JVC QL-Y5F Motor stuk
« Gepost op: 9 januari 2017, 12:38:33 »
Vraagje over mijn tot voor kort :( trouwe JVC QL-Y5F draaitafel  :).

Deze blijkt niet zo lang geleden niet meer mee te willen werken. Onderzoek van een techneut leerde dat de motor stuk is. En deze was volgens hem niet meer te krijgen (via het reguliere circuit).

Omdat ik toch wat moeilijk afscheid kan nemen van deze draaitafel, is mijn vraag nu of er nog tips zijn om toch een nieuwe motor te vinden ? Waar ? Hoe ? En eigenlijk ook of dat voor deze draaitafel nog interessant is (vooral ook omdat ik niet weet wat zo'n nieuwe motor zou kunnen kosten) ?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Bij voorbaat dank.

Grtz,
Jeroen

*

Satch

• 9815
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
Re: JVC QL-Y5F Motor stuk
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2017, 13:28:03 »
De motor in de JVC QL-Y5F is de JVC M938Q. Deze is inderdaad niet meer leverbaar. Wel staan deze (en andere JVC-motoren) bekend als zeer betrouwbaar. In de Service Manual staat een hele checklist wat er allemaal stuk kan zijn als de motor niet meer draait. Wellicht heb je er iets aan.
Overigens is de QL-Y5F een uitstekende draaitafel, die zeker een reparatie waard is.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2017, 13:30:49 door Satch »

*

kanniks

• 3286
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2017, 19:56:14 »
Welke techneut is het die dit beweert? De ene techneut is de andere niet.

Ik geloof niet dat de motor stuk is, hoogstens iets in de aansturing ervan, de connector/draadverbinding of de soldeerverbindingen op het motor PCB. Tenzij iemand moedwillig de magneet of spoelen van de motor zelf beschadigd heeft, maar dan moet je echt met fysiek geweld te werk gaan.

Ik wil hem wel eens aan de tand voelen, ik heb zelf een werkende QL-Y5F staan, dat maakt het extra handig troubleshooten.

Edit: fotootjes erbij.

« Laatst bewerkt op: 9 januari 2017, 20:04:43 door kanniks »

*

Be tweeter

• 9264
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2017, 20:12:32 »
Kans is inderdaad klein dat ie echt stuk is.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2017, 20:32:11 »
Beste AudioFreaks,

Betrouwbaarheid is toch wel de rode draad in jullie reacties. Dat klinkt bemoedigend. Die techneut is van een bedrijf die veel reparaties doet en hij zou veel ervaring hebben op het gebied van JVC. Maar inderdaad, de ene techneut is de andere niet.

Ik ben via Satch bij VinylEngine.com terecht gekomen, mij daar ook geregistreerd en een mooie service handleiding kunnen binnenhalen. Daar staan prachtige stroomschema's in om evt. te achterhalen wat er fout gaat. Ik kan mij dus helemaal uitleven :-). Ik ga daar eens mee aan de slag. En evt. wat zaken (laten) doormeten.

Mochten jullie nog toevoegingen hebben, hoor ik dat graag. En ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn avontuur, dat helaas tussen de bedrijven door moet.

In ieder geval hartelijk dank voor jullie reacties. Wordt zeer gewaardeerd (ook door mijn QL-Y5F  ;)).

Fijne avond,

Jeroen

*

kanniks

• 3286
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2017, 21:16:32 »
Die stroomdiagrammen zijn inderdaad mooi maar het is maar al te vaak toch een ander probleem. :)

De service manual bevat helaas (en vreemd genoeg) geen compleet schematic diagram met o zo handige voltages, maar wel een afbeelding van het main PCB waar wat voltages in te ontwaren zijn. Ik zou beginnen met de voedingsspanning te controleren en bij de motor connector op het main PCB kijken of er signaal op de pinnen komt als de motor gestart wordt. Er zitten een hele zwik torren omheen dus het kan goed dat er eentje de brui aan gegeven heeft.

Edit:

Het complete schema is er wel maar is een aparte download op VE, dat scheelt!

Als je naar de foto's kijkt dan zie je in het topdeel middenin de grote magneetring zitten, die werkt samen met 4 gewonden koperen spoelen die onder het PCB zitten: je ziet ze er in het midden net onderuit komen. Dat is het deel dat het plateau aandrijft.

Dan heb je nog de snelheidsuitlezing. De buitenring van het topdeel heeft een coating waarop een stuursignaal staat opgenomen, dat bruine spul, net zoals bij een ouderwetse tape zeg maar. Dat signaal wordt uitgelezen door het ringvormige blokgolf patroon aan de buitenkant van het PCB, zodat de snelheid bepaald kan worden en het servocircuit indien nodig kan bijregelen. Die coating daar moet je voorzichtig mee zijn, die kan natuurlijk beschadigen. De speling tussen die ring en het PCB is erg klein, ze mogen natuurlijk geen contact maken: dat is niet goed voor de coating en niet goed voor de snelheid. Als er ooit wat geweld is toegepast op de motor/spindle kan ik me voorstellen dat dit zo ontwricht is dat het topdeel iets scheef staat t.o.v. de PCB, en de ring dus ergens het PCB raakt. Dat kan ook gebeuren als iemand het lager gereinigd heeft maar vervolgens geen/te weinig olie toegevoegd heeft. Maar goed, kleine kans!

Ik vind het trouwens een hele mooie motor en ook een mooie draaitafel met een goede arm en fijne bediening. Het enige zwakke punt is eigenlijk de behuizing, die ziet er deftig uit maar het materiaal is niet zo goed in het ontkoppelen en onderdrukken van feedback. Voor mij niet zo erg omdat ik toch via de hoofdtelefoon luister.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2017, 21:55:41 door kanniks »

« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2017, 22:49:30 »
Beste Audiofreaks,

Het heeft even geduurd, maar onlangs toch tijd gevonden om eens te gaan klussen met mijn trouwe platenspeler (nou ja, tot voor kort dan). Op jullie advies heb ik wat documenten opgevist. Samen met mijn zwager de stroomschema's ter hand genomen, de printplaat vrijgespeeld en op ontdekkingsreis gegaan. Nou, we kwamen al snel bij de condensatoren uit. Dat zag er niet zo goed meer uit. Besloten om die maar eens te gaan vervangen. Eerst die vier grote en meteen maar een drietal kleintjes omdat deze condensatoren sneller einde levenscyclus zijn. Besteld dus, ontvangen en toen toen lekker kliederen met soldeer enzo.
Het resultaat mag er zijn. De motor lijkt het weer prima te doen. Top ! Echter, de arm heeft nog wat last van een identiteitscrisis, want die ligt niet lekker meer op de plaat, hij stuitert een beetje over de plaat heen. Goed, nieuwe uitdaging dus. Weer even een momentje zoeken en weer met de documentatie aan de slag om die arm weer in het gareel te krijgen.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp zover. Hierbij wat plaatjes van onze hobby (effe uitzoeken hoe dat werkt).
Groet,
Jeroen

« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2017, 22:55:10 »
Ok, het lijkt erop dat alleen speciale leden foto's toe kunnen voegen. Die houden jullie dan van mij te goed.

*

geerd

• 4825
  • scheun ja
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2017, 23:27:38 »
fia tinypic kun je fotos plaatsen en ja leuk zoon hobby
scheu premier mk II
Dynavector dv 501, dv karat 17 d3, , ASR mini basis .
 Seac we 308 Sheu glider 1 project tube amp
Micromega Variodac
Denmay m4 monoblokjes
Avance Kingserie 5
Micromega T dac en T drive
Denmay power sub
Denmay interlinks
Taralab luidspreker kabels

*

Tdo

• 10516
  • Smurf?!
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2017, 23:35:50 »

*

kanniks

• 3286
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2017, 21:58:46 »
Wees in ieder geval blij dat je niet op advies van die techneut bent afgegaan en op zoek bent gegaan naar een vervangende motor voor de draaitafel die alleen tweedehands voor veel teveel geld in verweggistan te halen is. Zoals verwacht: de motor zelf is dus prima.

Nu het servo circuit van de arm doorlopen: soldeerverbindingen op het pcb, voltages checken, indien nodig elco's en/of torren vervangen. En... vergeet vooral ook de bedrading naar de spoelen in de arm niet, daar kan een draadbreuk of slechte verbinding in zitten! Kijken of je vanaf het pcb continu´teit over de armspoelen meet, de weerstand zal ergens in de luttele tientallen ohms liggen. Dat staat waarschijnlijk wel in de service manual vermeld.