*

i2Paq

• 3099
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon - Update 12-05-2017
« Reactie #75 Gepost op: 19 juli 2017, 14:29:45 »
De afspraak met Reiner Römer is gemaakt.

Donderdag 3 augustus reis ik af naar Oberhausen om de elektrostaten af te geven en te overleggen over de vulling etc.
Ook om te kijken of er bepaalde onderdelen te verkrijgen zijn aangezien hij deze ook volledig reviseert.

Wanneer ik ze dan weer kan ophalen weet ik nog niet, ik ga uit van 2 weken.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

i2Paq

• 3099
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon - Update 19-07-2017
« Reactie #76 Gepost op: 27 juli 2017, 11:03:15 »
Gisteren bij Thanatos de High Power Units opgehaald.

We konden op de foto's als zien dat de HPU's iig. in smetteloze staat zijn door de revisie dus er was goede hoop dat ze zouden werken.

Natuurlijk moesten ze getest worden en dat was redelijk spannend, gelukkig heb ik een set spare Elektrostaten van de donor set die ik gekocht heb waarmee het testen moest lukken.

De HPU aangesloten en de Elektrostaten er in geprikt. Omdat de HPU geen schakelaars hebben een stekkerblok gepakt dit dit wel had, stel je voor dat er rook komt en de HPU moet snel spanningsloos  :laugh:

Omdat we allebei toch we zenuwachtig waren heb ik de eerste unit aangezet, en er was geluid!
Op het laag filter zat een dummy-load maar de Elektrostaat gaf een keurige toon en Thanatos draaide aan een knop en de toonhoogte veranderde netjes. Zo te horen geen enkele vervorming!

Toen de 2de, Thanatos durfde het aan en ook toen hij de schakelaar om zette was er geluid. Ook deze reageerde precies zoals gewenst en een keurig verloop in toonhoogte was hoorbaar.

Wauw! Dit is een enorme stap vooruit en zeker een belangrijke!

Foto's ter illustratie:

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2017, 11:05:38 door i2Paq »
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

groovy.

• 11612
  • Old school audio.
« Reactie #77 Gepost op: 27 juli 2017, 11:11:11 »
Mooi.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

i2Paq

• 3099
« Reactie #78 Gepost op: 27 juli 2017, 11:12:30 »
Helaas zijn de aluminium frontplaten van de Elektrostaten onherstelbaar beschadigd en moest ik op zoek naar vervangers.

Omdat dit speciaal gemaakt is voor de DM70 is een gelijkend vervangende plaat niet te vinden, en ik heb heel wat afgezocht.

Na lang beraad besloten om voor standaard geperforeerd aluminium plaat te gaan welke zwart gemoffeld gaat worden.

De plaat gebruik ik zowel voor de Elektrostaten als voor de woofer om zo een "eenheid" te creëren.

Het wijkt enorm af van "origineel" maar wat niet is, is niet.

Toen ik de platen als proef plaatste stond het niet eens gek en zwart gemoffeld zal het er alleen nog maar beter uit zien.

Mocht ik tzt. iets beters tegen komen dan kan ik vrij makkelijk vervangen.

Ik heb gekozen voor ronde gaatjes, dit past beter bij de ronde vorm van de woofer en misstaat niet in de Elektrostaten.

Het gebruik van sleuven in een rond gaat ziet er vreemd/net uit.

Foto ter illustratie:

*

thanatos

• 1734
  • Cum non tum age
« Reactie #79 Gepost op: 27 juli 2017, 12:46:37 »
Omdat we allebei toch we zenuwachtig waren heb ik de eerste unit aangezet, en er was geluid!
Op het laag filter zat een dummy-load maar de Elektrostaat gaf een keurige toon en Thanatos draaide aan een knop en de toonhoogte veranderde netjes. Zo te horen geen enkele vervorming!

Toen de 2de, Thanatos durfde het aan en ook toen hij de schakelaar om zette was er geluid. Ook deze reageerde precies zoals gewenst en een keurig verloop in toonhoogte was hoorbaar.

Alles is goed gezekerd en aarde netjes aangesloten. Bij sluiting was het wel goed gegaan hoor  ;D Maar toch altijd ff spannend na jaren buiten bedrijf gestaan te hebben  ;)

Mooi project. Ik hoop dat je snel de DM70 speelklaar hebt staan.
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

*

i2Paq

• 3099
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon - Update 3-08-2017
« Reactie #80 Gepost op: 3 augustus 2017, 16:42:45 »
Vandaag de reis naar Duitsland aanvaard.

Ruim 250km "immer gerade aus"  ;D

Zonder noemenswaardig oponthoud was ik om 12:23 in Holten, een voorstad van Oberhausen.

Reromanus Shackman is gevestigd in een normaal woonhuis en een normale straat. Het huis zelf stamt, denk ik, uit begin 1900, misschien zelfs wel ouder. Het huis is niet te missen tussen de overige (nieuwere) huizen in de straat.

Reiner Römer is "ein sehr angenehmer Person", een heel ander persoon dan je uit zijn altijd korte e-mails haalt. Mailen blijkt gewoon niet zijn ding. Ik werd iig. zeer welkom ontvangen en ik denk dat hij het ook wel leuk vindt als je de moeite neemt om hem te bezoeken en je spullen te brengen. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Na doorgesproken te hebben wat ik wil, een volledige revisie van de Elektrostaten, kreeg ik een rondleiding door het huis. Op de begane grond is een luisterkamer en een werkkamer waar vooral reparaties op component niveau gedaan wordt. Zeg maar gerust; al het soldeer werk.
In de kelder zijn de diverse ruimtes waar materiaal bewerking gedaan wordt (hout en metaal), de ruimte waar de elektrostaten bespannen en gecoat worden. Daarnaast de ruimte waar de elektrostaten weer samengebouwd worden en gemeten om daarna in de luisterruimte getest te worden.

Terugkomend op mijn "witte" elektrostaten; deze zijn er heel slecht aan toe en het is veel werk deze weer werkend te krijgen. Gelukkig heb ik 2 spare sets en deze zijn er prima aan toe. Reiner gaat dus eerst onderzoeken welke spare set hij gaat gebruiken en dan de 2de spare set bekijken hoe die er aan toe is. Dan heb ik straks 1 werkende set en een spare set die, als het meezit, ook gewoon werkt.
Het binnenwerk uit een spareset komt dus in de witte omlijsting. Geen mens die het gaat zien/horen.  ::)

We hebben het ook gehad over spare-parts zoals het metalen front van de elektrostaten, woofers, etc. In het kort: dit is er niet. Hij adviseert dat mocht je een set willen kopen die technisch niet op orde is, check of de optische staat goed is. Dat is je eerste winst.
Toen ik hem mijn oplossing liet zien was hij erg enthousiast! Het is wel niet origineel maar ge-poedercoat aluminium zoals wat ik heb gaat zeker niet misstaan.
Je zou er een speakergaas over kunnen aanbrengen zodat het nog meer gaat lijken op het origineel, maar samen vonden we eigenlijk het zwarte aluminium met de gaatjes het mooist.

Dit ga ik dus ook zo doorvoeren bij de woofer.

Na een uurtje stond ik weer buiten, volgende week krijg ik een e-mail met de planning en de kosten. Ik hou rekening met 1 a 2 maanden "levertijd".
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2017, 16:47:59 door i2Paq »

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon - Update 27-07-2017
« Reactie #81 Gepost op: 3 augustus 2017, 16:48:33 »
Heerlijk om deze enthousiaste verhalen te lezen, Norman!

En hopelijk straks een prachtig resultaat (ga ik wel vanuit).  8)
Audiodidact

*

i2Paq

• 3099
« Reactie #82 Gepost op: 3 augustus 2017, 16:49:12 »
Nu nog op zoek naar nieuwe vulling.

De oude vulling (glaswol) is op en de DM70 zit eigen "te vol" met vulling waardoor hij enigszins doodslaat in het laag.

Ik zou kunnen volstaan met het bekleden van de binnenkant met dempings- matten zoal Pritex, Akotherm,  aixFOAM of BAF.
Daarnaast zie ik Sonofil, is dat een soort "wol"?

Graag hoor ik van jullie waar jullie ervaring mee hebben zodat ik hiermee verder kan.

De DM70 is overigens een gesloten systeem.

Edit: typo.
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2017, 10:21:11 door i2Paq »

*

Rubble

• 10391
« Reactie #83 Gepost op: 3 augustus 2017, 20:26:44 »

De oude vulling (glaswol) is op en de DM70 zit eigen "te vol" met vulling waardoor hij enigszins doodslaat in het laag.

Ik zou kunnen volstaan met het bekleden van de binnenkant met dempings- matten zoal Pritex, Akotherm,  aixFOAM of BAF.
Daarnaast zie ik Sonofil, een soort "wol"?

Graag hoor ik van jullie waar jullie ervaring mee hebben zodat ik hiermee verder kan.

Klikkerdeklik

Horn heeft uiteindelijk een of andere eco/ groene glaswol gebruikt.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

i2Paq

• 3099
« Reactie #84 Gepost op: 3 augustus 2017, 20:43:51 »

Klikkerdeklik

Ik lees Knauf Ecose.

Voor de zekerheid een PM gestuurd.

*

i2Paq

• 3099
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon - Update 3-08-2017
« Reactie #85 Gepost op: 7 augustus 2017, 14:28:17 »
De Knauf is een optie, maar ook BAF.

We hebben nog even de tijd voordat we een beslissing moeten nemen.

*

i2Paq

• 3099
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon - Update 9-08-2017
« Reactie #86 Gepost op: 9 augustus 2017, 11:21:42 »
Laatse struikelblok was het isolatiemateriaal waarmee de woofers en front van de kast gescheiden zitten.

Deze 4 stukken zijn redelijk beschadigd en zaten van origine met nietjes vast aan de kast en woofer bezel.

Ze zijn gemaakt van een gesloten cel rubber, lijkend op Neopreen.

Na lang zoeken een bedrijf gevonden die en op maat levert en waarbij 1 kant zelfklevend is.
Dat scheelt een hoop gedoe met inbouwen, maar vooral op maat uitsnijden van de cirkel.

Volgende week zijn ze binnen.
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2017, 11:23:46 door i2Paq »

*

Nicolas

• 18457
  • The more ambitious home installation
« Reactie #87 Gepost op: 9 augustus 2017, 11:45:00 »

Klikkerdeklik

Ik lees Knauf Ecose.

Voor de zekerheid een PM gestuurd.

Ik heb enkele jaren geleden 200m² Ecose verwerkt. :) Voordeel: prikt niet zoals echte glaswol. Maar het is wel een stoffig werkje hoor, het materiaal laat bij behandelen veel fijne stofdeeltjes los.
about 0 seconds remaining

*

i2Paq

• 3099
« Reactie #88 Gepost op: 9 augustus 2017, 12:49:45 »

Ik heb enkele jaren geleden 200m² Ecose verwerkt. :) Voordeel: prikt niet zoals echte glaswol. Maar het is wel een stoffig werkje hoor, het materiaal laat bij behandelen veel fijne stofdeeltjes los.

Ik denk dat ik voor BAF ga.

Dit lijkt mij een mooie middenweg.

Re: B&W DM70; rebuilding an Icon - Update 9-08-2017
« Reactie #89 Gepost op: 9 augustus 2017, 16:30:13 »
Ik zou het niet doen  8)