat de pentode 'beter' klinkt.  Maar wie weet heb ik het wel verkeerd om in elkaar gezet..
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

.....

• 2705
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2017, 15:19:31 »
Bedankt Peter!
Begrijp ik het goed dat wanneer ik een attenuator op de versterker zou hebben gehad, dat ik dan ook niet iets met het voortrapgedeelte had hoeven doen of oversimplificeer ik weer?;)

Ook ik heb een triode/pentode switch op de Dynaco. Voor mij is het altijd meteen duidelijk dat de pentode 'beter' klinkt.  Maar wie weet heb ik het wel verkeerd om in elkaar gezet..

Ja, zo kun je het zien...dat was ook het ''kunstje'' in de Miracle ITA 45  bij deze versterker kon je de NFB regelen middels een instelpotje,
Dat het voorbuisje/trapje niet over zijn nek ging, is door het feit dat de vol pot/attenautor het(binnenkomend)  signaal regelt, je kreeg toen
alleen een andere ''stand'' van de volpot/attenautor..beter is natuurlijk de ingangstrap kwa uitsturing zo in te stellen dat oversturing met het
ingangsbuisje niet meer mogelijk is, vooral omdat je de Dynaco als eindtrap gebruikt en de vol pot/attuator niet heeft geplaatst.
Pentode/triode, lijkt me sterk, is altijd Ultra Lineair/triode bij hifi buizen versterkers...Pentode word maar zelden gebruikt voor hifi..
Zou de documentatie van het bouwkitje er nog es op naslaan...
Nu wordt er vaak geschreven dat bij dergelijke versterkers als de Dynaco in triode een ''wolliger'' laag wordt neergezet, in hoeverre NFB daar een rol in speelt, daar schiet mijn kennis tekort voor..
Wat ik wel weet is dat bij mijn v/d Veen''s het laag in triode net zo stak is als in Ultra Lineair.
Had ook een beetje gehoopt dat Theo Kermis/KT 88/ Tube Jack hier wat meer input over zou geven/schrijven..deze manen zijn lichtjaren verder kwa kennis dan mijn persoontje...in dat opzicht ben ik een ''groentje'' en nog maar kort met buizen bezig....
Dus heren buizen goeroes help Dimitri, want deze ''mod'' is echt de moeite waard.....

Eded, tekst aangepast.   

« Laatst bewerkt op: 9 januari 2017, 22:58:21 door grf-r 2 »

*

dimitri

• 1271
  • dd t vek punk!
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2017, 16:01:40 »
Het is toch wel echt een triode / pentode switch op de amp hoor.
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2017, 19:11:03 »
In dat geval zal er ergens een fout zitten want ik heb nog nooit meegemaakt dat penthode het wint van triode.
Tenminste niet als het op controle en klank aan komt.
Vermogen is een ander verhaal maar is met een fatsoenlijke Tannoy geen probleem.
Om op de bijdrage van GRF terug te komen : ik heb hier in diverse topics al wel gereageerd op het NFB verhaal.
Afgelopen week zelfs nog het verhaal van de sneuvelende tweeters vanwege oscilleren.
De gain van de versterker is inderdaad een issue. Zonder NFB wordt er veel meer versterkt en kan het zinvol zijn om
de schakeling rondom de voorbuis of evt. de buis zelf te veranderen.
Ik weet niet welke buis daar nu zit.
Vanwege die hogere gain zonder NFB kan ook brom bv. een probleem gaan vormen want ook die wordt met NFB minder.
Gewoon eerst maar eens die twee weerstanden in waarde verhogen lijkt me om te beginnen het beste.
Dan hoor je al snel waar het met de gain en bijgeluiden naar toe gaat en wat er met het klankbeeld gaat gebeuren.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

.....

• 2705
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2017, 22:53:07 »
@ Theo van Wermeskerken, mijn excuus.

Er had moeten staan, MEER input van de buizen manen i.p.v input..daar is een foutje van mij ingeslopen.

M.a.w, had meer reacties/expertise verwacht van de buizen-manen hier.

En nog naar de link gekeken van Dimitri...vreemd genoeg is het inderdaad een pentode/triode schakelaar.. :o, heb ik nog nooit!! eerder gezien!.

Apart dus....

*

dimitri

• 1271
  • dd t vek punk!
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2017, 10:06:04 »
In dat geval zal er ergens een fout zitten want ik heb nog nooit meegemaakt dat penthode het wint van triode.
Vermogen is een ander verhaal maar is met een fatsoenlijke Tannoy geen probleem.
Om op de bijdrage van GRF terug te komen : ik heb hier in diverse topics al wel gereageerd op het NFB verhaal.
Afgelopen week zelfs nog het verhaal van de sneuvelende tweeters vanwege oscilleren.
De gain van de versterker is inderdaad een issue. Zonder NFB wordt er veel meer versterkt en kan het zinvol zijn om
Vanwege die hogere gain zonder NFB kan ook brom bv. een probleem gaan vormen want ook die wordt met NFB minder.
Gewoon eerst maar eens die twee weerstanden in waarde verhogen lijkt me om te beginnen het beste.
Dan hoor je al snel waar het met de gain en bijgeluiden naar toe gaat en wat er met het klankbeeld gaat gebeuren.
Je bent blijkbaar niet bekend met m'n technische skills.  Het is dus niet zo raar dat er ergens een fout zou kunnen zitten in de pentode/triode switch ;)
De voorbuizen zijn 12AU7 (2x CV4003 en n Telefunken), maar ik vermoedde al dat het verstandiger zou zijn om niet meteen de hele NFB weg te halen. Eerst de weerstanden aan weerskanten verhogen om te kijken 'waar het naartoe gaat' is m.i. ook het beste.
Bedankt Theo!
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2017, 11:51:33 »

sorry lig in ziekenhuis, gaat niet zo best allemaal dus even geen aandacht voor audio....
Audiodidact

*

.....

• 2705
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2017, 12:09:56 »
Je bent blijkbaar niet bekend met m'n technische skills.  Het is dus niet zo raar dat er ergens een fout zou kunnen zitten in de pentode/triode switch ;)
De voorbuizen zijn 12AU7 (2x CV4003 en n Telefunken), maar ik vermoedde al dat het verstandiger zou zijn om niet meteen de hele NFB weg te halen. Eerst de weerstanden aan weerskanten verhogen om te kijken 'waar het naartoe gaat' is m.i. ook het beste.
Bedankt Theo!

Zoals ik het met mijn beperkte schema kennis ziet, is dat de 12au7 1 triode als fase draaier en de 2e triode de gain.
Waar de enkele Telefunken ook een dubbel triode is, die zorgt voor de extra gain die je nodig heeft met NFB.
Nu wil het geval dat dit versterkertje op print staat..dus even de Telefunken eruit halen is er niet bij, je zal dan in de printbanen moeten gaan
snijden, om de extra gain circut uit te schakelen...kan mij voorstellen dat je dit geen goed idee vind....zou ik ook niet 1,2,3, doen tenzij je wel
heel erg zeker van je zaak ben...
Maar goed, ook een fikse vermindering van de NFB loop kan aardig wat soelaas opbrengen...
Weet niet of je ''zomaar'' bij dit extra gain buisje, dit buisje kunt vervangen voor een type met een lagere versterkings-factor..

*

.....

• 2705
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2017, 12:11:48 »

sorry lig in ziekenhuis, gaat niet zo best allemaal dus even geen aandacht voor audio....

@Sander, mijn excuus.. was er van overtuigt dat je weer thuis was....potver!!!

*

.....

• 2705
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2017, 12:51:47 »
Als ik het goede schema te pakken heb, staan er 3   12AT7 buisjes in, weet niet of dat zomaar kan, kan de middelste die voor de extra gain
zorgt niet vervangen worden voor een 12Au7? die heeft een lagere gain toch?
Of schrijf ik nu onzin...

*

Raaf

• 1079
  • Muziek !
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2017, 18:40:25 »
Als ik het goede schema te pakken heb, staan er 3   12AT7 buisjes in, weet niet of dat zomaar kan, kan de middelste die voor de extra gain
zorgt niet vervangen worden voor een 12Au7? die heeft een lagere gain toch?
Of schrijf ik nu onzin...

Dat is juist gezien een 12AU7 of ECC82 heeft idd minder gain en die kun je zo erin prikken
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2017, 18:50:01 door Raaf »
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

Kobasa

• 221
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2017, 09:10:31 »
Om de ingangsbuis een beetje minder te laten versterken kun je eenvoudig C9 (en C10), dat zijn de ontkoppelcondensatoren, verwijderen.

Overigens staan aan de tegenkoppelweerstanden parallel nog een condensatortje om het hoog extra te corrigeren, je kunt de C finetunen met een blokgolf van 10kHz. Je hebt dan wel wat extra apparatuur nodig.

Ik ben overigens uitgegaan van dit schema:
http://www.audioasylum.com/messages/tubes/219755/this-is-a-schematic-for-the-vta-st-70
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2017, 09:13:21 door Kobasa »