*

pimvim

• 556
Re: Audio music cd's verliezen hun info na ongeveer 20 jaar en externe HD opslag
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2017, 17:32:38 »
Itunes instellingen veranderd :) en nu importeer ik ze in WAV.

Kan ik als ik later een Windows pc heb/mocht hebben... alle kanten op.

Ik heb de Apple audio formaten bekeken/doorgenomen en de formaten die uitwisselbaar zijn met Windows.
Duidelijk nu. ;) en ook de gegevens-jaar-verloop-tijden op cdr/audio cdr en HDD's.

met mijn gedachten ergens anders
ben ik altijd overal.

*

art

• 8852
Re: Audio music cd's verliezen hun info na ongeveer 20 jaar en externe HD opslag
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2017, 18:08:06 »
Mooi zo!
Ik hoop dat in ieder geval voor jouw eigen levensduur het  gelazer met 'de mot in mijn muziekverzameling' voorbije tijd is!

Moet wel aardig lukken hoor. Ik heb hier nog CDR's (wat muziek, kinderen en zo én voornamelijk data uit mijn Amigatijd) uit 1990. Die lezen nog prima.

Heb ook nog wat oude HDD's uit die tijd. Nog niet getest, maar sommige starten of helemaal niet meer danwel na een forse tik om ze weer 'los' te maken. Tsja .....

Veel plezier met je verzameling.

*

ceejee

• 228
« Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2017, 20:13:31 »
ik heb vanaf het allereerste begin CD's en heb er geen eentje ontdekt die problemen geeft met afspelen..
Musical Fidelity KW 500
Meridian 502/557
Meridian 506.24
Marantz SA 11 s3
Meridian 504
Adam column MK III
Audio Physic tempo VI
Technics SL1210MKII
 Grado reference platinum (in luisterruimte)
Blue Sound node two/ Cambridge BD 751/ Dynaudio XD 600luidsprekers (in woonkamer)

*

Integra

• 10365
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2017, 11:56:07 »
Ik heb een Paar originele CD's uit 83 en 84 die niets meer doen.
Je ziet er niets aan maar ze worden gewoon niet meer gelezen door geen enkele speler.

*

jpio

• 4016
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2017, 12:31:19 »
Tot dusver geen last van gehad. Wel dat er wat meer storingen optreden als in overslaan maar dat blijkt veelal door vettigheid/vuiligheid te komen.
Pioneer, Onkyo-D, Philips 104, Planars 1.5 QR, Rel T2

*

minplus

• 6726
  • relax, don't do it
« Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2017, 18:01:13 »
Ik heb een Paar originele CD's uit 83 en 84 die niets meer doen.
Je ziet er niets aan maar ze worden gewoon niet meer gelezen door geen enkele speler.

Cockpitspray-methode toepassen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Heintje

• 1129
« Reactie #21 Gepost op: 5 februari 2017, 19:54:17 »
Itunes instellingen veranderd :) en nu importeer ik ze in WAV.

Goeie tip! Exit m4a (ingesteld in de tijd dat TB's nog duur waren), welkom WAV voor alles wat ik rip (uit mijn eigen verzameling).

*

Bloom

• 529
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #22 Gepost op: 5 februari 2017, 21:49:59 »
Ik heb cd's uit het allereerste prille begin van de cd en die werken nog altijd prima. Vermoedelijk is de beroemde "cd-rot" later pas in het productieproces gekomen...

*

morph

• 13091
« Reactie #23 Gepost op: 6 februari 2017, 13:57:03 »
Dat is ook zo. De allereerste geperste cd's waren goed. Daarna is er een (heel korte) tijd geëxperimenteerd met de wijze van afdichten van de buitenste schijfrand en de samenstelling van het weerkaatsende oppervlak dat gebruikt werd (de legering) in combinatie met de daarop geprinte inkt. Maar dat gaf af en toe problemen en daar is men dan ook weer van afgestapt. Helaas bleek het geruchtencircuit over cd-kwaliteit almaar verder te verspreiden en flink aan populariteit te winnen. Terwijl het probleem snel verholpen was en in sommige opzichten zelfs verbeterd werd.

Ik heb twee cd's die op onverklaarbare wijze niet meer afspelen. Dat zijn de eerste versies op cd van "Tales of mystery and imagination" van Alan Parsons Project en "Concerto for group and orchestra" van Deep Purple. Beide zijn in geen enkel apparaat dat ik heb nog af te spelen. Terwijl er niets te zien is met het blote oog en ze het jarenlang gewoon hebben gedaan.
Ik heb ook een aantal normale cd's die vanuit de buitenzijde naar binnen toe bruin verkleurd zijn. Die spelen echter nog gewoon af.

Maar goed, de topicstarter heeft het over opneembare audio-cd's.
Waar ik overigens ook geen problemen mee heb.
Alleen bij sommige cd-audio-rw's blijkt er wel eens na jaren niet opnemen/herschrijven dat wat er al op staat niet meer correct afgespeeld kan worden. Maar dat is volgens mij geen opzienbarende verrassing.

« Reactie #24 Gepost op: 6 februari 2017, 18:49:26 »
Bij verschillende audiobedrijven kon je een aantal jaren terug je cd's aan de buitenzijde op een soort slijpmachine laten
afdraaien zodat het gat dan altijd exact in het midden kwam.
Dat scheen je te kunnen horen.
Ik ben nu wel benieuwd of die ingreep ook invloed had op de levensduur van de cd's.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

minplus

• 6726
  • relax, don't do it
« Reactie #25 Gepost op: 6 februari 2017, 19:04:00 »
Dat is ook zo. De allereerste geperste cd's waren goed. Daarna is er een (heel korte) tijd geëxperimenteerd met de wijze van afdichten van de buitenste schijfrand en de samenstelling van het weerkaatsende oppervlak dat gebruikt werd (de legering) in combinatie met de daarop geprinte inkt. Maar dat gaf af en toe problemen en daar is men dan ook weer van afgestapt. Helaas bleek het geruchtencircuit over cd-kwaliteit almaar verder te verspreiden en flink aan populariteit te winnen. Terwijl het probleem snel verholpen was en in sommige opzichten zelfs verbeterd werd.

Ik heb twee cd's die op onverklaarbare wijze niet meer afspelen. Dat zijn de eerste versies op cd van "Tales of mystery and imagination" van Alan Parsons Project en "Concerto for group and orchestra" van Deep Purple. Beide zijn in geen enkel apparaat dat ik heb nog af te spelen. Terwijl er niets te zien is met het blote oog en ze het jarenlang gewoon hebben gedaan.
Ik heb ook een aantal normale cd's die vanuit de buitenzijde naar binnen toe bruin verkleurd zijn. Die spelen echter nog gewoon af.

Maar goed, de topicstarter heeft het over opneembare audio-cd's.
Waar ik overigens ook geen problemen mee heb.
Alleen bij sommige cd-audio-rw's blijkt er wel eens na jaren niet opnemen/herschrijven dat wat er al op staat niet meer correct afgespeeld kan worden. Maar dat is volgens mij geen opzienbarende verrassing.

Ik ken het verschijnsel zonder meer van bepaalde CD-R's die ik vervolgens weg gemikt heb. Van CD's was het zeldzaam tot nu en kon ik ze herstellen op 1 na die ik nadat ik er een kopie van gemaakt had die het weer prima deed ook weg gemikt had voordat ik de cockpitspraymethode kende. Heb je dat al bij die 2 geprobeerd?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

morph

• 13091
« Reactie #26 Gepost op: 6 februari 2017, 20:24:35 »
Van CD's was het zeldzaam tot nu en kon ik ze herstellen op 1 na die ik nadat ik er een kopie van gemaakt had die het weer prima deed ook weg gemikt had voordat ik de cockpitspraymethode kende. Heb je dat al bij die 2 geprobeerd?
Nee, toen ik het voor het eerst merkte had ik nog geen vliegtuig.

Maar van beide heb ik later andere cd versies gekocht. Van "Tales" de mfsl versie, van "Concerto" de 2cd versie waar ook de rocknummers op staan. De lp's had ik al en heb ik nog steeds, dus het was destijds een onaangename verrassing maar geen ramp.

Hoewel ik op het moment geen idee heb waar ze zijn heb ik ze wel bewaard. Dus ik kan het ooit wel eens gaan uitproberen.

*

morph

• 13091
« Reactie #27 Gepost op: 6 februari 2017, 20:46:05 »
Bij verschillende audiobedrijven kon je een aantal jaren terug je cd's aan de buitenzijde op een soort slijpmachine laten afdraaien zodat het gat dan altijd exact in het midden kwam.
Dat scheen je te kunnen horen.
Ik ben nu wel benieuwd of die ingreep ook invloed had op de levensduur van de cd's.
Die hype is over, volgens mij. Ik hoor er nooit meer wat over. Misschien gaat zelfs bij audiofielen steeds hetzelfde schijfje draaien om een verandering denken te kunnen constateren vervelen en komen de gehavende exemplaren niet meer uit hun doosjes. En hun lp's vinylschijven zijn natuurlijk veel beter dan cd.

Ik vermoed dat het de levensduur van de cd's niet ten goed is gekomen.

Ze zijn er overigens nog wel, die cd-mishandelwerktuigen:

PDF van het bedrijf over dit apparaat: klik

ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

morph

• 13091
« Reactie #29 Gepost op: 6 februari 2017, 23:06:32 »
Dit trok mijn aandacht in dat stuk (waarin vooral doemdenkers zich uitspreken):

"The trouble that Laserdiscs face means the people are always looking for ways to preserve what they had. Last year, Engadget writer Sean Cooper discussed how he was nearly stuck throwing out a copy of the original  Dragon's Lair arcade cabinet, because he couldn't find a working copy of the original disc. It's not a surprising problem, considering it was in production more than 30 years ago. "

Ik heb het "Dragon's Lair" spel op een nog altijd werkende CD-i schijf en er ook een recentere dvd versie van.
Het spel verloopt daarop exact zoals op de speelhal Laserdisc automaten; géén spel save mogelijkheid.