test uitgangstrafo chinees
« Gepost op: 7 februari 2017, 15:21:11 »
Kreeg een 2A3 TM400 Relyon welke niet speelt

2A3 met 6V6 als driver en 6sj7 en 5u4G als gelijkr.
Mooie opzet

Buizen erin.. enz. buizen gloeien zoals  het hoort

doch hij geeft geen geluid

Hoe test ik nu terwijl alles nog aangesloten is de Uitgangstrafo's...?

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: test uitgangstrafo chinees
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2017, 15:42:15 »
Ik zou eigenlijk eerst eens wat spanningen meten. ( Het werken en meten aan buizenversterkers is levensgevaarlijk!!!!!!  Begin er niet aan zonder de juiste voorzorgen!!!!!)

Meten uitgangstrafo: Haal de eindbuizen eruit, sluit een 5 V trafo op de luidsprekeraansluitingen ~ en massa en meet of je tussen beide anode-aansluitingen en de voedingsaansluiting van de trafo een gelijke (hogere) wisselspanning meet.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Kobasa

• 220
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2017, 09:32:26 »
Ik denk niet dat dit betrouwbaar genoeg is. Als je een moderne (digitale) multimeter gebruikt dan is de ingangsimpedantie van de meter zo hoog dat zelfs een kapotte trafo nog spanning laat zien als zijn de dat die "goed" is.

Persoonlijk meet ik altijd de dc weerstand met een goedkope multimeter waarvan ik zeker weet dat die niet raar gaat doen door de inductie van de trafo.

Ik zou eigenlijk eerst eens wat spanningen meten. ( Het werken en meten aan buizenversterkers is levensgevaarlijk!!!!!!  Begin er niet aan zonder de juiste voorzorgen!!!!!)

Meten uitgangstrafo: Haal de eindbuizen eruit, sluit een 5 V trafo op de luidsprekeraansluitingen ~ en massa en meet of je tussen beide anode-aansluitingen en de voedingsaansluiting van de trafo een gelijke (hogere) wisselspanning meet.

« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2017, 14:21:16 »
de UGT's krijgen geen spanning dus even verder zoeken....

Ze hebben nog iets gedaan waar ik nie aan uut kom....

De 5u4G heeft hulp krijgt extra DC van een diode blok...logisch gezien hij anders 6 buizen van Dc moet voorzien
De 4 en 6 pinnen 5u4G zijn daarmee  doorverbonden via een 220uF 450V

De 5v  (F/Heater  pin 2 en 8 ) heeft nu de draad naar de choke....   
De choke dus zit niet op de anodes van de 5u4G doch op de heaters

Kan ik niet beter  de choke aan  de anode v.d. 5u4g laten lopen/aansluiten.. wat ik gewend te doen...

(Dit kan niet .....dus de oplossing komt)

« Laatst bewerkt op: 8 februari 2017, 16:25:18 door maxdepax »

*

-.-

• 27852
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2017, 14:25:39 »
Uh .... nee ..... de DC neem je van de kathode af (dus 1 van de gloeidraadaansluitingen).
Aan de anoden wordt de AC aangelegd.

Die extra diodes is een foefje dat wel vaker wordt gebruikt, pas nog aan bod gekomen ergens hier.
Effe HIER kieken. ;)

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2017, 18:55:52 »
De trafo moet wel raar stuk zijn wil je tussen de primaire wikkelparen exact dezelfde spanning meten naar mijn idee maar een oude universeelmeter met draaispoelmeter is geen slecht idee.
Capacitieve doorgave zal geen spanningsverschil op uiteindes van één wikkeling geven.
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2017, 20:52:19 door Be tweeter »
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Kobasa

• 220
« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2017, 21:54:38 »
De trafo moet wel raar stuk zijn wil je tussen de primaire wikkelparen exact dezelfde spanning meten naar mijn idee maar een oude universeelmeter met draaispoelmeter is geen slecht idee.
Capacitieve doorgave zal geen spanningsverschil op uiteindes van één wikkeling geven.

Geen idee wat je hier bedoeld........

*

berret

• 2304
  • Universeel Leeghoofd en soms platzak
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2017, 22:04:59 »

Geen idee wat je hier bedoeld........
Volgens mij bedoelt Kobasa dat het vreemd zou zijn als bij een kapotte trafo toch de beide primaire spanningen gelijk zouden zijn, indien je sec. 5v AC aanlegt. En dat je met een draaispoelmeter geen last zult hebben van capacitief door sputteren, omdat de RI van de draaispoelmeter te laag is om daar op noemenswaard te reageren.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2017, 22:24:49 »
Eh, ik bedoelde inderdaad zoiets maar ik ben Tweeter Be. ;)
Je meet aan primaire zijde een wisselspanning die de wikkelverhouding groter is dan de aangelegde spanning secundair. Mocht er secundair een (partiele) sluiting zijn dan kloppen de spanningen primair niet* en mogelijk stort de spanning van de voedende testtrafo in.
Als er primair een fout zit dan meet je twee verschillende spanningen op die wikkelingen.
Gaat uiteraard niet op voor SE trafo's.
Meet je wel wisselspanningen op de trafo met deze methode maar komt er geen geluid uit de versterker dan zit de fout elders vandaar ook mijn eerste oproep om te beginnen met wat meer te meten.

*

Kobasa

• 220
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2017, 09:31:17 »
Bedenk dat het gros van de pp trafo veel minder symetrisch is dan men vaak denkt. Meestal is er al een dcR verschil tussen de beide primaire wikkelingen. Er zijn nog andere redenen waardoor symetrie niet optimaal is dus eerljk gezegd met jullie test methode zullen de meeste trafo's een ongelijke spanning laten zien voor beide primaire windingen.

Eh, ik bedoelde inderdaad zoiets maar ik ben Tweeter Be. ;)
Je meet aan primaire zijde een wisselspanning die de wikkelverhouding groter is dan de aangelegde spanning secundair. Mocht er secundair een (partiele) sluiting zijn dan kloppen de spanningen primair niet* en mogelijk stort de spanning van de voedende testtrafo in.
Als er primair een fout zit dan meet je twee verschillende spanningen op die wikkelingen.
Gaat uiteraard niet op voor SE trafo's.
Meet je wel wisselspanningen op de trafo met deze methode maar komt er geen geluid uit de versterker dan zit de fout elders vandaar ook mijn eerste oproep om te beginnen met wat meer te meten.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2017, 09:56:20 »
Raar, de (voedings)trafo's die ik voor eigen gebruik wel eens aanpas qua wikkelingen meten middels deze methode binnen een paar milliVolt gelijk.

*

Kobasa

• 220
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2017, 10:28:19 »
We hadden het over een willekeurige uitgangstrafo, niet over een voedingstrafo waar je zelf wat aan hebt zitten sleutelen, die zijn ook heel anders opgezet ( niet in multi-lagen om en om of in secties)
Raar, de (voedings)trafo's die ik voor eigen gebruik wel eens aanpas qua wikkelingen meten middels deze methode binnen een paar milliVolt gelijk.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2017, 11:10:11 »
Waarom meten die sophisticated trafo's dan zo ongelijk en geeft dat geen grote problemen bij gebruik met weinig overall tegenkoppeling?

*

Kobasa

• 220
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2017, 12:15:49 »
Sophisticated trafo's meten "gelijk", de rest is kennenlijk wat minder sophisticated.....

Maar je zou je trafo's eens echt moeten meten dan zul je zien dat bij hoge frequenties >> 500kHz bijna elke trafo "leuke" dingen laat zien. Indien geen tegenkoppeling heb je er weinig last van maar bij tegengekoppelde versterkers kan het zeer storend werken, zeker als gridstoppers verkeerd gekozen zijn.

Waarom meten die sophisticated trafo's dan zo ongelijk en geeft dat geen grote problemen bij gebruik met weinig overall tegenkoppeling?

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2017, 12:25:01 »
Je kritiseert de meetmethode op 50 Hz. om quick and dirty vast te stellen of een trafo flink defect is door te zeggen dat je  primair nooit dezelfde waardes zal meten, ik stel dat ik met doordeweekse trafo's exact dezelfde waardes meet en vervolgens stel je dat dat met sophicated trafo's anders ligt. Vervolgens vraag ik of dat geen problemen in praktische zin geeft en vervolgens meten ze wél weer gelijk en  moet ik weer op 500 kc gaan meten en de juiste gridstoppers gebruiken.
Het begon hier met een simpele vraag over een niet werkende versterker en een simpel antwoord om daar wat helderheid in te krijgen maar jij ziet het als een aanleiding om de discussie naar dieper water te slepen.. ;)