*

Rey

• *
  • 1
Actieve Subwoofer op Homecinemaset 5.1
« Gepost op: 1 maart 2017, 15:32:25 »
Hallo freaks,

Ik ben vanaf vanochtend aan het googlen hoe ik mijn nieuwe Sony TV, mijn oude Sony 5.1 homecinemaset en mijn Tannoy speakerset met actieve subwoofer op elkaar aan kan/moet sluiten.

Op dit moment vermoed ik dat ik e.e.a. het beste als volgt kan doen:
-Mijn Ziggo Horizon decoder sluit ik via de optical/digital-out aan op de optical/digital-in van mijn homecinemaset (Sony DAV-S550);
-Mijn 4 speakerzuilen (Tannoy mX3) en centerspeaker (Tannoy mXc) sluit ik aan op de 5 speakeruitgangen van de homecinemaset, waar ook mijn oude Sony speakers op aangesloten waren;
-Bij deze 5 speakeruitgangen zit nog een 6e uitgang waar de passieve subwoofer van de oude Sony speakerset op was aangesloten, maar volgens mij moet ik die niet gebruiken bij aansluiten van een actieve subwoofer;
-De Audio L+R-uitgang van mijn homecinemaset sluit ik daarom aan op de Line-In L+R-ingang van de actieve subwoofer (Tannoy mX-SUB10), beide zijden via tulpstekkertjes.

Nu ben ik nogal wat tegenstrijdige info tegengekomen op het web dus ik ben benieuwd of als ik alles zoals hierboven vermeld aansluit het correct en optimaal gaat werken?
Als jullie nog tips/adviezen hebben voor een betere 'configuratie' dan ben ik daar ook benieuwd naar natuurlijk!

Ik hoor/lees 't graag, waarvoor alvast dank ...

Gr, Rey
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2017, 15:44:47 door Rey »

*

Be tweeter

• 9335
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: Actieve Subwoofer op Homecinemaset 5.1
« Reactie #1 Gepost op: 1 maart 2017, 16:37:16 »
Dat soort sets is meestal afgestemd voor het gebruik met bepaalde luidsprekers.
Beste wijze van aansluiten is de sub via de SPEAKER LEVEL aansluitingen (indien aanwezig uiteraard) van de sub op de uitgang van de passieve sub aan te sluiten.
Heeft de sub geen speakerlevel in dan met een verzwakkersnoertje op de sub uitgang aansluiten.
De audio out in ongeregeld qua volume en is geen optie.
Beter nog: een tweedehands surroundreceiver aanschaffen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

rob768

• 166
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2017, 21:52:05 »
Het is een actieve sub dus dan is de voorgestelde configuratie goed. Via de speaker ingangen krijg je alleen het laag dat naar de beide hoofdspeakers gaat en met film gaat juist ook veel laag naar de center. De sub uitgang neemt al het laag wat onder de crossover ligt voor zijn rekening

*

Be tweeter

• 9335
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2017, 22:32:48 »
Prettige wedstrijd maar op deze wijze stuur je een ongeregeld audiosignaal de sub in en is je volumeregelaar niet van invloed op je subgeluid.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Wim72

• 1156
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2017, 22:55:17 »
Er zit een rca-ingang maar ook een hoogvermogens ingang op die Tannoy sub met een doorlusmogelijkheid voor 2 stereospeakers. Als je links en rechts front van de Sony 5.1set aansluit mis je het laag op de sub want die stuurt de Sony door naar hoogvermogen sub-uitgang en die Sony 5-1 set heeft geen tulp sub uit in beide gevallen werkt het dus niet.
Audio L+R-uitgang van de Sony is ook geen optie want daar heeft volume geen invloed op dat is bedoeld om door te lussen naar een andere versterker zeg maar een soort van tape-monitor achtig iets...
Je zou de hoog vermogen sub speaker uitgang van de Sony op de sub kunnen aansluiten maar dan heb je vaak vervorming en zal het waarschijnlijk veel te hard gaan in vergelijking met de andere speakers.
Optimaal zal het met die Sony-set en speakers en sub nooit worden helaas.
De beste oplossing is een andere of nieuwe 5.1 receiver met hdmi en rca- sub uitgang.

*

Be tweeter

• 9335
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2017, 23:06:14 »
Als je even terugleest zul je in mijn eerste bijdrage de JUISTE suggesties al zien.

*

Wim72

• 1156
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2017, 23:27:04 »
Als je even terugleest zul je in mijn eerste bijdrage de JUISTE suggesties al zien.

Klopt helemaal, maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan gewoon alles nog eens herhalen wat al gezegd is kan soms heel therapeutisch werken ;D