*

funky

• **
  • 51
Cyrus One projectje
« Gepost op: 12 januari 2017, 19:45:26 »

Al een tijdje een Cyrus One (TOG versie) staan, nu aan begonnen. Gelukkig is de service manual op het net te vinden.

Aandachtspunten bij deze versterker:
1. Schakelaars, krakende pot en/of bronkeuze. In mijn geval niet, dus gelaten zoals het is.

2. Verlopen, verouderde onderdelen. Heb willekeurig wat elco's nagemeten en gezien dat inderdaad de elco's (vooral de bipolaire kleintjes) behoorlijk in capaciteit zijn terug gelopen. Ook is de esr hier en daar wel heel hoog. Ook de bekende ROE elco's (die chocolade-bruine kunstof torentjes) vertonen barsten in de behuizing. Bekend probeem. Dus ... alle electrolieten vervangen. De kleine bipolaire elco's vervangen door film (Wima), de grotere door elco's van Panasonic (FC en FR), BC en Nichicon (Muse), Verder de bipolaire ROE koppelcap vervangen door Nichicon (Muse ES).

3. Geoxideerde ingangsbussen. Ook waren van een aantal de pootjes gebroken, ook intern. Kosten geen drol, dus het hele zaakje vervangen.

4. Verder kleine koellichaampjes op de spanningsregelaars van het voorversterker gedeelte geplaatst. Deze staat altijd onder spanning als de stekker in de versterker zit, ook al staat de versterker uit !

Na dit alles, alle testpunten nagegaan met de multimeter. Alle spanningen zijn precies op specificatie ... ziet er goed uit. Ook de DC offset (3 tot 10mV) zit ruim binnen specificatie.

Echter, voor de bias current staat in de manual dat je die moet meten "across one of the emitter resistors". Dat zijn die grote witte blokken vlak voor de output transistor, zie de 4e foto.
Deze hebben 3 pootjes. Nu meet ik +/- 13 mV op de 2 linker pootjes (de linker en de middelste dus) en +/- 25 mV op beide buitenste pootjes.
Vraag: Hier ben ik even de draad kwijt, welke moet ik nu nemen ? Weet iemand dit ?

De lege behuizing. Mooie die-cast bak overigens, met geintegreerd koellichaam.
Verder valt me de mooie trafo op, brom- en zoemvrij. Dat heb ik wel eens anders gehoord, ook bij prijzig hedendaags spul !

De PCB, gestript van zijn elco's:

Condensatoren geplaatst en ingangsbussen vervangen:

Close-up met de emitter weerstanden op de achtergrond:

Zaakje weer terug in de kast, alles nameten en spelen maar !

Minpuntje van de Cyrus is de hoge ingangsgevoeligheid, 65mV maar liefst ! ....  :-\ hang daar maar eens een tuner of cd speler aan met 2V uitgangsspanning. Dit geeft weinig marge aan de volumeknop. Hiervoor heb ik wat kabeltjes gemaakt met een spanningsdeler zodat je wat meer "ruimte" hebt.

Al met al, best een leuk ding (toen ter tijd gekocht voor 35 euri) voor in de tweede set.   ^-^

*

Opa Spylac

• 5592
  • O<erveen
    • Second Life Audio
Re: Cyrus One projectje
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2017, 20:03:53 »
Het zijn uitstekende versterkers.

Voor het bias voltage moet je de linker óf rechter en de middelste nemen.
Ik hachel alleen bouten. Tenzij ik diggel.

*

funky

• **
  • 51
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2017, 20:23:04 »
Thanks !
 Dan valt de bias (gemeten 13 mV) ook binnen de range van 8-20mV. Prima, prima, hoef ik er verder niks meer aan te doen, alleen muziek luisteren ... :P

*

Opa Spylac

• 5592
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2017, 21:12:49 »
Mooi toch?

Ik reviseer regelmatig Cyrus 1 en 2 en dat is doorgaans ook hard nodig. Mooi dat er weer een gered is voor een flinke tijd.
Ik hachel alleen bouten. Tenzij ik diggel.

*

Tdo

• 10516
  • Smurf?!
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2017, 21:58:15 »
Gaaf! Heb altijd een zwak gehad voor die doosjes!  8)

*

richard

• 3488
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2017, 23:02:21 »
Bij mijn eerste serieuze versterker heel lang getwijfeld tussen deze en een Creek.

Uiteindelijk is het de Creek geworden en ik ben er nog steeds erg blij mee. In de line-up stond ook nog een Marantz PM80, maar die was geen partij in vergelijk met dezen.
Genoeg is beter.

« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2017, 06:37:46 »
Bij mijn eerste serieuze versterker heel lang getwijfeld tussen deze en een Creek.

Uiteindelijk is het de Creek geworden en ik ben er nog steeds erg blij mee. In de line-up stond ook nog een Marantz PM80, maar die was geen partij in vergelijk met dezen.
Creek's klinken erg goed, de oude Naim's klinken net iets beter dan Creek. Doorgaans gaan de Naim's voor 500,- 2dehands...
Mono Open free-flying-edge Speaker  https://youtu.be/v53esJLxaSY

*

funky

• **
  • 51
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2017, 14:55:29 »
Cyrus aangesloten en radio 4 speelt weer. :laugh:

Nog een ding: de kast is wel gaaf maar vuil. Hoe krijg ik dit schoon. Er zit een apart soort metaalverf ? Nextel ? op.
Dit is vuil en plakkerig. Ik krijg het er niet af met glassex. Het blijft plakkerig. Ander soort schoonmaakmiddel ? ... of opnieuw laten spuiten ?

Als iemand hier ervaring mee heeft ? ...

« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2017, 16:29:44 »
schoonmaak alcoholraad ik aan , of dasty van de wibra is ook een goeie ontvetter/schoonmaker .
eventueel kan je ook Remreiniger proberen.
Harman Kardon HK680
NAD 1130
Tannoy T145 (krijgen nieuwe kasten GRF)
Quadral Phonologue gold Shoguns

*

Be tweeter

• 9262
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2017, 17:55:47 »
Die nextel vergaat volgens mij. Nieuw aan laten brengen of simpel zwart spuiten.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

richard

• 3488
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2017, 18:02:56 »
Creek's klinken erg goed, de oude Naim's klinken net iets beter dan Creek. Doorgaans gaan de Naim's voor 500,- 2dehands...
Ja Naim, die kocht je bij Rinsma. Maar dat was destijds wel een andere prijsklasse.

Met schoonmaken zou ik niet te rigoureus met oplosmiddelen aan het werk gaan; Dasty is ook aardig sterk. Misschien eerst eens met een ammonia oplossing of Dreft aan de slag. Dat ontvet ook aardig zonder al te agressief te zijn.
Genoeg is beter.