*

KT88

• 27952
  • "Hate me now. Thank me later."
Re: uitwerking oud ideetje
« Reactie #30 Gepost op: 4 juli 2017, 16:11:55 »
Yep, de spreiding van JFETjes is ergerlijk.
Vantevoren uitparen is niet zo heel lastig, gewoon gate aan source knopen en dan de stroom door de JFET meten.
Dan kun je in de schakeling op basis van Idss de sourceweerstand bepalen en aldus een gelijke instelling voor alle kanalen realiseren.

Vroeger (....) was dat ook al een fors probleem bij MC-voortrapjes die met veel JFETjes in parallel werkten; bij A&T hadden ze letterlijk duizenden van die dingen gepaard, painstakingly by hand, each one apart.
Daar heb je snel genoeg van hoor......ik heb het ook ooit eens gedaan met 50 stuks ofzo, toen was ik het wel zat.
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2017, 16:15:49 door KT88 »

*

berret

• 2319
  • Universeel Leeghoofd en soms platzak
« Reactie #31 Gepost op: 4 juli 2017, 17:00:24 »
Yep, de spreiding van JFETjes is ergerlijk.
Vantevoren uitparen is niet zo heel lastig, gewoon gate aan source knopen en dan de stroom door de JFET meten.
Dan kun je in de schakeling op basis van Idss de sourceweerstand bepalen en aldus een gelijke instelling voor alle kanalen realiseren.

Vroeger (....) was dat ook al een fors probleem bij MC-voortrapjes die met veel JFETjes in parallel werkten; bij A&T hadden ze letterlijk duizenden van die dingen gepaard, painstakingly by hand, each one apart.
Daar heb je snel genoeg van hoor......ik heb het ook ooit eens gedaan met 50 stuks ofzo, toen was ik het wel zat.
Dag Sander, ik wil gewoon wat dingen uitproberen. Ik gebruik geen JFET ( in eerste instantie), maar een RSQnogwat of een gewone IRF510.
De truc is dat ik de stroomversterking door de FET laat doen en de spanningsversterking door de buis in geaarde roosterschakeling.Meer wil ik er nog niet over kwijt, tenminste niet in het openbaar. Om toch maar even op een stokpaardje terug te komen.ik heb het idee dat zo'n schakeling in structuur-opzicht superieur zou kunnen zijn boven een schakeling waarbij je stroom en spanningversterking door een van de twee laat doen.
Toch een leuk experiment, toch?
Ik wil je best de verschillende basisschakelingen eens toesturen, kun je zien wat ik bedoel.
Of nog beter, onder het genot van een kopje thee...

*

KT88

• 27952
  • "Hate me now. Thank me later."
« Reactie #32 Gepost op: 4 juli 2017, 17:28:23 »
Yo! Fijn plan!

Ik ben meestal wel thuis, tenzij ik niet thuis ben natuurlijk.
Maar dat spreekt vanzelf.