stekkerblok met sterbedrading
« Gepost op: 21 januari 2017, 14:49:39 »
Hallo, Ik zou graag de ervaringen van mensen willen horen die een stekkerblok met sterbekabeling hebben.
Op welke gebieden boekt je hierbij winst.
Ik weet dat het geluid behoorlijk kan veranderen bij een andere volgorde van de stekkers in je stekkerblok, ook als je de stekker omdraai. (fase)
Of heeft iemand zelf een goed blok met sterbekabeling gemaakt!

groet, leen.

*

Heintje

• 1040
Re: stekkerblok met sterbedrading
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2017, 16:00:08 »
Ikke!

Naim heeft een "Powerigel" en die is gebaseerd op ster-aarde/fase/nul (dus elk in ster geschakeld).
Gewoon voor de lol heb ik eens uitgeprobeerd wat het verschil was tussen mijn normale stekkerblok (met alle stekkers op een rijtje) en zo'n sterschakeling als voeding voor mijn Naim installatie. Maar daarvoor een Powerigel kopen was me iets te gortig.

Dus aan de slag gegaan.
Ik heb een volledige Naim set met separate netvoedingen en met in totaal 5 netsnoeren met een apparaatstekker.
- Ik heb computer-snoeren verzameld en die op de juiste lengte (!) afgeknipt, zodanig dat de netsnoeren van de "Powerigel-imitatie" naar de apparaten zo klein mogelijk waren, maar wel zo dat e.e.a. gemakkelijk is aan te sluiten.
Grofweg kwam ik dan op 40 cm snoerlengte uit, dus op 60 cm afgeknipt (de rest is intern, voor de montage).
- alle 7 de snoeren (1 stekker, de rest naar de apparaten*) heb ik uitgemeten of de Phase op dezelfde plek in de apparaat-stekkers zaten en dat was zo.
Vervolgens een grijze verdeeldoos gekocht (zo eentje waar je wartels in schroeft) en daar 6 gaten in geboord waar de snoeren qua diameter net doorheen gaan.
Daarna in elk snoer in de verdeeldoos een knoop gelegd (als trekontlasting) en alle aders voor pakweg 5 cm lengte de isolatie er af gestript.
Toen alle 6 de draden van dezelfde kleur in elkaar gedraaid en het geheel vertind.
Daarna het geheel afgeknipt op 1 cm blote lengte en een draai-lasdop er op gedraaid als "bij elkaar houder" en voor de isolatie.Deksel op de doos en klaar.
De totale kosten zijn minder dan een tientje als je de computernetsnoeren al hebt (wie heeft die niet liggen?).
Ik moet wel opmerken dat de kwaliteit en zorgvuldigheid waarmee je werkt de veiligheid van het eindresultaat bepalen.

Alles aangesloten en ik vond destijds (ik ben nooit meer terug veranderd) de winst in het geluid zodanig groot dat ik nooit meer terug ben veranderd.
Op deze manier heb je op een aantal manieren winst:
- het kost in audiotermen gezien "geen drol".
- de achter de apparaten rondslingerende netsnoeren worden een stuk korter, waardoor ze een minder 230 Volt veld (brom ...) afgeven naar je signaalkabels.
- de apparaten hebben met zekerheid allemaal aarde en allemaal de Phase aan dezelfde kant aangesloten zitten.
Omdat Naim daarin op zijn apparaten héél strikt is, ben je automatisch verzekerd van goed werkende voedingen (met goede aarde) en juiste "poling van je netstekker", zodat er zo weinig mogelijk stroom gaat lopen door de min-aansluiting van je signaalkabels (DIN of Tulp).
Als je niet zeker weet wat de optimale poling is bij jouw merk apparatuur, moet je dat vooraf meten en zo maken/markeren (dat laatste welke contrastekker voor welk apparaat is bedoeld) voor jouw apparatuur.

Het is verder altijd zo blijven liggen, met enkele mumetalen kernen om de netsnoeren heen om opgepikte rotzooi richting de apparaten in te minimaliseren.

*1 extra snoer ging naar een separaat stekkerblok waar ik alle niet-geaarde stekkers (die platte) in heb gestoken. Dat gebruik je voor de platenspeler e.d. en dan kan je later proefondervindelijk meten/luisteren/markeren wat de beste stand van de stekker per apparaat is ...

*

Rowdy

• 849
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2017, 18:40:13 »
Was al een tijd van plan om het stroom toevoer wat opgeruimd uit te laten zien. Ben wezen kijken naar verschillende manieren, zoals b.v. een 6-voudige stekkerblok. Maar de oplossing van Essential Audio Tools met de Spyder en de Naim powerblok vind ik een mooie oplossing.

Via allekabels.nl heb ik het volgende besteld:
- ABS kastje van 160 x 80 x 55 (l x b x h), maten in mm.
- PG13,6 wartels

Via Jouwhifi.nl heb ik het volgende besteld:
- Belden 19364 netsnoer
- Audio Grade IEC connectoren
- Hifi-Tuning haakse schuko gold
- Furutech FI-E30 WCD gold
- Kleinmateriaal zoals adereindhulzen en klemsteek lasdoppen

Heb de netsnoer, wat naar de apparatuur gaat, een lengte gegeven van 80 cm. De rest van het netsnoer wordt gebruikt voor de voeding vanaf de WCD aan de muur. Het mantel is in het kastje 10 cm gestript.

De aders zijn gelast met klemsteek lasdoppen, deze zijn geschikt voor soepele aders. Het snoer naar de schuko WCD heeft een lengte van 20 cm.
Bij de IEC connectoren zijn de mantels op 4 cm gestript.

Het nieuwe stekkerblok naast het oude:

Het nieuwe stekkerblok gemonteerd aan de wand:

Zoals het er nu uit ziet:

Hoor ik verschil met de oude situatie? Weet ik niet, maar dat was ook niet mijn intentie. Het was meer dat het er opgeruimd uitziet.

« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2017, 19:21:28 »
Kan je zo zelf maken

*

richard

• 3449
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2017, 19:45:21 »
De aders zijn gelast met klemsteek lasdoppen, deze zijn geschikt voor soepele aders.
Belangrijk detail; niet alle lasklemmen of lasdoppen zijn geschikt voor soepele aders.

Om kapotdraaien van adereinden in de stekkers te voorkomen kun je adereindhulsjes gebruiken.

Netjes krimpen en je hebt een prima verbinding in de klemmen.
Genoeg is beter.

*

Tdo

• 10513
  • Smurf?!
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2017, 20:00:53 »
@Rowdy: dat ziet er idd bijzonder strak uit!  8)

*

Rowdy

• 849
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2017, 20:05:08 »
Dank je wel. Ben er 3 avonden mee bezig geweest in een rustige tempo. Hoefde niet gelijk klaar te zijn. Heb er met plezier aan gewerkt.

« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2017, 20:44:28 »
Hallo Rody, vriendelijk bedankt voor je reactie.
Geldt ook voor de andere heren van dit topic.
Dat blok met sterbedrading ziet er erg mooi uit, zou graag van je willen horen hoe dit nu klinkt tov van een stekkerblok zonder sterbedrading.

*

Rowdy

• 849
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2017, 21:07:50 »
Mijn intentie voor een betere geluidskwaliteit was er niet. Het was meer dat het opgeruimd is.

*

Be tweeter

• 9188
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2017, 23:06:51 »
En dat lijkt me ook alles wat het brengt. Ziet er netjes uit :)
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

minplus

• 6468
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2017, 13:08:06 »
@Rowdy: dat ziet er idd bijzonder strak uit!  8)

Volledig mee eens! 8)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2017, 22:53:50 »
Mooi functioneel Rowdy  :)