*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon - Update 9-08-2017
« Reactie #90 Gepost op: 9 augustus 2017, 17:18:29 »
BAF lijkt me prima, ik gebruik het ook regelmatig (voor zover dat een aanbeveling is natuurlijk....).

*

Opa Spylac

• 6150
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #91 Gepost op: 9 augustus 2017, 17:42:48 »
De beste aanbeveling is dat terug-naar-af het niet zou doen.

Doe eens maf, we nemen BAF.

Lijkt me dus een prima keuze.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Beekie

• 171
« Reactie #92 Gepost op: 9 augustus 2017, 17:47:32 »
BAF is een goede keuze, zeker met de nieuwe woofers die er nu in de kasten komen.
In de luidsprekerkasten waar de nieuwe luidsprekers uit komen zat ook BAF als dempingsmateriaal.

Beekie.
Luxman CL-38uSE | MQ-88uSE | D-380
AVM Evolution M2 mono blokken
Audio-Technica AT-33E | AT-ART9
Audio Physic Spark II | Tempo III JE
Dr. Feickert-Woodpecker + 12" Jelco
Sony CDP-X3000 | CDP-XA50ES | DTC-ZE 600
Yamaha CT-710 | T-D500 DAB+
JK Acoustics Interlink Type I & II, Reference speakerkabel

*

Wim72

• 1310
« Reactie #93 Gepost op: 9 augustus 2017, 22:57:30 »
Als het aan "terug-naar-af ligt" worden alle luidsprekers op deze planeet uit hun behuizing gehaald en los aan hun magneet ergens in de luisterruimte bevestigd en heeft niemand van de wereldbevolking ooit nog dempingsmateriaal nodig... :P

« Reactie #94 Gepost op: 10 augustus 2017, 06:37:53 »
Als het aan "terug-naar-af ligt" worden alle luidsprekers op deze planeet uit hun behuizing gehaald en los aan hun magneet ergens in de luisterruimte bevestigd en heeft niemand van de wereldbevolking ooit nog dempingsmateriaal nodig... :P
8) 8)

*

i2Paq

• 2958
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #95 Gepost op: 10 augustus 2017, 08:11:40 »
Bedankt voor jullie meedenken!

Maar hoe bereken ik de juiste hoeveelheid BAF per kast?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #96 Gepost op: 10 augustus 2017, 08:27:49 »
Da's lastig. Je wilt namelijk het in de kast gereflecteerde geluid naar behoren dempen zodat dat minimaal weer door de conus naar buiten treedt en en tevens staande golven in de behuizing afdoende onderdrukken.
Spelen met de hoeveelheid en luisteren en/of meten geeft een goede indruk.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

i2Paq

• 2958
« Reactie #97 Gepost op: 10 augustus 2017, 09:38:13 »
Da's lastig. Je wilt namelijk het in de kast gereflecteerde geluid naar behoren dempen zodat dat minimaal weer door de conus naar buiten treedt en en tevens staande golven in de behuizing afdoende onderdrukken.
Spelen met de hoeveelheid en luisteren en/of meten geeft een goede indruk.

Jeetje, dus er is geen rekensom cq. vaste waarde om bv. mee te beginnen?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

richard

• 3619
« Reactie #98 Gepost op: 10 augustus 2017, 10:09:25 »
Niet bij mijn weten. Je zou de oppervlakken en dikte van het glaswol als uitgangspunt kunnen nemen.

Demping wordt eigenlijk altijd proefondervindelijk bepaald. Wel je gezonde verstand gebruiken, niet helemaal stijf volproppen en de ruimte tussen woofer en poort vrij houden.

Genoeg is beter.

*

i2Paq

• 2958
« Reactie #99 Gepost op: 10 augustus 2017, 11:08:23 »
Niet bij mijn weten. Je zou de oppervlakken en dikte van het glaswol als uitgangspunt kunnen nemen.

Demping wordt eigenlijk altijd proefondervindelijk bepaald. Wel je gezonde verstand gebruiken, niet helemaal stijf volproppen en de ruimte tussen woofer en poort vrij houden.

Er is geen Bass-poort.

Het is een gesloten systeem.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #100 Gepost op: 10 augustus 2017, 12:05:03 »
Dan moet je die er nog even inzagen. 😆
Je gebruikt een andere woofer dan origineel, wanneer die lichter is dan het origineel dan ligt je systeemresonantie wat hoger, dat kun je met de juiste hoeveelheid BAF weer iets omlaag krijgen doordat het spul niet alleen een dempende werking heeft maar ook de bewegende massa in de kast fractioneel vergroot.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

i2Paq

• 2958
« Reactie #101 Gepost op: 10 augustus 2017, 12:13:08 »
Dan moet je die er nog even inzagen. 😆

*zoekt gatenboor*  ^-^

Citaat
Je gebruikt een andere woofer dan origineel, wanneer die lichter is dan het origineel dan ligt je systeemresonantie wat hoger, dat kun je met de juiste hoeveelheid BAF weer iets omlaag krijgen doordat het spul niet alleen een dempende werking heeft maar ook de bewegende massa in de kast fractioneel vergroot.

Ik ga eerst testen met de originele woofer, daarna pas aan de gang met de Sandwich.

Neemt niet weg dat ik van scratch af begin met de nieuwe vulling.

*

Wim72

• 1310
« Reactie #102 Gepost op: 10 augustus 2017, 22:20:19 »
Een goede gatenboor is duur! Alternatief: Nachtje in het bos plaatsen en hopen dat een verdwaalde specht er een mooi rond gaatje inhamert... ;D :P

« Reactie #103 Gepost op: 11 augustus 2017, 11:51:03 »
Je kan er ook een zondje in ragen met een zecoupeerdaag.

*

i2Paq

• 2958
« Reactie #104 Gepost op: 20 augustus 2017, 15:05:36 »
Wellicht bekend maar ik heb een "gezocht" advertentie op MP staan tbv. nog een DM70 of iig. onderdelen.

Hier heb ik al veel vreemde reacties gehad, vooral van sneue oplichters die denken dat ik Jantje Domoor ben  ;D

Vorige week een telefoontje van iemand die begon met: "Norman, ik heb een probleem. Ik heb te veel speakers staan".
Nou, ik ken maar weinig mensen die dat probleem hebben, zeker op dit forum.  ;D :angel:

Het werd een zeer leuk gesprek en nu bleek deze heer te wonen in een plaats waar ik afgelopen vrijdag toevallig moest zijn voor de minder leuke familie aangelegenheden; een begrafenis.

Na deze begrafenis was het een kort stukje rijden om bij de bewuste beller aan te komen.

Prachtig huis, een hele indrukwekkende set en een alleraardigste mede muziekliefhebber.

Daar stonden ze, in al hun pracht; 2 DM70 in bruin fineer.
Helaas met de zelfde klachten als de mijne; geen voeten.

De set bleek in het verleden reeds gereviseerd op een zeer vakkundige manier en ook de vulling bleek vervangen door BAF.
Ik kon dus mooi zien en horen dat dit prima werkt.

De revisie deed zijn werk en ondanks het feit dat ze niet op voeten stonden maar op een zelfbouw verhoging; ze klonken waanzinnig!

We hebben naar jazz geluisterd en De Dijk; man wat klonken die DM70 heerlijk.

Nu zal de set ook wel meegespeeld hebben (leuke woordspeling) maar dat neemt niet weg dat ik enorm onder de indruk was van wat ik hoorde.
Dit belooft wat voor de mijne (hoop ik)!

Afgesproken dat ik de tekeningen en foto's van mijn zelfbouw voeten zou mailen + een linkje naar dit topic en dat van mijn Tannoy's heb ik afscheid genomen en samen met mevr. i2Paq de lange thuisreis aanvaard.

Ik bleef nog lang nagenieten van deze bijzonder luisterervaring aangezien de eerdere DM70 die ik gehoord heb allemaal klachten hadden.