heaters op lagere V als in tube data
« Gepost op: 23 februari 2017, 07:58:22 »
Die gast Tim de paravacini heeft als truc dat hij de heaters in zijn tube amps vaak op lager voltage laat draaien als aangegeven in de tube data.

EL34  op onder de 6.3v ... deze zelf kunnen meten...

(...A word to the wise - stay away from Tim De Paravicini's designs.
The ones that don't have a major design flaw are very poorly assembled   (I
know these guys..., enz...zie iemand op t web..kan me hier overigens wel bij aansluiten)

Twee vragen blijven: indien goed uitgevoerd heeft voordelen m.b.t.  muziekweergave of blijf je zo dicht mogelijk bij zijn sweet spot.
Als een 300B op 4.7v kan 'overleven' kan hij dit ook op 5.7v.....en wat is het gevolg ...?

De aanvoer van heater voltage is n.m. niet constant en varieert nogal....
Het gaat  in een elips rond de 2.5v....zeg 2A3  .evenals de mA welke  een nog veel ruimere elips beweging-swing laat zien

Veel trafo's zijn (helemaal) niet berekend op die swing...dus gaat de kwaliteit van buis & circuit e.a. verlagen ....

Vermoeden is dat veel buizen versterkers  nog veel en veel beter kunnen klinken doch doordat de trafo te statisch zijn weinig of geen swing kan opvangen er dus distortie moet ontstaat ..

En of... hoe houdt ik mijn nodige 4v (van Px eindbuis) zo dicht mogelijk bij zijn 4V....

Daar komt ook bij dat onze aandacht uitgaat naar alleen de Uitgangstrafo's van een Triode dus de anode
Aan de cathode wordt geen aandacht besteedt en deze 'hangt er maar een beetje bij ' zogezegd. Vergeet ik hiermee niet een  belangrijkere...
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 20:42:13 door maxdepax »

*

-.-

• 27852
Re: heaters op lagere V als in tube data
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2017, 09:57:57 »
De gloeispanning is door de fabrikanten nauwkeurig bepaald.
Afwijkingen, zowel te laag als te hoog, bekorten de levensduur van de buis.
Over de klank doe ik geen uitspraak, simpelweg omdat ik dat nooit heb aangedurfd.
Overigens belangrijker voor direct verhitte buizen als de 300B (die op 5V gloeit en niet op 2.5).

« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2017, 10:43:47 »
dank je 5v inderdaad ....hoe houdt ik deze zo constant mogelijk.....?
Met een choke voor heaters gemaakt zie bijv LL 2733

Dan nog varieert de aangevoerde spanning vanuit de voedingstrafo  vaak -netspanning gaat hier van 232v naar 238v op/binnen een dag
Dat zou best eens 0.2 tot 0.5v kunnen uitmaken.

Is daadoor een buis welke op 7.5v draait -zie 801A- niet in t nadeel omdat zijn verloop veel groter als bij een 4V of 2.5V..?

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2017, 11:34:52 »
Voor de optimalisering van de levensduur van die 300B gloei je die bij voorkeur met wisselspanning voor zover ik begrepen heb.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Kobasa

• 220
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2017, 21:33:35 »
Constante spanning op de gespecificeerde waarde is goed. Afwijkingen +/- 5% vallen binnen de fabrieks specificatie. Dus een variatie van 230V +/- 5% heeft geen invloed op de levensduur, je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je lichtnet tussen 232 en 238 varieert.

dank je 5v inderdaad ....hoe houdt ik deze zo constant mogelijk.....?
Met een choke voor heaters gemaakt zie bijv LL 2733

Dan nog varieert de aangevoerde spanning vanuit de voedingstrafo  vaak -netspanning gaat hier van 232v naar 238v op/binnen een dag
Dat zou best eens 0.2 tot 0.5v kunnen uitmaken.

Is daadoor een buis welke op 7.5v draait -zie 801A- niet in t nadeel omdat zijn verloop veel groter als bij een 4V of 2.5V..?

*

Kobasa

• 220
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2017, 21:43:09 »
Dat klopt. Er zijn daarom ook mensen die als ze gelijkspanning gebruiken af en toe de polen omdraaien. Of het helpt... Ik weet het niet. Wat wel heel veel scheelt is de spanning langzaam op laten komen, een kapotte gloeidraad komt altijd van een koude start. Wat ook veel scheelt is om de buis niet op maximum disipatie in te stellen maar bijvoorbeeld op 70%. Ik heb even geen cijfer voorhanden maar wellicht bied het internet soelaas.

Uiteindelijk moet er gewoon een afweging worden gemaakt wat men redelijk vindt. Levensduur tegen kostprijs tegen opgelevert vermogen etc.
Een ouderwetse gloeilamp wordt bewust gemaakt voor 1000 uur terwijl het een koud kunstje is een gloeilamp te maken voor 15000 uur op 1000 uur licht nu eenmaal het optimale rendement van de gloeilamp.

Voor de optimalisering van de levensduur van die 300B gloei je die bij voorkeur met wisselspanning voor zover ik begrepen heb.

*

horn

• 2057
  • hoorns en buizen
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2017, 22:29:17 »
http://www.joop.nl/opinies/gemaakt-om-kapot-te-gaan-2

Voor de rest ik  gloei buizen altijd gewoon op de voorgeschreven gloeispanning
dat lijkt me ook het beste.

*

Kobasa

• 220
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2017, 22:58:49 »

Helaas een niet zo best artikel omdat een heel belangrijk argument niet is opgenomen nl lichtopbrengst en de kosten daarvan.
Levensduur op zich gaat het niet om, het gaat om een kombinatie van factoren die bepaald of je beter 1000 uur brandduur hebt bij "hoge" licht opbrengst en laagst mogelijk energie kosten of dat je andere kriteria hebt.
Voor een zaklamplamp is bv de levensduur maar 10-20 uur omdat de lichtopbrengst maximaal moet zijn en voor een signaallamp is juist levensduur belangrijk en is dan ook 15000 uur. Allemaal in de datasheets op te zoeken.
Voor buizen gelden gelijke overwegingen, je kan ze gelukkig zelf een beetje naar je hand zetten als je weet hoe het werkt, design keuze dus.

*

horn

• 2057
  • hoorns en buizen
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2017, 23:41:10 »

Helaas een niet zo best artikel omdat een heel belangrijk argument niet is opgenomen nl lichtopbrengst en de kosten daarvan.
Levensduur op zich gaat het niet om, het gaat om een kombinatie van factoren die bepaald of je beter 1000 uur brandduur hebt bij "hoge" licht opbrengst en laagst mogelijk energie kosten of dat je andere kriteria hebt.
Voor een zaklamplamp is bv de levensduur maar 10-20 uur omdat de lichtopbrengst maximaal moet zijn en voor een signaallamp is juist levensduur belangrijk en is dan ook 15000 uur. Allemaal in de datasheets op te zoeken.
Voor buizen gelden gelijke overwegingen, je kan ze gelukkig zelf een beetje naar je hand zetten als je weet hoe het werkt, design keuze dus.

Ik probeerde dit te laten zien maar ik dacht kies maar in het nederlands
https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel
omdat jij er over begon
Het is gewoon een afspraak om meer lampen te verkopen.

*

Kobasa

• 220
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2017, 09:11:31 »
Ok, duidelijk, ooit een cartel. Tegenwoordig is de energieprijs zo hoog dat je beter een nieuwe gloeilamp gelijk weg kan gooien en er een led verlichting in kan doen, maar dit terzijde.

Om terug te komen bij de buis: een gloeidraad is geen gloeilamp. Omdat de gloeidraad een zolang mogelijke constante (electronen)emisie moet hebben hou je de spanning zo dicht mogelijk op de voorgeschrevenwaarde. Als je de levensduur van je buis wilt verlengen doe je dat door de buis niet teveel te laten dissiperen. Een niet te hoge anodespanning helpt daarbij ook. Voor de kleinere voorversterkerbuizen gebeurd dat meestal al maar eindbuizen worden vaak op maximale dissipatie ingesteld. Ook weer een keuze van optimaal vermogen tegen....etc etc

*

-.-

• 27852
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2017, 11:34:13 »
En dan nog is het bij eindbuizen vaak het getter wat verzadigd raakt.
Dat is dan bepalend voor de levensduur, want zonder werkend getter is de werking van de buis slecht en onstabiel.
Dus emissie zegt ook niet alles ....