... toch maar verder met de KT88?
« Gepost op: 26 februari 2017, 15:48:51 »
Ik wil graag weer eens aan de slag met mijn PrimaLuna DiaLogue Two fabriekje ...
Overweeg buizenwissel van KT88 naar KT120 ... kan mijn versteker deze buis hebben?
Dacht het wel maar vraag het hier toch nog maar eens.(Las verschillende meningen).
Iemand de KT120 al eens in zo'n PrimaLuna geprikt?
Wat mag/kan ik ervan verwachten? Verschil t.o.v. de KT88?
Of ... zie titel.

Re: ... toch maar verder met de KT88?
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2017, 09:57:44 »
Geen PrimaLuna DiaLogue Two en/of KT120 gebruikers hier op het Buizen en Triode topic.

*

Buell

• 613
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2017, 20:10:12 »
Ik heb de PrimaLuna Dialogue 1  en later de Prologue 3 en 7 gehad.
Zowel KT88, EL34 en KT120 heb ik geprobeerd, in jouw Dialoque kan je ze ook allemaal gebruiken omdat Primaluna gebruikt maakt van autobias.
Ik vond de KT120, die ik blind op aanraden van mijn dealer had gekocht, toch niet mooi , na wat langer spelen bleven ze me irriteren.
Klinischer en scherper dan de KT88 en EL34, wel meer controle en een strakkere bas maar minder muzikaal (ook iets persoonlijks natuurlijk)

Ooit ben ik bij een ander forumlid geweest die ook een Dialogue two met KT88 had en over wilde stappen naar KT120.
Ik ben toen met KT120 en EL34 naar hem toe geweest om hem het verschil te laten horen. Hij koos uiteindelijk voor EL34 !!
Zelf heb ik daar ook lang meegespeeld, ondanks dat mijn Prologue 7 origineel met KT88 was uitgerust. Del KT120 buizen heb ik redelijk snel verkocht en ben toen verder gegaan met EL34

EL34 uitproberen is niet zo duur als KT120  ;)

Succes met het maken van een keuze.

« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 21:11:33 door Buell »
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Mano streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | Rega platenspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp

« Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2017, 10:59:35 »
Nog een extra mogelijkheid dus, EL34.
Sinds een tijdje zitten volgende buizen in mijn PrimaLuna DiaLogue Two versterker:
KT88 Genalex
12AU7 General Electric (NOS)
CV4004 Mullard

In de versterker zijn de originele Solen Caps vervangen door 2x 0,47uF Audyn True Copper in de Phase Splitter.
De koppelcaps van de stuurtrappen naar de eindbuizen (KT88) origineel SolenCaps, zijn vervangen door 4x 0,22uF Audyn True Copper.

Dit alles samen zorgt voor een mooie, muzikale weergave.
Echter wil ik het toch wat ingetogener/rustiger/ warmer trachten te laten klinken.

*

Buell

• 613
« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2017, 11:07:49 »

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Mano streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | Rega platenspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp

*

fusion

• 156
    • Audio Page
« Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2017, 09:53:30 »
Al die buizen als de KT88, KT120 en EL34 hebbel allemaal hun eigen karateristieken. Als je dan optimale kwaliteit wil hebben zal je de autobias ook moeten aanpassen. Anders vergelijk je een goede instelling met een minder goede...

« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2017, 10:27:20 »
Al die buizen als de KT88, KT120 en EL34 hebbel allemaal hun eigen karateristieken. Als je dan optimale kwaliteit wil hebben zal je de autobias ook moeten aanpassen. Anders vergelijk je een goede instelling met een minder goede...

PrimaLuna heeft  “Adaptive Autobias”, buisje erin en klaar.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2017, 11:21:46 »
Doet me denken aan 'auto cut-off' bij beeldbuizen zoals dat ooit gepatenteerd werd door B&O.
Lijkt me dat er inderdaad nog steeds een optimum is voor specifieke buizen zoals Fusion stelt
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2017, 13:32:21 door Be tweeter »
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2017, 11:35:38 »
Buisjes die compatibel zijn kunnen er zo in volgens de PrimaLuna mensen (Durob Audio).

*

-.-

• 27852
« Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2017, 12:59:50 »
Tuurlijk kan dat en stuk gaan zal het ook niet doen.

Maar optimaal is nog iets anders.
Nog even los van bias heeft elke buis (of paar) een optimale Ra-a en de daarbij behorende voedingsspanning en -stroom.
Dat het werkt en geluid maakt wil nog niet zeggen dat het optimaal stat ingesteld.

Klankmatig is en ander verhaal, want subjectief en darover is niet te twisten.

« Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2017, 14:24:18 »

Erg belangrijk ... dus doet die Adaptive Autobias wat ze moet doen.
Maar blijkbaar niet optimaal ... welke (positieve)invloed heeft een "optimale" afstelling dan t.o.v. automatische afstelling.

*

Buell

• 613
« Reactie #11 Gepost op: 2 maart 2017, 14:38:41 »
Je kant het auto-biasboard afstellen.

http://www.primaluna.nl/faq_autobiasadjustment.htm

*

.....

• 2706
« Reactie #12 Gepost op: 2 maart 2017, 15:23:10 »

Maar optimaal is nog iets anders.
Nog even los van bias heeft elke buis (of paar) een optimale Ra-a en de daarbij behorende voedingsspanning en -stroom.
Dat het werkt en geluid maakt wil nog niet zeggen dat het optimaal stat ingesteld.

Klankmatig is en ander verhaal, want subjectief en darover is niet te twisten.

Na jou advies om in bias wat lager te gaan, klinkt het toch wat ''rustiger''. (el 34x4).

« Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2017, 10:43:13 »
Neig momenteel meest om KT77 en/of 5814A RCA te gaan proberen.

« Reactie #14 Gepost op: 5 maart 2017, 12:19:04 »
EL 34 ;)
Goede ervaringen met:
https://www.tonefactory.nl/jj-el34-ii-matched

Niet de snelste als het over beantwoorden mail gaat.