nieuwe headunit en speakers
« Gepost op: 2 februari 2017, 13:30:57 »
hoi iedereen,

Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste auto gekocht (een audi a3 8l) en wil graag de speakers upgraden. Ik loop echter tegen tegenstrijdige berichten aan over hoe sterk je versterker moet zijn in verhouding tot je speakers. Zo wordt er namelijk vaak gezegd dat hij 1.5x tot 2x zo sterk moet zijn als het RMS, maar tegelijkertijd vraag ik me af hoe het dan met het piekvermogen zit aangezien die vaak tot wel 6x zo hoog kan liggen.
Nu was dus mijn vraag, zou ik met een headunit met versterker van 4x75W speakers kunnen gebruiken met een RMS van 40W en piek van 240W?
Als headunit zou ik dan hier naar kijken:
Caliber Rmd046BT ( https://www.bol.com/nl/p/caliber-rmd046bt-1din-auto-radio-fm-usb-sd-aux-met-bluetooth-vast-paneel/9200000054656025/?bltgh=c09af429-dbf8-4566-a023-18587809d442.1.2.ProductLink )

en als speakers kijk ik ongeveer hier naar:
PIONEER TS-G1332i ( https://www.bol.com/nl/p/pioneer-ts-g1332i-autospeakers-13cm-2-weg-240-watt/9200000036033899/?bltgh=a78774d6-53e9-4c38-b324-88e219aef5ad.1.5.ProductLink )

Verder weet ik dat dit vrij goedkope artikelen zijn maar ik heb gewoon niet al te veel geld om uit te geven aan dit soort dingen, maar de audio zoals die nu is is gewoon niet goed genoeg, en dit zou waarschijnlijk al een hele verbetering zijn aangezien de speakers veel krachtiger zijn dan die die ik nu heb (en deze zijn geen 20 jaar oud, wat vast ook helpt)

ik hoor graag jullie gedachten en meningen hierover,

Re: nieuwe headunit en speakers
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2017, 12:31:47 »
Misschien is het goed om wat extra info te geven betreffende vermogens en dan met name in Car-audio.
Er is namelijk geen gebied waar zo wordt gefantaseerd ( gelogen ) over vermogens dan bij car-audio.
Ik heb die spullen jarenlang gerepareerd voor een inbouwbedrijf en met de jaren worden de getallen steeds groter.
De goedkopere merken zij  het meest inventief bezig met getallen en helaas is het dan zo dat een versterker met grote
getallen vaak voor beter wordt aangezien en dus gekocht i.p.v een versterker die wat eerlijker is gespecificeerd.
De opgegeven vermogens zijn vaak opgegeven op het Noordzeestrand bij windkracht twaalf lijkt het wel.
Geldt ook bij autoradio's, die halen echt geen 75 echte watts per kanaal en een eindtrap geen duizenden.
En da's maar goed ook want de auto zou ontploffen en de dynamo er onder uit rollen, waant daar moet het uiteindelijk
toch allemaal uitkomen.
Een leuke indicatie is bv de gemonteerde boordnet zekering.
Op veel autoradio's is dat een rode van 10 ampere en een simpele rekensom leert dan dat de radio maximaal 10 x 13,8
= 138 watt uit het boordnet kan opnemen en daar moet hij alles mee doen.
In de praktijk minder natuurlijk want anders vliegt steeds die zekering er uit
Alle andere functie's als display, loopwerken e.d gaan daar nog vanaf en aangezien de radio's behoorlijk heet worden is ook duidelijk dat het rendement nog lang geen 100 % is, daarom wordt hij zo warm. 75% is al mooi.
138 watt x 0,75 : 4 kanalen en dan kom je op een veel eerlijker vermogen van iets van 20 - 25 watt per kanaal.
En veel meer is er gewoon niet te halen uit 12 volt.
Maak de zelfde rekensom ook maar eens bij een dikke eindtrap van 2000 watt of meer waar vaak een zekering in zit van
20 of 30 ampere.
1380 watt opnemen uit de accu zou al een zekering vergen van 100 ampere.
Kijk dan nog eens goed naar je dynamo, ook als je een diesel hebt en dan doe je hoofdschuddend de motorkap weer dicht.
Het mooie is dan weer wel dat men net zo inventief is met de opgaven van de luidsprekers die er voor gebruikt worden
want daarvoor geldt hetzelfde.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

jpio

• 3954
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2017, 12:42:31 »
Daarom worden er vaak ook extra accu's, dikke, gemonteerd.
Pioneer, Onkyo-D, Philips 104, Planars 1.5 QR, Rel T2

« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2017, 18:44:19 »
Ja, maar ook die zijn 12 volt.
Bovendien moet feitelijk de dynamo alles leveren en die is ook weer 12 volt.
Als je het helemaal juist bekijkt komt het uit de brandstof..

Als het wel zou kloppen met die opgegeven vermogens zouden we met die dingen in 1 keer de wereld energieproblematiek
kunnen oplossen.
Je stopt er 135 watt in en er komt 300 weer uit.
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2017, 18:48:33 door Theo van Wermeskerken »
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Jerryl

• *
  • 31
  • Reggae is my heart, Reggae is my soul!
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2017, 18:45:34 »
Die Caliber headunit gaat inderdaad echt geen 75 watt max leveren. Maar het setje Pioneer speakers die ts op het oog heeft kan zonder problemen aangestuurd worden door de Caliber headunit. Zorg er alleen wel voor wanneer je de volume knop ver open draait en je vervorming begint te horen, dat je het volume een stukje terug draait.

Ik kijk eigenlijk nooit naar maximaal vermogen aangezien dit zoals eerder gezegd vaak heel erg overdreven wordt.
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2017, 18:55:13 door fceg »
One good thing about music, when it hits you, you feel no pain!

*

spooky

• 130
  • TRANSLATOR !
« Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2017, 12:51:41 »
sinds kort een andere (werk) auto gekocht. deze was voorzien van een Caliber radio/cd speler zou ook 75watt per kanaal leveren.
Dus heb ik mijn compo-set aangesloten op deze caliber. wat een futloos ding !  mijn oude Alpine stuurt het wel goed aan.

*

Jerryl

• *
  • 31
  • Reggae is my heart, Reggae is my soul!
« Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2017, 14:18:01 »
Alpine headunits zijn inderdaad top en echt niet te vergelijken met headunits van Caliber.
One good thing about music, when it hits you, you feel no pain!