*

Kobasa

• 220
Re: test uitgangstrafo chinees
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2017, 14:55:03 »
Als je graag woorden wilt verdraaien of dingen wilt aanhalen die niet zijn gezegd dan wens ik je hierbij succes. Je red je er maar mee maar met die onzin ga ik niet verder.
Als je het niet begrijpt dan is dat jammer voor je, wellicht zijn er mensen die je wel verder willen helpen.

Je kritiseert de meetmethode op 50 Hz. om quick and dirty vast te stellen of een trafo flink defect is door te zeggen dat je  primair nooit dezelfde waardes zal meten, ik stel dat ik met doordeweekse trafo's exact dezelfde waardes meet en vervolgens stel je dat dat met sophicated trafo's anders ligt. Vervolgens vraag ik of dat geen problemen in praktische zin geeft en vervolgens meten ze wél weer gelijk en  moet ik weer op 500 kc gaan meten en de juiste gridstoppers gebruiken.
Het begon hier met een simpele vraag over een niet werkende versterker en een simpel antwoord om daar wat helderheid in te krijgen maar jij ziet het als een aanleiding om de discussie naar dieper water te slepen.. ;)

*

Be tweeter

• 9184
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2017, 15:02:07 »
Ik heb jouw hulp niet nodig voor de bescheiden dingen die ik met audio doe ;)  Ik denk dat ik mezelf daarmee ook gelukkig mag prijzen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Kobasa

• 220
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2017, 16:20:32 »
Ik bood ook helmaal geen hulp aan jou, ik zeg alleen dat je uit je nek zit te kletsen en de boel verdraaid.

Ik heb jouw hulp niet nodig voor de bescheiden dingen die ik met audio doe ;)  Ik denk dat ik mezelf daarmee ook gelukkig mag prijzen.

*

Be tweeter

• 9184
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2017, 18:19:22 »
Graag even uitleg waar ik uit mijn nek lul en de boel precies verdraai. Ik vind het op zich niet zo'n punt wanneer dat terecht gezegd wordt maar hier lijkt het een beetje uit de lucht gegrepen en dan ben ik er minder gecharmeerd van. Waar ik het bij het testen over het meten van een wisselspanning heb stap jij zonder verdere uitleg over op weerstandsmeting met (liefst) een oude meter. Hoe ik over twee   uiteinden van een wikkeling spanning kan meten die niet inductief en in de wikkelverhouding tot stand komt blijft in het vage. En zo gaat het vaker met je.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2017, 19:17:21 »
Het verschil in weerstand wordt veroorzaakt doordat het buitenste primaire deel over het binnenste wordt gewikkeld
en daardoor een grotere lengte draad nodig is.
Het aantal wikkelingen is wel gelijk en dus de getransformeerde spanning ( onbelast ) ook.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Be tweeter

• 9184
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2017, 19:49:16 »
Dat lijkt me een heldere uitleg en niet in tegenspraak met de hulptrafo-testmethode.

*

berret

• 2271
  • Universeel Leeghoofd en soms platzak
« Reactie #21 Gepost op: 12 februari 2017, 21:15:45 »
Dat lijkt me een heldere uitleg en niet in tegenspraak met de hulptrafo-testmethode.
Klopt, ik ben door die verschillende weerstanden ook ooit( in den beginne) op het verkeerde been gezet. De weerstand is van minieme invloed op de impedantie, kijk maar naar de impedantieformule, dan zie je de kwadratische verhoudingen waardoor de weerstand een zeer ondergeschikte rol gaat spelen. Daarom nooit uitgaan van de DC weerstand, maar gewoon de betweetertruuk toepassen.
Dromen zijn bedrog. Bedrog is harde werkelijkheid.
Word ik nou door de werkelijkheid of door de droom bedrogen?

*

Kobasa

• 220
« Reactie #22 Gepost op: 12 februari 2017, 21:36:04 »

Betweeter,

Je begint in post 1 naar mijn idee met een verkeerd advies. Ik leg uit waarom dit verkeerd is: door capacitieve koppeling kun je verkeerde waarden meten , je kan niet een defecte wikkeling checken als de impedantie van je meter zelf zeer hoog Ohmig is.

In post 5 ga je er gemakshalve maar van uit dat capacitieve koppeling gelijk is voor beide primaire wikkelingen. Zonder metingen te hebben gedaan kun je dit niet hard maken en neem van mij aan dat veel trafo' s snel en goedkoop gewikkeld zijn met de nodige gevolgen

In post 8 ga je er van uit dat het om sluiting gaat... Met een lage test spanning ga je dit (waarschijnlijk) niet meten, alleen de capacitieve koppeling speelt dan een rol.

In post 9 probeer ik uit te leggen dat trafo's vaak minder symetisch zijn dan gewenst en dat daardoor ongelijkheid meer regel dan uitzondering is. Die verschillen vallen dan meer op indien belast wordt gemeten ( denk maar eens aan koperverliezen)

In post 10 maak je de fout door appels en peren te vergelijken. Voedings trafo's zijn geen uitgangstrafo's. Binnen een paar millivolt, ik vertrouw van jou metingen heel erg weinig als je dit zegt, komt zeer onrealistisch over.

Post 12 ga jij het ineens over sophisticated trafo hebben, afleiding?

Post 14 ja je meetmethode is niet betrouwbaar. Wat ik gezegd heb over meer geadvanceerde trafo's is kennelijk, nog niet tot je doorgedrongen. Wellicht later valt het kwartje.

Nog maals sucses er mee

Graag even uitleg waar ik uit mijn nek lul en de boel precies verdraai. Ik vind het op zich niet zo'n punt wanneer dat terecht gezegd wordt maar hier lijkt het een beetje uit de lucht gegrepen en dan ben ik er minder gecharmeerd van. Waar ik het bij het testen over het meten van een wisselspanning heb stap jij zonder verdere uitleg over op weerstandsmeting met (liefst) een oude meter. Hoe ik over twee   uiteinden van een wikkeling spanning kan meten die niet inductief en in de wikkelverhouding tot stand komt blijft in het vage. En zo gaat het vaker met je.

*

Be tweeter

• 9184
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #23 Gepost op: 12 februari 2017, 23:54:25 »
Ik lees net dat meer mannen van de reparatiepraktijk mijn inferieure methode gebruiken, curieus nietwaar?

Capacitief spanning meten gaat je niet lukken over de uiteinden van een relatief laagimpedante wikkeling die intact is met een lage testfrequentie van 50 Hz.
Dat zal misschien wél lukken wanneer de betreffende wikkeling onderbroken is maar dan ontbreekt de anodespanning ook al.

Je neemt dus abusievelijk aan dat ik het heb over capacitieve koppeling, die sluit ik juist zoveel mogelijk uit door 50 Hz te gebruiken. Ik test geen trafo 'auf Herz und Nieren', ik doe een snelle test op simpelweg functioneren.

Een kortgesloten wikkeling merk je eventueel wel op wanneer je in serie met de speakerwikkeling een weerstand van pakweg100 Ohm opneemt waar dan een grotere spanning over zal staan dan bij een goede trafo die je ter vergelijking kunt testen.

Dat ik 'zomaar' overstapte op een sophisticated trafo was naar aanleiding van jouw opmerking dat mijn nederig geklungel met een nettrafo niet vergelijkbaar was met de praktische omgeving van een UGT. In het verlengde daarvan ging de discussie die kant uit.
Je hebt ongetwijfeld veel meer verstand van trafo's maar iets uitleggen is niet je forté.

*

Kobasa

• 220
« Reactie #24 Gepost op: 13 februari 2017, 08:52:18 »
Dat meer mensen de foute manier gebruiken pleit je niet vrij.

Bij trafo's  gaat het normaal gesproken om onderbroken wikkelingen, bij kortsluiting volgt doorbranden en dan is die alsnog onderbroken.

Doordat je met 50Hz meet introduceer je juist capacitieve overdracht, wat een onzin verhaal maak je er weer van.

Je mag je zelf dan wel prijzen dat je beter uitlegt maar met jou kennis gaat het niet lukken om betrouwbare metingen te doen. Je serie meting met de luidsprekerwikkeling is daar ook een voorbeeld van.

Ik lees net dat meer mannen van de reparatiepraktijk mijn inferieure methode gebruiken, curieus nietwaar?

Capacitief spanning meten gaat je niet lukken over de uiteinden van een relatief laagimpedante wikkeling die intact is met een lage testfrequentie van 50 Hz.
Dat zal misschien wél lukken wanneer de betreffende wikkeling onderbroken is maar dan ontbreekt de anodespanning ook al.

Je neemt dus abusievelijk aan dat ik het heb over capacitieve koppeling, die sluit ik juist zoveel mogelijk uit door 50 Hz te gebruiken. Ik test geen trafo 'auf Herz und Nieren', ik doe een snelle test op simpelweg functioneren.

Een kortgesloten wikkeling merk je eventueel wel op wanneer je in serie met de speakerwikkeling een weerstand van pakweg 100 Ohm opneemt waar dan een grotere spanning over zal staan dan bij een goede trafo die je ter vergelijking kunt testen.

Dat ik 'zomaar' overstapte op een sophisticated trafo was naar aanleiding van jouw opmerking dat mijn nederig geklungel met een nettrafo niet vergelijkbaar was met de praktische omgeving van een UGT. In het verlengde daarvan ging de discussie die kant uit.
Je hebt ongetwijfeld veel meer verstand van trafo's maar iets uitleggen is niet je forté.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2017, 10:12:41 door Kobasa »

*

Be tweeter

• 9184
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 13 februari 2017, 09:43:57 »
Serie meting met een luidspreker? Waar heb je het over?

Ik zeg nergens dat ik betrouwbare metingen aan een trafo uitvoer, ik had het over een quick and dirty methode waarbij een buizennovice, zoals de topicstarter, een beeld krijgt of de trafo werkt of niet, sluiting bij doorslag zul je er niet mee meten maar dat hoor je wel uit de luidspreker.
Onderbroken windingen constateer je al door ontbreken spanning op de buis. (vandaar mijn eerste tip om eerst wat andere metingen uit te voeren). Secundair zal onderbreking vanwege de grotere draaddikte niet snel optreden
Nogmaals de vraag hoe je capacitief een spanning over twee wikkeleinden krijgt wanneer er geen sprake is van draadbreuk?
Misschien zie ik iets over het hoofd maar de oplettende lezertjes zijn meer gebaat bij uitleg over een denkfout dan bij louter sneren over kennisgebrek...

*

Kobasa

• 220
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2017, 10:19:02 »
Ik heb de post wat aangepast omdat "wikkeling" ontbrak. Beter zo?

Betrouwbaar meten is niet jou ding kennelijk maar dat kun je dan beter voor je zelf houden.

btw de capaciteit vraag is hier allang beantwoord, ik blijf niet herhalen

Serie meting met een luidspreker? Waar heb je het over?

Ik zeg nergens dat ik betrouwbare metingen aan een trafo uitvoer, ik had het over een quick and dirty methode waarbij een buizennovice, zoals de topicstarter, een beeld krijgt of de trafo werkt of niet, sluiting bij doorslag zul je er niet mee meten maar dat hoor je wel uit de luidspreker.
Onderbroken windingen constateer je al door ontbreken spanning op de buis. (vandaar mijn eerste tip om eerst wat andere metingen uit te voeren). Secundair zal onderbreking vanwege de grotere draaddikte niet snel optreden
Nogmaals de vraag hoe je capacitief een spanning over twee wikkeleinden krijgt wanneer er geen sprake is van draadbreuk?
Misschien zie ik iets over het hoofd maar de oplettende lezertjes zijn meer gebaat bij uitleg over een denkfout dan bij louter sneren over kennisgebrek...

*

Be tweeter

• 9184
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2017, 11:05:25 »
Dat "wikkeling" maakt het inderdaad duidelijk

De trafo moet wel raar stuk zijn wil je tussen de primaire wikkelparen exact dezelfde spanning meten naar mijn idee maar een oude universeelmeter met draaispoelmeter is geen slecht idee.
Capacitieve doorgave zal geen spanningsverschil op uiteindes van één wikkeling geven.

Geen idee wat je hier bedoeld........

Hier zit de crux, denk ik.. Wanneer één van de primaire wikkelingen onderbroken is zul je een spanning meten op de intacte wikkeling t.g.v. inductie. Het is mogelijk dat je op de onderbroken wikkeling een capacitieve spanning meet. De kans is erg klein dat deze spanning identiek is aan die op de andere wikkeling dus dat duidt op een defect.
Wanneer beide wikkelingen galvanisch geleiden van uiteinde naar uiteinde ( in orde dan wel kortgesloten) is de kans zeer klein dat je een capacitieve spanning meet en een defecte wikkeling zal wederom een andere spanning te zien geven dan de goede ( en die in het andere kanaal).
Eventueel zou je over de meetpennen nog een weerstand kunnen zetten om de meter 'slechter' te maken.

Je ziet misschien ook dat ik probeer uit te leggen wat ik bedoel ( ook al zou ik het helemaal fout zien ) en dat jij al snel termen als "uit je nek lullen" bezigt, niet uitlegt en alleen je punt herhaalt.
Je laatste bericht herbergt ook iets wat ik zou kunnen lezen als: " Je kunt beter maar niet laten zien hoe stom je eigenlijk bent".
Niet echt forumwaardig wat mij betreft, maar goed....
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2017, 19:26:40 door Be tweeter »

*

chansig

• 10176
« Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2017, 14:41:32 »
Ik heb de post wat aangepast omdat "wikkeling" ontbrak. Beter zo?

Betrouwbaar meten is niet jou ding kennelijk maar dat kun je dan beter voor je zelf houden.

btw de capaciteit vraag is hier allang beantwoord, ik blijf niet herhalen

Jij moet wel heeeeeeeel erg slim zijn om je sociale onkunde te compenseren.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2017, 19:01:11 »
Nou, hij is ook wel erg slim, zit dan ook in het onderwijs.
De sociale vaardigheden laten wel wat te wensen over..
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden