*

art

• 8814
Re: Scherpe hoge tonen
« Reactie #15 Gepost op: 9 maart 2017, 12:36:35 »

scrille hoge tonen = vervorming

Niet altijd.
Belangrijke oorzaak kan domweg het eigen gehoor zijn. Komt nogal eens voor bij 50+'ers. Reden om te zoeken naar warm geluid. Trekt bij naarmate de curve in het  hoge gebied weer wat geleidelijker gaat verlopen. Een mooiere 'hoog-af' curve dus.  :-\

Speakers met een rommelig overnamepunt tussen mid en tweet kunnen dit effect ook vertonen/versterken.

Een povere CD-speler, waardoor het hoog niet 'schoon' is, maar er troep uit de DAC meekomt. Populair verschijnsel bij de eerste spelers van Aziatische herkomst. In dit geval mag je spreken van vervorming. Een slechte interconnect (te capacitief) kan dit soms iewat verbeteren.

Vrijwel alle versterkers hebben zo'n lage vervorming dat je hun invloed kunt verwaarlozen.

Ik zou d'r eens een andere (CD)speler aan hangen.

« Laatst bewerkt op: 9 maart 2017, 12:45:23 door art »

*

ShaggyNL

• 923
  • Peter de platen-poetser
    • Flickr foto pagina
« Reactie #16 Gepost op: 9 maart 2017, 13:06:19 »

Niet altijd.
Belangrijke oorzaak kan domweg het eigen gehoor zijn. Komt nogal eens voor bij 50+'ers. Reden om te zoeken naar warm geluid. Trekt bij naarmate de curve in het  hoge gebied weer wat geleidelijker gaat verlopen. Een mooiere 'hoog-af' curve dus.  :-\
Toch vervorming dus, maar dan in het gehoor van de 50+'er in dit geval. Het gehoor "slijt" immers ook.
Citaat
Speakers met een rommelig overnamepunt tussen mid en tweet kunnen dit effect ook vertonen/versterken.

Een povere CD-speler, waardoor het hoog niet 'schoon' is, maar er troep uit de DAC meekomt. Populair verschijnsel bij de eerste spelers van Aziatische herkomst. In dit geval mag je spreken van vervorming. Een slechte interconnect (te capacitief) kan dit soms iewat verbeteren.

Vrijwel alle versterkers hebben zo'n lage vervorming dat je hun invloed kunt verwaarlozen.
Ben ik niet met je eens. Hang maar eens een 200,- versterkertje of een "slechte oude" versterker, naast een klasse A-versterker.
Citaat
Ik zou d'r eens een andere (CD)speler aan hangen.
Kans dat daar inderdaad de zwakste schakel zit.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic

« Reactie #17 Gepost op: 9 maart 2017, 15:42:21 »
Tot zo ver alvast bedankt iedereen, er wordt hier echt 'meegedacht', maar welke zouden de minst in hoge tonen 'scherpe' players zijn, laat ons zeggen voor rond de 200-300?

*

J.B.L

• 3328
« Reactie #18 Gepost op: 9 maart 2017, 15:46:38 »
Voor onze topic-starter ten eerste:

Waar dat vandaan komt is nu natuurlijk de vraag, maar houd altijd in gedachte dat wat je hoort, vervorming is.

Dit kan de opname zijn, maar ik begrijp dat je het bij meerdere opnamen hebt van originele CD's. En ookal zijn het oude opnamen, in de jazz hadden ze dit vaak wel goed voor elkaar en zou het er niet mogen zijn.

Nu zou het heel goed kunnen bij de speler waarmee je de muziek af speelt, in dit geval de CD-speler. Als je eens een andere CD speler aan kan sluiten, zou je hier al best verandering/vooruitgang in kunnen vinden. Overigens zal de versterker ook een klein beetje vervorming toevoegen. Dit gebeurd alleen meestal bij de betere versterker steeds minder. Daarnaast zal ik het er maar op houden dat het niet zo zeer in de luidspreker zit. De Zensor speakers hebben een heel "vergevende" tweeter.

Nee, echt niet. Juist die loodrechte versterkers klinken vaak zo. Pak maar eens een wat latere (90s) Krell preamp, ga luisteren en kijk daarna naar zijn specs en koppel dat aan een prima metende UcD. Je wilt niet weten wat je hoort, in de negatieve zin dan.

*

chansig

• 10176
« Reactie #19 Gepost op: 9 maart 2017, 16:03:54 »
Hier UCD's gehad...verschillende. Die scherpte/vlakheid is ook een smaak iets en geen gegeven. Ik heb het in ieder geval nooit ervaren. Nu ook een behoorlijk recht metende speakers/versterker combi staan. Ik ervaar geen enkele vlakheid....dat andere het wel zo ervaren betekent niet dat het zo is.

Zijn van die audiodogma's..buizen klinken warm, klasse d klinkt koud/vlak. Blablabla vind ik het.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

minplus

• 6468
  • relax, don't do it
« Reactie #20 Gepost op: 9 maart 2017, 16:07:39 »
Tot zo ver alvast bedankt iedereen, er wordt hier echt 'meegedacht', maar welke zouden de minst in hoge tonen 'scherpe' players zijn, laat ons zeggen voor rond de 200-300?

Haal eerst eens eentje voor een tientje met 4 weken garantie van de kringloop voor je een paar 100 investeert.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

ShaggyNL

• 923
  • Peter de platen-poetser
    • Flickr foto pagina
« Reactie #21 Gepost op: 9 maart 2017, 16:36:23 »
Helemaal met bovenstaande eens. Ik zag pas hier in Zwolle zelfs een prima spelert staan voor enkele tientjes. Ik denk dat je daarmee meer te weten komt. En is het niet het gewenste resultaat, weet je dat het niet aan de speler ligt. (alhoewel ik zelf nu nog denk van wel). Je kan voor 275,- op Marktplaats inderdaad wel een leuke speler vinden (ik ga nog even bewust niet met merken en types gooien). Maar dan moet je wel zeker weten waar je geld in wil steken.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic

*

rob768

• 162
« Reactie #22 Gepost op: 9 maart 2017, 17:30:28 »
Ga jouw cd's eens bij iemand anders met een goede installatie luisteren. Je wordt hier met kabesl en interlinks nogal op kosten gejaagd met beperkte (if any) kans op verbetering. Akoestiek kan wat uitmaken maar daar zou het boog niet scherp van mogen worden.

*

chansig

• 10176
« Reactie #23 Gepost op: 9 maart 2017, 17:34:04 »
Akoestiek kan wat uitmaken maar daar zou het boog niet scherp van mogen worden.

Hoezo niet ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

spooky

• 130
  • TRANSLATOR !
« Reactie #24 Gepost op: 9 maart 2017, 17:58:07 »
Heb door een blijvende gehoorschade ( komt niet van de audio ) geen plezier meer van mijn set. heb zodoende nog een mooie
Philips cd 104 door TVW geheel opnieuw opgebouwd over . is als nieuw mag weg voor 250e ( de revisie/modificatie kosten)
klinkt beslist niet ,,scherp,,
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2017, 18:00:42 door spooky »

*

grf-r 2

• 2649
« Reactie #25 Gepost op: 9 maart 2017, 19:14:36 »
Hier UCD's gehad...verschillende. Die scherpte/vlakheid is ook een smaak iets en geen gegeven. Ik heb het in ieder geval nooit ervaren. Nu ook een behoorlijk recht metende speakers/versterker combi staan. Ik ervaar geen enkele vlakheid....dat andere het wel zo ervaren betekent niet dat het zo is.

Zijn van die audiodogma's..buizen klinken warm, klasse d klinkt koud/vlak. Blablabla vind ik het.

Gr. Hans

Ucd's vond/vind ik goed klinken, aangenamer dan een a/b bak.....buizen warm? alleen als je er met je fikken aanzit...heet zelfs...
Nee de buizen klinken niet warm hier, wel open...maar dat is ondertussen het bekende tegen-koppelings-verhaal.

*

richard

• 3449
« Reactie #26 Gepost op: 9 maart 2017, 20:41:08 »

Gr. Hans

Ucd's vond/vind ik goed klinken, aangenamer dan een a/b bak.....
Om ook wat aan het welles-nietis verhaal bij te dragen; UcD heeft mij ook nooit kunnen bekoren, ook om de grofheid in het hoog. Voor laagweergave prima en naar mijn mening daar ook op zijn plaats.
Bij Adam Audio zijn ze daar inmiddels ook achter.

Overigens is Ncore wel wat beter in de kwaliteit van de hoogweergave.

Nad 320BEE
Lijkt me niet meteen de eerste verdachte. Misschien dat de contacten van de schakelaars en connectoren wat geoxideerd zijn. Probeer ook eens een korte interlink tussen preamp en power-amp in plaats van de beugeltjes. Dynaudio vind ik eigenlijk ook nooit scherp klinken. De Onkyo ken ik niet.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2017, 20:57:55 door richard »
Genoeg is beter.

*

art

• 8814
« Reactie #27 Gepost op: 9 maart 2017, 20:51:58 »
het bekende tegen-koppelings-verhaal.

De tegenkoppeling in een UcD wordt vaak lineair vergeleken met de tegenkoppeling op een recht-op-en-neer versterker.
Dat is een misverstand. De tegenkoppeling in een UcD heeft primair betrekking op de lineariteit van de modulator. Deze kan zr groot zijn omdat het een proces is waar de hoogte van de resulterende momentane puls nauwkeurig bepaald wordt. Natuurlijk maakt die puls deel uit van het audiosignaal, maar in wezen is de invloed van de tegenkoppeling op het audiosignaal zelf peanuts.
De tegenkoppeling in een UcD-versterker bedraagt (naar ik meen) +50 dB. Dat dit mogelijk  is, is te danken aan  de relatieve simpelheid van de puls: er zijn geen/nauwelijks faseproblemen.

Dit is heel anders bij de conventionele versterker, de fase is daar over het hele audiogebied wisselend, afhankelijk van de gebruikte componenten. Vandaar dat tegenkoppeling daar zeer beperkt moet zijn omdat het al gauw niet  meer in de hand  is te houden. Vandaar dat m.n. zelfbouwers dit vrezen.

Adam Audio gebruikt(e) geen UcD maar een vrij primitieve klasse D versterker. Behringer heeft er meer sjoege van  :)  , Lab.Gruppen ook.

« Reactie #28 Gepost op: 9 maart 2017, 22:19:35 »
Hi,

Als je eens naar je CD's wilt luisteren op een andere installatie ben je welkom.
Jeff Rowland Coherence II, Jeff Rowland Model 7 Mk IV, Apogee Duetta Sign., Thorens TD-126 (Rolf Kelch modificaties), SME series III, Decca London Gold, Origin A8, ALBS DAC, Cambridge 851N, 2 x Popcorn Hour.

*

grf-r 2

• 2649
« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2017, 00:14:36 »
het bekende tegen-koppelings-verhaal.

De tegenkoppeling in een UcD wordt vaak lineair vergeleken met de tegenkoppeling op een recht-op-en-neer versterker.
Dat is een misverstand. De tegenkoppeling in een UcD heeft primair betrekking op de lineariteit van de modulator. Deze kan zr groot zijn omdat het een proces is waar de hoogte van de resulterende momentane puls nauwkeurig bepaald wordt. Natuurlijk maakt die puls deel uit van het audiosignaal, maar in wezen is de invloed van de tegenkoppeling op het audiosignaal zelf peanuts.
De tegenkoppeling in een UcD-versterker bedraagt (naar ik meen) +50 dB. Dat dit mogelijk  is, is te danken aan  de relatieve simpelheid van de puls: er zijn geen/nauwelijks faseproblemen.

Dit is heel anders bij de conventionele versterker, de fase is daar over het hele audiogebied wisselend, afhankelijk van de gebruikte componenten. Vandaar dat tegenkoppeling daar zeer beperkt moet zijn omdat het al gauw niet  meer in de hand  is te houden. Vandaar dat m.n. zelfbouwers dit vrezen.

Adam Audio gebruikt(e) geen UcD maar een vrij primitieve klasse D versterker. Behringer heeft er meer sjoege van  :)  , Lab.Gruppen ook.

Selectief lezen is ook een vak, heb het helemaal niet over tegenkopeling in de ucd gehad, alleen maar dat ze voor mijn gehoor heel goed
klinken t.o een klasse A/B versterker, dat mijn eindtrapjes meer ''open'' klinken is bekend....daar had ik het over geen NGB.