*

pimvim

• 556
Ik heb een vraag aan jullie.
Een jaar of 20 terug heb ik een grote serie LP's overgezet (met een Marantz audio recorder)op audio-music cdr.(Maxwell audio cdr bv).
Nu begint zo nu een dan... een toen opgenomen audio cdr.... zijn info te verliezen en kan ik hem wel weggooien.De Lp's heb ik toen verkocht.Nu begin ik al ,als voorzorg ,om de andere audio cdr's te kopieeren op mijn MAC computer en ze dan op een externe aangesloten HD(Lacie) te zetten.Nu is de opslag daarvan in Fat32.

Nu kan ik tenminste ten aller tijde weer een normale cdr branden(in audio lossless of mp3)...mocht de originele audio cdr niet meer willen afspelen.Zit nogal wat alternatieve en daardoor moeilijk te verkrijgen(via torrents e.d.) muziek bij.Ik gebruik ook wel You Tube ...als ik de verloren gegane LP opname's op audio cdr.... weer wil luisteren.Heb een omzetprogramma die You Tube (de muziek) omzet in mp3.
**Mijn vraag is nu specifiek:
Kan ik ....als ik bv over 5 jaar... een Windows computer heb ipv deze MAC(hij is al 8 jaar oud).......nu ook met deze externe HD in Fat 32 formaat cdr branden.??

Kortom is dit formaat van opslag FAt 32 (mac OS) uitwisselbaar met Windows om dan weer gewoon cdr te kunnen branden in de nabije toekosmt op een Windows computer.

* Of is er een andere oplossing...zodat mijn muziekvoorraad op mijn HD niet gaat verloren?
* Kan eventueel ook de HD zelf ..na een serie jaren(zeg maar 20 jaar)...zijn gegevens verliezen?

alvast bedankt en een goed weekend gewenst.

pimvim

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2017, 11:41:21 door pimvim »
met mijn gedachten ergens anders
ben ik altijd overal.

*

art

• 8854
Re: Audio music cd's verliezen hun info na ongeveer 20 jaar en externe HD opslag
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2017, 12:12:20 »
Toen al (20 jaar geleden) werd al geconstateerd dat een aantal dye's (de echte brandlaag) niet stabiel waren. Op internet was toen al te vinden welke beter waren.

Mij lijkt het beste je voorraad te scannen en opnieuw te branden op modern materiaal en met een moderne brander. Het merk  van de oorspronkelijke 'branddisc' geeft vaak wel aan, welke te wantrouwen. Ook zijn er programma's die de productieeigenschappen kunnen uitlezzen en zo helpen de slechterikken te vinden.

Succes!

Edit: Ook HDD's zijn niet voor 'eeuwig'. Blijft mensenwerk.   ;)

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2017, 12:14:27 door art »

*

Opa Spylac

• 6052
  • O<erveen
    • Second Life Audio
Re: Audio music cd's verliezen hun info na ongeveer 20 jaar en externe HD opslag
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2017, 13:19:27 »
HDD's zijn niet voor eeuwig.

Ik heb al lange tijd terug mijn muziekcollectie in FLAC formaat gedigitaliseerd en speel nagenoeg nooit meer een cd. Waarom zou ik, via de computer is veel eenvoudiger en de kwaliteit is gelijk. Daarna kan je er nog allerlei andere dingen mee doen, zoals streamen of desnoods af laten spelen waar ter wereld je ook bent.

Maar je beseft je wel dat HDD's inderdaad niet voor eeuwig zijn en om nu alle cd's uit de opslag te halen en alles opnieuw te gaan zitten rippen, please not.

Je kunt e.e.a. op een NAS met een raid systeem plaatsen, dat is relatief veilig. Anderzijds, wel kostbaar en bovendien, als die NAS er over een paar jaar mee uitscheidt, wat dan?
Daarom maak ik gewoon dagelijks - overigens volautomatisch - een backup naar een ander systeem wat ook puur voor dat doel gebruikt wordt. Elke ochtend om 8.00 uur gebeurt dat, het andere systeem wordt dan via "wake on lan" uit de slaapstand gehaald, er wordt een backup gemaakt en de boel gaat weer slapen.

Niet 100% foolproof, denk aan virussen en de mogelijkheid dat beide schijven tegelijkertijd sneuvelen, maar goed genoeg voor mij. Om het lot nog een beetje te helpen koop ik eens in de zoveel tijd nieuwe HDD's, een grotere in de dan meest gunstige verhouding prijs/opslagcapaciteit, lang voor de tijd dat de oude HDD het zou kunnen gaan opgeven.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2017, 14:01:42 »
**Mijn vraag is nu specifiek:
Kan ik ....als ik bv over 5 jaar... een Windows computer heb ipv deze MAC(hij is al 8 jaar oud).......nu ook met deze externe HD in Fat 32 formaat cdr branden.??

Kortom is dit formaat van opslag FAt 32 (mac OS) uitwisselbaar met Windows om dan weer gewoon cdr te kunnen branden in de nabije toekosmt op een Windows computer.

* Of is er een andere oplossing...zodat mijn muziekvoorraad op mijn HD niet gaat verloren?
* Kan eventueel ook de HD zelf ..na een serie jaren(zeg maar 20 jaar)...zijn gegevens verliezen?

Een externe HD in FAT32 kan ook door Windows 'gelezen' worden. Nu kan ik niet uit je verhaal halen of je de bestanden van de CD-r hebt geripped en zo ja in welk formaat. Als dit .wav of .flac bestanden betreft dan kan Windows deze probleemloos lezen en kan je deze bestanden indient gewenst ook weer opnieuw op CD branden.

Zoals Opa Spylac en art ook al aangeven; een harddisk is ook maar een stukje techniek en kan dus kapot gaan. 1 is geen dus altijd meerdere back-ups op verschillende media maken. Een NAS met-raid zoals Opa S. aangeeft is ook een optie.
En over 20 jaar is het de vraag of je dan nog hardware hebt waarop je je huidige harde schijf kunt aansluiten; anders getypt: dan heb je de bestanden waarschijnlijk allang op een ander medium staan :-)

Data op (zelfgebrande) Dvd's / CD's kan onleesbaar worden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Disc_rot
http://www.makeuseof.com/tag/cds-truth-cddvd-longevity-mold-rot/

ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

pimvim

• 556
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2017, 16:03:54 »
bedankt voor jullie uitleg tot dusver.

Ik begrijp nu dat de de HDD op FAt32 ook door windows kan worden gelezen.Dat is 1.

Maar ik stop mijn opgenomen audio-music cdr(van LP) in mijn IMAc en dan importereer ik ze met Itunes.

Doordat ik het met een audio apparaat..... LP's heb overgezet naar cd ......is dat maar in 2 tracks.Kant a en kant b.(anders moet je steeds bij elk nummer van de LP de cdrecorder uitzetten en weer opnieuw opstarten).
Nu importeert(slaat het audiobestand op in een map) iTunes, de audio cd in :
het formaat:
Apple MPEG-4-audio.

Nu zet/kopieer ik die op mijn externe harde schijf  en bewaar (uiteraard) ook een versie op mijn Mac comp.

Nu heb ik ook eens(zojuist geprobeerd) om een duplicaat te maken van een audio cdr cd.

Dan wordt het formaat wat de MAC opslaat:
AIFF-C-audio.

Nu is dus de vraag of een Windows computer(zoals Roeivogel goed uitlegt) ook deze bestanden kan lezen.

Ik zal morgen eerst eens zelf eens gaan uitzoeken hoe en wat Windows nu kan uitlezen.Dan weet ik in elk geval wat ik jullie nu precies moet vragen.

Verder zijn mijn gedownloade muziekbestandenTorrents meestal)... bijna altijd in Flac of mp3.(doe ik niet zoveel hoor/meest originele cd's heb ik).
Als ik die op mijn HDD zet ..dan wordt dat uiteraard in die bestanden.

Ik heb wel eens(vroeger) gedacht:houdt je nu als je ouder wordt je vroegere muzieksmaak/voorkeur. ?Bij mij is alleen wat (trompet)jazz bij gekomen en verder luister ik veel naar mijn muziek die ik al draaide toen ik 20-30 was.
met mijn gedachten ergens anders
ben ik altijd overal.

*

Sterremuur

• 12522
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2017, 17:01:42 »
Over 20 jaar haal je alles weer uit de cloud terug.
Bv. Spotify 3.2

;)
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

art

• 8854
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2017, 17:07:20 »

Maar ik stop mijn opgenomen audio-music cdr(van LP) in mijn IMAc en dan importereer ik ze met Itunes.

Windows kan al dat spul ook aan. Het is een kwestie van applicatie kiezen.

ITunes neemt op in het format wat jij wilt! Ga hiervoor naar Algemene instellingen en klik op het vakje 'importinstellingen'.

Het is handig (m.n. bij LP's) om in WAV of AIFF op te nemen. Je hebt dan een 'rauwe' copie om eventueel nog Audacity o.i.d. op los te laten voordat je met FLAC of ALAC comprimeerd.
Vermijdt  anyhow het switchen tussen (m.n. lossy) compressors! Je verliest dan vaak aanzienlijk aan kwaliteit.
Als je nog ruimte zat hebt en nog niet weet wat je wilt, houdt dan de file in WAV, AIFF of een ander ongecomprimeerd format.

*

Heintje

• 1145
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2017, 17:08:00 »
Tja, van alle opslagmedia (CD's inclusief zelfgebrande, USB-sticks, Memorykaartjes en Harddisks) is niet de vraag f ze kapot gaan, maar wannr ze kapot gaan.
Onderstaand verhaal geldt in principe voor alle typen bestanden die je niet kwijt wil.
De Cloud is m.i. geen goed alternatief voor het opslaan van de eigen bestanden, want je bent afhankelijk van je leverancier (bestaat die nog over 10 jaar?) je contract (1 dag verlopen = in principe gegevens voor altijd kwijt) en onvoorziene omstandigheden (malware, technische defecten, politieke / economische gebeurtenissen enz.)

Hoe doe je dat wel goed?
Het antwoord is een backupstrategie i.c.m. geschikte offline opslagmedia (nst je online primaire versie die je elke dag gebruikt). Elke medium lijdt namelijk aan bitrot en het kan kapot gaan.
Dus je slaat je bestanden op op harddisks (wellicht binnenkort op SSD's als die hun stabiliteit gaan bewijzen) en liefst in total minimaal 3 x op verschillende harddisks die op verschillende locaties worden bewaard.
Elk jaar test je een opslagmedium op een virus- en encryptiemalware vrije computer op correcte werking en toegankelijkheid vanuit de op dat moment gangbare en toekomstzekere hard- en software.
Elk jaar:
- sluit je het backupmedium (bv. 1 van de 3 harddisks) 1 dag aan op je computer met de computer en harddisk altijd ingeschakeld en onder spanning, zodat de firmware de harddisk kan controleren
- test je de integriteit van de media via de SMART-waarden van de media
- kopieer je alle data van harddisk 3 op een nieuwe harddisk (nummer 4). Tijdens dat kopiren wordt elk bestand helemaal bitcorrect gecontroleerd en weggeschreven naar een harddisk die je vooraf al hebt gechecked op zijn SMART parameters, daarna een lange (full, lowlevel) format en daarna de kopieeractie. Dat doe je telkens van harddisk 3 naar 4, 2 naar 3 en 1 naar 2.
Na 3 jaar hou je n harddisk over en die gebruik je niet meer voor je backups, maar voor iets anders.
Neem voor de offline backups harddisks met een vrij lage capaciteit, des te minder last heb je van bitrot.
En vertrouw voor je datazekerheid niet op RAID-systemen. Elke harddisk met SMART-fouten (bv. Pending Sectors, Uncorrectable sectors en CRC-fouten (= communicatiefouten)) sluit je meteen uit van het backupregime en vervang je door een geschikter medium.

SMART-parameters lees je uit met Crystaldiskinfo en daarbij interpreteer je zelf de SMART-parameters (dus je vertrouwt niet op alarmen die de software al dan niet geeft, mar je kijkt naar de waarden in de tabel).
- Offline backups: als een opslagmedium online is (dus permanent fysiek of via een netwerk aangesloten op je computer), ben je niet beschermd tegen diefstal, gebruikersfouten en encryptiemalware. Offline media bieden daartegen in principe betere bescherming.
- Bitrot: Met het toenemen van de opslagcapaciteit wordt op magnetische media elk bit op steeds minder Weissgebiedjes (= kleinste te magnetiseren eenheid in de magnetische laag van de harddisk) opgeslagen. Daardoor neemt de kans toe dat het bit in de tijd verloren gaat. Pariteits- en bestandsysteemcontroles bieden daartegen nauwelijks bescherming.
- lage capaciteit Harddisks: hogere capaciteiten (bv. > 500 GB) van een harddisk brengen een hoge datadichtheid met zich mee. Een grote datadichtheid leidt tot minder Weissgebiedjes per bit en daarmee tot meer bitrot.
- geen RAID gebruiken: alleen RAID 1 biedt nog (beperkte) bescherming. RAID0 (een stripeset) is uit den boze en RAID5 biedt onvoldoende bescherming bij harddisks groter dan 500 GB. Daarnaast zijn RAID-systemen afhankelijk van gemeenschappelijke voorzieningen zoals de voeding (defecte voeding = alle harddisks defect) en diefstal. RAID is ook niet primair een backupvoorziening, maar een beschikbaarheidsvoorziening voor je data.

Zoiets?  8)
Meer info vind je hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363351

« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2017, 17:28:06 »
minimaal 3 x op verschillende harddisks die op verschillende locaties worden bewaard.

En met verschillende locaties minimaal 1 locatie buiten je woning; mocht je huis afbranden, weggespoelt worden of in een tornado belanden heb je toch nog altijd een back-up voorhanden. Geldt voor alle bestanden die je niet kwijt wilt en welke niet opnieuw gemaakt kunnen worden (denk aan filmpjes, foto's, etc...)

:)
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

minplus

• 6816
  • relax, don't do it
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2017, 17:49:35 »
Ik zou haast zeggen van elk muziekje 2 LP's nemen, 1 in huis en 1 elders. De kans dat beide affikken is minimaal en ze doen het over 100 jaar nog en zo oud word jij niet. ::)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Heintje

• 1145
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2017, 18:02:35 »
Ik zou haast zeggen van elk muziekje 2 LP's nemen, 1 in huis en 1 elders. De kans dat beide affikken is minimaal en ze doen het over 100 jaar nog en zo oud word jij niet. ::)

En hoe denk jij over bitrot?

;D

*

minplus

• 6816
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2017, 19:07:35 »

En hoe denk jij over bitrot?

;D

Hebben alleen paarden last van.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2017, 19:22:49 »

« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2017, 19:37:33 »
Toen al (20 jaar geleden) werd al geconstateerd dat een aantal dye's (de echte brandlaag) niet stabiel waren. Op internet was toen al te vinden welke beter waren.

Mij lijkt het beste je voorraad te scannen en opnieuw te branden op modern materiaal en met een moderne brander. Het merk  van de oorspronkelijke 'branddisc' geeft vaak wel aan, welke te wantrouwen. Ook zijn er programma's die de productieeigenschappen kunnen uitlezzen en zo helpen de slechterikken te vinden.

Succes!

Edit: Ook HDD's zijn niet voor 'eeuwig'. Blijft mensenwerk.   ;)

Helaas zijn in mijn ervaring juist de "moderne" cdr's over het algemeen minder lang houdbaar dan (sommige) cdr's uit de beginjaren. Destijds had je van die blauwe cdr's. De houdbaarheid van dat type is/was superieur ten opzichte van de (meeste) anderen. Helaas was de gebruikte dye van dat type niet/minder geschikt voor de hogere brandsnelheden van tegenwoordig waardoor deze (praktisch) niet meer gemaakt worden.
Philips o.a. DFA888, FA880, FT980, FT880, CD850, FC870, AF677, FB563, RH532 (MFB) - Yamaha Home-Cinema - Mission o.a. M72, M70 - Wharfedale Diamond 8.3 - Dual 503 - en nog wat meer...

*

morph

• 13175
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2017, 19:47:31 »
De antwoorden hierboven zijn duidelijk wat langdurige opslag betreft.
Maar een zijdelingse opmerking in je eigen reactie viel me op:

Doordat ik het met een audio apparaat..... LP's heb overgezet naar cd ......is dat maar in 2 tracks.Kant a en kant b.(anders moet je steeds bij elk nummer van de LP de cdrecorder uitzetten en weer opnieuw opstarten).
Met een audio cd-recorder kun je er voor kiezen de opname door te laten lopen, maar je kunt ook tijdens het luisteren zelf het begin van elk nummer toevoegen.
Zodat je gewoon de lp-nummervolgorde op je cd-r (of cd-rw) kunt nabootsen.
Jammer dat je dit niet wist.
Maar goed, dat heeft verder niets met je vraag over langdurige opslag te maken.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2017, 19:54:31 door morph »