*

Bongo

• 194
Re: Opa Spylac repareert...
« Reactie #1230 Gepost op: 28 januari 2019, 12:30:15 »
wat vroeger ok was is nu ook nog ok.

Een Volkswagen Kever was vroeger ook ok......maar als er nu een auto wordt gelanceerd met dezelfde specificaties, dan blijft er in een objectieve test niet veel van over.

*

Opa S.

• 8146
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #1231 Gepost op: 28 januari 2019, 12:45:47 »
Toch ben ik 't met Tannoy eens.

De verbeteringen in (mogelijke!) geluidskwaliteit zijn over de afgelopen 40 jaar minimaal geweest, de veranderingen zitten 'm veel meer in gebruiksgemak en aansluitmogelijkheden. Maar moderne versterkers klinken niet per definitie beter dan jaren '70 spul. Sterker nog, dan jaren '60 buizenspul. En er zijn genoeg mensen die juist vinden dat vintage beter klinkt.

Persoonlijk ben ik van de overtuiging dat de ene versterker niet heel anders klinkt dan de andere versterker. Althans, niet onder normale woonkamerluisteromstandigheden. Natuurlijk gaat 't uitmaken als een versterker meer in z'n extremen gebruikt wordt (lastige luidsprekers aansturen, grote ruimtes, hoog volume), daar zullen verschillen tussen de ene en de andere wel duidelijk worden. Zo'n Pioneer SA-500(A) is niet geschikt voor grote extremen, maar zolang hij moet presteren al naar gelang waar hij voor bedoeld is doet hij 't goed, eigenlijk zelfs heel goed. Maar inderdaad, wat Tannoy zegt, hij moet wel in goede staat zijn. Én goed afgeregeld, dat wil ook nog wel eens flink schelen.

Wat auto's betreft ligt het gewoon anders, je kunt bijvoorbeeld de wegligging van een kever niet vergelijken met die van een moderne Golf. Die technieken zijn echt sinds de jaren '70 (nog) flink doorgevalueerd.

Met audio is dat niet gebeurd. Misschien kan dat ook wel niet, alhoewel ik persoonlijk het idee heb dat er aan de hele keten nog wel significante verbeteringen aangebracht kunnen worden, ofwel ook de audio techniek kan wellicht nog doorgevolueerd worden. Maar dan denk ik wel dat de ontwikkelaars daarvan echt compleet out of the box moeten gaan denken en de dingen op een andere manier benaderen dan tot op heden gebeurt. Maar ach, dat is maar een idee, misschien is 't wel onzin :).

Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

TANNOY

• 40747
« Reactie #1232 Gepost op: 28 januari 2019, 13:30:34 »
wat vroeger ok was is nu ook nog ok.

Een Volkswagen Kever was vroeger ook ok......maar als er nu een auto wordt gelanceerd met dezelfde specificaties, dan blijft er in een objectieve test niet veel van over.
die vergelijking gaat mank..
als je nu een versterker lanceert met dezelfde specificaties als vroeger dan blijft er in een objectieve test veel van over!

als je een bepaalde versterker wilt vergelijken met die van nu, dan zit er niet zoveel verschil tussen.
natuurlijk zijn ze evt sterker geworden en energie zuiniger, en hebben ze meer digitale ingangen.

maar ze klinken niet altijd mooier of beter.

we kunnen nu wel voor minder geld mooie versterkers bouwen.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

Bongo

• 194
« Reactie #1233 Gepost op: 28 januari 2019, 13:38:32 »
Wat ik probeer te zeggen: de Pioneer SA-500A was toendertijd een leuke transistorversterker van 2x14W; niets minder, maar ook  zeker niets meer.....

*

TANNOY

• 40747
« Reactie #1234 Gepost op: 28 januari 2019, 14:06:35 »
Wat ik probeer te zeggen: de Pioneer SA-500A was toendertijd een leuke transistorversterker van 2x14W; niets minder, maar ook  zeker niets meer.....
en dat is hij nu nog steeds, net zoals zoveel nieuwe versterkers zijn niets minder maar ook zeker niets meer.

dus dan klopt het toch?

anders hoor ik graag waar de echte verschillen zitten  :)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

*

Opa S.

• 8146
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #1235 Gepost op: 28 januari 2019, 14:17:52 »

Voor "budget" begrippen zijn ze destijds wel ontzettend goed in elkaar gezet, in die zin doen ze niet onder voor duurdere Japanse versterkers uit die tijd. En dat blijkt ook wel uit het feit dat er nog genoeg over zijn, ook al zijn ze nu allemaal wel aan een revisie toe om ze weer net zo goed als toen te krijgen. Vergelijk het met budget spul wat je tegenwoordig koopt, ik denk niet dat 't de veertig jaar gaat halen.
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

Regenpak

• 362
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #1236 Gepost op: 28 januari 2019, 15:50:27 »
Vergelijk het met budget spul wat je tegenwoordig koopt, ik denk niet dat 't de veertig jaar gaat halen.
Duur spul ook niet.

Tjerk

*

TANNOY

• 40747
« Reactie #1237 Gepost op: 28 januari 2019, 16:05:20 »
Vergelijk het met budget spul wat je tegenwoordig koopt, ik denk niet dat 't de veertig jaar gaat halen.
Duur spul ook niet.

Tjerk

het ligt er maar aan wat ze hebben gebruikt of hoe ze het hebben gebouwd..is het nog op de ( oude )leest, dan komt het wel in orde.

maar goed, tegenwoordig koop je voor weinig gewoon best goed spul.

*

Regenpak

• 362
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #1238 Gepost op: 28 januari 2019, 17:21:24 »
maar goed, tegenwoordig koop je voor weinig gewoon best goed spul
Zeker, zolang het heel blijft. Of zolang de software wordt ondersteund (Sonos!).

Tjerk

*

TANNOY

• 40747
« Reactie #1239 Gepost op: 28 januari 2019, 17:22:47 »
maar goed, tegenwoordig koop je voor weinig gewoon best goed spul
Zeker, zolang het heel blijft. Of zolang de software wordt ondersteund (Sonos!).

Tjerk

we hebben het over duur spul, dan ga ik hetzelfde vergelijk aan met een goede versterker waar we over praten en niet over een software gevoelig apparaat als sonos.

als we het hebben over best goed spul, onkyo a9010 doet het lekker..

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 17:32:36 door TANNOY »

*

a.b.

• 9661
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #1240 Gepost op: 28 januari 2019, 17:49:36 »
Geen versterker maar wel duur software gevoelig spul:

https://audioexpert.nl/mcintosh-men220.html

Wel goed om te lezen dat een merk als McIntosh DSP inmiddels ook omarmt.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #1241 Gepost op: 28 januari 2019, 17:52:58 »
het zijn tegenwoordig dozen met wat mudules erin er wordt ook niet veel meer gevraagt tegenwoordig de digitale wereld heeft het audio geluid zodanig beperkt dat het al snel leuk klinkt .
vroeger kom een merk nog pronken met wat voor en hoe het muziek kon weergeven , nu is dat niet meer alles zit in hetzelfde kader .
goedkoop en handig voor de makers de luisteraar die het niet weet is tevreden en diegenen die toch horen wat er mist is er gelukkig MP en opa s de plekken waar je soms nog een echte versterker kumnt vinden
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #1242 Gepost op: 28 januari 2019, 17:57:36 »
moet niet veel gekker worden zeg een gerenomeerd merk naar de haaien was zo goed de m c wilde net even zoon setje proberen .
we houden het wel bij Denmay audio en scheu en waar klein groot in is micro mega  ;D ;D ;D
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

jpio

• 4621
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #1243 Gepost op: 28 januari 2019, 18:01:36 »
Gelukkig is het de MEN uitvoering.. je moet er toch niet aan denken als.. enz. ;D
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, HK cdspeler, Nakamichi deck, Philips 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

TANNOY

• 40747
« Reactie #1244 Gepost op: 28 januari 2019, 18:07:09 »
Citaat
goedkoop en handig voor de makers de luisteraar die het niet weet is tevreden

vroeger had je ook prul.
dat had ook geen lang leven en is nu ook al lang gerecycled .

en tegenwoordig kan je voor niet zoveel geld gewoon een mooie set bij elkaar hebben.

ik luister nu ook naar een niet duur setje, wat echt goed speelt.

via bleutooth trouwens vanaf Spotify of Tidal.

komt nog wel een Topping dx3/pro dac/pre voor die in bestelling staat.
maar het hoeft niet, het ligt er maar aan hoe je muziek wil luisteren.

gaat het om die streaming all in one luidsprekers als Sonos etc,, ja het klinkt best aardig wat er uit komt, maar echt mooi is het ook weer niet.
maar voor veel mensen wel voldoende.
neemt weinig ruimte in beslag.