*

.....

• 2706
Re: Muur isoleren tegen luchtgeluiden
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2017, 22:28:57 »
Met name het ''contact'' geluid of mechanische belasting, zoals in het ''bestek'' stond,( is maar moeilijk uit te leggen aan beunhazen die je verbouwing doen)....is het belangrijkste punt...totaal geen contact met de achterliggende muren/wanden/plafond.
Was dat ook niet een van de problemen bij Vredenburg? Maar dan in het groot.

Een goed gebouwde voorzetwand kan behoorlijk wat dempen, maar het is nooit 100% geluidsdicht, er zal nog steeds via de vloer, het plafond en de wanden geluid naar de buren lekken.

Het gaat over een muur van 3 'echte' bakstenen
Maar een muur van drie bakstenen dik is behoorlijk, woon je in een kasteel?

Vredenburg, weet ik niet..mijn ervaring is het bouwen van een studio(1986!) die tot op heden ten dage nog te boeken is.
Tien jaar geleden toen de isolerende werking begon af te nemen, hebben we  voorzet wanden ervoor gemonteerd met de materialen waar Kurt
het over heeft, mooi systeem, afgewerkt met gips 12.5mm. 95% stiller...een verademing als je achter/voor de bar staat......

*

.....

• 2706
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2017, 22:32:40 »
Ja, contactgeluid is een probleem.
Maar als je het simpel wilt houden (DIY) is een prima demping te bereiken met 'zwaar' materiaal.

Toevallig zit hier in 't dorp een aannemer die (ook) studio's bouwt (d'r zit er ook een in ons dorp), waarmee ik soms wat klets op dorpsgedoe.

Hij (en kennelijk ook de architecten die de bouwplannen maken/adviseren) zweren kennelijk bij zwaar materiaal. Vloer van kritische ruimtes wordt dan ook vaak zwevend gemaakt en omdat we hier nogal wat vliegtuigen hebben krijgt dat ook veel aandacht; op de gebruikelijke manier 10 tot 20 cm dak isolatie b.v.
De studioruimte zelf gaat vaak met een soort acoustisch stucwerk, maar ook allerlei houten ribbels en zelfs tapijt op de muren komt voor.

Enfin, er zullen wel meer wegen naar Rome zijn .....

ook hier haal je twee totaal verschillenden disciplines door elkaar heen, dit draadje gaat over(geluid) isolatie.

*

art

• 8854
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2017, 00:11:54 »
Tsja, dat vindt jij.
Maar het bedrijf dat van een oude boerderij een studio moet maken kijkt daar toch even anders tegenaan.
Die moeten binnen een beperkt budget de tent geschikt maken voor allerlei  audioklussen. De gewone studiobaas is geen rijke stinker. Hij  hoopt het ooit wel te worden.  :)

Ook in een huis 'iets' (geluids)isoleren wordt beperkt door budget en bouwkundige zaken. Het feit dat er vaak hobbyistisch wordt aangeklooid zonder advies door een ervaren bouwer of (geluids)architect betekend toch vaak teleurstelling, burengedoe, etc. Zelfs voor de gemiddelde kroegeigenaar zijn de eisen tegenwoordig vergaand en laten zich niet afdoen met een dun gipsen wandje op een raamwerk. Da's eigenlijk slechts goed om kantoorruimtes te verdelen.

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2017, 00:27:46 door art »

*

geerd

• 5143
  • scheun ja
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2017, 01:12:39 »
het meeste problemen in de woning bouw is doorlopende vloeren , daar komt het meeste geluids overdracht door voor .
een woning beter scheiden van buren geluiden is ook geen studio werk en kom het fia de muur is een voorzet wand van 60mm met 2x gips 12 mm ruim voldoende mits op de juiste manier geplaatst .
dan is het ook nog te betalen kun je voor een paar 100 euro een leuk wantje zetten .
natuurlijk zijn er betere oplossingen maar meestal ook voor een veelvoud aan kosten .
beste oplossing verhuizen naar een huisje op de hei zonder buren heb je nergens last van  ;D ;D
les is more

*

richard

• 3618
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2017, 06:44:00 »
Tsja, dat vindt jij.
Maar het bedrijf dat van een oude boerderij een studio moet maken kijkt daar toch even anders tegenaan.
Pas wel op met het gewicht van de materialen. Een aantal jaren geleden bij een jongerencentrum bij mij in de buurt. Daar had het gewicht van al die geluidsisolerende maatregelen tot gevolg dat het gebinte van de boerderij werd ontzet met desastreuze gevolgen voor het gebouw. Hier was wel een akoesticus aan het werk geweest maar geen bouwkundige.
Genoeg is beter.

*

art

• 8854
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2017, 08:33:06 »
Ja, dat klopt.
Je kunt niet  zomaar een spouw zetten met 'echte stenen' aan de binnenkant van een oude (halfsteens) schuur/boerderij. Dus je moet vaak funderen, soms met palen, soms met een copie van de oude koeienhuid cq. blokken schuimplastic met een laag gewapend beton erop.
Mensen kennen het laatste soms van het bouwen van een garage bij hun huis zonder te heien. Het leven wordt eenvoudiger als je op zandgrond woont.

*

.....

• 2706
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2017, 10:00:43 »
Tsja, dat vindt jij.
Die moeten binnen een beperkt budget de tent geschikt maken voor allerlei  audioklussen. De gewone studiobaas is geen rijke stinker. Hij  hoopt het ooit wel te worden.  :)

Ook in een huis 'iets' (geluids)isoleren wordt beperkt door budget en bouwkundige zaken. Het feit dat er vaak hobbyistisch wordt aangeklooid zonder advies door een ervaren bouwer of (geluids)architect betekend toch vaak teleurstelling, burengedoe, etc. Zelfs voor de gemiddelde kroegeigenaar zijn de eisen tegenwoordig vergaand en laten zich niet afdoen met een dun gipsen wandje op een raamwerk. Da's eigenlijk slechts goed om kantoorruimtes te verdelen.
Nee, dat vind ik niet,draadje gaat over Geluidisolatie,hoe dom kun zijn,om twee totaal verschillende diciplines door elkaar te halen,lekker duidelijk voor toplcstarter....ga maar es wat nutigs doen,heeft totaal geen zin meer in bijdragen hier op dit forum. Sorry bunny,maar sommige leden rammen maar door over de akoestiek,dat is je vraag niet....ben hier wel klaar, vooral om dat dit toplc vewarrend word....voor de lezers.....adiu.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2017, 10:14:45 »
Op het moment dat je aan de lawaaimakende zijde voor een harde muur een (betrekkelijk lichte) voorzetwand plaatst met daarachter een dempingslaag krijg je een mlxvorm van isolatie en akoestiek. Dat jij vindt dat dat niet zo is doet niets af aan de natuurkunde die dat voorschrijft. Voor degene aan de andere kant van de stenen muur speelt inderdaad alleen de demping.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

.....

• 2706
« Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2017, 10:30:49 »
Op het moment dat je aan de lawaaimakende zijde voor een harde muur een (betrekkelijk lichte) voorzetwand plaatst met daarachter een dempingslaag krijg je een mlxvorm van isolatie en akoestiek. Dat jij vindt dat dat niet zo is doet niets af aan de natuurkunde die dat voorschrijft. Voor degene aan de andere kant van de stenen muur speelt inderdaad alleen de demping.

Laat maar......en jij denkt dat je natuurkunde goed onder de knie heb....niet dus.  ga maar es een babbel met een goed advies bureau maken.

Jij denkt alle wetenschap te weten, nu sla je echt de plank mis.

Waar ik nu echt moe van wordt is dat Bunny Pieter er geen reet aan heeft als er twee zaken door elkaar heen gehaald worden.

Nee, ga de komende tijd maar es wat nuttigs doen, doodziek wordt van maar steeds weer een topic onduidelijk maken...ADIEU. 

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2017, 10:44:23 »
Jij hebt het wel moeilijk hè wanneer er met argumenten moet worden gewerkt.
Als ik onwaarheden of onjuistheden te berde breng staat het je vrij me de oren te wassen met argumenten, daar sta ik open voor.. maar niet met de half-agressieve blabla modus die je nogal eens pleegt aan te nemen.
Mocht je een functie ambiëren om discussies in een jouw welgevallig vaarwater te leiden dan doe je er misschien verstandig aan om je aan te melden als moderator....
Nu even een kopje koffie :)
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

BunnY

• 17918
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2017, 12:31:57 »
Het gaat mij iderdaad niet over de akoestiek, maar gewoon over overlast van mij naar hen en van hen naar mij! En dat enkel qua luchtgeluid. Contactgeluid is heel beperkt, zeker aangezien mijn vloeren en plafonds op een andere hoogte zitten dan die van de buren!

En is een oud herenhuis (1900 en beetje), en dat is inderdaad drie bakstenen (smalle kanten he!)

Maar ik herlees alles nog eens en zal dan eens afwegen wat ik doe. Is toch nog niet voor heel direct.
We'll see about that !!

*

geerd

• 5143
  • scheun ja
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2017, 12:33:11 »
er zijn grofweg hier 3 dingen die door elkaar worden gehaald .
 1  het verminderen van geluid van je buren , 1a  [dat was de vraag]
 2  het afsluiten en dempen van geluid in een studio , 2a  [ dat heeft de vrager niet ]
 2  het afwerken van een luisterruimte  ,     [ zie 2a ]
terug dus naar de vraag hoe maak ik een voorzet wand van max 10 cm zodat ik de buren minder storend hoor voor een betaalbaar bedrag
les is more

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2017, 13:31:10 »
Klopt Geerd, maar geluid dat door het gipsplaten in de dempingsmatten belandt is dus wel uit je luisterruimte verdwenen.  Zo heeft isoleren dus ook een akoestische kant voor je eigen beleving. Die kan positief of negatief uitpakken.
Bij mijn oudste dochter is een losse voorzetwand geplaatst met hout, enkele gipsplaten en steenwol en dat dempt over en weer behoorlijk.

*

geerd

• 5143
  • scheun ja
« Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2017, 15:18:14 »
de geluid doorlating van gips plaat vooral als je overlappend 2 maal 12 mm aanbrengt is uitermate laag .
gebruik je ipv hout een staalprofiel is het nog beter ontkoppeld 
les is more

*

richard

• 3618
« Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2017, 20:06:51 »
de geluid doorlating van gips plaat vooral als je overlappend 2 maal 12 mm aanbrengt is uitermate laag .
gebruik je ipv hout een staalprofiel is het nog beter ontkoppeld
Dat klopt, maar het voordeel van gips is dat het buigslap is, dat absorbeert ook deels de invallende geluidstrillingen. Dat heeft doorgaans ook een voordeel voor het akoestisch klimaat in de kamer zelf, tenzij bepaalde frequenties onevenredig worden geabsorbeerd. Een stijve wand reflecteert en resoneert meer.

Je kan trouwens ook prima isoleren met massa; een betonnen muur van 20 cm dik isoleert ook prima, zeker als je hem van zwaar beton maakt en voorziet van een ankerloze spouw. Maar dat is in een dergelijke situatie geen optie.
Genoeg is beter.