de klank of klankkleur van koper
« Gepost op: 13 januari 2017, 19:46:12 »
Wat opvalt is een choke in afvlakking Az1 RGN1064 invloed heeft op de klank van de versterker

Terug bij favoriet 10u > LC 10H 220uf  > Anode eindbuis
Plaats  een choke van Pieter verandert de klank van de 2a3 versterker..plaats ik een choke van WillBlauw Vlaartronic verandert de klank...  tango verandert de klank-klankkleur.....

Met hoog rendement speakers is zo op pers. voorkeur - smaak te brengen..
De inwendige weerstand van deze chokes verschilt ...waarbij die van Pieter  91ohm haalt en toch geweldig klinkt

Soort en kwaliteit - zuiverheid misschien zelfs de herkomst  van het (soms industriele) koper wordt niet overgesproken doch daar moet (duidelijk) voordeel mee te halen zijn..
Telt misschien nog meer voor de UGT
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2017, 04:40:57 door maxdepax »

*

Kobasa

• 221
Re: de klank of klankkleur van koper
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2017, 20:30:44 »
Waarom heb je dit topic de klank van koper genoemd?

Btw er valt veel meer te vertellen betreft de "inwendige weerstand" van een choke, dit is nl een beetje een raar gegeven omdat een choke impedantie, wikkelcapaciteit, spreidings verliezen, koperverliezen en kernverliezen kent maar geen "inwendige weerstand".

Wat opvalt is een choke in afvlakking Az1 RGN1064 invloed heeft op de klank van de versterker

Terug bij favoriet 10u > LC 10H 220uf  > Anode eindbuis
Plaats ik een choke van Pieter verandert de klank van de 2a3 versterker..plaats ik een choke van WilleBlauw Vlaartronic verandert de klank... plaats  een choke van magnequest of tango verandert de klank-klankkleur.....

Met hoog rendement speakers is dit leuk spelen en zo op pers. voorkeur - smaak te brengen..

De inwendige weerstand van deze chokes verschilt enorm ...waarbij die van Pieter  91ohm haalt en toch geweldig klinkt

Soort en kwaliteit - zuiverheid misschien zelfs de herkomst  van het (soms industriele) koper wordt niet overgesproken doch daar moet (duidelijk) voordeel mee te halen zijn..

« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2017, 13:10:06 »
Rood koper klinkt het mooiest ))

« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2017, 14:05:19 »
Waar gt dit over?!

*

morph

• 13757
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2017, 14:24:32 »
Over de ambitie van agent Dreutel, misschien?

*

jpio

• 4345
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2017, 14:30:07 »
;D
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Raaf

• 1081
  • Muziek !
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2017, 14:20:00 »
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2017, 15:27:09 »
Dat gaat over smeerspoelen  :P

*

Kobasa

• 221
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2017, 18:07:19 »
Lekker nuttig bezig

Dat gaat over smeerspoelen  :P

*

Kobasa

• 221
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2017, 20:29:08 »
https://www.dhtrob.com/keesolaf/smoorspoelen.php

Ik heb deze "test" lange tijd geleden al eens gelezen en mijn inziens kun je er niet heel erg veel mee.
Aan de andere kant het is gewoon een vergelijk van spullen die men had liggen, toevallig besteld of al dat soort dingen, wel leuk dat men er mee bezig is.
De vraag is natuurlijk wat wil je met een smoorspoel bereiken? Deze test was meer interessant als men een aantal parameters in ieder geval gelijk had gekozen. Uitgangspunt is dan de waarde L en waarde Idc. Variabelen zijn dan Rdc, toegestane Vac, impedantie verloop en kernmateriaal, er zijn nog meerdere variabelen maar dit even als uitgangspunt.

Jammer dat de Tribute als enige in 1,2 en in 2,1 aansluiting is getest. Er is mijn inziens dan wel een design fout maar ik denk dat het bij de andere smoorspoelen een vergelijkbare fout zou kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2017, 20:33:03 door Kobasa »