Scherpe hoge tonen
« Gepost op: 8 maart 2017, 14:04:20 »
Middag allemaal.
Ben sinds kort gelukkige bezitter van Dynaudio Emit M10 luidsprekers (moeten wel nog volledig inspelen) op verzwaarde Atacama stands, gekoppeld aan een Nad 320BEE versterker en Onkyo DX7355 CD player, kabels van AudioQuest. Komende van Dali Zensor 1 speakers is dit een hele verbetering. Hoofdzakelijk luister ik naar 'Classic Jazz'. Storend zijn soms de te schrille hoge tonen bij bijv. trompet, dwarsfluit, enz. Dit was al het geval bij de Dali's, maar niet in die mate. Alhoewel de NAD bekend staat als een 'warme' versterker', zouden volgens sommigen op andere forums de hoge tonen "té" kunnen zijn. Idem voor de Onkyo CD speler die tamelijk 'hoog' zou afgestemd zijn.
Voor ik één van deze twee elementen zou vervangen had ik graag jullie opinie. Het zou niet aan te raden zijn als ik de versterker zou vervangen en zou blijken dat het aan de CD player zou liggen of omgekeerd. Graag jullie mening (met dank!).

*

chansig

• 10363
Re: Scherpe hoge tonen
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2017, 14:06:56 »
Akoestiek die roet in het eten gooit ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2017, 14:22:11 »
Klinkt als verkeerde interlink keuze tussen CD en versterker. Had dezelfde ervaring.
Met JKE kabels werden de hoge tonen weer in verhouding gebracht.
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

.....

• 2706
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2017, 14:23:59 »
Akoestiek die roet in het eten gooit ?

Gr. Hans

X1 Dynaudio doet het altijd goed op jazz...zou niet ''scherp'' mogen zijn...
Speler is verdacht...probeer een andere. zelf ervaar ik de Onkyo hi fi componenten als ''dun&scherp'' maar das mijn gehoor.... ;).
Lenen en proberen is het advies....suk6.

*

chansig

• 10363
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2017, 14:40:30 »
Klinkt als verkeerde interlink keuze tussen CD en versterker. Had dezelfde ervaring.

Ik heb de JKE kabels ook gehad...brachten bij mij niets in balans.

Gr. Hans

*

Rubble

• 9935
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2017, 14:46:05 »
Koop voor max. een tientje een CD speler bij de kringloop om eens te proberen. Een oudere Philips of zo. 
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

J.B.L

• 3389
« Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2017, 15:06:27 »
Koop maar eens een streamertje voor een paar tientjes, een SBT of zo  ::)

*

Rubble

• 9935
« Reactie #7 Gepost op: 8 maart 2017, 15:20:24 »
Koop maar eens een streamertje voor een paar tientjes, een SBT of zo  ::)
Waarom de 'roll eyes'? Nergens voor nodig. Ik zie regelmatig Philipsjes en andere prima spelers voor onder de 10 euro. Op die manier kan je voor bijna geen geld de CD speler uitsluiten of juist als schuldige aanwijzen.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

J.B.L

• 3389
« Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2017, 16:16:54 »
Dat komt omdat ik persoonlijk een middenklase CD speler minderwaardig vind klinken aan goede streamer bjiv. een SBT, die heeft een heel erg 'safe' geluid en bovendien - gebruiksgemak.
Met een SBT heb je al een uitstekende basis en in principe een speler voor het leven, de uiteindelijke klank kun je bepalen met de DAC die je evt. eraan hangt.
Ik heb zelfs een dCS studio dac achter de mijne gehad en vond het resultaat verbluffend.

Er is niks mis met een CD speler van de kringloop maar je moet weten welke je moet hebben, de wat rustiger klinkende voorbeelden zijn o.a Denon, Technics, Philips dan bijv. een Yamaha/Onkyo.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2017, 16:21:33 door J.B.L »

« Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2017, 22:57:18 »
Dan had je goede kabels Hans.

Gr. Hans
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

geerd

• 5016
  • scheun ja
« Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2017, 23:03:18 »
denk dat je set ondanks het een leuk setje is nooit zal voldoen aan je wensen .
een trompet of fluit is voor veel luidsprekers niet goed weer te geven .
denk ook dat je verwachtingen in deze wat te hoog liggen .
lijkt mij ook niet zo maar even op te lossen , interlinks kan wat doen maar die kosten dan meer dan je set is dus geen optie .
het beste lijkt mij daarom rustig blijven , rond kijken en veel luisteren , tot je een luidspreker vind die je bevalt en deze aan te schaffen
les is more

*

.....

• 2706
« Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2017, 00:11:26 »
denk dat je set ondanks het een leuk setje is nooit zal voldoen aan je wensen .
denk ook dat je verwachtingen in deze wat te hoog liggen .
lijkt mij ook niet zo maar even op te lossen , interlinks kan wat doen maar die kosten dan meer dan je set is dus geen optie .
het beste lijkt mij daarom rustig blijven , rond kijken en veel luisteren , tot je een luidspreker vind die je bevalt en deze aan te schaffen

ook deze Dynaudio's kunnen een trompet netjes neerzetten, de NAD moet goed kunnen klinken met de Dynaudio's....probeer is een andere speler, of wat JBL meldt een STB, echt gelul over de luidsprekers...it zijn geen Jamo disco toeters...

*

richard

• 3579
« Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2017, 00:14:55 »
En ook in het echt kunnen die best scherp klinken.
Genoeg is beter.

*

chansig

• 10363
« Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2017, 07:34:48 »
Dan had je goede kabels Hans.

Gr. Hans

Ja dat denk ik ook...... ;D

Gr. Hans

*

ShaggyNL

• 964
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2017, 11:06:01 »
Voor onze topic-starter ten eerste:
scrille hoge tonen = vervorming

Waar dat vandaan komt is nu natuurlijk de vraag, maar houd altijd in gedachte dat wat je hoort, vervorming is.

Dit kan de opname zijn, maar ik begrijp dat je het bij meerdere opnamen hebt van originele CD's. En ookal zijn het oude opnamen, in de jazz hadden ze dit vaak wel goed voor elkaar en zou het er niet mogen zijn.

Nu zou het heel goed kunnen bij de speler waarmee je de muziek af speelt, in dit geval de CD-speler. Als je eens een andere CD speler aan kan sluiten, zou je hier al best verandering/vooruitgang in kunnen vinden. Overigens zal de versterker ook een klein beetje vervorming toevoegen. Dit gebeurd alleen meestal bij de betere versterker steeds minder. Daarnaast zal ik het er maar op houden dat het niet zo zeer in de luidspreker zit. De Zensor speakers hebben een heel "vergevende" tweeter.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2017, 11:08:59 door ShaggyNL »
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic