Vandaag een maffe revisie afgerond. Meer een restauratie eigenlijk.
Een Sansui BA-2000 eindversterker waar een of andere gevaarlijk gek in had lopen wroeten. Zowat de helft van de driver print was ontdaan van componenten, gewoon er uit geknipt, er waren veel te zware elco's geplaatst (o.a. 4 x 1200uF in plaats van 4 * 470uF) en zo waren er nog wat rare fratsen aan. Wat ik eerst niet begreep, maar nu dus wel, is waarom ik dit aantrof toen ik het ding open maakte;

Nog niet eerder gezien, dat voedingselco's er zo afgeleefd uitzagen. Maar niet alleen zagen ze er niet uit, ook de capaciteit was met zo'n beetje de helft afgenomen (12k uF is wat 't moet zijn, geen van de vier kwam boven de 7k uF uit).
De driver print zit nogal onzichtbaar, dus je komt er pas achter wat voor drama er verborgen was als je de print er uit haalt. Die zag er zo uit;

En zo na verwijdering van de niet originele troep;

Een goed verstaander ziet dat er een aantal niet originele weerstanden zijn gemonteerd, het ding was dus al een keer opgeblazen.
Toen volgde de wederopbouw, opnieuw geplaatst (componenten die dus echt volledig verwijderd waren);
4 keramische condensatoren
4 transistors
8 diodes
6 weerstanden
en vervangen;
4 transistors
2 dubbeltransistors
2 trimpots
4 weerstanden
23 elco's
En dan hebben we het alleen over deze print...
En dan ziet 't er zo uit, zoek de verschillen

;

De nieuwe trimpots en de keramische condensatoren moesten hier overigens nog geplaatst worden.
Als alles gedemonteerd is ziet zo'n lijk er zo uit...

En na flink wat noeste arbeid wordt 't al weer wat beter;

En als alles klaar is tijd voor een burn in test, in dit geval even in een vreemde combinatie met een Technics SU-3500 (de voor- en eindversterker zijn te splitsen), want de voorversterker van de Sansui, een CA-2000, is de volgende patiënt.

Erg mooi ding, deze Sansui, niet voor niets dat ze tegenwoordig zo onbetaalbaar zijn. Dit exemplaar is in ieder geval weer klaar voor de volgende vijfendertig jaar.