Re: Feedbackloze Dynaco (VTA) ST70
« Reactie #30 Gepost op: 11 januari 2017, 19:06:49 »
Maar er zitten op dit moment 3 stuks ecc82 buizen in.
Hoort dat zo of zijn deze er in geplaatst i.p.v ecc81.
Dat past, ze zijn pin compatibel en ze gloeien, maar in dat geval zijn de instellingen niet goed.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Raaf

• 1078
  • Muziek !
« Reactie #31 Gepost op: 11 januari 2017, 19:25:08 »
Volgens het schema zitten er 3 stuks 12AT7  ofwel  ECC81 in
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

Raaf

• 1078
  • Muziek !
« Reactie #32 Gepost op: 11 januari 2017, 19:39:07 »
Heb begrepen dat nu er 3x 12AT7 instaat, als je die vervangt voor 3x 12AU7 dan heb je toch al een stuk minder gain? of zie ik dat niet goed?

De fasedraaiers moet je niet veranderen dan kloppen de instellingen niet meer .
De middelste "voorversterker" buis kun je eventueel vervangen door een 12AU7 / ECC82 maar eigenlijk moet je dan ook de weerstanden rond die buis iets aanpassen .
Maar zoals Kobasa al vermelde krijg je niet schrikbarend meer gain zonder nfb .
Ik zou zelf om te beginnen de draadjes die naar de "nfb" punten op de print lopen even lossolderen .
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2017, 19:41:07 door Raaf »

*

.....

• 2706
« Reactie #33 Gepost op: 11 januari 2017, 19:51:09 »
Heb begrepen dat nu er 3x 12AT7 instaat, als je die vervangt voor 3x 12AU7 dan heb je toch al een stuk minder gain? of zie ik dat niet goed?

De fasedraaiers moet je niet veranderen dan kloppen de instellingen niet meer .
De middelste "voorversterker" buis kun je eventueel vervangen door een 12AU7 / ECC82 maar eigenlijk moet je dan ook de weerstanden rond die buis iets aanpassen .
Maar zoals Kobasa al vermelde krijg je niet schrikbarend meer gain zonder nfb .
Ik zou zelf om te beginnen de draadjes die naar de "nfb" punten op de print lopen even lossolderen .

Dank!, duidelijk!!  niet dat ik van buistype wil veranderen...maar wel iets van old stock...heb ik al uitgebreid met Theo/Jan over gehad.
zit nu de goedkoopste buisjes in van ''Ruby'' (ecc 82). en ene mr Moerman schijnt ook betrouwbaar te zijn met zijn old stock..iemand ervaring mee?.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2017, 20:03:41 door grf-r 2 »

« Reactie #34 Gepost op: 11 januari 2017, 23:33:22 »

En dan blijft mijn vraag overeind : wat hoort er nu eigenlijk in origineel.
Want daarop zijn de instellingen berekend en die van een ecc81 en een 82 zijn zo verschillend dat je die niet maar
zo kunt omprikken. Steilheid en negatief bv verschillen nogal.
Als er nu klachten zijn over hoe het apparaat functioneert en je haalt dan ook nog de NFB weg..

*

dimitri

• 1233
  • dd t vek punk!
« Reactie #35 Gepost op: 12 januari 2017, 10:20:16 »

Want daarop zijn de instellingen berekend en die van een ecc81 en een 82 zijn zo verschillend dat je die niet maar
Als er nu klachten zijn over hoe het apparaat functioneert en je haalt dan ook nog de NFB weg..
Ik denk dat het schema dan niet helemaal juist is. Voor zover ik kan lezen zaten er altijd 12AU7 buizen in. D.w.z. in de VTA versie van de Dynaco natuurlijk, in het origineel waren het twee 7199.
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

dimitri

• 1233
  • dd t vek punk!
« Reactie #36 Gepost op: 12 januari 2017, 10:30:10 »
En hier is het schema van het driver board dat ik gebruik.  Hier staan inderdaad de IC's op waarover Kobasa het al eerder had (de LM334) maar ook de te gebruiken buizen voor V1, V2 en V3 nl. 12AU7.

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 11:41:49 door dimitri »
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

*

.....

• 2706
« Reactie #37 Gepost op: 12 januari 2017, 10:37:33 »

Ik denk dat het schema dan niet helemaal juist is. Voor zover ik kan lezen zaten er altijd 12AU7 buizen in. D.w.z. in de VTA versie van de Dynaco natuurlijk, in het origineel waren het twee 7199.

Er is zoveel informatie over dit ampje, dat ik de bomen niet meer in het bos ziet staan...
Denk dat dan een ritje naar Theo van Wermeskerken een verstandige zet zou zijn... ampje is toe aan een uitgebreid onderzoekje..
Dan weet je zeker of 1 en ander goed zit, niet dat Dimitri iets fout gedaan heeft, die heeft um gebouwd aan de hand van de handleiding..
Maar, omdat ik al een keer gelezen heb, dat de GZ 34 er uit gevlogen is, en onlangs met oud en nieuw een KT 66....moet een reden hebben
toch? vliegt er niet zomaar uit....buizen kunnen i.v.g met torren veel hebben...en als het dan toch stuk gaat...moet er iets zijn wat niet helemaal ok is...zomaar wat gedachten die bij mij opkomen...

*

dimitri

• 1233
  • dd t vek punk!
« Reactie #38 Gepost op: 12 januari 2017, 10:57:46 »
Denk dat dan een ritje naar Theo van Wermeskerken een verstandige zet zou zijn... ampje is toe aan een uitgebreid onderzoekje..
Dan weet je zeker of 1 en ander goed zit, niet dat Dimitri iets fout gedaan heeft, die heeft um gebouwd aan de hand van de handleiding..
Maar, omdat ik al een keer gelezen heb, dat de GZ 34 er uit gevlogen is, en onlangs met oud en nieuw een KT 66....moet een reden hebben
toch? vliegt er niet zomaar uit....buizen kunnen i.v.g met torren veel hebben...en als het dan toch stuk gaat...moet er iets zijn wat niet helemaal ok is...zomaar wat gedachten die bij mij opkomen...

Al n keer een GZ34?  Ik heb er al 3 versleten in de afgelopen 4 jaar. Ik heb nog een mooie Philips GZ34 die ik er niet in wil doen omdat ik bang ben dat ie het niet lang redt...
En Peter, ik vind het heel sympathiek dat je denkt dat ik geen fouten maak als ik een versterker bouw aan de hand van een handleiding ;)
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2017, 11:39:28 »

dan lijkt me dat ok en zou je de tips van Kobasa prima kunnen opvolgen.
De ecc82 heeft al de laagste mu van die serie.
Kathode ontkoppel elko er uit halen bij de eerste triode en wat stoeien met de tegenkoppeling.

*

geerd

• 5123
  • scheun ja
« Reactie #40 Gepost op: 12 januari 2017, 11:50:57 »
als je de gz34 steeds stuk hebt is er iets niet goed ,ik ken deze buis als uitermate stevig kan best wel wat hebben ,
ooit een versterkertje gehad dat ging osileren met het gevolg dat vermogens weerstanden flitslampjes werden maar na de rook was weggetrokken en de stroom in huis hersteld bleek dat de enige overlevende de gz34 was .
een el84 had zelfs een scheur in het glas maar die gz heeft nog jaren zijn werk gedaan
les is more

*

Kobasa

• 220
« Reactie #41 Gepost op: 12 januari 2017, 13:42:30 »
 :-[Ik denk dat het duidelijk is dat jou uitvoering voor de ecc82 is bedoeld, als extra check kun je R9 en R10 meten, die zou 1K moeten zijn. De uitvoering met ecc81 heeft hogere kathode weerstanden ( ik dacht 2k2) en geen css.
Oh ja, en ook de ontkoppel C 's ontbreken van de ingangstrap, de "truck" om daar wat versterking weg te halen gaat dus niet door. Is echter geen probleem, sterker nog, klinkt beter zonder die elko.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 13:48:04 door Kobasa »

*

.....

• 2706
« Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2017, 13:47:38 »

Al n keer een GZ34?  Ik heb er al 3 versleten in de afgelopen 4 jaar. Ik heb nog een mooie Philips GZ34 die ik er niet in wil doen omdat ik bang ben dat ie het niet lang redt...
En Peter, ik vind het heel sympathiek dat je denkt dat ik geen fouten maak als ik een versterker bouw aan de hand van een handleiding ;)

Lijk me dan ook sterk, dat er een druk fout of zoiets in het schema en of handleiding staat...maar niets is uit te sluiten....heb zo verschrikkelijk veel gezien op het net over dit versterkertje...dat ie voor mij steeds onduidelijker word...en dan loop ik tegen mijn beperkte
kennis op dit gebied aan....maar precies wat Geerd meld, als er al 3x een gz 34 kapot is gegaan, zit er gegarandeerd iets niet goed....

*

art

• 8854
« Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2017, 16:16:40 »
Ik heb eens even door dit draadje gelezen .....

Als het schemaatje op de eerste page klopt, is het simpel het ding te  testen zonder nfb, n.l. door simpel triode 1 (de middelste begrijp ik) te trekken. daarna inschakelen (hand bij de uitschakelaar!) en opletten wat de speakers doen, of  de anodes van eindbuizen en kennelijk ook de GZ34 niet roze worden. (En niet gaan blauwen  ;D  )
Gebeurd er iets bijzonders, dan onmiddellijk uitschakelen.

Gaat alles goed, dan kan via pakweg 22 nF op n van de anodesockets van de 'getrokken' buis een regelbaar signaaltje toegevoegd worden waarop muziek of sinus uit toongenerator hoorbaar wordt. De versterker speelt dan zonder nfb. Moet hooguit wat 'dun' klinken zonder excessieve vervorming.
Deze methode heeft het voordeel dat er niet gesoldeerd hoeft te worden.

Gaat alles goed en lijkt de gevoeligheid voldoende dan kan C1 (en z'n counterpart) bij de anode losgenomen worden en een directe ingang gaan vormen.

Is de versterking te gering, dan moet buis 1  er  weer in n gelden de eerdere suggesties. Waarschijnlijk is de versterking dan te hoog en moet er zoals eerder gesuggereerd gewerkt worden aan de instellingen van buis 1. Het lijkt mij te simpel dat het uitruilen van het buisje leidt tot een kwalitatieve oplossing.

Maar .....  'nothing is impossible'.   ;)

*

Raaf

• 1078
  • Muziek !
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2017, 18:09:45 »

Tja als ik dit zo lees dan is er duidelijk iets niet goed in de versterker, lijkt me verstandig om als begin e.e.a. eens goed na te lopen .