Rechtsvoor (in 1e instantie) geen geluid
« Gepost op: 5 februari 2017, 16:02:09 »
Medeforum gebruikers,

ik heb in mijn ds3 een nieuwe audiosetup geplaatst, deze werkt op een kleine issue na.
bij het inschakelen van mijn radio (alpine UTE-93DAB) geeft mijn rechter voorspeaker geen geluid (alle andere speakers werken prima)
Pas na de balans 100% op rechtsvoor gezet te hebben en het volume zo goed als maximaal wordt de speaker na enig kraken actief.
Hierna kan de balans herstelt worden en blijft de speaker mee spelen.
Dit terwijl de linker speaker op hetzelfde kanaal van de versterker (hertz EP4) zit en wel direct actief meespeelt.

Ter info de headunit is via RCA aangesloten op mijn hertz EP4 versterker, hierop heb ik op kanaal A de voorspeakers aangesloten en op B de achterspeakers. zowel de cross over als de gain heb ik voor beide kanalen onafhankelijk van elkaar ingesteld.

Wie o wie kan mij helpen dit vreemde probleem op te lossen.

Bij voorbaat dank,

Antoine Meurs

*

Jerryl

• *
  • 40
  • Reggae is my heart, Reggae is my soul!
Re: Rechtsvoor (in 1e instantie) geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2017, 17:39:57 »
Ik zou eerst de rca kabels van front en rear omwisselen. Blijft het probleem bij de rechter voorspeaker dan zullen de kabels gewoon in orde zijn. Verplaatst het probleem echter naar n van de achterspeakers dan heb je kans dat een rca kabel niet goed is of dat deze geen goede contact maakt op de autoradio of op de versterker of dat het aan de autoradio zelf ligt.

Als na bovenstaande het probleem bij de rechter voorspeaker blijft, zou ik vervolgens beide voorspeakers op B aansluiten en beide achterspeakers op A.
Blijft het probleem bij de rechter voorspeaker dan heb je kans dat het aan de speaker zelf ligt.
Verhuist het probleem echter naar achteren na het wisselen van de voor- en achterspeakers op de versterker, dan ligt het hoogst waarschijnlijk aan de versterker.

Zelf heb ik weleens gehad dat mijn potmeter van de gain niet helemaal jofel meer was En kanaal speelde bij mij iets zachter dan de andere. Een beetje heen en weer draaien aan de gain potmeter zorgde er dan voor dat ze weer even hard speelden. Mocht het inderdaad aan de gain potmeter liggen, kan het zijn dat deze gereinigd dient te worden.

One good thing about music, when it hits you, you feel no pain!

« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2017, 17:54:55 »
FCEG in jouw reactie geef je 2 mogelijkheden om bedrading te controleren, deze ga ik uiteraard testen.
Misschien raar gedacht van mij maar als er een probleem in de bedrading zou zitten zou ik toch geen uberhaupt geen geluid moeten krijgen??
in mijn geval gaat de speaker wel mee doen nadat ik de balans volledig naar deze speaker stuur en het volume +/- 75% open draai.
Het lijkt er voor mij dan ook op dat de speaker op 1 of andere manier niet genoeg signaal krijgt om direct actief mee te spelen.
Zijn hier ook nog test methodes voor?

*

Jerryl

• *
  • 40
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2017, 20:04:19 »
Waarschijnlijk zal het niet aan de rca kabels liggen. Door te testen met het omwisselen van de rca kabels kan je i.i.g. wel uitsluiten of dit echt zo is. Misschien dat de connectoren slecht contact maken o.i.d.

Door deze stappenplan ga je gewoon stap voor stap onderdelen van jouw installatie na en kan je steeds constateren of deze onderdelen wel of niet het probleem veroorzaken. Uiteindelijk zal je dan bij het onderdeel uitkomen wat het probleem wel veroorzaakt.

*

Jerryl

• *
  • 40
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2017, 16:35:57 »
Echt een toeval maar ik heb nu precies het zelfde probleem met mijn midwoofer en tweeter rechts voor. Bij mij is het dus inderdaad het gain potmeter die waarschijnlijk gereinigd moet worden.

Weet jij al wat bij jou de oorzaak is?