*

B. Gehakt

• 7304
  • Ik post niet op woensdag.
Re: Opa Spylac repareert...
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2017, 21:18:21 »
Mooi verhaal en gefeliciteerd met de wedergeboorte. Maar uh ... dempingsmateriaal hoort heus in de speaker, niet erop.

« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2017, 22:25:48 »
Mooi verhaal en gefeliciteerd met de wedergeboorte. Maar uh ... dempingsmateriaal hoort heus in de speaker, niet erop.
8)

*

richard

• 3631
« Reactie #17 Gepost op: 13 april 2017, 06:01:33 »
...groen centimeter-gaas ...
Zou het ook over en om de stoelen moeten doen...*$#&%$* :'(
Je kan het ook om de kat doen.
Genoeg is beter.

*

Opa Spylac

• 6174
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #18 Gepost op: 13 april 2017, 08:33:37 »
Met wat elastiekjes, dat is misschien niet eens zo'n slecht idee.

Ach, nee, laat maar.

Ik vroeg net aan de kat wat ze er van vond, maar ze vond het maar niets. Stom beest.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #19 Gepost op: 13 april 2017, 08:34:23 »
Mooie receiver Opa, fijn dat-ie weer speelt.

« Reactie #20 Gepost op: 13 april 2017, 10:04:29 »
Deze bevallige schone kocht ik vorige week op marktplaats met het doel het een tweede leven te geven.

Een Technics SA-600A (de A staat voor zwart), het kleinere zusje van de mastodont SA-1000. Qua vermogen komt ze niet in de buurt - alhoewel 70 Watt bij 8 ohm schoon aan de haak niets is om je voor te schamen - maar wat betreft zeldzaamheid komt ze dat wel. In het zilver zijn ze nog wel eens te vinden, met name in de US, maar in het zwart wordt het al heel erg zeldzaam en áls je er dan één vindt is het een Duitse legershop versie, met een houten behuizing, amerikaanse stekker en een -FEE codering achterop de sticker met het model en het serienummer.

Hey, die komt me bekend voor...  8) :D

Die had je nog niet in je collectie toch?
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

Opa Spylac

• 6174
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #21 Gepost op: 21 april 2017, 15:43:19 »
Huh wah?

Eh, ik weet 't eigenlijk niet.

Maar goed, zoek de verschillen;

>(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #22 Gepost op: 21 april 2017, 16:07:15 »
Die onderste mist was led-lampjes in het midden  ^-^
En ze hebben op het onderste exemplaar de 6 vervangen door een 5, de 'K' vervangen door een 'A' en er daarna wat houten planken tegenaan getimmerd...

Das die SA500 die afgelopen week gereserveerd stond op MP toch?  :)

Mooi spul weer Opa!
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

Opa Spylac

• 6174
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #23 Gepost op: 21 april 2017, 17:00:55 »
Ik had Benco beloofd nog even wat te posten over het "opkalefateren" van zijn Nakamichi Amplifier 1 en beschofte maakt luld, dus daar gaan we;

Dit moest worden nagezien (klik de plaatjes voor groter!);

Met nadruk op de toonregelschakelaar en de bronkeuzeschakelaar, die speelden behoorlijk op.

En om dat te kunnen op lossen moest de print achter het front met daarop de schakelaars worden uitgebouwd, want de schakelaars moeten er uit om ze goed aan te kunnen pakken. De print achter het front ziet er zo uit;

Op de print zie je twee draaischakelaars (die met de groene behuizing), drie potmeters (bass, treble en balans) en één wat grotere drukschakelaar (toonregeling aan/uit) en (helemaal links onder) nog een kleintje (muting).

De hier gebruikte draaischakelaars zie je veel in Japanse apparatuur uit die tijd. De linker is voor de bronkeuzeselectie, de rechter is de tape/monitor keuzeschakelaar. Het interessante is dat de bronkeuzeschakelaar weer een andere schakelaar aanstuurt, "double trouble" dus, nu deze versterkerkers allemaal al wat jaartjes ouder zijn en alle contacten in die schakelaars smerig c.q. gecorrodeerd zijn.

Want zeg nu zelf, echt fris ziet dit er niet meer uit, toch?

Schoonmaken helpt wel wat, maar hooguit ten dele (daarom werkt ultrasoon reinigen lang niet altijd goed);

En pas na voorzichtig polijsten - we willen de toplaag er niet afpoetsen - krijgen we weer een frisse schakelaar;

De potmeters zijn gedemonteerd om er wat makkelijker bij te kunnen en zijn gesmeerd en gereinigd;

En dan de grootste lastpak; de toonregelschakelaar. Typisch jaren '80 schakelaars, hele versterkers zijn er op weggegooid, bijzonder lastig nieuw te vinden en altijd problematisch.
Demonteren? Eigenlijk niet te doen. Ik heb 't een keer geprobeerd, maar heb na een half uur prutsen naar de onderdelenbak moeten grijpen, want ik kreeg het niet meer in elkaar.
Het was vast wel gelukt als ik er nog langer de tijd voor had genomen, maar om nu een paar uur met één schakelaar bezig te zijn is gekkenwerk.
Kortom, hier moet je met contactspray aan de gang en gelukkig heb ik ondertussen de methode wel zo kunnen verfijnen dat dat voor heel lange tijd weer goed gaat (nog nooit klachten over gehad in ieder geval :))

Hier, de lummel;

Het speakerrelais kan vaak worden opengemaakt waarna je de contacten kan reinigen, maar mijn ervaring is dat dat toch niet altijd goed gaat, vandaar dat ik er vaak voor kies een nieuwe te plaatsen.
Links de originele, rechts de nieuwe;

En last, but not least, van de schakelaars, de elektrisch bediende "eigenlijke" bronkeuzeschakelaar, hier alvast gedemonteerd;

Die zien er van binnen zo uit (de linker is schoongemaakt, maar nog niet gepolijst);

Ik geloof dat de versterker zich op goed moment een beetje naakt voelde;

Dus maar snel weer aangekleed. Het front subframe zit er weer op, de print zit op zijn plek, alleen alle bekabeling moet nog worden aangesloten;

Overigens, wat je veel ziet bij apparaten uit deze bouwperiode is problemen met de soldeerverbindingen. Dat had deze Nak ook wel een beetje, maar in de verste verte niet zo erg als wat ik bij nieuwere apparaten wel gezien heb.
En als je niet weet waar je op moet letten zie je 't misschien wel niet eens;

Op goed moment is alles weer aangesloten en worden de elektronische afstellingen gecontroleerd en op fabrieksspecificatie gezet. Bij deze Nak trof ik dit aan;

Oftewel, géén ruststroom. Blijkbaar kan dat voor deze Nak niet vreselijk veel kwaad, anders had Benco het me vast wel gemeld dat er vervorming in het geluid zat, maar het hoort niet. Op de testpunten hoor je een spanning te zien van 3,0mV. En dat is natuurlijk voor beide kanalen ingesteld;

Dat de meter hier -3,0 mV aangeeft is omdat ik voor het goede eigenlijk de testkabels andersom had moeten aansluiten :);

En hier staat hij na een in- en externe reiniging in de "teststapel", z'n testrondjes te draaien, want een test van minimaal een werkdag is wel het beste om ook zeker te weten dat alles goed is gegaan.
Vandaag had ik bijvoorbeeld een NAD 712 gerepareerd die weer helemaal prima werkte, maar toch na drie uur spelen uitviel, daar is dan toch nog wat meer aan de hand en dat hebben we liever hier dan bij de eigenaar.

Uit wat ik er van kon opmaken geloof ik dat Benco er wel tevreden mee was  ;D

Ik hoop dat hij je weer vele jaren z'n trouwe diensten zal bewijzen Benco. En de door jou ingebrachte Marantz 1060 speelt na een complete revisie ook weer de sterren van de hemel :);

>(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

groovy.

• 11226
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #24 Gepost op: 21 april 2017, 17:26:59 »
Mooi Opa.
Jij pakt het grondig aan.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

*

-.-

• 27852
« Reactie #25 Gepost op: 21 april 2017, 17:30:35 »
Vandaag had ik bijvoorbeeld een NAD 712 gerepareerd die weer helemaal prima werkte, maar toch na drie uur spelen uitviel, daar is dan toch nog wat meer aan de hand en dat hebben we liever hier dan bij de eigenaar.

Dan moet je het ook maar in één keer goed doen.  ^-^

*

Opa Spylac

• 6174
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #26 Gepost op: 21 april 2017, 17:43:16 »
Die deur kon niet verder open voordat je 'm intrapte  ;D
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

-.-

• 27852
« Reactie #27 Gepost op: 21 april 2017, 17:48:00 »

*

minplus

• 6921
  • relax, don't do it
« Reactie #28 Gepost op: 21 april 2017, 18:37:08 »
Huh wah?

Eh, ik weet 't eigenlijk niet.

Maar goed, zoek de verschillen;

Links loopt een kat, rechts niet. Van voren gezien.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Opa Spylac

• 6174
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #29 Gepost op: 21 april 2017, 20:35:16 »
Broeva! Haro!
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/