*

dimitri

• 1279
  • dd t vek punk!
Re: Feedbackloze Dynaco (VTA) ST70
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2017, 09:55:17 »
M.a.w, had meer reacties/expertise verwacht van de buizen-manen hier.

sorry lig in ziekenhuis, gaat niet zo best allemaal dus even geen aandacht voor audio....
Belangrijke zaken eerst.  Veel sterkte gewenst!
Als ik het goede schema te pakken heb, staan er 3   12AT7 buisjes in, weet niet of dat zomaar kan, kan de middelste die voor de extra gain
zorgt niet vervangen worden voor een 12Au7? die heeft een lagere gain toch?
Of schrijf ik nu onzin...
Volgens mij kunnen er ook 12AT7 buizen in de voortrap, maar normaal gesproken horen er dus de 12AU7 in.
Kijk maar eens hier. Ik heb het classic PCB met dus de 12AU7.

Om de ingangsbuis een beetje minder te laten versterken kun je eenvoudig C9 (en C10), dat zijn de ontkoppelcondensatoren, verwijderen.

Overigens staan aan de tegenkoppelweerstanden parallel nog een condensatortje om het hoog extra te corrigeren, je kunt de C finetunen met een blokgolf van 10kHz. Je hebt dan wel wat extra apparatuur nodig.

Ik ben overigens uitgegaan van dit schema:
http://www.audioasylum.com/messages/tubes/219755/this-is-a-schematic-for-the-vta-st-70

Dat schema komt van n van de ontwerpers van het VTA driver board, dus we kunnen er van uitgaan dat ie klopt ;)
Het verwijderen van C9 & C10 zou een eenvoudige manier kunnen zijn om minder gain te krijgen. Dat met die blokgolf om de condensator te finetunen moet ik helaas laten voor wat het is. Bedankt voor de tip! Wordt gewaardeerd ;)
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

Kobasa

• 221
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2017, 10:11:33 »
Kijk even welke versie je hebt want ik zie dat er meerdere versie zijn. De laatste versie heeft een upgrade met een ccs (constant current course), te herkennen aan een "transistortje" op de printplaat en dan ontbreekt ook C9 en C10.

*

dimitri

• 1279
  • dd t vek punk!
« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2017, 10:13:11 »
Ja dat is de 'nieuwere' versie met octal buizen (6SN7). Ik heb zelf de 'classic' versie zonder de CCS.
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

Kobasa

• 221
« Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2017, 10:17:11 »
Ja dat is de 'nieuwere' versie met octal buizen (6SN7). Ik heb zelf de 'classic' versie zonder de CCS.

Ook die versie is er tegenwoordig met ccs.

*

Kobasa

• 221
« Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2017, 10:39:48 »
Als aanvulling:
De schakelaar schakelt tussen ultra-linear en triode volgens de tekst in de link die je hebt toegevoegd.
Het is alleen verwarrend dat ze het penthode hebben genoemd.

Zo staat het op de site:
This kit may be added to any amp driven with the VTA mod PCB to allow your amp to operate in either the normal pentode ultralinear mode
or at the flick of the switch in the sweet sounding triode mode. Simply remove the old bias pots and install the switches in the empty 3/8" holes.
Note - Kit cannot be installed in a stock amp which still uses the old original bias controls. Comes with all parts and instructions.
$30 with FREE First Class mail delivery in the USA.

M.a.w, had meer reacties/expertise verwacht van de buizen-manen hier.

sorry lig in ziekenhuis, gaat niet zo best allemaal dus even geen aandacht voor audio....
Belangrijke zaken eerst.  Veel sterkte gewenst!
Als ik het goede schema te pakken heb, staan er 3   12AT7 buisjes in, weet niet of dat zomaar kan, kan de middelste die voor de extra gain
zorgt niet vervangen worden voor een 12Au7? die heeft een lagere gain toch?
Of schrijf ik nu onzin...
Volgens mij kunnen er ook 12AT7 buizen in de voortrap, maar normaal gesproken horen er dus de 12AU7 in.
Kijk maar eens hier. Ik heb het classic PCB met dus de 12AU7.

Om de ingangsbuis een beetje minder te laten versterken kun je eenvoudig C9 (en C10), dat zijn de ontkoppelcondensatoren, verwijderen.

Overigens staan aan de tegenkoppelweerstanden parallel nog een condensatortje om het hoog extra te corrigeren, je kunt de C finetunen met een blokgolf van 10kHz. Je hebt dan wel wat extra apparatuur nodig.

Ik ben overigens uitgegaan van dit schema:
http://www.audioasylum.com/messages/tubes/219755/this-is-a-schematic-for-the-vta-st-70

Dat schema komt van n van de ontwerpers van het VTA driver board, dus we kunnen er van uitgaan dat ie klopt ;)
Het verwijderen van C9 & C10 zou een eenvoudige manier kunnen zijn om minder gain te krijgen. Dat met die blokgolf om de condensator te finetunen moet ik helaas laten voor wat het is. Bedankt voor de tip! Wordt gewaardeerd ;)

*

dimitri

• 1279
  • dd t vek punk!
« Reactie #20 Gepost op: 11 januari 2017, 10:45:13 »
De mijne komt uit 2010 (uit m'n hoofd), daar zat ie (de CCS) nog niet op.
Ik ben nog even bezig de C9 en C10 te lokaliseren. Ik dacht dat dat de twee 3-potige zwarte dingetjes tussen de voorbuizen waren.

Hier kun je ze zien staan tussen de buisvoeten in. Zijn dat ze?  Ze zien er eerder uit als transistors...
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

Kobasa

• 221
« Reactie #21 Gepost op: 11 januari 2017, 10:51:28 »
De mijne komt uit 2010 (uit m'n hoofd), daar zat ie (de CCS) nog niet op.
Ik ben nog even bezig de C9 en C10 te lokaliseren. Ik dacht dat dat de twee 3-potige zwarte dingetjes tussen de voorbuizen waren.

Hier kun je ze zien staan tussen de buisvoeten in. Zijn dat ze?  Ze zien er eerder uit als transistors...

De foto laat de uitvoering met ccs, de drie potige dingetjes, zien. Dat is een LM334, de ccs.

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2017, 11:11:13 door Kobasa »

*

dimitri

• 1279
  • dd t vek punk!
« Reactie #22 Gepost op: 11 januari 2017, 10:54:55 »
In dat geval heb ik dus wel een CCS :D :D
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

Kobasa

• 221
« Reactie #23 Gepost op: 11 januari 2017, 11:04:08 »
In dat geval heb ik dus wel een CCS :D :D

Klopt.

Btw, met de ecc82 heb je zowiezo al minder versterking dan met de ecc81 dus ik zou me niet te druk maken over de toename van de versterking door het weghalen van de tegenkoppelweerstand.
Het volume zal toenemen maar ook weer niet al te drastisch. Voorzichtig met je volumeknop op je voorversterker als je de eerste keer hem aanzet.

*

dimitri

• 1279
  • dd t vek punk!
« Reactie #24 Gepost op: 11 januari 2017, 11:21:11 »
Ik ben weer even in de war.  De tegenkoppelweerstanden (R7 & R8, toch?) moeten toch verhoogd worden om de NFB te verlagen?
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

Kobasa

• 221
« Reactie #25 Gepost op: 11 januari 2017, 11:33:54 »
Ik ben weer even in de war.  De tegenkoppelweerstanden (R7 & R8, toch?) moeten toch verhoogd worden om de NFB te verlagen?

Ja, als ze verhoogt worden neemt de tegenkoppeling af. Als ze verwijderd worden kun je dat zien als oneindig hoog. Het is niet zo dat als de weerstand 4x hoger wordt dat de tegenkoppeling daarmee 4x lager wordt, het is niet evenredig (het gaat om hoeveel dB en dat is een logaritmisch verhaal).

*

.....

• 2706
« Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2017, 11:34:44 »
Heb begrepen dat nu er 3x 12AT7 instaat, als je die vervangt voor 3x 12AU7 dan heb je toch al een stuk minder gain? of zie ik dat niet goed?

*

dimitri

• 1279
  • dd t vek punk!
« Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2017, 12:41:39 »
Ja, als ze verhoogt worden neemt de tegenkoppeling af. Als ze verwijderd worden kun je dat zien als oneindig hoog. Het is niet zo dat als de weerstand 4x hoger wordt dat de tegenkoppeling daarmee 4x lager wordt, het is niet evenredig (het gaat om hoeveel dB en dat is een logaritmisch verhaal).
Ah, zo werkt dat. Is dat iets wat ik zonder risico kan verwijderen? Of is het verstandiger om dat in etappes te doen (eerst weerstanden verhogen)?

Heb begrepen dat nu er 3x 12AT7 instaat, als je die vervangt voor 3x 12AU7 dan heb je toch al een stuk minder gain? of zie ik dat niet goed?
Nee ;) Er zitten nu 12AU7's in (twee Mullard CV4003 en een Telefunken in het midden).
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

.....

• 2706
« Reactie #28 Gepost op: 11 januari 2017, 12:44:40 »
Ah, zo werkt dat. Is dat iets wat ik zonder risico kan verwijderen? Of is het verstandiger om dat in etappes te doen (eerst weerstanden verhogen)?

Nee ;) Er zitten nu 12AU7's in (twee Mullard CV4003 en een Telefunken in het midden).

Duidelijk, wel erg mooie!! zou ik ook wel willen voor mijn ingangstrap/fasedraaier.

*

Kobasa

• 221
« Reactie #29 Gepost op: 11 januari 2017, 14:03:54 »
Ik denk redelijk zonder risico. Voorzichtig met het volume maar ik denk dat het wel goed gaat.

Kleine opmerking: als je nu al veel volume hebt dan zou ik stapje voor stapje gaan (begin eens met 33k).