*

Ernst

• **
  • 91
USB Adapter naar sp/dif of coaxial
« Gepost op: 23 februari 2017, 14:07:43 »
Ik ben op zoek naar (en heeft er iemand ervaring mee?) een adapter voor USB naar coaxial of sp/dif. Mijn DAC heeft alleen een coax en sp/dif ingang. Mijn MacBook Pro geen optische uitgang, alleen USB.

((Het alternatief is een nieuwe DAC aanschaffen, maar wilde eerst deze mogelijkheid bekijken))

Bedankt alvast

*

geerd

• 5016
  • scheun ja
Re: USB Adapter naar sp/dif of coaxial
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2017, 22:40:19 »

zoiets dus is volop te koop dit is een duren maar na enig zoeken zijn er ook voor 20 a 30 euro te koop
les is more

*

Ernst

• **
  • 91
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2017, 21:56:03 »
Ik heb het idee dat het toch wat ingewikkelder is. Zie allerlei apparaatjes op internet met chips enzo en de prijzen verschillen ook nogal. Moet het signaal 'bewerkt' worden? Ik dacht dat het alleen een kwestie van draadjes en aansluitingen/connectoren was/ Iemand die op het technische vlak een toelichting kan geven?

« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2017, 09:02:45 »
Aansluiten, je gewenste geluidskaart selecteren en klaar... Echter, er zit een maar aan deze adapters. De interface ( spdif ) is een oude, deze kan een maximale resolutie van 20 bit verwerken ( met wat trucjes 24 bit ) Koop toch gewoon een externe usb geluidskaart en je bent klaar. Deze zijn in de regel goedkoper en beter dan deze bovenstaande gevallen.

Hieronder nog eens een overzicht van de interfaces:

*

geerd

• 5016
  • scheun ja
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2017, 19:15:30 »
uit je usb komen 2 data signalen 1 x 5 volt en een min .
een coax heeft maar 1 ader dus moeten de 2 data lijnen samen worden gevoegd .
vandaar dat er een stukje electronica nodig is om hetgeen de usb uitkomt geschikt te maken voor coax
les is more

« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2017, 20:45:02 »
Daar zijn we inmiddels al achter...

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2017, 22:11:50 »
Ik kan me verder niet voorstellen dat de spdif standaard onaangepast over usb wordt verstuurd. Alleen al omdat er synchrone en asynchrone versies bestaan lijkt aan te geven dat er meer bij komt kijken dan alleen twee draadjes samenvoegen en een voedingslijntje weggummen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Rowdy

• 849

« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2017, 09:59:05 »
Ik heb zelf recent deze gekocht via DealExtreme: http://www.dx.com/p/s-pdif-i2s-192khz-usb-audio-panel-silver-310926

Gebaseerd op de CM6631A en werkt fenomenaal. De driverCD zat er bij mij niet in, ondanks dat de handleiding deze benoemd, dus ik heb deze gedownload. Je kunt deze downloaden bij diverse fabrikanten, ik heb die van Schiit gedownload. Is in feite gewoon een OEM driver van C-Media.

Kost een fractie van de prijs van een converter in Nederland (€34) en ik had hem binnen 8 dagen in huis. Stond ik van te kijken (vanuit China).

Hij doet 192 kHz tot 32 bit. Ik gebruik zelf 176 kHz in 24 bit. Muziek laat ik in Foobar upsamplen van 44,1 kHz naar 176 kHz. Deze converter heeft een rij leds die de huidige samplefrequentie laat zien. Ideaal, want zo kun je zien of hij werkelijk wordt aangestuurd zoals ingesteld.

vandaar dat er een stukje electronica nodig is om hetgeen de usb uitkomt geschikt te maken voor coax

Niet helemaal correct. USB heeft maar 1 datalijn, maar die gaat over 2 kabels die in tegenfase staat. Dit zorgt ervoor dat er minder ruis aan het eind van de lijn overblijft, want de ontvanger weet dat het signaal + en signaal - bij elkaar opgeteld 0 moet zijn.

Coax heeft ook 1 datalijn, maar gebruikt de afscherming als 0 lijn. Sluit je de coax zonder mantel aan dan zul je ook geen geluid krijgen, tenzij er andere kabels tussen de zender en ontvanger zitten die ook een mantel hebben, maar dan kan het signaal ernstig verstoord raken.

Het feit dat je een omzetting nodig hebt heeft er mee te maken dat het USB signaal iets heel anders is dan een SPDIF signaal. Er gaan over een USB ook meerdere signalen zoals je toetsenbord/muis, camera etc etc. De omzetter gebruikt alleen het signaal dat hij nodig heeft en zet dat om en met het juiste kristal (klok) wordt dit opnieuw getimed en verzonden.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2017, 10:37:22 door Ferry »
Home Theatre: NAD C388, B&W CM10s2, CM6631A, zelfbouw i5 HTPC met HDMI 2.0, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM).

*

art

• 8852
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2017, 10:32:51 »

Je moet bij 'digitaal' niet denken in draadjes, maar in protocollen. De hardwareverbindingen zijn van ondergeschikt belang: de afspraken wat er overheen gaat zijn bepalend.
Ter info:

http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb3.shtml

*

cyrano

• 257
  • INFO voor muziekmakers
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2017, 00:46:53 »
Mijn MacBook Pro geen optische uitgang, alleen USB.

Alleen USB-C?

Anders heb je vrijwel zeker een optische uitgang in de 3,5 mm jack...

Alleen van de laatste MP Pro ben ik niet zeker.

*

art

• 8852
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2017, 16:51:21 »
Mijn MacBook Pro geen optische uitgang, alleen USB.

Alleen USB-C?

Anders heb je vrijwel zeker een optische uitgang in de 3,5 mm jack...

Alleen van de laatste MP Pro ben ik niet zeker.

Je hebt gelijk!
Mijn nog geen twee jaar oude iMac I7 leek dat ook niet meer te hebben, maar even prutsen aan de geluidsinstellingen leverde 'rood licht' op.
Mooi, scheelt weer gedoe met m'n USB-interface (soms nodig) om kwaliteitsgeluid te transporteren zonder netwerk.  ;)

*

rjvdg

• *
  • 30
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2017, 11:40:11 »
Hallo,
Ik heb zeer goede ervaring met de   "ifi-micro-ilink".
Zeker als je deze gebruikt in combinatie met Foobar 2000 software en een KS driver.
Info over de ifi-micro-ilinkk kun je vinden op
 http://www.vinylvinyl.nl/ifi-micro-ilink.html?id=11851955&gclid=COLXs8vdstMCFU0Q0wodw8IBNQ

De geluidskwaliteit is echt heel fraai.