*

jpio

• 4371
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Opa Spylac repareert...
« Reactie #1110 Gepost op: 10 juli 2018, 14:44:26 »
Dat zijn serieuze vervangers idd :)
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Opa S.

• 7291
  • Visionaar
    • Second Life Audio
« Reactie #1111 Gepost op: 18 juli 2018, 12:39:27 »
Vandaag aandacht voor een erg mooi apparaat, een Pioneer SX-950.

Helaas wel met een wat mindere ervaring.

Deze receiver was eerdere gereviseerd (een jaar of twee terug), maar bleef aanhoudend klachten geven, onder andere gekraak in de luidsprekers. Aan mij het verzoek dat op te lossen.

Toen het apparaat hier was bleek de revisie - op z'n zachtst gezegd - nogal halfslachtig te zijn uitgevoerd. Vervanging van de standaard elco's, het speakerrelais en vermoedelijk de lampjes voor de schaalverlichting.
Kosten; € 350,00.

Wat níet was gebeurd; vervanging van de voedingselco's, de overige elco's, de tantaal condensatoren, het correcte speakerrelais, de lampjes voor de functieaanduidingen, een groot aantal als slecht bekend staande transistors (vandaar waarschijnlijk het kraken) en een grondige reiniging. Wat daarentegen wél was gebeurd; een flinke schade aan de houten kap. Gelukkig aan de zijkant, zodat het niet al te veel opvalt, maar wel erg zonde, te meer ook omdat de rest van het apparaat (ondertussen) nagenoeg mint is.

Het is bekend wie deze revisie heeft uitgevoerd, maar dat is verder niet zo van belang. Wat ik alleen wel wil meegeven aan mensen die geïnteresseerd zijn in een adequate revisie van hun apparaat; voordat je iemand er de opdracht voor geeft, vraag om een exacte opgave van alle werkzaamheden en om het bijbehorende kostenplaatje. Neem geen genoegen met "we kunnen de totaalkosten niet inschatten", "we weten niet wat we tegen gaan komen" etc. etc. De kosten van een totaalrevisie zijn door iemand met voldoende ervaring heel aardig van te voren in te schatten, zelf geef ik in ieder geval een "fixed" prijsopgave en daar wijk ik ook niet meer van af, ook al wil het nog wel eens wat tegen zitten.

Goed, het apparaat kwam binnen, een eerste inventarisatie;

Wat uitleg bij de foto's;

Foto 1: Het printje van de phono voorversterker. De standaard elco's zijn vervangen, maar de oranje elco's zijn nog gewoon de oude. Nadat ik de eigenaar dat had verteld heeft hij contact opgenomen met het bedrijf dat de revisie had uitgevoerd met de vraag waarom die niet vervangen waren. De reactie: de techneut die de revisie heeft gedaan was van mening dat vervanging van deze elco's de kwaliteit van het geluid zou aantasten, daarom was dat niet gebeurd. Mmm... beetje vreemd verhaal. Nieuwe elco's zullen de kwaliteit van het geluid niet aantasten, hooguit ten goede komen als de oude versleten waren. Uiteraard mits je geen rommel als vervanging gebruikt. Een betere overweging zou zijn; ze zijn niet vervangen om kosten te besparen, deze elco's gaan bijna nooit echt stuk (wat waar is, in mijn ervaring in ieder geval). Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze niet toch stuk kunnen gaan en dat ze met hun ouderdom van ruim veertig jaar niet al lang over de officiële levensduur heen zijn. Ik vervang ze in ieder geval, altijd. Meer werk, meer kosten, maar je bent er toch al mee bezig, als je er later nog een reparatie aan moet doen kost dat een veelvoud van dat beetje extra energie wat je er in had moeten stoppen om het gelijk goed te doen.
Op deze print ook een aantal transistors die bij een revisie absoluut vervangen horen te worden. De met een oranje stip gemerkte transistors zijn gematchede exemplaren, die moeten dus ook bij de nieuwe weer gematched worden. Transistors zijn doorgaans ook na veertig jaar nog in redelijke staat, maar er zijn bepaalde modellen die vaker dan gemiddeld problemen geven. Deze Pioneer heeft er daar een groot aantal exemplaren van. Vervangen dus.

Foto 2: Het printje waar de protectiefunctionaliteit op zit. De elco's zijn vervangen, de transistors niet. Dit zijn geen als slecht bekend staande transistors, maar ze hebben wel het "zwarte pootjes syndroom". Ook vervangen dus.

Foto 3: De print van de voeding. Alle elco's vervangen, de transistors niet. De hier gebruikte transistors zijn goed en hoeven niet vervangen te worden (vermogens transistors van NEC, kleine transistors van Matsushita).

Foto 4: Het oorspronkelijke speakerrelais is vervangen door dit exemplaar en een beetje knullig bevestigd, vastgelijmd aan een kabelgeleider. Het exemplaar zal voldoen, maar is niet zoals het hoort, waarschijnlijk zo gedaan omdat het een goedkope(re) oplossing is. Wel jammer dat een aantal stroomdraden nu niet meer netjes op hun plek kunnen blijven zitten.

Foto 5: Tsja, dit is wel kwalijk bij een revisie, een voedingselco die bijna de helft van zijn capaciteit kwijt is. De waarde moet 22.000uF zijn, ruim 7.000 uF is verdwenen. Voedingselco's in deze staat moeten gewoon vervangen worden.

Foto 6: Voedingselco 2 is in een wat betere staat, iets meer dan 10% van de capaciteit is weg. Deze zou hergebruikt kunnen worden als je echt een budget revisie zou willen doen, maar vervanging is en blijft beter.

Foto 7: De eindversterker print. De elco's zijn vervangen, maar ook hier een aantal slechte transistors die vervangen hadden moeten worden.

Foto 8: De tuner print. Hier is een deel van de elco's vervangen, maar juist een aantal waarvan bekend is dat ze slecht zijn niet (Thanatos noemde ze al de "Sanyo's of death"). Het zijn de kleine lichtblauwe elco's. Ook niet vervangen zijn een aantal tantaal condensatoren (de donkerblauwe bolletjes). Deze tantaal condensatoren zijn doorgaans nog wel goed, maar er is wel een potentieel probleem mee, als ze kapot gaan doen ze dat met veel geweld, ze vliegen in brand en kunnen flinke schade veroorzaken. Vervangen dus.

Foto 9: De voedingselco's van bovenaf gezien

Foto 10: De print voor de toonregeling. Elco's vervangen, maar tantaal condensatoren en slechte transistors niet.

Foto 11: Een van de printen met diverse schakelaars. Hé, toch nog een oude "normale" elco. Die waren dus door het hele apparaat vervangen, behalve deze ene. Dat duidt aan dat er ook niet naar deze print is gekeken, kortom, dat de schakelaars geen aandacht gehad hebben.

In overleg met de eigenaar is besloten de revisie volledig opnieuw te doen, dus ook vervanging van de reeds vernieuwde elco's. Dat laatste was misschien niet echt nodig geweest, maar op deze manier wordt het wel een consistent geheel, bovendien zijn de nieuw geplaatste condensatoren (op papier) van een betere kwaliteit (audio elco's t.o.v. standaard elco's). De keuze van de techneut voor de geplaatste elco's was op zich niet slecht. Het zijn goedkopere elco's, maar wel van een goede kwaliteit (Panasonic M-series). Grappig om te zien was dat - waarschijnlijk ook om kosten te besparen - veel elco's 100 volt versies waren. Op die manier kan je ze bijna voor alle toepassingen gebruiken en hoef je maar weinig modellen op voorraad te hebben. Bij betere elco's maakt dat behoorlijk verschil in de kosten, bij goedkopere elco's is dat verschil veel kleiner.

Het begin van alle revisies is demonteren en schoonmaken. Dat is uiteraard bij deze receiver ook gebeurd. Vervolgens zijn de diverse revisiewerkzaamheden gedaan, elco's, transistors en tantaal condensatoren vervangen;

Op de toonregel-, de phono voorversterker- en de protectieprint;

Op de voedings-, tuner- en eindversterkerprint;

Eén nieuwe voedingselco al geplaatst, het nieuwe speakerrelais van boven én van onder, met alle bekabeling weer netjes op z'n plek;

Last, but not least; de verlichting. De schaal- en meterverlichtingslampjes waren nieuw en zijn daarom niet vervangen. Maar de selectiekeuzelampjes waren allemaal nog de originele. De meesten werkten ook nog, maar die voor "Speakers A" en "FM Stereo" waren gewoon defect. Dat hoort niet bij een revisie en daarom zijn ze allemaal vervangen, ook degenen die nog werkten. Overigens door LEDjes. Daar hoefden gelukkig geen aparte aanpassingen voor gedaan te worden, want de voeding werd geleverd via gelijkstroom (vaak is het wisselstroom en dat lusten LEDs niet). De LEDjes zijn iets feller dan de lampjes, maar dat stoort niet, het ziet er mooi uit en het zal niet snel nog kapot gaan.

Als laatste dan het afregelen, uiteraard alles weer monteren en de "stoffelijke restanten" :)

Met dit als prachtig eindresultaat;

With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

chansig

• 10744
« Reactie #1112 Gepost op: 18 juli 2018, 12:53:36 »
Vind je het not done om de bedrijfsnaam te noemen ? Heeft op deze wijze sowieso weinig zin om het op een forum te brengen zoals je het nu doet.

Zou het wel prettig vinden als ik een apparaat zou hebben en zou overwegen om hem dan naar dit bedrijf te brengen. Ik heb je namelijk al eerder iets zien schrijven over een bedrijf/persoon die half werk zou hebben geleverd.

Je werk ziet er zoals altijd weer tip/top uit. Technisch geen idee.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Opa S.

• 7291
  • Visionaar
    • Second Life Audio
« Reactie #1113 Gepost op: 18 juli 2018, 13:56:53 »
Dank voor je compliment :)

En inderdaad, ik ben niet zo van het bedrijfs- en/of persoonsnamen noemen.

De reden daarachter is deels dat ik niet kan inschatten wat het hele verhaal achter het verhaal is.

Een ander punt is dat - als ze meekijken - ze er wellicht ook nog wat mee kunnen doen. In de wandelgangen is vaak toch wel bekend uit welke hoek de wind waait of zal het dat op bepaald moment worden, ik kan me voorstellen dat als je je werk serieus neemt je niet zit te wachten op mogelijke negatieve bijklanken over wat je doet.

De reden waarom ik het meld zoals ik het doe is om mensen die dergelijke revisies overwegen een leidraad te geven hoe je kunt voorkomen dat je te veel betaalt voor te weinig (of slecht) werk. Daarnaast, ook om überhaupt duidelijk te maken dat revisies lang niet altijd revisies zijn.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Jeronimo

• 7234
« Reactie #1114 Gepost op: 18 juli 2018, 17:58:48 »
En ik vind het zoals zo vaak weer een fascinerend verhaal. Net als ik vaak zit te kijken op tv naar de revisies van old timers en de bouw van motoren, beleef ik er veel genoegen aan. Terwijl ik geen technische know how ter zake heb. Verder lijken mij de "reportages" van OpS voor (beginnende) klussers zeer waardevol. Zo ook voor degenen die eraan denken om hun apparaten in de revisie te doen. Je kan hier goede lessen uit trekken. OpaS, jouw verslagen geef je toch ook door aan je klanten? Het betreft immers waardevolle documentatie bij de betrokken apparaten, mocht men deze ooit willen verkopen.

AVM CD1 Plus Transport + Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E + Audio Technica AT33 PTG/II MC, Dual CS-5000 + Denon DL-304 MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C + PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Opa S.

• 7291
  • Visionaar
    • Second Life Audio
« Reactie #1115 Gepost op: 18 juli 2018, 19:56:15 »
Dank Jeronimo.

Eigenlijk weten de eigenaren van wiens apparaten ik de wederwaardigheden hier beschrijf doorgaans niet eens dat ik dat hier doe (het zijn trouwens vaak gewoon mijn eigen apparaten, dan weet de eigenaar het natuurlijk weer wel  :P).
Maar ik maak veel werkfoto's en als het de revisie voor een ander dan mezelf betreft, dan stuur ik ze na afloop op als daar interesse voor is. Meestal inderdaad wel :).
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Arend-44

• *
  • 11
  • Luctor et ...
« Reactie #1116 Gepost op: 18 juli 2018, 22:10:43 »
En ik vind het zoals zo vaak weer een fascinerend verhaal. Net als ik vaak zit te kijken op tv naar de revisies van old timers en de bouw van motoren, beleef ik er veel genoegen aan. Terwijl ik geen technische know how ter zake heb. Verder lijken mij de "reportages" van OpS voor (beginnende) klussers zeer waardevol. Zo ook voor degenen die eraan denken om hun apparaten in de revisie te doen. Je kan hier goede lessen uit trekken. OpaS, jouw verslagen geef je toch ook door aan je klanten? Het betreft immers waardevolle documentatie bij de betrokken apparaten, mocht men deze ooit willen verkopen.

Ben ik helemaal met Jeronimo eens
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 22:27:03 door Tdo »

*

richard

• 3860
« Reactie #1117 Gepost op: 18 juli 2018, 22:48:14 »
Dank voor je compliment :)

En inderdaad, ik ben niet zo van het bedrijfs- en/of persoonsnamen noemen.
Om vooruit te komen moet je varen op je eigen kunnen, niet afgeven op de fouten van anderen. Dat komt nooit goed over.
Genoeg is beter.

*

standbly

• *
  • 7
  • Een vleermuis hoort tot 150khz, Batman niet
« Reactie #1118 Gepost op: 19 juli 2018, 23:33:11 »
Bovendien kun je het nooit goed genoeg doen, zelfs OPA zal van de volgende (eigenwijze) monteur commentaar krijgen. De volgende monteur is bijvoorbeeld gewend om alle koelpasta (en micaplaatjes) te vervangen. Want hij is er achter gekomen dat vermogen transistoren met uitgedroogde pasta niet dezelfde temperatuur aannemen als het koelprofiel. Tja, zo'n warmte camera kost een paar centjes maar dan heb je ook wat. :-)
Ik maak er een grapje van, OPA doet natuurlijk prima werk. Maar er is a-l-t-i-j-d iets te zeuren.
Een vleermuis hoort tot 150khz, Batman niet

*

J.B.L

• 3681
« Reactie #1119 Gepost op: 20 juli 2018, 01:10:35 »
Opa Goocheltruc flikt 'm weer! 8)
Accuphase E-600 | LKS DA-004 2018 | Avalon Opus | Kimber KS-1130 / Supra Sword LS  / Supra USB | PC Streamer w. JRiver + Tidal

*

Opa S.

• 7291
  • Visionaar
    • Second Life Audio
« Reactie #1120 Gepost op: 20 juli 2018, 09:04:41 »
Bovendien kun je het nooit goed genoeg doen, zelfs OPA zal van de volgende (eigenwijze) monteur commentaar krijgen. De volgende monteur is bijvoorbeeld gewend om alle koelpasta (en micaplaatjes) te vervangen. Want hij is er achter gekomen dat vermogen transistoren met uitgedroogde pasta niet dezelfde temperatuur aannemen als het koelprofiel. Tja, zo'n warmte camera kost een paar centjes maar dan heb je ook wat. :-)
Ik maak er een grapje van, OPA doet natuurlijk prima werk. Maar er is a-l-t-i-j-d iets te zeuren.

Oh ja, wat dat betreft is audio zo ongeveer gelijk aan een willekeurige - liefst orthodoxe! - religie.

Ik heb de nodige techneuten meegemaakt die totaal vastgeroest zitten in het idee dat hún methodes de (enige!) juiste zijn. De kunst is om van dat soort mensen iets te leren en de overtollige ballast er uit te filteren. Dat laatste kan je doen door er gerichte vragen over te stellen; leg me uit waarom jouw methode beter is.

In het geval van mica plaatjes met nieuwe pasta; waarom moet je die vervangen? Als dan het antwoord is dat er temperatuurverschil in koelprofiel en transistor is, waarom is dat dan van belang?

Nu ken ik in dit geval het antwoord van die (eigenwijze) monteur niet, maar ik kan me zo voorstellen dat het antwoord zou zijn; "Omdat je op die manier de versterkingsfactor beïnvloedt op een manier die niet zo berekend is". En dan zou ik weer vragen of dat dan wel daadwerkelijk van belang is, omdat power transistors niet gematched zijn (niet in het vintage spul waar ik aan werk in ieder geval).

Geen idee wat dan het antwoord zou zijn. Ook geen idee of het écht noodzakelijk is. Het Japanse vintage spul uit de jaren '70 heeft bijna altijd micaplaatjes met een doorzichtige nogal vettige koelpasta. Die is nagenoeg nooit uitgedroogd en zou je dus prima opnieuw kunnen gebruiken. Maar ja, houdt dat dan ook de volgende veertig jaar? Dat durf ik niet te zeggen. En dan kan je beter het zekere voor het onzekere nemen;

;D
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Lampje

• 7503
« Reactie #1121 Gepost op: 20 juli 2018, 10:05:19 »
Complimenten 'Opa'!!! Ziet er weer goed uit met een leuk verhaal en foto's.
Krijg nu wel een beetje kriebels om aan die van mij te beginnen.  ;D Weet wat me te wachten staat.

Waarom bewaar ja al die oude onderdelen? Condensatoren en nu micaplaatjes :o ;D
"Opruimen....ja, het gaat lukken!"

*

Opa S.

• 7291
  • Visionaar
    • Second Life Audio
« Reactie #1122 Gepost op: 20 juli 2018, 21:03:42 »
Dank Lampje  ;D

Ik geloof dat ik eens bij jou langs moet gaan...

Hoeveel van dat oude spul heb je in Godsnaam staan? Allemaal mooi spul ook!

Waarom ik alles bewaar? Vind je het heel erg als ik die vraag linea recta terugstuur naar je?  ;D

Ok, waarom ik dat bewaar. Nou ja, a) wie wat bewaart heeft wat, je weet nooit hoe 't nog eens van pas komt, b) hoeveel ruimte neemt 't nu in? en c) ik heb nou ook weer geen zin om voor elk micaplaatje of elke elco naar de gemeentewerf te moeten.

Zoiets dus :)
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

a.b.

• 9058
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #1123 Gepost op: 21 juli 2018, 07:55:16 »
Blijft een leuk draadje, dit :)
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Lampje

• 7503
« Reactie #1124 Gepost op: 21 juli 2018, 09:30:37 »

Ik geloof dat ik eens bij jou langs moet gaan...

U bent welkom! ;)
"Opruimen....ja, het gaat lukken!"